מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' נובמבר 13, 2018 3:55 am

עיין אור החיים פסוק כ"ג שכתב וז"ל טעם שלא הרגיש בה הוא לחששת צדיק וישר ונאמן רוח לבל יכשל במכשול האנושי אשר יתאוו תאוה קודם קרוב אליה ויטיפו ממנו צחצוחי טומאה קודם התחלת מצוה. ומי לנו גדול מיעקב אבינו עדות לו בתורה (לקמן מ''ט ג') ראשית אוני, ועיין מה שכתבנו שם, אשר על כן הרחיק הראות בה ותיכף ומיד בא אליה לשמור חומו בל יחלל בריתו ברית קודש וגם אחר גמר ביאה לא הכיר בה כי כיבה הנרות כמשפט לאוהבי שמו (או''ח סי' ר''מ) עד אור הבוקר עכ"ל
ולכאורה קשה, הרי רק בשעת הביאה צריך לכבות הנרות ואח"כ יכול לחזור ולהדליקם וצ"ע.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' נובמבר 13, 2018 10:48 am

היודע כת"ר כמה טירחה היתה כרוכה בהדלקת אש לפני המצאת הגפרורים? (ועל כן אם הוצרכו לכבותם, לא הדליקום שוב, אילולי צורך חשוב).

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה

הודעהעל ידי טברייני » ג' נובמבר 13, 2018 11:04 am

שמואל דוד כתב:ולכאורה קשה, הרי רק בשעת הביאה צריך לכבות הנרות ואח"כ יכול לחזור ולהדליקם וצ"ע.


ראשית - שאלה יפיפיה.
שנית - כתב הבא"ח בספרו עוד יוסף חי בשם כנפי יונה (ח"ב סי' י"ב) שהיה הדבר בליל שבת, ושלח לבן ילדים שיכבו הנרות, וכששאלם יעקב מדוע כיבו, אמרו לו שאסור לשמש לאור הנר, והוא לא יכול היה להדליק מחמת השבת, וכך רימהו לבן.
ופשוט אם כן מדוע לא הדליק הנרות לאחר תה"מ.
(הדברים הובאו באור החיים עוז והדר, עיי"ש.)

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' נובמבר 13, 2018 4:02 pm

יישר כח גדול!

מלשונו של האור החיים משמע קצת שמצד האיסור לשמש לפני הנר כיבה אותם עד אור הבוקר.

וע״ע בספר יפה ללב קונטרוס אחרון סימן ר״מ אות יד.

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה

הודעהעל ידי טברייני » ד' נובמבר 14, 2018 10:46 am

שמואל דוד כתב:מלשונו של האור החיים משמע קצת שמצד האיסור לשמש לפני הנר כיבה אותם עד אור הבוקר.

אני מבין את הדיוק שלך, ומ"מ מחמת שאלתך אפשר להבין אחרת, ודו"ק.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים