הודעהעל ידי שבענו מטובך » ב' ספטמבר 03, 2018 3:30 pm
ראב"ע קורא בכמה מקומות לכל הבכורים 'בכורים קדושים', בכל זאת כאן הכוונה כנראה לשבעים בכורים שנתקדשו קדושה נוספת, וכדברי ר' חלמיש-צור. וראיה ממה שכתב ראב"ע בפירושו הארוך לשמות יט כב (ציין אליו ר' חלמיש-צור) על הפסוק וְגַם הַכֹּהֲנִים הַנִּגָּשִׁים אֶל ה' יִתְקַדָּשׁוּ: "וגם הם הבכורים, אעפ"י שהם קדושים, ככתוב קדש לי כל בכור, יוסיפו להתקדש עוד במחשבתם".
ברור שאין כוונתו לכל הבכורים שהיו בישראל, שכן ראב"ע עצמו כתב בפירוש הקצר לפרשת משפטים כד ה: "וישלח את נערי - הם בחורי הבכורים שיש להם כח להעלות העולות, כי הזקנים עלו למעלה יתרה מהבחורים". ומבאר במקור חיים שבהכרח שאף הנערים היו בכורים (בני הזקנים הבכורים), שאם לא כן איך היו מעלים עולות? הרי שהיו גם בכורים אחרים, גם לדעת ראב"ע.