מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנין הדורות בפרשת בראשית ובפרשת נח.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

מנין הדורות בפרשת בראשית ובפרשת נח.

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' אוקטובר 14, 2018 9:28 am

מו"ח שליט"א שאלני למה בפרשת בראשית נמנים כל בני האדם מתי ילדו וכמה חיו לאחר מכן, וכמה היו כל ימיהם בסך הכל, ואילו בפרשת נח לא נמנו כן, אלא רק מתי ילדו וכמה חיו לאחר מכן.
נערך לאחרונה על ידי שייף נפיק ב ב' אוקטובר 15, 2018 12:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מנין הדורות בפרשת בראשית ובפרשת נח.

הודעהעל ידי דרומי » א' אוקטובר 14, 2018 9:53 am

עמדו בזה הקדמונים, ואיני זוכר כרגע מקום כבודו. כדאי לבדוק ב'אוצר מפרשי התורה'.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מנין הדורות בפרשת בראשית ובפרשת נח.

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' אוקטובר 14, 2018 10:56 pm

דרומי כתב:עמדו בזה הקדמונים, ואיני זוכר כרגע מקום כבודו. כדאי לבדוק ב'אוצר מפרשי התורה'.

אכן הביאו שם [בקיצור]
חזקוני פרק יא פסוק יא
ויחי שם אחרי הולידו - וגו' אבל ויהיו כל ימי לא נאמר כמו שנאמר בעשרה דורות שמאדם ועד נח, לפי שכל ימי דורות הראשונים היו מרובים קרוב לאלף שנה אבל אחר המבול נתמעטו כדכתיב זרמתם שנה יהיו. ונתמעטו עד שבעים ואם בגבורות שמונים שנה לפיכך לא חש לצרף אותם כל ימיהם.
כלי יקר
פרק ה פסוק ג
ויחי אדם וגו'. עשה בימי חייהם שלשה חלוקות כי הזכיר בכולם מספר ימי חייהם קודם שהולידו ואח"כ כללם יחד, והזכיר בכולם וימת. ובפרשת נח לא הזכיר כי אם שתי חלוקות ולא הזכיר שם וימת. לפי שמי שהוא בלא בנים קרוי מת בחייו וכן הרשעים שאינן מולידין תולדות מעשים טובים נקראו בחייהם מתים, על כן הזכיר לשון ויחי על מספר הימים שחיו קודם שהולידו כי אעפ"י שהיו עדין בלא בנים מ"מ היו חייהם חיים מצד שכל השלשלת שהזכיר בפרשה זו ובפר' נח כולם היו צדיקים אדם שת וכו' וכן כולם, ואחר שהולידו נתוסף להם חיות מצד הבנים ע"כ הזכיר ויחי על הימים שחיו אחר שהולידו, וחזר וכללם יחד לומר כלם שוים לטובה, כי קודם המבול לא נמצא בהם חסרון רק המות הזה כמ"ש (איוב נא יא) ישלמו כצאן עויליהם וגו' וכתיב (שם) יבלו בטוב ימיהם וגו'. ועוד הזכיר בכולם וימת להורות שכולם מתו על מטתם ולא נמחו במבול. אבל אחר המבול נשתנה העולם ולא היו כל ימיהם שוים לטובה ע"כ לא חזר וכללם יחד גם לא הזכיר וימת כי היו חסרונות בכולם זולת המות ועוד שאחר המבול א"צ להזכיר וימת כי פשיטא שמתו ומי גבר יחיה ולא יראה מות.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מנין הדורות בפרשת בראשית ובפרשת נח.

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אוקטובר 15, 2018 12:20 am

יישר כח גדול!!

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מנין הדורות בפרשת בראשית ובפרשת נח.

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' נובמבר 19, 2019 3:04 am

בקרו טלה כתב:ויחי אדם וגו'. הזכיר בכולם וימת. ובפרשת נח לא הזכיר וימת.
ומהרב משה שיף מביתר עלית שמעתי: הטעם שאצל הדורות שנסדרו בסדר נח (שמונה במספר) אין הפרשות מסתיימות בתיבת 'וימת', מפני ששלשה מהם (וביחוד שם שבראש הסדר) עדיין חיו בעת מות בניהם: אפרכשד מת בחיי שם, פלג בחיי עבר, ונחור בחיי שרוג. ודפח"ח.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מנין הדורות בפרשת בראשית ובפרשת נח.

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' נובמבר 19, 2019 9:41 am

ואם כבר הזכירו, אזי כל צאצאי שם עד אברהם אבינו, וגם אברהם בעצמו, מתו בחיי שם. מלבד עבר.

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מנין הדורות בפרשת בראשית ובפרשת נח.

הודעהעל ידי בן מיכאל » ו' נובמבר 22, 2019 2:16 pm

ביקורת תהיה כתב:
בקרו טלה כתב:ויחי אדם וגו'. הזכיר בכולם וימת. ובפרשת נח לא הזכיר וימת.
ומהרב משה שיף מביתר עלית שמעתי: הטעם שאצל הדורות שנסדרו בסדר נח (שמונה במספר) אין הפרשות מסתיימות בתיבת 'וימת', מפני ששלשה מהם (וביחוד שם שבראש הסדר) עדיין חיו בעת מות בניהם: אפרכשד מת בחיי שם, פלג בחיי עבר, ונחור בחיי שרוג. ודפח"ח.

ולכן נקרא בית מדרשו של שם בפי חז"ל בית מדרשו של שם ועבר - כי ארפכשד ושלח מתו בחיי שם.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים