מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מלכים רשעים בני צדיקים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

מלכים רשעים בני צדיקים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' יולי 23, 2018 12:02 am

למה לא מצינו כלל שהמלכים הצדיקים ידאגו שעל כסאם אחריהם ישב צדיק [חוץ מדוד ושלמה].
כמובן שבמציאות הדברים לא פשוטים כמו התיאור הפשוט בפסוק שאחריו מלך וכו' אבל בכל זאת מפריע לי שלא מצינו כלל נושא כזה.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מלכים רשעים בני צדיקים

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 23, 2018 12:04 am

אולי תפרט יותר למה כוונתך.

יאשיהו לדוגמא נהרג בפתע פתאום. לחזקיהו לא היתה ברירה אחרת כפי הנראה.

ומסתבר שהיו בני מלכים שבתחילה היו צדיקים ורק לאחר שעלו על כס המלוכה הרשיעו (אולי בבחינת 'מה שרואים מכאן כו').

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מלכים רשעים בני צדיקים

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' יולי 23, 2018 12:07 am

אין לי ראיות מספיקות, אבל נראה שכל מלך שאשתו הרשיעה גם בנה המולך היה רשע, וכך היה ברחבעם, שנעמה העמונית עבדה בסוף ימיה ע"ז.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מלכים רשעים בני צדיקים

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 23, 2018 12:09 am

כמובן שב'רשעים' יש כמה מדרגות.

ואין להשוות 'רשעתו' של רחבעם וצדקיהו ל'רשעתו' של אחז, על דרך משל.

[למרות שהכתוב נוקט בסגנון לשון דומה 'ויעש הרע גו'', אך מסתבר מאוד שהיו חילוקים גדולים].

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מלכים רשעים בני צדיקים

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' יולי 23, 2018 12:19 am

שומע ומשמיע כתב:למה לא מצינו כלל שהמלכים הצדיקים ידאגו שעל כסאם אחריהם ישב צדיק [חוץ מדוד ושלמה].
כמובן שבמציאות הדברים לא פשוטים כמו התיאור הפשוט בפסוק שאחריו מלך וכו' אבל בכל זאת מפריע לי שלא מצינו כלל נושא כזה.

יהושפט הפקיע הרבה מהערים מבנו יהורם, מחמת שהכיר ב'צדקו'.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מלכים רשעים בני צדיקים

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 23, 2018 12:24 am

אז מי מלך עליהם?

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מלכים רשעים בני צדיקים

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יולי 23, 2018 4:42 am

בן מיכאל כתב:
שומע ומשמיע כתב:למה לא מצינו כלל שהמלכים הצדיקים ידאגו שעל כסאם אחריהם ישב צדיק [חוץ מדוד ושלמה].
כמובן שבמציאות הדברים לא פשוטים כמו התיאור הפשוט בפסוק שאחריו מלך וכו' אבל בכל זאת מפריע לי שלא מצינו כלל נושא כזה.

יהושפט הפקיע הרבה מהערים מבנו יהורם, מחמת שהכיר ב'צדקו'.

משם ראיה?! הלא משם בדיוק קושיית הרב שומע ומשמיע!
בדהי"ב כא ג כתב:וַיִּתֵּ֣ן לָהֶ֣ם | אֲ֠בִיהֶם מַתָּנ֨וֹת רַבּ֜וֹת לְכֶ֤סֶף וּלְזָהָב֙ וּלְמִגְדָּנ֔וֹת עִם-עָרֵ֥י מְצֻר֖וֹת בִּֽיהוּדָ֑ה וְאֶת-הַמַּמְלָכָ֛ה נָתַ֥ן לִֽיהוֹרָ֖ם כִּי-ה֥וּא הַבְּכֽוֹר:

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מלכים רשעים בני צדיקים

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יולי 23, 2018 4:53 am

דרומי כתב:לחזקיהו לא היתה ברירה אחרת כפי הנראה.

מדוע לא יכל להמליך את אחד מבני דודיו? ועוד, לדעת הראב"ע (צפניה א א) היה לחזקיהו בן בשם אמריה, וע"פ הגמרא (מגילה טו.) היה נביא.

מ"מ, אצל חלק נכבד מן המלכים אין ראיה שהאב קבע מי מהבנים יירש את מלכותו, ויתכן שהעם הוא שקבע לאחר מות המלך, וממילא קושיא מעיקרא ליתא (מלבד אצל יהושפט כמש"כ לעיל, וצ"ע).

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מלכים רשעים בני צדיקים

הודעהעל ידי איש-אחד » ב' יולי 23, 2018 9:45 am

דומני שאולי ההסבר לזה, הוא שכיון שמלכי יהודה היו כפופים למלכי אשור, מצרים ובבל (פעם לזה ופעם לזה) מימי אחז ואילך, וקודם לכן מימי עמרי ואחאב ואילך היו לרוב כפופים למלכי ישראל, היו צריכים להתחשב ברצונם מי יירש המלכות. וכמו שהיה שמלך מצרים ואף נבוכדנאצר הסירו מן המלוכה יורשים מיהודה שלא מצאו חן בעיניהם, וא"כ אפשר שלרוב נמנע הדבר מראש.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מלכים רשעים בני צדיקים

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 23, 2018 11:47 am

במחכ"ת נראה שדבריך לא ממש מדוייקים.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מלכים רשעים בני צדיקים

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' יולי 23, 2018 1:10 pm

איש גלילי כתב:
בן מיכאל כתב:
שומע ומשמיע כתב:למה לא מצינו כלל שהמלכים הצדיקים ידאגו שעל כסאם אחריהם ישב צדיק [חוץ מדוד ושלמה].
כמובן שבמציאות הדברים לא פשוטים כמו התיאור הפשוט בפסוק שאחריו מלך וכו' אבל בכל זאת מפריע לי שלא מצינו כלל נושא כזה.

יהושפט הפקיע הרבה מהערים מבנו יהורם, מחמת שהכיר ב'צדקו'.

משם ראיה?! הלא משם בדיוק קושיית הרב שומע ומשמיע!
בדהי"ב כא ג כתב:וַיִּתֵּ֣ן לָהֶ֣ם | אֲ֠בִיהֶם מַתָּנ֨וֹת רַבּ֜וֹת לְכֶ֤סֶף וּלְזָהָב֙ וּלְמִגְדָּנ֔וֹת עִם-עָרֵ֥י מְצֻר֖וֹת בִּֽיהוּדָ֑ה וְאֶת-הַמַּמְלָכָ֛ה נָתַ֥ן לִֽיהוֹרָ֖ם כִּי-ה֥וּא הַבְּכֽוֹר:

אכן הוא לא לקח ממנו לחלוטין את המלוכה, אך צמצמה מאד.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים