מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

והנה רבקה יצאת כו'

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

והנה רבקה יצאת כו'

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוקטובר 30, 2018 3:58 am

וַיְהִי הוּא טֶרֶם כִּלָּה לְדַבֵּר וְהִנֵּה רִבְקָה יֹצֵאת אֲשֶׁר יֻלְּדָה לִבְתוּאֵל בֶּן מִלְכָּה אֵשֶׁת נָחוֹר אֲחִי אַבְרָהָם וְכַדָּהּ עַל שִׁכְמָהּ

לכאורה הלשון אינו מדוקדק, והכי הול"ל והנה רבקה אשר ילדה לבתואל כו' יצאת. וצ"ע.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: והנה רבקה יצאת כו'

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 31, 2018 4:24 am

עיין מלבי״ם. ולפי דבריו מיושב שפיר. אולם אין זה פשוטו של מקרא.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: והנה רבקה יצאת כו'

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 31, 2018 7:47 am

נ"ל שכיון שהתיאור המשפחתי ארוך, רצה להסמיך הפעולה לבעל הפעולה.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: והנה רבקה יצאת כו'

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' אוקטובר 31, 2018 6:50 pm

אפשר לומר שהכוונה ב"והנה רבקה יוצאת" להדגיש את ההלימה לתיאורו של אליעזר "ובנות אנשי העיר יוצאות לשאוב מים". עצם זה שיש כאן נערה שיצאה לשאוב מים כשלעצמו מספיק כדי לקיים את שבועת אברהם בעזרת ניסוי "הגמיאיני נא". אבל, מדגישה התורה, כעת יש לנו עניין נוסף, מעל ומעבר למה שהשביע אברהם והתפלל בינו לבין עצמו העבד, רבקה היא "אשר יולדה לבתואל" וכו', כלומר שהנערה שיצאה יש בה יתרון עצום נוסף על עצם היציאה לשאוב מים. זו אולי סיבת ההפרדה הלשונית בין עצם היציאה ובין הייחוס של רבקה.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: והנה רבקה יצאת כו'

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 31, 2018 7:40 pm

תודה רבה


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 71 אורחים