מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וְעָמְדוּ שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר לָהֶם הָרִיב

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

וְעָמְדוּ שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר לָהֶם הָרִיב

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אוגוסט 28, 2018 10:54 am

בבית דין של תורה, התביעה במשפט הפלילי היא העדים. פירוש, אם בדיני ממונות הלֹוה נתבע לדין על ידי המלוה, המזיק על ידי הניזק וכל כיוצא בהם, הרי בדיני מלקות ומיתה החוטא נתבע לדין על ידי העדים, שהתרו בו ולא שמע אליהם.
ובמלים אחרות: במשפט האזרחי הסכסוך הוא בין אדם לחבירו, ובמשפט הפלילי - בין העדים והחוטא.
ולפי זה מתפרש המקרא כמין חומר:
כִּי יָקוּם עֵד חָמָס בְּאִישׁ לַעֲנוֹת בּוֹ סָרָה,
וְעָמְדוּ שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים - העד והנאשם
אֲשֶׁר לָהֶם הָרִיב – זה אומר עשית כך וכך, וזה אומר להד"ם
לִפְנֵי יְיָ, לִפְנֵי הַכֹּהֲנִים וְהַשֹּׁפְטִים אֲשֶׁר יִהְיוּ בַּיָּמִים הָהֵם וגומר.

שיבר
הודעות: 848
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: וְעָמְדוּ שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר לָהֶם הָרִיב

הודעהעל ידי שיבר » ג' אוגוסט 28, 2018 8:02 pm

[יעויין מאמרו של יעקב לויפר, המבשר תורני של השבוע האחרון, עמ' ג]

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: וְעָמְדוּ שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר לָהֶם הָרִיב

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' ספטמבר 25, 2018 9:09 pm

שו"ר להגר"ש ברנד נ"ע שמבאר על דרך זה את פרשת מלקות האמורה בכי תצא, בעקבות דברי חכמינו ז"ל שאמרו כי בעדים זוממין הכתוב מדבר:
כִּי יִהְיֶה רִיב בֵּין אֲנָשִׁים – בין המורשע והעד, זה אומר 'שקר ענה בי העד', וזה אומר 'לא כי אלא עדות צדק העדתי בו'.
וְנִגְּשׁוּ אֶל הַמִּשְׁפָּט וּשְׁפָטוּם,
וְהִצְדִּיקוּ אֶת הַצַּדִּיק – את המורשע, אחרי שהוכח על פי עדים כי צדיק הוא ואך שקר הועד בו,
וְהִרְשִׁיעוּ אֶת הָרָשָׁע – את העד הזומם, שהוכח כי עד חמס הוא.
וְהָיָה אִם בִּן הַכּוֹת הָרָשָׁע – שאין ניתן לקיים בו 'ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו' האמור בפרשה הקודמת (כגון שהעיד בו שהוא בן גרושה)
וְהִפִּילוֹ הַשֹּׁפֵט וְהִכָּהוּ לְפָנָיו וגומר.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים