עמוד 1 מתוך 1

הערה על הרד"ק

פורסם: ה' מרץ 03, 2011 3:29 pm
על ידי מתפעל
שמואל ב' פכ"ג פסוק כ'

"את שני אריאל מואב - כתרגומו: ית תרין רברבי מואב, והיא מלה מורכבת מן ארי ומן אל וארי יש לו גבורה, ואל הוא לשון חוזק ואעפ"י שהיה בניהו כהן ואסור להטמא למתים, להלחם באויבי ה' הוא מצוה, כשצוה הקב"ה להלחם בשבעה גוים ובשאר האומות המצירות לישראל לא חלק בין כהנים לישראל. וכן צוה להיות כהן משוח מלחמה ולהכנס עם ישראל למלחמה והנה פנחס טמא עצמו למצוה, כשהרג זמרי וכזבי, וכן הלך למלחמת מדין עם ישראל". עד כאן.


לכאורה לא כתוב כלל כיצד הרג בניהו את אותם אריאל מואב, ואולי לא הרגם בחרב הרי היא כחלל שנטמא מהם אלא ע"י חץ או באופן אחר שלא נגע בהם.
אמנם בהמשך הפסוקים כתוב גם שגזל חנית מהמצרי והרגו בחנית זו, ושם בפשטות חנית ממתכת וכן נטמא.
ועוד הערה: הרי פנחס כלל לא היה כהן כשהרג את זמרי, ורק לאחר מכן התכהן. אלא אם כן יש שיטה שכן היה כהן לפני כן והרד"ק סבר כשיטה זו. האם יש כזו שיטה?

Re: הערה על הרד"ק

פורסם: ו' מרץ 04, 2011 2:52 am
על ידי יאיר
יש שיטה כזו. (איני זוכר היכן).

Re: הערה על הרד"ק

פורסם: א' מרץ 06, 2011 3:35 pm
על ידי גלאגוזים
יתכן וס"ל להרד"ק דאף שעדיין לא נתכהן פינחס באותה שעה, מ"מ היה כבר אסור לו להיטמא למת משום שהיה "בן כהן"
דרק בנות הכהנים נתמעטו מקרא ד"אמור אל הכהנים בני אהרן" -ולא בנות אהרן, אך לו יצוייר דיהיה בן כהן בלי שיהיה כהן
יהיה אסור לו להיטמא. [ולא דמיא לחלל]

Re: הערה על הרד"ק

פורסם: א' מרץ 06, 2011 4:14 pm
על ידי מתפעל
זה חידוש גדול מה שאתה אומר גל.
בפשטות, או שאתה כהן או שלא. אין מצב ביניים של חצי כהן.

Re: הערה על הרד"ק

פורסם: א' מרץ 06, 2011 8:36 pm
על ידי גלאגוזים
זה לא חצי כהן אלא דהוא דין בבן של כהן.
כמו שיש דינים לבת כהן [זכות אכילת תרומה שריפה בזנות]
ייתכן וישנם דינים גם לבני כהנים, אלא דאחרי שנתכהן פינחס
אין כזה היכי תימצי שיהיה בן כהן שאינו כהן.

Re: הערה על הרד"ק

פורסם: ב' מרץ 07, 2011 7:51 am
על ידי מתפעל
נראה לי רחוק מאד.
בא נגיד ככה, זה מסוג התירוצים עליהם אומרים אז די קשיא איז בעסער פון די תירוץ.

Re: הערה על הרד"ק

פורסם: ב' מרץ 07, 2011 7:52 am
על ידי מתפעל
אגב גל, למה כבר לא רואים אותך בחצרות חסידים?

Re: הערה על הרד"ק

פורסם: ב' מרץ 07, 2011 3:26 pm
על ידי אוצר החכמה
מתפעל כתב:נראה לי רחוק מאד.
בא נגיד ככה, זה מסוג התירוצים עליהם אומרים אז די קשיא איז בעסער פון די תירוץ.


כל אחד וטעמו הוא, לי זה נראה דווקא הברקה יפה מאד, כמובן לא פשט שהיינו אומרים על פיו משהו לדינא אבל תירוץ נחמד.

Re: הערה על הרד"ק

פורסם: ד' מרץ 23, 2011 1:59 pm
על ידי גלאגוזים
מתפעל כתב:ועוד הערה: הרי פנחס כלל לא היה כהן כשהרג את זמרי, ורק לאחר מכן התכהן. אלא אם כן יש שיטה שכן היה כהן לפני כן והרד"ק סבר כשיטה זו. האם יש כזו שיטה?


ראה בדעת זקנים מבעה"ת בפ' פינחס עה"פ והיתה לו ולזרעו אחריו מביא שני תירוצים איך הרג פינחס שהיה כהן את זמרי, תירוץ הפשוט שעדיין לא נתכהן בשעה זו, "ועוד י"ל דהניחו לזמרי גוסס ולא מת ממש"
ועיי"ש בדבריו שהקשה על השיטה שלא נתכהן פינחס עדיין, דמהמדרש משמע שנתכהן כבר בימי המילואים.