ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמואל דוד
הודעות: 3441
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי שמואל דוד » ש' אוגוסט 04, 2018 1:01 am

פירש רש''י לדבר בם. משעה שהבן יודע לדבר, למדהו תורה צוה לנו משה (דברים לג, ד) , שיהא זה למוד דבורו.
מכאן אמרו, כשהתינוק מתחיל לדבר, אביו מסיח עמו בלשון הקדש ומלמדו תורה כו׳

יש להעיר כמה הערות בדברי רש״י.
א) מדוע האריך כ״כ ולכאורה מ״מכאן אמרו״ כו׳ הוא מיותר.
ב) מדוע בתחילה כתב בן ואח״כ תינוק. ומה החילוק?
ג) מדוע בתחילה כתב יודע לדבר ואח״כ מתחיל לדבר. ומה החילוק?
ד) מדוע מסיח עמו בלשון הקדש, האם כדי שיהיה רגיל בלשון התורה?

דרומי
הודעות: 3949
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוגוסט 04, 2018 11:29 pm

ראה תורת מנחם חלק נג ע' 418

ישא ברכה
הודעות: 976
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' אוגוסט 05, 2018 1:01 am

שמואל דוד כתב:פירש רש''י לדבר בם. משעה שהבן יודע לדבר, למדהו תורה צוה לנו משה (דברים לג, ד) , שיהא זה למוד דבורו.
מכאן אמרו, כשהתינוק מתחיל לדבר, אביו מסיח עמו בלשון הקדש ומלמדו תורה כו׳

יש להעיר כמה הערות בדברי רש״י.
א) מדוע האריך כ״כ ולכאורה מ״מכאן אמרו״ כו׳ הוא מיותר.
ב) מדוע בתחילה כתב בן ואח״כ תינוק. ומה החילוק?
ג) מדוע בתחילה כתב יודע לדבר ואח״כ מתחיל לדבר. ומה החילוק?
ד) מדוע מסיח עמו בלשון הקדש, האם כדי שיהיה רגיל בלשון התורה?


בעז"ה

לכאורה עיקר החידוש בדרשת חז"ל שהחיוב ללמד את הבן הוא קודם שהבן מבין את תוכן הדברים, אלא משעה שהוא יודע לדבר אפי' אינו מבין מה שאומר (וזה שלא כפי שהיה מקום לחשוב שרק כשמתחיל להבין יש ענין ללמדו). וזהו מה שכתב משיח עימו בלשון הקודש שלימוד לשון הקודש בכלל תחילת לימוד התורה.
מה שכתב בתחילה בן ואח"כ תינוק. בן הוא לשון הכתוב, תינוק מבטא את עיקר הדרשא שאפי' ילד קטן יש ללמדו.
(לגבי שאלה א', בתחילה פירש רש"י את הכתוב, ואח"כ ציין לדברי חז"ל).

שמואל דוד
הודעות: 3441
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוגוסט 05, 2018 6:53 am

דרומי כתב:ראה תורת מנחם חלק נג ע' 418

אפשר לשלוח ?


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: רעואל המדייני ו־ 9 אורחים