מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' אוקטובר 24, 2018 3:02 pm

סגי נהור כתב:
המעיין כתב:האם אפשר להסיק מדברי סגי נהור שאינו מקבל את העובדה שעמד אדם על הירח שהרי הרמב"ם כתב שהוא גשם חמישי וכולי?

איך הסקת זאת אינני יודע, והרי ציינתי שאין שום קשר לעניני הטבע האריסטוטליים. אבל אשאל אותך להפך, האם אפשר להסיק מדבריך שכל הרעיונות המבוארים בזה"ק ובכתבי האר"י וכו' על יסוד החלוקה לארבעה יסודות, כולל רעיונות רוחניים לגמרי (כגון דברי הרח"ו על חלוקת תכונות הנפש לארבע: כעס וגאוה מיסוד האש, עצלות ועצבות מיסוד העפר וכו') אינם תורה?



אם חכמים הראשונים תיארו מציאות מסוימת או עובדה כל שהיא, וכיום בכלים מדויקים יתברר שזה אינו נכון, אזי אין מה להתכחש לאמת, ועלינו לומר את האמת הלא נעימה שרבותינו דיברו דבריהם על סמך ידיעותיהם, אבל אנחנו יודעים מה שהם לא ידעו. דבר זה נכון גם אל מול דברי חז"ל, (אין שום הוכחה שכל דברי חז"ל הם נבואה או רוח הקודש, אלא יתכן והם אמרו על סמך הידיעות שהיו ידועים להם). כמובן שהרבה יותר נעים ונחמד שלא נצטרך לאכול את הגלולה המרה הזו, ואם אפשר להסביר באופן מתיישב על הדעת אדרבה ואדרבה. לפעמים אפשר לקחת את דברי חכמים שדיברו על דרך משל, ולפעמים ניתן להסביר כוונות שונות בדבריהם, כל עוד יש הגיון שאכן זו כוונתם. כשיודעים לקבל הכרה זו באופן בוגר, זה לא מוטט שום בנין, היהדות שלנו לא בנויה על העובדה שחכמינו ידעו הכל, אלא על העובדה שבורא עולם התגלה בהר סיני ובמצרים, זה גם לא ממעט את ההערכה כלפי חכמינו ז"ל.

לגבי ארבעת היסודות. יש לתאוריה זו כמה תורות ונוסחאות. חלקם הוכחשו לחלוטין מבחינה עובדתית וחלקם ניתן להסביר באופנים שונים. למשל ההבנה שמעל כדור הארץ לא יתכן עוד חומר פיזי, ולכן כדור הארץ הינו החומר היחיד ביקום, והרס"ג משתמש בעובדה זו להוכחות שהוא בונה באמונה. כיום ברור שהתאוריה הזו לא נכונה, וגרמי השמים למינהם (למעט השמש) הינם חומר פיזי. ואין לנו לומר אלא שרבינו הרס"ג לא ידע את הנתונים כמו שהובררו בכלים מדויקים. כי הרס"ג ודאי לא דיבר על עולמות רוחנים אלא על המציאות הגשמית המוחשית.

מאידך את עצם המושג ארבעת היסודות, הלוא כל בר דעת מבין שגם החכמים הקדמונים לא התכונו כפשוטו ממש, אלא אלו ארבעה כוחות שונים. והדבר נתון לפרשנות נרחבת, שכל יסוד מסמל כח מסוים שברא הבורא. (ואדרבה על בסיס הידע המדעי הנוכחי ניתן להבין יותר), ועל כן הדבר בהחלט ניתן להבנה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוקטובר 24, 2018 3:12 pm

סוף דבריך מובן ומתקבל.
מה היא הגלולה המרה עליה אתה מדבר?
שחז"ל לא ידעו בפועל את כל החידושים המדעיים. מה מר בזה.
שדברי תורתם אינם אמת בגלל זה? חס ושלום לומר כן.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 24, 2018 4:04 pm

ישא ברכה כתב:
סגי נהור כתב:
המעיין כתב:האם אפשר להסיק מדברי סגי נהור שאינו מקבל את העובדה שעמד אדם על הירח שהרי הרמב"ם כתב שהוא גשם חמישי וכולי?

איך הסקת זאת אינני יודע, והרי ציינתי שאין שום קשר לעניני הטבע האריסטוטליים. אבל אשאל אותך להפך, האם אפשר להסיק מדבריך שכל הרעיונות המבוארים בזה"ק ובכתבי האר"י וכו' על יסוד החלוקה לארבעה יסודות, כולל רעיונות רוחניים לגמרי (כגון דברי הרח"ו על חלוקת תכונות הנפש לארבע: כעס וגאוה מיסוד האש, עצלות ועצבות מיסוד העפר וכו') אינם תורה?



אם חכמים הראשונים תיארו מציאות מסוימת או עובדה כל שהיא, וכיום בכלים מדויקים יתברר שזה אינו נכון, אזי אין מה להתכחש לאמת, ועלינו לומר את האמת הלא נעימה שרבותינו דיברו דבריהם על סמך ידיעותיהם, אבל אנחנו יודעים מה שהם לא ידעו. דבר זה נכון גם אל מול דברי חז"ל, (אין שום הוכחה שכל דברי חז"ל הם נבואה או רוח הקודש, אלא יתכן והם אמרו על סמך הידיעות שהיו ידועים להם). כמובן שהרבה יותר נעים ונחמד שלא נצטרך לאכול את הגלולה המרה הזו, ואם אפשר להסביר באופן מתיישב על הדעת אדרבה ואדרבה. לפעמים אפשר לקחת את דברי חכמים שדיברו על דרך משל, ולפעמים ניתן להסביר כוונות שונות בדבריהם, כל עוד יש הגיון שאכן זו כוונתם. כשיודעים לקבל הכרה זו באופן בוגר, זה לא מוטט שום בנין, היהדות שלנו לא בנויה על העובדה שחכמינו ידעו הכל, אלא על העובדה שבורא עולם התגלה בהר סיני ובמצרים, זה גם לא ממעט את ההערכה כלפי חכמינו ז"ל.

לגבי ארבעת היסודות. יש לתאוריה זו כמה תורות ונוסחאות. חלקם הוכחשו לחלוטין מבחינה עובדתית וחלקם ניתן להסביר באופנים שונים. למשל ההבנה שמעל כדור הארץ לא יתכן עוד חומר פיזי, ולכן כדור הארץ הינו החומר היחיד ביקום, והרס"ג משתמש בעובדה זו להוכחות שהוא בונה באמונה. כיום ברור שהתאוריה הזו לא נכונה, וגרמי השמים למינהם (למעט השמש) הינם חומר פיזי. ואין לנו לומר אלא שרבינו הרס"ג לא ידע את הנתונים כמו שהובררו בכלים מדויקים. כי הרס"ג ודאי לא דיבר על עולמות רוחנים אלא על המציאות הגשמית המוחשית.

מאידך את עצם המושג ארבעת היסודות, הלוא כל בר דעת מבין שגם החכמים הקדמונים לא התכונו כפשוטו ממש, אלא אלו ארבעה כוחות שונים. והדבר נתון לפרשנות נרחבת, שכל יסוד מסמל כח מסוים שברא הבורא. (ואדרבה על בסיס הידע המדעי הנוכחי ניתן להבין יותר), ועל כן הדבר בהחלט ניתן להבנה.

כל זה אינו קשור לדבריי למעיין, שהתייחסו מלכתחילה לנמשל ולא למשל.
והרי זה הנושא שנידון כאן - רעיונות וסברות שיסודם (אולי) בדברי חכמי האומות, ולא (כפי שערבב מי שערבב) ידיעות במדעי הטבע.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי המעיין » ד' אוקטובר 24, 2018 4:13 pm

סגי נהור כתב:ועאכו"כ כאשר מלכתחילה אין לפנינו אלא "רעיון פנימי", ואם כן מה נטפלת עלי כאן?



למה אני נטפל.
אם הבנתי נכונה את הויכוח קראקובער אמר שהטענה שאין בפועל שדים שהובאה ע"י הרמב"ם מקורה במדע האריסטוטלי ואינה נכונה. ענית ואמרת שעדיין היא תורה שנאמרה מסיני. שאלתי האם לדעתך דברי הרמב"ם על הגשם החמישי גם תורה מסיני והשבת שגם אתה מסכים שהמציאות אינה כן. ורק נפרש את הדברים על פנימיותם (אע"פ שהרמב"ם ודאי חשב שגם החיצוניות נכונה).
כך התבררו הדברים איפה ההטפלות?

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 24, 2018 4:18 pm

כעת מובן שורש אי-ההבנה. אני דיברתי על דברי הרמב"ם אודות הדרך לאהבת ה'. קראקובער חסר ההבחנה הוא שערבב כאן את עניין השדים, ועל כך הערתי לו מה שהערתי.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי המעיין » ד' אוקטובר 24, 2018 4:32 pm

את והב בסופה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוקטובר 24, 2018 5:26 pm

הרב ישא ברכה, תמיהני עליך שאתה כותב מתנבא בעניין ידיעות חז"ל כמשה מפי הגבורה, וכי לא שמעת על פולמוס המהר"ל ורבי עזריה הידוע, וכל הקולמוסים שנשתברו בעקבותיו?

הרב המעיין והרב סגי נהור: אין ספק שבעניין האהבה הרעיון הזה הזה ברור, אבל מתוך הנחה שגם נושא השדים נאמר כדעה תורנית, הרי הוא שייך גם לגביו, אם כי ברמה ובהסתכלות אחרת. וכמדומני שכולנו פחות או יותר מסכימים על אותו כיון.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' אוקטובר 24, 2018 9:08 pm

מקדש מלך כתב:הרב ישא ברכה, תמיהני עליך שאתה כותב מתנבא בעניין ידיעות חז"ל כמשה מפי הגבורה, וכי לא שמעת על פולמוס המהר"ל ורבי עזריה הידוע, וכל הקולמוסים שנשתברו בעקבותיו?


על הפולמוס שמעתי, אבל לא קראתי את שני הצדדים. התכונתי בעיקר לומר שאם המציאות תציג כנגד עיני עובדה מסוימת שבחז"ל מפורש לא כך, לא התעלם מהמציאות והיא תהיה נקודת המוצא העובדתית, ואת דברי חז"ל אנסה לפרש בפירוש הגיוני, (אם הדבר אפשרי) ואם לא נמצא פירוש הגיוני, נאלץ לומר שאולי הקב"ה לא גילה לחז"ל הכל. אם היה מקור בחז"ל שדבריהם דברי קבלה או בנבואה/רוח הקודש נאמרו זה היה משנה את התמונה, אבל לא ידוע לי על כך. בכל מקרה כוונתי העיקרית לחדד את הצורך לבנות את אמונתינו בה' ובתורתו ובדברי חז"ל על באמת ולא מתוך מוסכמות באשר הן.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוקטובר 24, 2018 11:29 pm

זה כמובן לא שני צדדים, אני מתכוון לדברי המהר"ל ותל"מ.
וידוע לשון החזון איש באגרותיו שכל דברי חכמים הן בהלכה והן באגדה נאמרו ברוה"ק וכו'.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' אוקטובר 25, 2018 2:17 am

מקדש מלך כתב:זה כמובן לא שני צדדים, אני מתכוון לדברי המהר"ל ותל"מ.
וידוע לשון החזון איש באגרותיו שכל דברי חכמים הן בהלכה והן באגדה נאמרו ברוה"ק וכו'.



מה המקור של דבריו?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אוקטובר 25, 2018 9:51 am

מן הסתם, המהר"ל. שחיבר על כך ספר שלם באר הגולה.
פרט לכך שזו קבלת ישראל מדור דור.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוקטובר 25, 2018 10:36 am

מעניין אם תמצא משהו מהראשונים כי יש הרבה שכתבו מפורש לא ככה ונכב"ב.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אוקטובר 25, 2018 10:43 am

הדברים הללו ידועים.
ומי שמקשיב לדברי רבותינו האחרונים יודע בדיוק את ההסבר לכל הנ"ל.
ואפילו המהר"ל עצמו כבר התייחס לעניין.


ואגב, איך הראשונים אתמול היו תחת 'השפעות זרות' (עפ"ל), והיום הם פתאום הוכחה מהי האמת?
אני יכול להכביר בציטוטים, וגם לנסות להסביר את עומק העניין, אולי בהמשך...
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ב' אוקטובר 29, 2018 10:49 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוקטובר 25, 2018 11:05 am

ביאור הגר"א לשולחן ערוך (יו"ד סי' קעט ס"ק יג) "הרמב"ם... נמשך אחר הפילוסופיה ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל הוא שקר. אבל כבר הכו אותו על קדקודו שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמ' על פי שמות וכשפים ... והפילוסופיה היטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך הלציי ולעקור אותם מפשטן, וח"ו איני מאמין בהם ולא מהם ולא מהמונם אלא כל הדברים הם כפשטן אלא שיש בהם פנימיות לא פנימיות של בעלי הפילוסופיה שהם חיצוניות אלא של בעלי האמת".

איך הגאון לא חשב על הפטנט שלך?

איפה הוכחשתי בקשר להקוצקר? הבאת גמרא? תוספת? מהרש"א? זה בערך להפריך הטענה שאין נושא דעת תורה בבחירות מזה שיש רבנים שאומרים להצביע, נו, על זה גופא אנו דנים.

החזון איש אחז שתמיד צריך לקדש הבחורזעצער? איפה ראית את זה?

המהר"ל מפורש תוקף את הראשונים שהבינו אחרת, תתמודד עם זה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אוקטובר 25, 2018 11:09 am

יש כמה גישות בנושא, ואכן יש גם את גישת הגר"א (שנובעת לכאורה משיטה רחבה שלו בכל התורה, ואכמ"ל). ואם היית מודרך מצד דביקות בגר"א, ניחא. אבל אז לא היית כותב את החוכמה על הראשונים ההם, כי הגר"א לא חשב אחרת מהמהר"ל (ולכאורה היה גם קיצוני ממנו). ואגב, הוא לא תוקף את הראשונים אלא כותב משהו אחר, ויש בזה עוד הסברים.

ואם החזון איש איש כותב (קו"א ג, ב) שמחלוקת בגירסאות זה אלו ואלו דא"ח , זה אומר שטעות של הבוחער הזעצער שנתקדשה היא גם תורה מסיני. ואני לא אומר שאין מה להרחיב ולחלק בנושא, אבל אי אפשר להכחיש את קיומו של העיקרון בעיני החזון איש.

בקשר לקוצקער, אם האדמורי"ם ממשיכי דרכו לקחו את דבריו בכל הרצינות (לא בטוח שממש כפשוטם, אבל ברצינות), אז נראה לך שההבנה שלך בדבריו היא המסתברת? אם ככה לא ההגיון מדריך את אורחותיך. אלא שאתה חולק על הקוצקער, אז תאמר זאת ביושר ואל תפריח סתם מילים.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ו' אוקטובר 26, 2018 11:16 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוקטובר 25, 2018 11:23 am

המהר"ל בהחלט תוקף אותם ראשונים, לא יעזור לך כלום, אני לא הבעתי שום עמדה שלי רק כתבתי שלהסביר את הרמבם על פי דרך שהוא בעצמו לא אחז ממנו מגוחך, אתה הבאת ווארטים וסיפורים של אהרן מרכוס, שתהיה בריא.

לגבי החזון איש צריך לראות בפנים על מה הוא מדבר, עובדא שהוא בעצמו שינה גירסאות מקובלות ואולי דיבר על הלכה שהתקבלה בכל ישראל אבל בהחלט לא קידש כל בחורזעצער.

בקשר להקוצקר אין טעם להתווכח על ווארטים יהיה לך אשר לך.

לגבי השמצות אישיות לא ארד לרמה שלך.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אוקטובר 25, 2018 11:42 am

אני מאוד מודה לך שאתה לא יורד לרמה שלי. כבר פחדתי שתתחיל להשמיץ ואנה אוליך את חרפתי.

לגבי עיקר הדברים שאתה אוחז את החבל בשתי הראשים אתה מתעלם כמובן.

אם אין טעם להתווכח על ווארטים, אפשר פשוט לחלוק עליהם (מחלוקת קראקובער עם הרבי מקוצק והפני מנחם מגור. נשמע טוב דווקא) ולא לנסות להסביר הסברים לא נכונים.

'סיפורים' של אהרן מרכוס, נשמע מאוד מכובד ומופרך לחלוטין עובדתית. (אכן הוא מסביר את ההגיון בגישה החסידית בצורה מאוד טובה, אבל הוא בסך הכל מסביר הסבר הגיוני בדברים מוכחים. זה ברור שבספרי החסידות זו התמונה המצטיירת, אך כיון שהם דיברו למאמינים בני מאמינים, הם לא טרחו להסביר את ההגיון והגישה שמאחורי דבריהם), ואם לא קראת את הדברים, או לא הבנת אותם, אל תגיד שזה 'סיפורים' (אכן יש שם גם פרקי סיפורים).

לגבי המהר"ל, למה לא יעזור לי כלום? כי אתה לא מכיר את ספרי המהר"ל? הנה לשונו בבאר הגולה באר שישי פרק טו:

והנה גברא דלא ידע להבין סוגיא דגמרא ופשט המאמר, יקשה על דברי חכמים, עד שכתב בסוף דבריו, וזה לשונו; 'ואשר יוציאנו מן המצר הזה יהיה הגאון רב שרירא, כתב וזה לשונו; הני מילי דנפקא מפסוקא וכו''. הראה שלכך סבירא ליה לרבי יהושע בן לוי דאין ללמוד האגדות, משום דאין בהם דבר רק אומדנא. ולא הבין לא דברי ירושלמי, ולא דברי רב שרירא, אם כתב רב שרירא גאון הדברים האלו.
וע"ש.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אוקטובר 25, 2018 11:56 am

ואחרון חביב. לגבי החזון איש. עוד לא קראת אותם ואתה כבר יודע איך ליישב אותם... בהצלחה.
והכי גרוע, שמהתגובה ניכר שאינך מתחיל אפילו להבין את הכוונה. הוא לא חלם שאסור לשנות גירסאות.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוקטובר 25, 2018 12:21 pm

עיינתי בחזון איש ודווקא הבנתי נכון, נו,מצאת רק על רבי שרירא גאון הוא לא מכחיש רשימה של ראשונים שאמרו אחרת, תחפש ותמצא.

לגבי החבל בשני ראשים תעיין שוב מש"כ למעלה.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' אוקטובר 25, 2018 7:13 pm

מקדש מלך כתב:מן הסתם, המהר"ל. שחיבר על כך ספר שלם באר הגולה.
פרט לכך שזו קבלת ישראל מדור דור.


אביך אמר לך שכל דברי חז"ל ברוח הקודש? אני לא שמעתי כך מאבי. (כמובן שמעתי על גדולתם העצומה של חז"ל ושאין לנו את היכולת להשיג את גדולתם. אבל שכל דבריהם ברוח הקודש או בקבלה מהר סיני לא שמעתי). מה שהחזו"א כותב - אם אכן כך הוא כותב - אם כל הכבוד לרבינו הגדול אנחנו לא יכולים להפוך את זה לקבלת עם ישראל. צריך להביא רשימה ענקית של חכמי ישראל שכותבים כך כדי להוכיח שזו קבלה מקובלת בעם ישראל.

הלוא זה ברור שחלק ההלכה לא עובד עם מערכת של רוח הקודש, אלא חכמים ברוחב דעתם קבעו את ההלכה בי"ג מידות שהתורה נדרשת, ולא הכל מוסכם ויש מחלוקת וכדו', אזי פתאום תחום הידיעות העובדתיות, בו ידיעת העובדות נעשה ברוח הקודש?? ומה בדבר כל המחלוקות במציאות שמצאנו בגמ', האם שם לא באו הידיעות ברוח הקודש??

לעצם הענין, אכן לא חייב להיות שתהיה סתירה בין חז"ל לבין המציאות, אם נוכל לפרש את דברי חז"ל באופנים מסוימים, כי באמת הרבה יתכן על דרך משל. אבל ההנחה המוחלטת שכל דברי מקורם במקור אלוקי אינני יודע מקורו.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אוקטובר 25, 2018 7:32 pm

ישא ברכה כתב:
מקדש מלך כתב:מן הסתם, המהר"ל. שחיבר על כך ספר שלם באר הגולה.
פרט לכך שזו קבלת ישראל מדור דור.


אביך אמר לך שכל דברי חז"ל ברוח הקודש? אני לא שמעתי כך מאבי. (כמובן שמעתי על גדולתם העצומה של חז"ל ושאין לנו את היכולת להשיג את גדולתם. אבל שכל דבריהם ברוח הקודש או בקבלה מהר סיני לא שמעתי). מה שהחזו"א כותב - אם אכן כך הוא כותב - אם כל הכבוד לרבינו הגדול אנחנו לא יכולים להפוך את זה לקבלת עם ישראל. צריך להביא רשימה ענקית של חכמי ישראל שכותבים כך כדי להוכיח שזו קבלה מקובלת בעם ישראל.

הלוא זה ברור שחלק ההלכה לא עובד עם מערכת של רוח הקודש, אלא חכמים ברוחב דעתם קבעו את ההלכה בי"ג מידות שהתורה נדרשת, ולא הכל מוסכם ויש מחלוקת וכדו', אזי פתאום תחום הידיעות העובדתיות, בו ידיעת העובדות נעשה ברוח הקודש?? ומה בדבר כל המחלוקות במציאות שמצאנו בגמ', האם שם לא באו הידיעות ברוח הקודש??

לעצם הענין, אכן לא חייב להיות שתהיה סתירה בין חז"ל לבין המציאות, אם נוכל לפרש את דברי חז"ל באופנים מסוימים, כי באמת הרבה יתכן על דרך משל. אבל ההנחה המוחלטת שכל דברי מקורם במקור אלוקי אינני יודע מקורו.


רוח הקודש כאן אין הכוונה כפשוטו, אלא שזיככו את שכלם ונתעלה למעלה מדרך הטבע (וגם מחלוקת כל אחד היה נראה לו בשכלו המזוכך כשיטה מסוימת על פי שורש נשמתו, ראה בהקדמה לליקוטי אמרים תניא מה שביאר בזה, ולכן אלו ואלו דברי אלוקים חיים). וכבר כתוב בגמרא (בתחילת בבא בתרא) שאע"פ שניטלה נבואה מן הנביאים לא ניטלה מן החכמים. ואבא שלי לא אמר לי על חז"ל שהיה להם רוח הקודש, אלא על צדיקים שהיו בדורות מאוחרים בהרבה אמר דברים גדולים פי וכמה וכמה מאשר רוח הקודש. ולגבי חז"ל מי מדבר בכלל. והרי כתוב בגמרא שכשהיו מדברים בדברי תורה היה אש מלהטת סביבם (בלידת אחר). והיו מקבלים דרישת שלום מהרקיע פעם ביום או פעם בשנה, והקטן שבהם יכול היה להחיות מתים (כמבואר במעשה דרבי ואנטונינוס), כמבואר כל זה בגמרות מפורשות. ובשם צדיקי החסידות אמרו שאפילו הוה אמינא שלהם אמת.

וזה לשון המהר"ל בבאר הגולה בהקדמה : ואין צריך להזהיר מזה חכמי ישראל בדור הזה, כי כולם מוזהרים ועומדים בתכלית האזהרה, כי דברי הראשונים הם סיני, כל הנוגע בם ירה יירה או סקל יסקל

וברור שכן החינוך הפשוט שכל יהודי מקבל.

ואני מדגיש שמדובר בהסתכלות כוללנית, שרואים בהם שרפי עליון וכל דבריהם בוערים כגחלי אש. ואין ברצוני להיכנס לכמה דברים שנראים קצת סותרים שכבר דנתי במקצתם לעיל, אבל איני יכול לכתוב את כל אשר על ליבי בהם. הן מצד קוצר היריעה ואופייה, והן כדי שלא לקיים 'כל רוחו יוציא כסיל' בהידור גדול מדאי. דבר אחד כן ארמוז בקצרה, שכל הראשונים הללו היו לפני שהתגלתה חכמת הקבלה, ואצל רבותינו בעלי הקבלה הנימה השתנתה לגמרי, וממילא אין שייך להקשות, כמו שלא מציבים את הפילוסופיה כבת פלוגתא לקבלה.

ובשו"ת בית שלמה (או"ח סימן קיב) ודברי חיים (חלק ב יו"ד סימן קה) כתבו שטוב עשו שפיטרו מלמד תינוקות שאמר שספר אור החיים לא נכתב ברוח הקודש, ושם האריכו הרבה בעניין, עיין שם. ומה נאמר על חכמי התלמוד.

וצירפתי עוד את לשון השומר אמונים (הקדמון - מהר"י אירגאס) עיין שם (מסוף העמוד הראשון ואילך).
קבצים מצורפים
מהרי אירגאס.PDF
(366.98 KiB) הורד 207 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אוקטובר 28, 2018 9:46 am

עוד דבר ברצוני להעיר, שהראשונים שחלוקים על אגדה, או שכותבים שהיא אסתמכתא, או שאין מקשין בה, אינם סתירה להנ"ל, וכפי שכתב המהר"ל בבאר הגולה הבאתי בהודעות הקודמות.

גם מי שכותב שלא היו בקיאים בחכמת הטבע, אינם עניין להנ"ל, כי לדבריו הרפואות שכתובים בחז"ל - שלא בהקשר תורני והלכתי - אינם כלל בגדר דברי תורה לכאורה. וכמובן שלא נתחייבו חז"ל לדעת את תורת היחסות של אינשטיין (ואפילו על שלמה המלך דנים בזה, כידוע).

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי הרואה » ה' נובמבר 01, 2018 8:00 pm

מקדש מלך כתב:
אהבת ה' בדחילו ורחימו שכליים, מצד היותו סובב כל עלמין וממלא כל עלמין (שהם אחד מיסודותיו העיקריים של התניא), הם על יסוד הרמב"ם בתוספת הרחבה, שאינה אפשרית לכאורה בלי הבסיס (אין שום דרך להבין את הגדלות של 'סובב כל עלמין' בלי להתבונן ולחשוב 'עלמין' מה הם).
ועל כן דברי הרמב"ם הם בפירוש על פי דרך החסידות.

מוזר בעיני לעשות את רש"י והרמב"ם חולקים, והאמת שהם כמה וכמה דרכים, והמעיין בספרם של בינונים ימצא את כולם, ומתי להשתמש בכל אחד מהם, ולמי מתאים כל אחד מהם.
ושוב מצאתי שזכיתי לכוון לדברי הגה"מ על הרמב"ם שם:
בברייתא דרבי פנחס גרסינן איזו אהבה יש צדיקים שעובדים להקב"ה ונותנים כבוד ויקר למלכותו מפני שהוא לבדו קדם את הכל ומלא את העליונים והתחתונים ובטובו הרב ברא את העולם במאמר ולא בעמל והוא אב וגבור חכם וטוב ורחום וסובל את הכל ומכלכל את בריותיו ויודע רזי עולם ומטיב לרעים ולטובים ומאריך לרשעים לבעבור ישובו ויחיו, עד כאן:

זאת פרט לכך שמקורו בחז"ל.

ומן הסתם הגר"א נבנצל מכיר את הדברים, ואין כוונתו אלא שהדרך שרש"י היא הדרך הפשוטה והמקובלת, ולא שיש בזה מחלוקת וקי"ל כרש"י.

אקדים שלא הייתי פה שבועיים לכן אני חוזר לנושא שלפני הקודם, כי עוד לא סיימתי דברי.
פירוש המילה "דחילו" זה יראה, אם לא שמת לב.
יראת הרוממות כוללת גם את אהבת ה', וכמבואר בדברי הגר"א שהיחס אל הקב"ה כטוב כלול יחס אליו ככל דירי ארעא קמיה כלא חשיבין, שהיחס כלפי הקב"ה כקונה הכל, כולל הבנה במיהו זה שקונה הכל, והוא זה שבחר באברהם זה שמי לעולם.
כלומר, היחס לקב"ה כאל בורא העולם שמקבל עול מלכותו כעיקרא ושרשא דלכל עלמין, חייב לכלול יחס למה שמו של הקב"ה, והיינו דיראה ואהבה תרין רעין דלא מתפרשין.
אבל ההתבוננות בחלק של חכמת הטבע מביאה ליראה.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי דרומי » ה' נובמבר 01, 2018 8:05 pm

מאיפוא מקור המשפט ש'יראה ואהבה הם תרין ריעין דלא מתפרשין'?

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי הרואה » ה' נובמבר 01, 2018 8:08 pm

ישא ברכה כתב:בעז"ה

1. ברור שהדרגה הגבוהה של אהבת ה' הינה אהבת הרוממות שהאדם מתענג בידיעת ה', (שהמחשבה על ה' גורמת לו לתענוג). ובוודאי שהעיון בגדולת הבורא ית', יחד עם ההזדככות השכלית, מביא את האדם להרגשות נעלות אלו. אכן הרמב"ם כותב זאת, אבל המתבונן בדברי הנביאים או גם מי שילמד תהילים וינסה לקבל הכוונה מדוד המלך איך הנברא מתיחס לבורא, מיד יקבל את ההכוונה שאחד הדברים (אם לא הדבר הגדול ביותר) הוא ההתבוננות בגדולת הבורא, כמעט כל מזמור תהילים בנוי על השבחים שהקב"ה ברא את העולם והוא מנהיג הכל וכו' וכו', וכך הרבה מדברי הנביאים, וגם במקרא אפשר למצוא את הענינים הללו.

2. יש גם את הנקודה שכתב הרב הרואה, התנ"ך מספר לאדם את העובדה שהקב"ה בחר בעם ישראל, והוא כרת עמהם ברית אהבה, שהם ידעו אותו ויזכו לטוב הנשגב. ההתבוננות בזה, מביאה את האדם ג"כ לאהבת ה'. (ולכאורה זו דרגה פחות מהאהבה האמורה בדברי הרמב"ם). וכן יראת ה', התנ"ך מחנך את האדם שיש בורא עולם ויש שכר ועונש. יש גם דרגה גבוהה יותר שהאדם ירא מעצם גדולת ה'.

3. עוד נקודה חשובה ביותר, שלכן התנ"ך הוא ספר יסוד לעבודת ה'. התנ"ך מעמיד את ההתגלות של בורא עולם לעם ישראל, מי שחי את התנ"ך מסתובב כל היום סביב מעמד הר סיני, יציאת מצרים, הניסים במדבר, בא"י, סביב נבואה ונביאים. והכל שזור בהיסטוריה רציפה מדור לדור. הגילויים האלו, הם יסודות האמונה שיש בורא לעולם והוא בחר בעם ישראל לעבוד אותו, כמו שה' אומר 'אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים וכו' וידעת היום והשבת אל לבבך וכו'.

4. יש עוד אבחנות, כמו לדוגמא מי שלומד את פרשת בראשית בעיון, מוסיף הרבה עומק בהכרת הבורא. (וברובד העמוקים יותר זה כבר מעשה בראשית. אם כהרמב"ם ואם כהמקובלים). מי שלומד את ענין שמות הבורא שתופס מקום מרכזי במקרא ובתנ"ך. מי שלומד את פרשת שמע ישראל בעיון, וכו' וכו'. כל יסודות הדת יונקים מן המקרא והנביאים.

לא מבין את הסלט הזה,
מה זה "אהבת הרוממות"? ומאיפה הביטוי?
יש יראת הרוממות, ויש אהבת ה' שנובעת מזה שהקב"ה עם כל גדלותו מתייחס לנבראים.
היחס של אהבה הוא כבנים, ולא כנבראים - עבדים. גם פרעה היה שייך לעבדות לה', ורק ישראל בני בכרי.
ובלשון הגרי"ש זילברמן זצ"ל "יראה מקוממותו, ואהבה מענוותנותו" (במקרה שמעתי היום בהקלטה).

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי הרואה » ה' נובמבר 01, 2018 8:11 pm

דרומי כתב:מאיפוא מקור המשפט ש'יראה ואהבה הם תרין ריעין דלא מתפרשין'?

בחב"ד כמובן, והועתק בזהר.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי דרומי » ה' נובמבר 01, 2018 8:12 pm

אף פעם לא שמעתי כזה משפט. נראה לי שהתערבב לך עם 'חכמה ובינה תרין ריעין דלא מתפרשין'.

אהבה ויראה בוודאי מתפרשין ומתפרשין.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי הרואה » ה' נובמבר 01, 2018 8:17 pm

דרומי כתב:אף פעם לא שמעתי כזה משפט. נראה לי שהתערבב לך עם 'חכמה ובינה תרין ריעין דלא מתפרשין'.

אהבה ויראה בוודאי מתפרשין ומתפרשין.

המקור זה על חכמה ובינה, ושמעתי פעמים רבות שמזכירים זאת על יראה ואהבה, אגב גם בחב"ד.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי דרומי » ה' נובמבר 01, 2018 8:18 pm

יתכן. מעניין למצוא את המקור שאומר זאת במפורש.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי הרואה » ה' נובמבר 01, 2018 8:27 pm

כמדומה שזה מוכח מדברי הגר"א לפחות במקום אחד (שהיחס של יראת הרוממות כקונה הכל מעלה את היראה ואהבה מחסד וגבורה לחכמה ובינה), צריך לעיין.
אכן לא חשבתי מה מקור הביטוי והיה נראה לי פשוט שזה אותו הכוונה כמו הציטוט מהזוהר.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי ישא ברכה » ו' נובמבר 02, 2018 1:04 am

הרואה כתב:
ישא ברכה כתב:בעז"ה

1. ברור שהדרגה הגבוהה של אהבת ה' הינה אהבת הרוממות שהאדם מתענג בידיעת ה', (שהמחשבה על ה' גורמת לו לתענוג). ובוודאי שהעיון בגדולת הבורא ית', יחד עם ההזדככות השכלית, מביא את האדם להרגשות נעלות אלו. אכן הרמב"ם כותב זאת, אבל המתבונן בדברי הנביאים או גם מי שילמד תהילים וינסה לקבל הכוונה מדוד המלך איך הנברא מתיחס לבורא, מיד יקבל את ההכוונה שאחד הדברים (אם לא הדבר הגדול ביותר) הוא ההתבוננות בגדולת הבורא, כמעט כל מזמור תהילים בנוי על השבחים שהקב"ה ברא את העולם והוא מנהיג הכל וכו' וכו', וכך הרבה מדברי הנביאים, וגם במקרא אפשר למצוא את הענינים הללו.

2. יש גם את הנקודה שכתב הרב הרואה, התנ"ך מספר לאדם את העובדה שהקב"ה בחר בעם ישראל, והוא כרת עמהם ברית אהבה, שהם ידעו אותו ויזכו לטוב הנשגב. ההתבוננות בזה, מביאה את האדם ג"כ לאהבת ה'. (ולכאורה זו דרגה פחות מהאהבה האמורה בדברי הרמב"ם). וכן יראת ה', התנ"ך מחנך את האדם שיש בורא עולם ויש שכר ועונש. יש גם דרגה גבוהה יותר שהאדם ירא מעצם גדולת ה'.

3. עוד נקודה חשובה ביותר, שלכן התנ"ך הוא ספר יסוד לעבודת ה'. התנ"ך מעמיד את ההתגלות של בורא עולם לעם ישראל, מי שחי את התנ"ך מסתובב כל היום סביב מעמד הר סיני, יציאת מצרים, הניסים במדבר, בא"י, סביב נבואה ונביאים. והכל שזור בהיסטוריה רציפה מדור לדור. הגילויים האלו, הם יסודות האמונה שיש בורא לעולם והוא בחר בעם ישראל לעבוד אותו, כמו שה' אומר 'אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים וכו' וידעת היום והשבת אל לבבך וכו'.

4. יש עוד אבחנות, כמו לדוגמא מי שלומד את פרשת בראשית בעיון, מוסיף הרבה עומק בהכרת הבורא. (וברובד העמוקים יותר זה כבר מעשה בראשית. אם כהרמב"ם ואם כהמקובלים). מי שלומד את ענין שמות הבורא שתופס מקום מרכזי במקרא ובתנ"ך. מי שלומד את פרשת שמע ישראל בעיון, וכו' וכו'. כל יסודות הדת יונקים מן המקרא והנביאים.

לא מבין את הסלט הזה,
מה זה "אהבת הרוממות"? ומאיפה הביטוי?
יש יראת הרוממות, ויש אהבת ה' שנובעת מזה שהקב"ה עם כל גדלותו מתייחס לנבראים.
היחס של אהבה הוא כבנים, ולא כנבראים - עבדים. גם פרעה היה שייך לעבדות לה', ורק ישראל בני בכרי.
ובלשון הגרי"ש זילברמן זצ"ל "יראה מקוממותו, ואהבה מענוותנותו" (במקרה שמעתי היום בהקלטה).


הביטוי לא יודע מקורו, אבל הגישה מצויה הרבה בספרי רבותינו הראשונים, ובאמת כבר ניתן לראות זאת בתנ"ך.
ראה למשל בחובות הלבבות שער אהבת ה' פרק ב': אבל על כמה פנים תהיה האהבה באלהים יתברך, אומר בתשובת השאלה הזאת, כי אהבת העבד באדוניו תהיה לאחד משלשה פנים: אחד מהם, אהבתו אותו בעבור הטבתו לו וחסדו עליו. והשני, אהבתו אותו מפני שהוא עובר על פשעיו ורוב מחילתו לו וכפרתו לעונותיו. והשלישי, אהבתו אותו בעבור גדולתו ורוממותו ומוראו לעצם כבודו לא לתוחלת ולא לפחד.

או במסילת ישרים פי"ט: כי כל מה שזוכה האדם ליכנס יותר לפנים בחדרי ידיעת גדולתו יתברך יותר תגדל בו השמחה, ויהיה לבו שש בקרבו. ואומר (תהלים קמ"ט): ישמח ישראל בעושיו בני ציון יגילו במלכם. ודוד שכבר הגיע אל המעלה הזאת שיעור גדול, אמר (שם ק"ד): יערב עליו שיחי אנכי אשמח בה'. ואמר (שם מ"ג): ואבואה אל מזבח אלהים אל אל שמחת גילי ואודך בכנור אלהים אלהי. ואמר (שם ע"א): תרננה שפתי כי אזמרה לך ונפשי אשר פדית. והיינו כי כל כך היתה מתגברת בקרבו השמחה, שכבר השפתים היו מתנענעות מאליהם ומרננות בהיותו עוסק בתהלותיו ית', וכל זה מגודל התלהטות נפשו שהיתה מתלהטת בשמחתה לפניו, הוא מה שסיים ונפשי אשר פדית.

וכהנה רבות.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי הרואה » ו' נובמבר 02, 2018 1:40 am

המסילת ישרים ראיה חד משמעית לדעתי, כל הפסוקים שם אחד אחד מדברים על אלקי שמחת גילי ובני ציון יגילו במלכם. והמילים ידיעת גדולתו, כלומר ידיעת שמו וחסדו על ישראל שחסד וגדולה קרובים ושניהם העמיד אברהם אהבי, וזה לא ידיעת רוממותו וקדושתו כרם ונשא.
מהחובת הלבבות אכן כדבריך, אך זה אהבת עבד לאדוניו (שאופייני לראשונים בשונה מהמקובלים. בזוהר זה ענף של יראה).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' נובמבר 02, 2018 9:46 am

הביטוי 'אהבה ויראה תרין ריעין וכו'' לא מוכר לי.
יש משהו אחר, שאהבה באה מעצמה אל האדם השלם ביראה, כיון שדרכו של איש לחזר אחר אשה ודרך גבר בעלמא, ויראה היא בבחינת אשה, ואהבה בבחינת גבר.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי תוכן » ג' נובמבר 27, 2018 10:58 pm

בתאריך ב' אוקטובר 22, 2018 1:24 am כתבתי את ההודעה הבאה (שאני מצטט ממנו רק את החלקים הרלונטיים:

מה שמעורר סימן שאלה, זה פרסום הופעת הגליון גם בעצכ"ח, שהוא חוד החנית של החדרת הכפירה לתוככי הציבור החרדי. וכאן הבן שואל, איזה צד השוה יש בין בית מדרשו של ר' אליהו מאיר פייבלזון ועצכ"ח, ולמה ראוי לפרסם כתב עת זה מעל במה טמאה זו?


תשע דקות לאחר מכן כתב הניק עושה חיל את התגובה הבאה:

יפה כתבת. אך ראוי היה לך לשאול!

פרסום הקובץ היה בכל חלקי הרשת שהתאפשר, וכ"ז ע"י חברי המערכת.

אכן, פורסם באתר הנ"ל [מה אתה מחפש שם?????] אך היה בניגוד לדעת ורצון העורכים!
[אף שאפשר לדון אם לפרסם דברי תורה טהורים, במקומות אחרים, למען ייטיבו אנשים דרכם]

ראיה לדבר: אחד מחברי הפורום שם קילל וביזה את חידושי התורה אשר התפרסמו בקובץ, וכל זאת בטענות אפיקורסיות, ה' ישמרנו.
לכן מדוע תשייך את הכותבים הצדיקים המשתתפים בקובץ, לאחד הליצים דשם?
אין זה כי אם חריצת דין! הלא כן?

...

וכל דבריך, מלבד זריקת בוץ ורפש, אין בהם ממש.


רבע שעה לאחר מכן כתב הניק תושבעפ את התגובה הבאה בעצכ"ח:

סיימתי את טענותיי
איני שייך לוויכוחי סרק עם אפיקורסים.

אם זה רמת הפורום,
מסתבר שאתם בתחתית המדרגה התורנית והאינטלקטואלית!

לא הכרתי את הפורום ככה
הייתי כאן לפני כחמש עשרה שנה, המצב היה הרבה יותר טוב מכל בחינה.


והנה בתאריך 27/11/2018 10:52 חזר הניק תושבעפ בתשובה, ופרסם בעצכ"ח את ההודעה הבאה:

למען הרבים דורשי התורה.
'פשטות המתחדשים' גיליון שני: וירא - וישלח. [סליחה על האיחור. יצא לפני שבוע וחצי]
נמצא כאן ואפשר להורידו.

viewtopic.php?f=46&t=43002


לא נחה דעתו של הניק ההוא וכתב עוד הודעה שבע דקות לאחר מכן וז"ל:

הגיליון גם בסימן חודש לפטירת ר' ליב מינצברג.
אפשר בעניין זה לראות ולהיוודע בגיליון:

משנתו ההשקפתית יהודית: בשיחת חיזוק, מטובלת בתפיסת עולמו. [- מתפרסם לראשונה].
גישתו ודרכו בלימוד מקרא: מאמר סוקר ומהיר של הרב ורטהיימר [סופר ועורך כתבי הרב בסדרה 'בן מלך'].
פניני 'בן מלך': מומלץ מאוד לראות כמה דוגמאות מפרפראותיו בלימוד חומש. כמובן לא הובאו מערכות ויסודות ארוכים.


לענ"ד כך הם השתלשלות הדברים. הניק תושבעפ הוא אחד החברים הפעילים של חוג זה שקוראים לעצמם (שלא בצדק) לומדי "פשוטו של מקרא". בתחילה כששאלתי למה פרסמו דברי תורתם מעל פורום עצכ"ח נבהלו נחפזו, וכתבו את שתי ההודעות הראשונות. לאחר מכן, החליטו שאין שום בעיה לפרסם את הדברים בעצכ"ח, אפילו שבפורום נמצאים אפיקורסים כדבריהם, ועל כן ממשיכים לפרסם שם.

וכל אחד מוזמן להסיק את המסקנות המתבקשות.

מוטי
הודעות: 50
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 2:38 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי מוטי » ג' נובמבר 27, 2018 11:33 pm

אני הסקתי שאתה חבר בפורום עצכ''ח
וכל אחד מוזמן להסיק את המסקנות המתבקשות

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי תוכן » ד' נובמבר 28, 2018 12:44 am

מוטי כתב:אני הסקתי שאתה חבר בפורום עצכ''ח
וכל אחד מוזמן להסיק את המסקנות המתבקשות


פעם הייתי חבר, היום אני כבר לא משתתף, רק קורא שמה.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי עושה חיל » ד' נובמבר 28, 2018 1:12 am

להאי גברא יקירא דבעצכח תדירא, שלו' וברכה
בשם העורכים וחברי המערכת רוצים אנו להביע את תודתנו העמוקה על פועלך הרב.
מלאים אנו הכרת הטובה על היח"צ שאתה עושה לכתב העת.
בברכה

נ.ב.
בבקשה תקפיץ לנו גם את האשכול השני - לינק לאשכול השני:
viewtopic.php?f=46&t=43002

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' נובמבר 28, 2018 1:48 am

תוכן הוא ללא ספק תופעה מרתקת
אינו נכנס לשירותים במקום שלומדים פסיכולוגיה אבל מצהיר בריש גלי על קריאת דברי מינות במקום המיועד לזה.
ממש דעת תורה היפך דעת בעלי בתים.
רק אחד כזה יכול לכזאת לכזאת נקיות הדעת אשר אף גדולי הקנאים בפורום אשר נתגדלו על ברכיהם של זקני ת"ח אינם זוכים לה, ולקרוא את כל הזבל שבעולם כדי להזהיר את הציבור החרדי מפניו.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי תוכן » ד' נובמבר 28, 2018 8:20 am

אני חושב שצריך להיות בציבור החרדי אנשים שמעודכנים במגמות הרעיוניות שנמצאות בעולם שמחוץ לבית המדרש. אם אדם רוצה לעבוד את ה' באמת, יש מעלה מסויימת בזה שהוא מכיר את כל האפשרויות, ועדיין בוחר להיות נאמן לה' ותורתו. וזו היתה בחירתו של יתרו שעבד כל עבו"ז שבעולם. בנוסף, אם אדם רוצה לדון עם אחרים על אמונות מתחרות ודעות שונות, הוא צריך להכיר אותן אמונות ודעות בצורה רצינית, ולא לבטל ולדקלם כמחב"ת מצוי. אם לא היה בציבור החרדי אנשים שמעודכנים בכל מיני פילוסופיות ודעות ומסוגלים לדון עליהם בצורה אינטלקטואלית, זה היה שם את הציבור החרדי ללעג וקלס.

יש אנשים שהקריאה של כל מיני חומרים משפיעה עליהם לרעה ומקררת אצלם את היהדות, ויש אנשים שזה דוקא מחזק אותם. כי כל זמן שהם לא היו קוראים, היו מסתפקים אולי יש אמת אחרת, אבל אחרי שקוראים ורואים שהכל שקר ורוע צרוף, הם מרגישים הרבה יותר בטוחים ומאושרים עם היהדות. אדם שיש לו יצר לקרוא כל מיני חומרים, צריך להיות אמיתי עם עצמו ולהודות אם זה מקרב אותו לה' או מרחיק אותו מה'. את הבחירה שלי עשיתי, ואני לא מסתיר אותה, ואני מאד מאד מקוה שהיא היתה הבחירה הנכונה בשבילי. בכל מקרה, אני אף פעם לא הבעתי ביקורת על אנשים שקוראים כל מיני חומרים, כי אני עושה אותו הדבר.

מה שאני כן מביע הביקורת, הוא חוסר היכולת או הרצון להבדיל בין הקודש ובין החול, או במקרים גרועים יותר, לראות במקורות החיצונים האלו מקור השראה חיובי, ולנסות לייבא אותם בכוח אל תוך מערכת הערכים היהודית החרדית. דוקא משום שאני קצת מכיר את הדעות השונות, אני חושב שחייבים להקים מחיצה בלתי חדירה בין הטוב והרע, והאמת והשקר. אני חושב שגליונות פשטות המתחדשים חלקו הוא טוב וחלקו הוא בפירוש מושפע מרוחות זרות. ועל זה המלחמה שלי.

אכן ללא ספק אני לא ראוי לצערי לנהל מלחמה זו, ומי שהיה אמור לנהל אותה היו חכמים צדיקים ויראים נקיים מחטא ועון, אבל א. אני לא יודע אם לאנשים האלו היו את הכלים לנהל מלחמה שכזו. וב. הם עסוקים בללמוד עוד תוספות ועוד מהרש"א בעוד שאני מכלה את כוחי לריק ואת שנותי לבהלה. על כן למרות כל הבזיונות וההשמצות והמציצנות והדיבורים מאחורי הגב, אני ממשיך במה שנראה לי הדבר הנכון לעשות. שה' ינחני בדרך אמת, ואזכה לעשות משהו למען שמו באמת.

הפצת המעיינות
הודעות: 1238
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: כתב עת חדש לפשוטו של מקרא - "פשטות המתחדשים"

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ד' נובמבר 28, 2018 9:26 am

וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ
א - לֹא יָדַעְתִּי מִי עָשָֹה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה
ב - וְגַם אַתָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי
ג - וְגַם אָנֹכִי לֹא שָׁמַעְתִּי בִּלְתִּי הַיּוֹם

ואולי לא מחזק ולא מקרר רק סתם מסקרן?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים