מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טבת מראה בתולה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

טבת מראה בתולה

הודעהעל ידי לייטנר » ש' נובמבר 03, 2018 6:34 pm

כתב רש"י בעקבות בראשית רבה על רבקה:


"בתולה" - ממקום בתולים
"ואיש לא ידעה" - שלא כדרכה לפי שבנות הנכרים היו משמרות מקום בתוליהן ומפקירות עצמן ממקום אחר העיד על זו שנקיה מכל
וכבר היו שקשרו בין השם 'בתואל' לבתולה.

לעומת זאת, בהתייחסו לבני האלהים ובנות האדם, כתב:

"כי טבת הנה" - אמר רבי יודן 'טבת' כתיב כשהיו מטיבין אותה מקושטת ליכנס לחופה היה גדול נכנס ובועלה תחלה


האם יש התייחסות (על בראשית רבה או על רש"י) ל'טבת' של רבקה, שלכאורה דווקא מהחיסור זה ע"פ דברי ר' יודן משמע רח"ל שרבקה לא היתה ממש בתולה?

ראה שדווקא בבראשית כו ז מוזכרת רבקה כ'טובת מראה' בצורתה המלאה.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: טבת מראה בתולה

הודעהעל ידי דרומי » ש' נובמבר 03, 2018 8:46 pm

אין להשוות בין 'טובות'(רבים) ל'טובת' (יחיד), כפשוט.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: טבת מראה בתולה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' נובמבר 04, 2018 9:28 am

הדרשה של רבי סימון מבוססת על חסרון הויו מסימן הרבוי 'ות', ולא מחסרון הויו מן השם 'טוב'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טבת מראה בתולה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 06, 2018 4:46 pm

הדרשה היא ש"כי טבת הנה" היינו בעץ כניסתן לחופה, ומכיוון שעל זה נאמר "ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו" - היינו שגזלו כלות הנכנסות לחופה, ועפ"ז קושיא מעיקרא ליתא.

נ.ב. זכור לי (כנראה מילקוט מעם לועז) שלכך מת בתואל - כדי שלא יבעלנה לפני שליחתה ככלה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: טבת מראה בתולה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' נובמבר 07, 2018 8:11 am

כה פשוט וישר!
ברם התעלומה היא: כיצד משתנה הענין על ידי הכתיב המיוחד מלשון יופי ללשון תיקון?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: טבת מראה בתולה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' נובמבר 07, 2018 12:18 pm

ושמא רבי סימון הכי קאמר: 'טובות מראה' לא נאמר, אלא 'טובות' – מקושטות. דהיינו, שלא הכתיב החסר נדרש כאן, כי אם הלשון הקצר.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2105
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: טבת מראה בתולה

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ד' נובמבר 07, 2018 9:10 pm

עזריאל ברגר כתב:נ.ב. זכור לי (כנראה מילקוט מעם לועז) שלכך מת בתואל - כדי שלא יבעלנה לפני שליחתה ככלה.

כ"ה במס' סופרים ובילקו"ש.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים