אחרי כן פתח איוב את פיהו ויקלל את יומו. לאיזה פרק שייך פסוק זה?.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אישצפת
הודעות: 462
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

אחרי כן פתח איוב את פיהו ויקלל את יומו. לאיזה פרק שייך פסוק זה?.

הודעהעל ידי אישצפת » ו' אוגוסט 17, 2018 5:18 pm

בתנ"ך (סימנים) שבידי פסוק זה הוא סופו של פרק ב (קרי פסוק י"ד) ואילו בפרוייקט השו"ת מופיע בריש פרק ג'.
נפק"מ לעורכים שמציינים פסוקים להיכן לציין פסוק זה ספייציפי. וגם ממילא זה יוצר סדר עוקב של פסוקים אחר. למשל אם ארצה לציין את פסוק כ"ג בפרק ג' בפרוייקט השו"ת הוא פסוק כ"ד.
האם זו טעות של פרוייקט השו"ת או שוני בין דפוסים?

אישצפת
הודעות: 462
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: אחרי כן פתח איוב את פיהו ויקלל את יומו. לאיזה פרק שייך פסוק זה?.

הודעהעל ידי אישצפת » ו' אוגוסט 17, 2018 5:25 pm

כעת ראיתי שבתנ"ך קורן מופיע בריש פרק ג' כמופיע בפרוייקט. אם כן טעון בדיקה אם מה שמופיע בסימנים מוסמך או המופיע בקורן מוסמך. או שניהם גם יחד עשו על פי דפוסים ישנים גם בזה. אמנם יודע אנכי אי"ש צעי'ר שעל החלוקה לפרקים כבר העירו בעבר שאינה ממקורותינו מ"מ מאז שהחלו לנהוג בה צריך לבדוק לאן שייכו פסוק זה

אישצפת
הודעות: 462
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: אחרי כן פתח איוב את פיהו ויקלל את יומו. לאיזה פרק שייך פסוק זה?.

הודעהעל ידי אישצפת » ב' אוגוסט 20, 2018 10:48 am

בדקתי מעט בספרי כתובים ישנים. וראיתי שבתנ"ך דפוס ברשה שנת רמ"ד ובנ"ך נאפולי שנת רמ"ז רמ"ח נוסף בכת"י מספר הפרק בצידי הגליון על פסוק 'ויען איוב ויאמר' ולפי זה פסוק 'אחרי כן פתח איוב' שייך לסוף פרק ב' וכן ראיתי שנדפס בנ"ך ונציה שנת רפ"ה ובתנ"ך ליוורנו שנת תקצ"ד.

אישצפת
הודעות: 462
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: אחרי כן פתח איוב את פיהו ויקלל את יומו. לאיזה פרק שייך פסוק זה?.

הודעהעל ידי אישצפת » ב' אוגוסט 20, 2018 11:46 am

שאלתי את החוקר הנודע ר' אדם בן נון הי"ו אם יש דרך לידע כיצד נהגו בני תימן בפסוק הנ"ל אם לשייכו לפרק ב' או לפרק ג' וזה אשר השיבני:
שינויי מקום בפסוקים לא מעניינים.
בכתה"י הקדומים ממילא לא היה ציון פרק ובטח שלא ציון פסוק.
בדורות האחרונים הוסיפו בשולי כתבי היד את ציון הפרק בלבד. אבל אין לזה שום ערך כי העתיקו מהדפוס שהיה לפניהם.
בעיקרון מקובל שהפסוק הזה שייך לסוף פרק ב וכך נהגתי גם אני באיוב שהוצאתי.
מסתבר שעשו זאת מאחר שפסוק זה הוטעם בטעמי כ"א ספרים כמו שני הפרקים הראשונים ולא בטעמי אמ"ת כמו פרק ג ואילך.
אולם דע לך שמנהג תימן לקרוא פסוק זה במנגינה של טעמי אמ"ת. כלומר מבחינת המנגינה בלבד הוא מתאים לנו לפרק ג.
ואומנם לא ברור מדוע התימנים החליטו להטעים פסוק המוטעם בטעמי כ"א ספרים ושהוא חלק מפרק ב במנגינה של פרק ג.
אך אם נניח שפסוק זה היה שייך לפרק ג, כנראה זה השפיע עליהם.
אגב דבר דומה וידוע יש בתחילת פרשת וישלח. ראה שבמהדורות השונות יש מחלוקת לגבי ציון הפסוקים (וכמובן בפרשת יתרו ואתחנן שיש הממספרים פסוקים ויש הממספרים דיברות...).

אישצפת
הודעות: 462
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: אחרי כן פתח איוב את פיהו ויקלל את יומו. לאיזה פרק שייך פסוק זה?.

הודעהעל ידי אישצפת » א' אוגוסט 26, 2018 1:52 pm

גם אצל הבבלים והמרוקאים קיים שינוי נגינה בין הפרקים הראשונים של איוב שנקראים בטעמי כתובים לבין הבאים אחריהם (כמעט עד הסוף) שנקראים בטעמי אמת. ושמעתי קריאת איוב בנוסח יהודי בבל מפי החזן משה חבושה הי"ו ומפי ר' חיים סלמן הי"ו ושניהם מתחילים בטעמי אמ"ת מהפסוק 'ויען איוב ויאמר' ולא מהפסוק 'אחרי כן פתח איוב את פיהו'. וכן שמעתי קריאת איוב בנוסח יהודי מרוקו מפי החזן רבי לוי סודרי הי"ו וגם הוא התחיל מהפסוק 'ויען איוב ויאמר'.
הרי שלפי המסורת הנ"ל פסוק 'אחרי כן פתח איוב את פיהו' שייך לפרק קודם.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים