חסרות ויתרות - בתנ"ך

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ספרים וועלט
הודעות: 459
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' אוגוסט 01, 2018 1:21 am

האם יש איזה מאמר או ספר הנותן ביאור או מוצא איזה הסבר שיטתי למה מילים מסויימים באים חסר או מלא?
לדוג' ראיתי פעם הבחנה בין שמות פועלים שבדר"כ באו חסר.
אשמח להפניות או להסברים משלכם.
נא לא להביא לכאן פירושים רמזיים, על אף שיש על כך כבר רמזים מדחז"ל. את השיטתיות אנכי מבקש.

מה שנכון נכון
הודעות: 8598
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוגוסט 01, 2018 1:31 am

ספרים וועלט כתב: את השיטתיות אנכי מבקש.

אם אכן היא קיימת. עאב"ע שמות רפ"כ. [היינו ע"פ הפשט, ואי"ז סותר לסוטה מט ע"א משמת ר"ע וכו' ורש"י שם].

אחד מעיר
הודעות: 593
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי אחד מעיר » ד' אוגוסט 01, 2018 9:26 pm

חוששני מאוד שלא תמצא
אם מישהו ימצא מפתח שיכול להסביר,
וינסה להכריע ע"פ זה במקומות שיש מחלוקת
הוא יידחה באמת הבניין!

זאב ערבות
הודעות: 1581
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אוגוסט 01, 2018 10:17 pm

ספרים וועלט כתב:האם יש איזה מאמר או ספר הנותן ביאור או מוצא איזה הסבר שיטתי למה מילים מסויימים באים חסר או מלא?
לדוג' ראיתי פעם הבחנה בין שמות פועלים שבדר"כ באו חסר.
אשמח להפניות או להסברים משלכם.
נא לא להביא לכאן פירושים רמזיים, על אף שיש על כך כבר רמזים מדחז"ל. את השיטתיות אנכי מבקש.

ממש בזמן האחרון י"ל שני ספרים בנושא: שדה יער והעיקר חסר.
קבצים מצורפים
חסר ויתר.pdf
(279.27 KiB) הורד 37 פעמים

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1196
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ד' אוגוסט 01, 2018 10:47 pm

טעמא דקרא להגרח"ק שליט"א הוא דן הרבה בטעמי החסרות ויתרות, אבל אינו שיטתית.

ספרים וועלט
הודעות: 459
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' אוגוסט 06, 2018 8:28 am

אותה שאלה לגבי פרשיות פתוחות/סתומות.
האם יש איזשהי שיטתיות בקביעה זו?
חלוקת הפרשות עצמה מובנת מאד, כמדומה 100%. אז למה שלא יהיה הסבר פשטני ומובן גם על חילוק הפרשיות בין פתוחות לסתומות?

איש גלילי
הודעות: 2242
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' אוגוסט 06, 2018 2:31 pm

ספרים וועלט כתב:אותה שאלה לגבי פרשיות פתוחות/סתומות.
האם יש איזשהי שיטתיות בקביעה זו?
חלוקת הפרשות עצמה מובנת מאד, כמדומה 100%. אז למה שלא יהיה הסבר פשטני ומובן גם על חילוק הפרשיות בין פתוחות לסתומות?

100% זה לא מדויק, כי יש מקומות שלא זכינו להבין את הפסק הפרשיות, כגון בויקרא ו כח (עיין ראב"ע שם), ובדברים ב טז.
מ"מ באופן כללי, כמדומני שהפסק של פתוחה הוא הפסק חזק יותר מהפסק של סתומה, וברוב המקומות זה נראה לי הוגן.

צפוני
הודעות: 11
הצטרף: ד' מאי 13, 2015 10:47 am

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי צפוני » ב' אוגוסט 06, 2018 7:50 pm

יש תח"י ספר בשם חכו ממתקים לר' חיים כהן שליט"א העוסק קצת בעניני פתוחות וסתומות

מרדכי וינטרויב
הודעות: 281
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ב' אוגוסט 06, 2018 9:17 pm

המאירי בהקדמתו לחלק שני של קרית ספר נותן אי אילו כללים

מרדכי וינטרויב
הודעות: 281
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ב' אוגוסט 06, 2018 9:25 pm

לשאלת פותח האשכול מומלץ לקרוא מאמר זה:
https://books.google.co.il/books?id=VLy ... &q&f=false

מרדכי וינטרויב
הודעות: 281
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ב' אוגוסט 06, 2018 9:58 pm

ספרים וועלט כתב:אותה שאלה לגבי פרשיות פתוחות/סתומות.
האם יש איזשהי שיטתיות בקביעה זו?
חלוקת הפרשות עצמה מובנת מאד, כמדומה 100%. אז למה שלא יהיה הסבר פשטני ומובן גם על חילוק הפרשיות בין פתוחות לסתומות?

הבעיה בפרשיות שאין מסורת ברורה בדבר וראה על כך במאמרי בחצי גיבורים ובאשכול זה הדן בנושא.

ארפכשד
הודעות: 108
הצטרף: ש' אוקטובר 25, 2014 8:43 pm

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי ארפכשד » ב' אוגוסט 06, 2018 10:55 pm

מרדכי וינטרויב כתב:ובאשכול זה הדן בנושא.
אחר שפשוף מצחי בעפר רגלי כת"ר, לי באור נתבאר באשכול ההוא שהמסורת שלנו על הפרשיות היא טובה מאד.

ספרים וועלט
הודעות: 459
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' אוגוסט 07, 2018 9:31 pm

ומה בדבר אותיות רבתית וזעירות ומשונות?
האם אמור להיות טעם פשטני על ההופעה הזאת, או כאן אי אפשר להסביר מלבד טעמים על פי סתרי תורה או לכה"פ על פי דרשה אבל לא על פי פשט?

איש גלילי
הודעות: 2242
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' אוגוסט 07, 2018 9:36 pm

ספרים וועלט כתב:ומה בדבר אותיות רבתית וזעירות ומשונות?
האם אמור להיות טעם פשטני על ההופעה הזאת, או כאן אי אפשר להסביר מלבד טעמים על פי סתרי תורה או לכה"פ על פי דרשה אבל לא על פי פשט?

כמדומני שהגר"ל מינצברג דורך בשיטה של פירוש פשטני על האותיות הגדולות והקטנות (לדוגמא, בראש ספר בראשית - כמנהג הסופרים לעשות אות גדולה בתחילת הספר. נראה לי שכבר קדמוהו בזה).

מרדכי וינטרויב
הודעות: 281
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ג' אוגוסט 07, 2018 10:11 pm

איש גלילי כתב:
ספרים וועלט כתב:ומה בדבר אותיות רבתית וזעירות ומשונות?
האם אמור להיות טעם פשטני על ההופעה הזאת, או כאן אי אפשר להסביר מלבד טעמים על פי סתרי תורה או לכה"פ על פי דרשה אבל לא על פי פשט?

כמדומני שהגר"ל מינצברג דורך בשיטה של פירוש פשטני על האותיות הגדולות והקטנות (לדוגמא, בראש ספר בראשית - כמנהג הסופרים לעשות אות גדולה בתחילת הספר. נראה לי שכבר קדמוהו בזה).

האותיות הקטנות נובעות אולי מכך שהן נשמטו והושלמו בין השיטין בכתב קטן. דוגמא מעניינת לכך היא האות א' של 'ויקרא' שיתכן שנשמטה בגלל האות א שאחריה "ויקרא אל משה".

ארפכשד
הודעות: 108
הצטרף: ש' אוקטובר 25, 2014 8:43 pm

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי ארפכשד » ג' אוגוסט 07, 2018 10:51 pm

מרדכי וינטרויב כתב:האותיות הקטנות נובעות אולי מכך שהן נשמטו והושלמו בין השיטין בכתב קטן. דוגמא מעניינת לכך היא האות א' של 'ויקרא' שיתכן שנשמטה בגלל האות א שאחריה "ויקרא אל משה".
מה הטעם להמציא הסברים משונים לאותיות הקטנות כשאין לנו הסבר תואם לאותיות רבתי. ואם אנו רואים שהתורה ניתנה באותיות גדולות בשל כל מיני פירושים שנפרש למה להתעקש שבאותיות הקטנות זה נובע מסיבה אחרת?
וחוץ מזה שההסבר לא כ"כ הגיוני כי בד"כ א"א להשמיט את האותיות הקטנות מבחינת המשמעות (מה זה לספוד לשרה ולבותה?), ולטעון שסתם מדובר באיזה טעות סופר לא הגיונית שנכנסה לספרים זה באמת זלזול טפשי באינטליגנציה של עזרא הסופר.

איש גלילי
הודעות: 2242
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' אוגוסט 08, 2018 12:19 am

מרדכי וינטרויב כתב:האותיות הקטנות נובעות אולי מכך שהן נשמטו והושלמו בין השיטין בכתב קטן. דוגמא מעניינת לכך היא האות א' של 'ויקרא' שיתכן שנשמטה בגלל האות א שאחריה "ויקרא אל משה".

הדברים אינם ראויים להאמר.

ספרים וועלט
הודעות: 459
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' אוגוסט 08, 2018 5:02 am

ועל תופעה היחידה של "נער(ה)" יש ביאור?

איש גלילי
הודעות: 2242
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' אוגוסט 08, 2018 6:19 am

ספרים וועלט כתב:ועל תופעה היחידה של "נער(ה)" יש ביאור?

זאת לא תופעה יחידה, זה חוזר על עצמו פעמים רבות. והפשט הוא לכאורה מפני שבכתיב בזמן המקרא גם בסיומת של אות רי"ש היה נהוג לעתים להשמיט את הה"א של הניקוד, כמו באותיות תנ"ך.

ספרים וועלט
הודעות: 459
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' אוגוסט 08, 2018 8:51 am

איש גלילי כתב:
ספרים וועלט כתב:ועל תופעה היחידה של "נער(ה)" יש ביאור?

זאת לא תופעה יחידה, זה חוזר על עצמו פעמים רבות. והפשט הוא לכאורה מפני שבכתיב בזמן המקרא גם בסיומת של אות רי"ש היה נהוג לעתים להשמיט את הה"א של הניקוד, כמו באותיות תנ"ך.

רציתי לכתוב תופעה הרגילה במילה יחידית.
לגבי תשובתך - לא נמצא מילה אחרת המסתיימת ברי"ש עם השמטת סיומת של הה"א; תורה, אורה, גבורה, סחורה, נור*א*, מצור*ע*, מנורה, טהורה.

במסתרים
הודעות: 235
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: עוד מעט על אותיות גדולות וקטנות

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אוגוסט 10, 2018 4:30 am


איש גלילי
הודעות: 2242
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חסרות ויתרות - בתנ"ך

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' אוגוסט 10, 2018 12:48 pm

ספרים וועלט כתב:
איש גלילי כתב:
ספרים וועלט כתב:ועל תופעה היחידה של "נער(ה)" יש ביאור?

זאת לא תופעה יחידה, זה חוזר על עצמו פעמים רבות. והפשט הוא לכאורה מפני שבכתיב בזמן המקרא גם בסיומת של אות רי"ש היה נהוג לעתים להשמיט את הה"א של הניקוד, כמו באותיות תנ"ך.

רציתי לכתוב תופעה הרגילה במילה יחידית.
לגבי תשובתך - לא נמצא מילה אחרת המסתיימת ברי"ש עם השמטת סיומת של הה"א; תורה, אורה, גבורה, סחורה, נור*א*, מצור*ע*, מנורה, טהורה.

צודק.
רק אגב, נורא ומצורע לא קשורים לענין.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים

cron