דרומי כתב:רש"י מעיד על עצמו כמה פעמים שהוא לא בא "אלא לפשוטו של מקרא". ולכן מסתבר שמה שפירש על 'ההר הטוב הזה והלבנון' הוא בגדר פשט, ובפרט שרש"י לא כתב "רבותינו דרשו" וכיו"ב אלא פירש סתם, ומשמע שהוא הפשט ממש.
קו ירוק כתב:דרומי כתב:רש"י מעיד על עצמו כמה פעמים שהוא לא בא "אלא לפשוטו של מקרא". ולכן מסתבר שמה שפירש על 'ההר הטוב הזה והלבנון' הוא בגדר פשט, ובפרט שרש"י לא כתב "רבותינו דרשו" וכיו"ב אלא פירש סתם, ומשמע שהוא הפשט ממש.
כשרש"י אומר שבא לפרש פשוטו של מקרא הכוונה על תיבות המקרא לפי פשוטם, ולא לכוונות הרחוקות מהפשט. או המעמיסות דרשות על הפשט.
היכן תמצא במקרא ש'לבנון' הוא בית המקדש, שעליו יתכוון רש"י שזה על דרך הפשט, ומדוע לא יתפרש הלבנון גם כפשוטו, שנוכרח לומר שא"א לפרשו על דרך הפשט ג"כ.
יהודי ירושלמי כתב:הלבנון נקרא לבנון על שם השלג שבראש ההרים שלו (השם לבנון אינו שם של עיר או ארץ אלא של שטח מסויים והוא רכס ההרים ששם גדלים הארזים. כמו: הכרמל, הערבה, השפלה, הנגב, וכו'. בית המקדש בשום פנים ואופן אינו נקרא לבנון, זהו שם מאוחר שניתן לו וגם לא בצורה רשמית ע"ש הארזים שהובאו מלבנון שמהם היה עשוי.)
קו ירוק כתב:ההר הטוב הזה הוא הר המלך - כל שדרת ארץ ישראל שהיא הר
לבי במערב כתב:קו ירוק כתב:דרומי כתב:רש"י מעיד על עצמו כמה פעמים שהוא לא בא "אלא לפשוטו של מקרא". ולכן מסתבר שמה שפירש על 'ההר הטוב הזה והלבנון' הוא בגדר פשט, ובפרט שרש"י לא כתב "רבותינו דרשו" וכיו"ב אלא פירש סתם, ומשמע שהוא הפשט ממש.
כשרש"י אומר שבא לפרש פשוטו של מקרא הכוונה על תיבות המקרא לפי פשוטם, ולא לכוונות הרחוקות מהפשט. או המעמיסות דרשות על הפשט.
היכן תמצא במקרא ש'לבנון' הוא בית המקדש, שעליו יתכוון רש"י שזה על דרך הפשט, ומדוע לא יתפרש הלבנון גם כפשוטו, שנוכרח לומר שא"א לפרשו על דרך הפשט ג"כ.
מצד קושייתך צ"ל דהו"ל לרש"י קושיא אחרת, חזקה יותר ע"פ הפשט, שבגינה לא יתכן לפרש כאן "לבנון" כפשוטו.
ואולי הוא כיון שלא יתכן לומר שמרע"ה השתוקק לארץ גשמית, כ"א לקיים המצוות התלויות בה וכו' (ואפשר שכבר כ' זה רש"י במק"א) - וא"כ השתוקק לירושלים והמצוות התלויות בה, ולביהמ"ק ומצוותיו. ועצ"ע בזה.
קו ירוק כתב:במקום שבא רש"י לפרש פשוטו של מקרא בדוקא, הוא מדגיש זאת, אבל במקומות לאין ספור רש"י מביא את המדרש ולא את פשוטו של מקרא.
קו ירוק כתב:במכילתא ובאדר"נ: 'ההר הטוב הזה, זה הר המלך'. (תעשה חיפוש בב"א)
והר המלך היא שדרת א"י כולה (מדרום הר חברון עד עמק דותן. כך מוכרח מהמתבונן במשנת ג' ארצות לביעור, בפ"ט דשביעית).
קו ירוק כתב:בפשוטו הר המוריה ע"ש הכתוב 'אשר יאמר היום בהר ה' יראה'.
קו ירוק כתב:בהקשר להודעה הנוספת שכתבת, שתי הודעותי הקודמות באשכול, יחדיו, עונות על הענין לענ"ד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים