אחרי ה' תלכו גו' ובו תדבקון

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
קו ירוק
הודעות: 2876
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

אחרי ה' תלכו גו' ובו תדבקון

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אוגוסט 12, 2018 9:52 am

נשלש בתורה ענין עבודת ה':

בפר' ואחתנן: "את ה' אלהיך תירא ואתו תעבד ובשמו תשבע"
בפר' עקב: "את ה' אלהיך תירא אתו תעבד ובו תדבק ובשמו תשבע"
בפר' ראה: "אחרי ה' אלהיכם תלכו ואתו תיראו ואת מצותיו תשמרו ובקלו תשמעו ואתו תעבדו ובו תדבקון"

שניים הראשונים מצוה ליחיד. והאחרון מצוה לרבים.
אבל יש לדקדק למה בפר' ואתחנן לא נזכר ובו תדבק.
ומדוע באזהרה לרבים גם נאמר ובו תדבקון (הרי לא כ"א יכול להדבק. וזה מצוה המוטלת על היחיד כפי שפירש העמק דבר).

וראה העמק דבר, ועדיין יש להבין.

סגי נהור
הודעות: 2599
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אחרי ה' תלכו גו' ובו תדבקון

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוגוסט 12, 2018 10:42 am


איש גלילי
הודעות: 2237
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אחרי ה' תלכו גו' ובו תדבקון

הודעהעל ידי איש גלילי » א' אוגוסט 12, 2018 11:25 am

קו ירוק כתב:נשלש בתורה ענין עבודת ה':

בפר' ואחתנן: "את ה' אלהיך תירא ואתו תעבד ובשמו תשבע"
בפר' עקב: "את ה' אלהיך תירא אתו תעבד ובו תדבק ובשמו תשבע"
בפר' ראה: "אחרי ה' אלהיכם תלכו ואתו תיראו ואת מצותיו תשמרו ובקלו תשמעו ואתו תעבדו ובו תדבקון"

שניים הראשונים מצוה ליחיד. והאחרון מצוה לרבים.
אבל יש לדקדק למה בפר' ואתחנן לא נזכר ובו תדבק.
ומדוע באזהרה לרבים גם נאמר ובו תדבקון (הרי לא כ"א יכול להדבק. וזה מצוה המוטלת על היחיד כפי שפירש העמק דבר).

וראה העמק דבר, ועדיין יש להבין.

יש דבקות כדרגא עליונה, והיא שייכת ליחיד. ויש דבקות ברמה הפשוטה, לדבוק בה' ולא בעבודה זרה, כמו שמשמע מתרגום אונקלוס, ועיין רמב"ן לעיל יא כב.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים