מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי שמואל דוד » ש' אוגוסט 04, 2018 1:01 am

פירש רש''י לדבר בם. משעה שהבן יודע לדבר, למדהו תורה צוה לנו משה (דברים לג, ד) , שיהא זה למוד דבורו.
מכאן אמרו, כשהתינוק מתחיל לדבר, אביו מסיח עמו בלשון הקדש ומלמדו תורה כו׳

יש להעיר כמה הערות בדברי רש״י.
א) מדוע האריך כ״כ ולכאורה מ״מכאן אמרו״ כו׳ הוא מיותר.
ב) מדוע בתחילה כתב בן ואח״כ תינוק. ומה החילוק?
ג) מדוע בתחילה כתב יודע לדבר ואח״כ מתחיל לדבר. ומה החילוק?
ד) מדוע מסיח עמו בלשון הקדש, האם כדי שיהיה רגיל בלשון התורה?

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוגוסט 04, 2018 11:29 pm

ראה תורת מנחם חלק נג ע' 418

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' אוגוסט 05, 2018 1:01 am

בעז"ה

לכאורה עיקר החידוש בדרשת חז"ל שהחיוב ללמד את הבן הוא קודם שהבן מבין את תוכן הדברים, אלא משעה שהוא יודע לדבר אפי' אינו מבין מה שאומר (וזה שלא כפי שהיה מקום לחשוב שרק כשמתחיל להבין יש ענין ללמדו). וזהו מה שכתב משיח עימו בלשון הקודש שלימוד לשון הקודש בכלל תחילת לימוד התורה.
מה שכתב בתחילה בן ואח"כ תינוק. בן הוא לשון הכתוב, תינוק מבטא את עיקר הדרשא שאפי' ילד קטן יש ללמדו.
(לגבי שאלה א', בתחילה פירש רש"י את הכתוב, ואח"כ ציין לדברי חז"ל).

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוגוסט 05, 2018 6:53 am

דרומי כתב:ראה תורת מנחם חלק נג ע' 418

אפשר לשלוח ?

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אוגוסט 23, 2019 7:37 pm

מכתב שקבלתי מחכ״א שליט״א

ועתה אבוא לבאר הדברים שנכתבו בספר, ולברר אחת לאחת האיך מתיישבין על פי זה הערותיך הנפלאות.
הנה נתבאר בספר שיש כאן ב' ענינים נפרדים, הענין הראשון הוא שיהיה האב משיח עם בנו שיחת חולין ודברי הבאי בלשון הקודש, והענין השני הוא שיהיה האב מלמד את בנו תורה.
ונתבאר עוד בספר ששני הענינים תלויין זה בזה, שהסיבה לענין הראשון להרגיל את בנו לדבר בלשון הקודש, היא הכנה לענין השני שיוכל הבן ללמוד תורה כראוי.
ונתפרש שם הטעם בזה, שיש מעלה בלשון הקודש מצד שהיא מיוחדת לדיבור הקב"ה עם אנשי קודש, ונכלל בלשון זה הבנת הדיבור הפנימי וההגיון והמחשבה של הקב"ה, לפי שצריכים לקיים את כל התורה ע"פ דעת המקום ולא ע"פ דעת עצמנו. משא"כ בשאר לשונות שמתפרשים לפי דעת נפש האומה ההיא.
והוספנו שם שלכן האומות לא רצו לקבל את התורה בהר סיני מפני טענות שרוצים לרצוח ולנאוף וכדו' כמו שקיבלו מאבותיהם, אע"פ שכבר היו מחויבים ועומדים בשבע מצות בני נח. וזהו משום שהיו רוצים לפרש הציווי שלא לרצוח ולא לנאוף לפי לשונם ונפש אומתם באופן שלא יסתור מה שקיבלו מאבותיהם, ואם יקבלו את התורה שנתינה בלשון הקודש ע"פ דעת המקום, לא יוכלו לפרשה באופן אחר מדעת המקום.
ובזה מתבאר היטב המעלה של התרגלות בלשון הקודש, שיש בזה הכנה ללימוד התורה, שרק על ידי לשון הקודש יוכל ללמוד תורה לפי דעת המקום, משא"כ אם ילמד תורה בלשות אחרת יהיה לפי דעת נפש האומה ההיא, ואין זה ת"ת שהוא רק "ע"פ ה' ביד משה".
ונתבאר שם שבתחילה הביא רש"י דברי הברייתא במסכת סוכה (מב, א) "משעה שהבן יודע לדבר למדהו תורה צוה לנו משה שיהא זה למוד דבורו", וזה סתום מאוד שהברייתא צירפה ב' הענינים יחד, שמתחיל בענין של "למדהו תורה", ומסיים בענין אחר "שיהא זה למוד דבורו" דהיינו שיהיה מורגל בדיבור הזה.
ועל זה הביא רש"י "מכאן אמרו", שמפני סתימת הברייתא אנו נצרכים לדברי הספרי שענין דיבור כשר בלשון הקודש שייך לענין של לימוד התורה, שמתוך שיתרגל לדבר עם בנו שיחת חולין ודברי הבאי בלשון הקודש יהיה מוכן ללימוד התורה. ועיי"ש שהארכנו בכל זה.
ואחר כל זה מתיישבות כל הקושיות שהערת בדברי רש"י:
מה שהערת: א) מדוע האריך כ״כ ולכאורה מ״מכאן אמרו״ כו׳ הוא מיותר. ולכאורה כוונתך להקשות על כפילות הדברים, שמתחיל לומר שלומדים מהפסוק "משעה שהבן יודע לדבר למדהו תורה צוה לנו משה שיהא זה למוד דבורו" ואחר זה חוזר ואומר אותן הדברים "מכאן אמרו וכו'". שזה נראה לכאורה חזרה על אותו הלימוד עצמו. ורש"י צירף בזה ב' מאמרי חז"ל, ברייתא במסכת סוכה (מב, א) עם ספרי (פרשת עקב פיסקא י'). וצריך לבאר למה הוצרך רש"י לכפול הדברים.
והתשובה לזה היא, לפי שדברי הברייתא סתומין, שמתחיל בענין של לימוד התורה ומסיים בענין של הרגל דיבורו. ועל זה הוצרך רש"י להביא הענין הנזכר בספרי שיש מעלה של התרגלות ללשון הקודש שהוא הכנה ללימוד התורה, וממילא ב' הענינים בברייתא מבוארים היטב ותלויין זה בזה.
מה שהערת: ב) מדוע בתחילה כתב בן ואח״כ תינוק. ומה החילוק. ג) מדוע בתחילה כתב יודע לדבר ואח״כ מתחיל לדבר. ומה החילוק. זה ג"כ מבואר היטב בדברינו, שהברייתא שנשתמשה בלשון "בן" ובלשון "יודע לדבר", מיירי על הענין השני שהאב מלמד את בנו את התורה [וכדאיתא בברייתא שם בהדיא "יודע לדבר אביו לומדו תורה וק"ש וכו' תורה מאי היא אמר ר"ה תורה צוה לנו משה וגו'"], וזה שייך לבן גדול שכבר יודע לדבר ולא לתינוק שמתחיל לדבר.
אבל הספרי מיירי על הענין הראשון של התרגלות בלשון הקודש בדברי הבאי, ולכן בדיקדוק נשתמשו בלשון "תינוק" ובלשון "מתחיל לדבר", שהענין בזה הוא להרגילו בלשון הקודש עצמה, וזה שייך כשהוא תינוק שמתחיל ללמוד לדבר.
מה שהערת: ד) מדוע מסיח עמו בלשון הקדש, האם כדי שיהיה רגיל בלשון התורה. ענין זה נתפרש בארוכה בספר, שהענין של להסיח עמו בלשון קודש הוא הכנה להבנת התורה.

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אוגוסט 23, 2019 7:42 pm

עוד תשובה מחכ״א שליט״א

נראה דמה דרש"י האריך מכאן אמרו, כשהתינוק מתחיל לדבר וכו'. טעמו הוא, כיון שמקור דבריו של מאור עינינו רש"י זיע"א, הוא מהספרי (פ' עקב יא, יט) לדבר בם, מכאן אמרו כשהתינוק מתחיל לדבר, אביו מדבר עמו לשון הקדש. ולכאורה ממאי דקאמר "לדבר בם", ולא "והגית בו", משמע שגם הדיבור עצמו מצוה. דהיינו הדיבור בלשון הקדש. וכ"כ בביאורי הגר"א (יו"ד סי' רמה סק"י) בשם הספרי, לדבר בם, ומכאן אמרו כשהתינוק מתחיל לדבר וכו'. ע"ש. ולפי האי טעמא, נראה דרש"י הוסיף דברי הספרי, כדי לחדש לנו, שמצוה היא ללמד לילד את הדיבור בלשון הקודש,וגם למצוה יחשב. וכן הוא בתוספתא (פ"א דחגיגה ה"ג) יודע לדבר, אביו מלמדו שמע, ותורה, ולשון קדש. ובתלמוד ירושלמי (פ"ג דסוכה הי"ב) הגירסא: "אביו מלמדו לשון תורה". וכתב הרב יפה עינים (סוכה מב.) דרצה לומר לשון הקדש. שוב מצאתי להרה"ג רבי מנשה קראוס, בשו"ת שיח משה (סימן כב) שכתב כן וז"ל: "והלשון של מכאן אמרו שכתוב בספרי וברש"י, לא בא מכח דרשת הלשון או יתור הלשון שבתורה, אלא קאי על הפשט הכתוב , שהלשון לדבר בם, אינה מרמזת בשום אופן על הלשון של בני אדם. דתיבת בם, קאי על דברי תורה, אלא קאי על הציווי שאביו מצווה ללמד את בנו תורה. מכאן יש ללמוד, שמחויב ג"כ ללמדו לשון הקודש, כדי להקל עליו לימוד התורה, באמצעות הבנת הלשון של תורה". ע"ש. גם הגאון תורה תמימה (פ' עקב יא, יט, אות נב) נטה בדרך זו ופירש כן. ע"ש. וכ"כ הגאון מהר"ץ חיות בספרו אמרי בינה (ספ"ב בהערה) ע"ש. ומה שלא נזכר בתלמוד בבלי בסוכה (מב.) לגבי קטן היודע לדבר, "אביו לומדו תורה וקריאת שמע". ולא נזכר שמדבר עמו בלשון הקדש. ולכאורה אמאי השמיטו "לשון הקדש". ונראה על פי מה שראיתי להגאון חתם סופר (בהגהותיו לשלחן ערוך או"ח סי' פה סק"ב) שבבבל, כיון שהיתה מלאה גילולים, העדיפו שלא לדבר בלשון הקדש. ע"ש. וע"ע בשו"ת חתם סופר ח"ו (בליקוטים סי' פד) ע"ש. ולפי זה כיון שהגמרא בסוכה מיירי בבבל, ושם לא דיברו בלשון הקדש, לכן השמיטו דין זה. וראיה לדבר מ"ש בירושלמי (פ"א דשבת סוף ה"ג, ופ"ג דשקלים סוף ה"ג): "רבי מאיר אומר, כל מי שקבוע בארץ ישראל, ומדבר לשון הקודש, ואוכל פירותיו בטהרה, וקורא ק"ש בבקר ובערב, יהיה מבושר שבן עולם הבא הוא". וכתב הרב קרבן העדה (שם): "הוא טהרת המקום, אוכל פירותיו בטהרה טהרת הגוף. מדבר בלשון הקודש, שגורם טהרת הנפש, וק"ש הוא עיקר טהרת הנשמה. ע"ש. הא קמן, דארץ ישראל יש בה חשיבות גדולה לדבר בלשון הקדש. לכן בירושלמי הזכירו: "לשון הקודש". משא"כ בבבלי, ששם לא דיברו בלשון הקודש, אלא ארמית, לכן לא הזכירו . ומה שלא הביא הרמב"ם דין זה, הנה גם בתורה תמימה הנ"ל, דן בזה בהשמטת הרמב"ם, חיוב לימוד לשון הקדש בבבלי. והנה הגאון רבי דוד פארדו בחסדי דוד (על התוספתא דחגיגה שם) כתב: "בגמ' סוכה (דף מ"ב ע"א) הכי גרסינן, אביו מלמדו תורה וקריאת שמע ותו לא. ומפרש בגמ' דקריאת שמע היינו פסוק ראשון. ותורה, היינו פסוק תורה צוה לנו, וכאן בתוספתא הוסיף לימוד לשון הקודש. ואהך מתניתא נראה דסמך הרמב"ם (בפ"ק מהל' תלמוד תורה ה"ו) שהוסיף "ואח"כ מלמדו מעט פסוקים פסוקים". ע"ש. וע"ע להרה"ג מהר"א גרוסמן בספרו ודרשת וחקרת (על התורה ) שהביא דברי הרב חסדי דוד פארדו הנ"ל, וכתב לחזק דבריו, וליישב מה שהביא הרמב"ם בפירוש המשניות באבות הנ"ל, מצות לימוד לשון הקדש, ובספרו היד החזקה לא הביאו. ע"ש. ועוד נראה מה שכתב הרמב"ם (בפ"א מה' תלמוד תורה ה"ו): "מלמדו מעט פסוקים". כלומר דע"י הפסוקים ילמד לשון הקדש, כיון שכל הטעם של מצות לימוד לשון הקדש, הוא בכדי להבין התורה שנתנה בלשון הקדש. ומהאי טעמא, נתן לנו הרמב"ם סדר ללימוד לשון הקדש, שעל ידו נדע הלימוד של פסוקי התורה. ודברי הרמב"ם נראים מכוונים לדברי הספרי והתוספתא והירושלמי הנ"ל, שמצוה עליו ללמוד לשון הקדש כדי שיוכל ללמוד תורה.
ולשאלתו מדוע בתחילה כתב יודע לדבר, ואח"כ מתחיל לדבר. נראה כי בתחילה ידע לשון הקודש, ואח"כ יתחיל לדבר בלשון הקודש אף על פי שאינו מבין. ועיין להרב עמק הנצי"ב (שם) ע"ש.
ולשאלתו מדוע משיח עמו בלשון הקודש, האם כדי שיהיה רגיל בלשון הקודש. הנה ברור דצריך לדעת לשון הקודש כדי שיוכל להבין דברי תורה. ולדעת הרמב"ם (בפירוש המשניות פ"ב דאבות מ"א) הוי זהיר במצוה קלה, שראוי להזהר במצוה שיחשוב בה שהיא קלה, כגון שמחת הרגל ולמידת לשון הקודש. ע"ש. ועיין להרב תקלין חדתין בפירושו לירושלמי הנ"ל שכתב: "ומדבר בלשון הקודש, תיקון שלימות הרוח שממנו יסוד הדיבור, ולשון הקודש פנימיות קדושה יש בו". ע"ש. ויש להאריך בענין זה של טהרת לימוד לשון הקודש ואכמ"ל יותר.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי חיים שאול » ד' אוקטובר 02, 2019 2:19 pm

על איזה ספר הוא מדבר?

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 02, 2019 2:27 pm

תפוחי זהב כמדומני

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ולמדתם אתם כו׳ לדבר בם

הודעהעל ידי חיים שאול » ד' אוקטובר 02, 2019 3:22 pm

יש"כ


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים