מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה בדברי האב"ע

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

תמיהה בדברי האב"ע

הודעהעל ידי שמר » ב' ספטמבר 03, 2018 10:29 am

שמות כד, א עה"פ "וְאֶל משֶׁה אָמַר עֲלֵה אֶל ה' אַתָּה וְאַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא וְשִׁבְעִים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם מֵרָחֹק"
פירש האבן עזרא:
כל מה שהזכיר למעלה עד עתה הם התנאים שיספרם לישראל. ואחר כן אמר למשה אחר שתכרות להם ברית תעלה אלי אתה ואהרן ובניו וע' מזקני ישראל שהם הבכורים הקדושים.
וכי לא היו יותר בכורים ביוצאי מצרים?
נערך לאחרונה על ידי שמר ב ב' ספטמבר 03, 2018 2:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: תמיהה בדברי האב"ע

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' ספטמבר 03, 2018 2:00 pm

לפי ראב"ע 'זקני ישראל' הם הבכורים-הכהנים. כמובן שהיו רבים כאלה וכולם נתקדשו בעת מכת בכורות (במדבר ח, יז; ראב"ע שמות הארוך, יב, נא; יג, יג; ועוד) אך רק שבעים מהם (שבעים מזקני ישראל) ניגשו אל ה', כנראה אלה שהתקדשו בעצמם במחשבתם בנוסף לקדושה מן השמים (ראה שם יט, כב). אך אולי לא הבנתי את שאלתך.

--
בעיני אין זה נכון להשתמש בשם השם, גם בציטוט שבמחשב וגם אם אין בזה 'בעיה' הלכתית ישירה (וראה כאן viewtopic.php?f=17&t=35110&hilit).

שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: תמיהה בדברי האב"ע

הודעהעל ידי שמר » ב' ספטמבר 03, 2018 2:25 pm

מלשון "שהם הבכורים הקדושים" לא נראה שהדגש על היותם קדושים בשונה משאר הבכורות, אלא כוונתו שהם אלו ההבכורים הקדושים כבר מאז ולא רק עתה עקב התקדשותם.
ועוד לפי דבריך אף אהרן נדב ואביהו נתקדשו לזה, ומדוע כ' האב"ע תואר הקדושים דווקא על הבכורים.

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: תמיהה בדברי האב"ע

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ב' ספטמבר 03, 2018 3:30 pm

ראב"ע קורא בכמה מקומות לכל הבכורים 'בכורים קדושים', בכל זאת כאן הכוונה כנראה לשבעים בכורים שנתקדשו קדושה נוספת, וכדברי ר' חלמיש-צור. וראיה ממה שכתב ראב"ע בפירושו הארוך לשמות יט כב (ציין אליו ר' חלמיש-צור) על הפסוק וְגַם הַכֹּהֲנִים הַנִּגָּשִׁים אֶל ה' יִתְקַדָּשׁוּ: "וגם הם הבכורים, אעפ"י שהם קדושים, ככתוב קדש לי כל בכור, יוסיפו להתקדש עוד במחשבתם".
ברור שאין כוונתו לכל הבכורים שהיו בישראל, שכן ראב"ע עצמו כתב בפירוש הקצר לפרשת משפטים כד ה: "וישלח את נערי - הם בחורי הבכורים שיש להם כח להעלות העולות, כי הזקנים עלו למעלה יתרה מהבחורים". ומבאר במקור חיים שבהכרח שאף הנערים היו בכורים (בני הזקנים הבכורים), שאם לא כן איך היו מעלים עולות? הרי שהיו גם בכורים אחרים, גם לדעת ראב"ע.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 99 אורחים