מדוע רחל שמרה את התרפים?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
הרע במיעוטו
הודעות: 451
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל
שם מלא: אופנהיימר

התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » א' דצמבר 18, 2016 9:40 pm

אשמח לשמוע ביאור מדוע נשארו התרפים של לבן אצל רחל שבעה ימים, וכי אם לא היה לבן רודף אחריהם היו נשארים אצלה לעולם? למה לא שברתם מיד.

טור תלגא
הודעות: 130
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי טור תלגא » א' דצמבר 18, 2016 10:55 pm

עי' אבן עזרא ובתורה שלמה בשם המהרי"ק.

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי מן השורה » א' דצמבר 18, 2016 11:24 pm

ויש להוסיף גם על לבן, למה לבן חשב שהם אצלה ולא זרקה אותם לתוך הצפרדע הקרוב ביותר?
וי"ל,
כיון שיש מצוה לאבד עבודה זרה בשריפה או בשחיקה ופיזור לרוח (עי' ע"ז מ"ב:, פסחים כ"ח.), ולא היה שהות בידה לקיים זאת, לכן לקחה אותם עמה כדי שתקיים את זה כשתוכל.
ואפילו לא נימא שהאמהות קיימו כל התורה עד שלא ניתנה, י"ל שחששה לתקלה, כדאי' ברש"י ע"ז מ"ו: שביעור ע"ז הוא מחשש תקלה, וא"כ היא מצווה בלפני עוור על העבירה של עבודה זרה, (עי' תוס' ע"ז ט"ו: אם ב"נ מוזהר על לפנ"ע בז' מצוות שלו).

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי מן השורה » א' דצמבר 18, 2016 11:49 pm

אחד אמר לי דבר נפלא,

הנה לבן טוען ב' טענות, למה נחבאת לברוח וכו', ולמה גנבת את אלהי. אבל בין ב' הטענות יש פסוק כזה, יש לאל ידי לעשות עמכם רע ואלקי אביכם אמש אמר אלי השמר לך מדבר עם יעקב מטוב ועד רע, וצ"ע, 1. למה אמר את זה באמצע הטענות ולא בהתחלה, או בסוף. 2. מה בכלל רצה לומר בזה, האם שלמעשה הוא לא יכול לעשות כלום?, רק להרגיע את יעקב?.

אלא הכל זה הקדמה לטענה השניה, הנה הקב"ה מגיע אלי, 'לבן הארמי', כדי לומר לי להזהר על יעקב, האם לא יותר פשוט שיבוא אליך יעקב ויגיד לך הנה אנכי עמך ושמרתיך וגו', אל תדאג מלבן מחר?, אלא הפשט, אומר לו לבן, שהגטצ'קע שלי אצלך... אז הוא לא יכול לבוא אליך.., אם כן, תחזיר לי אותם!...

איתן
הודעות: 628
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי איתן » ב' דצמבר 19, 2016 12:08 am

טור תלגא כתב:עי' אבן עזרא

אמנם הוא עצמו בפירושו שבע"פ (שהועלה על הכתב ע"י ר' יוסף בן יעקב ממורויל) פירש אחרת לגמרי.
עיינו בייסוד מורא וסוד התורה, הוצאת בר-אילן, מהדורה שניה, עמ' 225 (באחרית דבר). ושם הם מפנים למקראות גדולות הכתר,ספר בראשית, לה, א-ב, עמ' 80.

והמשכיל בעת ההיא ידום.

מה שנכון נכון
הודעות: 8580
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' דצמבר 19, 2016 12:18 am

הר"י בכור שור כותב שרחל חמדה את התרפים מפני שהם מגלים נסתרות ע"י כשוף, (אך אצל לבן היו ע"ז).

תירוץ נוסף כותב הגו"א:
ואם תאמר היה לשרוף אותם או להשליך אותם בנהר, ואין זה קשיא, דסבורה היתה שמא ירדוף אחריהם ולא יהיה מאמין להם אם תאמר שלא גנבה אותם, ויעכב אותם, לפיכך לא שרפתם כי אז תחזיר את התרפים.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ב' דצמבר 19, 2016 12:31 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי אפשר » ב' דצמבר 19, 2016 12:29 am

י"ל שרחל עשתה כמו שהשבטים עשו בשכם, וכמש"כ הרמב"ן בוישלח וז"ל, יוטמון אותם יעקב - עבודה זרה ומשמשיה אינן מן הנקברים, אבל צריך שיהא מפרר וזורה לרוח או מטיל לים (ע"ז מג ב). והנראה אלי כי בני יעקב לא לקחו עבודה זרה ומשמשיה משכם עד שנתבטלה והותרה להם, שהעכו"ם מבטל עבודה זרה בעל כרחו (שם מג א), והנה היא מותרת להם. אבל יעקב צוה להסיר אותה לטהרת הקדש שיהיו ראויים לעבוד את השם ולהקריב לפניו קרבן, כאשר צוה להם בטבילה וחלוף הבגדים, והיה די להם בקבורה, ולכן טמן אותם תחת האלה במקום שלא יעבד בו ולא יזרע.

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי מן השורה » ג' דצמבר 20, 2016 9:20 am

אפשר כתב:י"ל שרחל עשתה כמו שהשבטים עשו בשכם

לא הבנתי, הרי לא עשתה זאת, אלא לקחה אותם איתה?
רמב"ן כתב:אבל יעקב צוה להסיר אותה לטהרת הקדש שיהיו ראויים לעבוד את השם ולהקריב לפניו קרבן, כאשר צוה להם בטבילה וחלוף הבגדים.

משמע מדברי הרמב"ן שביטול ע"ז מועיל רק להדיוט ולא לגבוה, דאכתי מאוס הוא.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1194
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' דצמבר 20, 2016 9:35 pm


שפל ברך
הודעות: 15
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 8:25 pm

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי שפל ברך » ד' דצמבר 21, 2016 3:04 pm

שלום רב לאוהבי תורתך.

שמעתי פעם ווארט, לא זוכר כרגע בשם מי, ששואלים למה רק כשעשו שמע שיעקב יצא מביתו של לבן - קם והלך לקראתו? ומתרצים ע"פ המדרש שהתרפים היו ראש של אדם בכור, וזו הסיבה שרבקה בחרה לשלוח את יעקב לשם, מאחר ולבן היה מאד "מחבב" ראשים של בכורים, ועשו לא ירצה להכנס למקום סכנה...

לפי זה אפשר לומר, שרחל לא רצתה להעיף את הראשים בבזיון, אלא רצתה לקבור אותם בכבוד, ועדיין לא היתה ההזדמנות הראויה לכך בניסתם המבוהלת..

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי אפשר » ה' דצמבר 22, 2016 3:40 pm

מן השורה כתב:
אפשר כתב:י"ל שרחל עשתה כמו שהשבטים עשו בשכם

לא הבנתי, הרי לא עשתה זאת, אלא לקחה אותם איתה?
רמב"ן כתב:אבל יעקב צוה להסיר אותה לטהרת הקדש שיהיו ראויים לעבוד את השם ולהקריב לפניו קרבן, כאשר צוה להם בטבילה וחלוף הבגדים.

משמע מדברי הרמב"ן שביטול ע"ז מועיל רק להדיוט ולא לגבוה, דאכתי מאוס הוא.

איך אתה יודע שהיא לא ביטלה, ודאי ביטלה, עי' שו"ע יו"ד סי' קמו סעיף ז.
אכן הביטול אינו מועיל לגבוה, אף דנסתפקו בזה בירושלמי ריש ביכורים, מכ"מ הבבלי ע"ז מז מסיק דאינו מועיל, ובכן רחל והשבטים היו הדיוט ולא גבוה, ורק בבית אל הוצרכו לזרוק כ"ז, עיי"ש.

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי מן השורה » ו' דצמבר 30, 2016 12:06 am

בן נח שקיבל ע"ע שלא לעבוד ע"ז לא יכול לבטל, עיין מסקנת הגמ' ע"ז ס"ד:.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1194
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ד' מרץ 29, 2017 6:13 pm

איתן כתב:
טור תלגא כתב:עי' אבן עזרא

אמנם הוא עצמו בפירושו שבע"פ (שהועלה על הכתב ע"י ר' יוסף בן יעקב ממורויל) פירש אחרת לגמרי.
עיינו בייסוד מורא וסוד התורה, הוצאת בר-אילן, מהדורה שניה, עמ' 225 (באחרית דבר). ושם הם מפנים למקראות גדולות הכתר,ספר בראשית, לה, א-ב, עמ' 80.

והמשכיל בעת ההיא ידום.

מצו"ב.
יסוד מורא.pdf
(1.48 MiB) הורד 46 פעמים
בראשית - הכתר.pdf
(1.5 MiB) הורד 39 פעמים

שמר
הודעות: 474
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי שמר » ש' אפריל 15, 2017 10:59 pm

[quote="מן השורה"]ויש להוסיף גם על לבן, למה לבן חשב שהם אצלה ולא זרקה אותם לתוך הצפרדע הקרוב ביותר?
וי"ל,
כיון שיש מצוה לאבד עבודה זרה בשריפה או בשחיקה ופיזור לרוח (עי' ע"ז מ"ב:, פסחים כ"ח.), ולא היה שהות בידה לקיים זאת, לכן לקחה אותם עמה כדי שתקיים את זה כשתוכל.

יש לדקדק דלא מהני ביטול ע"ז ע"י ישראל בשרפה או בשחיקה לרוח אלא ע"י הטמנה בקרקע, "כל דלא פלח לה לא מצי מבטל לה".

שמר
הודעות: 474
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: התרפים של לבן ביד רחל

הודעהעל ידי שמר » ש' אפריל 15, 2017 11:03 pm

אם בעניין זה עסקינן אביא את אשר עמי:

לא, יט ולבן הלך לגזוז את צאנו ותגנב רחל את התרפים אשר לאביה

פרש"י להפריש את אביה מע"ז נתכוונה.

וצ"ב איך גנבה את התרפים – ע"ז, הא בשעה שלקחתם מבית אביה זכתה בהם וכתיב "לא ידבק בך מאומה" וקאי על זכייה בע"ז.

וברבנו בחיי הביא דעת רבינו חננאל שכ' שעשתה זאת בשביל שיאמר לבן "אלה גנוב אין בו ממש" ועי"ז תתבטל הע"ז (עי' ע"ז מא: בסוגיא דנשתברה מאליה). ובאב"ע הביא דעת האומרים שגנבתם בשביל לבטלם, והק' א"כ מדוע לא טמנם בקרקע מיד כשלקחתם (ויש לדייק שכ' שהביטול יהיה ע"י הטמנה בקרקע ולא כ' שיהיה ע"י קטיעת ראש אזנה וכדו' (עי' ע"ז נד.) משום שאין ישראל מבטל ע"ז אלא רק יכול לאבדם בהטמנה בקרקע שע"י כך לא ישתמשו בהם (עי' לקמן לה, ד ובמפ' שם).

ובדעת רבנו חננאל יש לדון מה מהני שלקחתם שעי"ז יבטל לבן את אלוהיו כשיחזור מגזיזת צאנו, הא איתא בע"ז מב. שאין ישראל יכול לבטל ע"ז של גוי עי"ז שישברם ויתייאש הגוי מאלוהיו ויבטלו, משום דלמא מגבה ליה, וברש"י שם פירש שברגע שיגביה הישראל את הע"ז הרי היא כע"ז של ישראל ואין לה ביטול עולמית כדכתיב "ושם בסתר", ולפי"ז מה מהני מה שיבטלו לבן כשיחזור הא ברגע שהגביהה רחל את התרפים זכתה בהם והרי הם כע"ז של ישראל שאין לה ביטול עולמית.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2155
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

מדוע רחל שמרה את התרפים?

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' נובמבר 16, 2018 10:07 pm

מדוע רחל שמרה את התרפים ולא שברתם ושרפתם?

איתן
הודעות: 628
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: מדוע רחל שמרה את התרפים?

הודעהעל ידי איתן » ש' נובמבר 17, 2018 6:37 pm


סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2155
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: מדוע רחל שמרה את התרפים?

הודעהעל ידי נהר שלום » א' נובמבר 18, 2018 5:26 am

איתן כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=46&t=30707

תודה
כעת ראיתי בס' תולדות יצחק (לדודו של הבית יוסף) שרצתה להסתיר שגנבה את התרפים גם מהשפחות והילדים (אולי כדי שלא יגידו ללבן?), ולא מצאת זמנם להחביאם בלי שיראו.

בקרו טלה
הודעות: 2486
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מדוע רחל שמרה את התרפים?

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' נובמבר 18, 2018 5:45 am

מענין לענין באותו ענין השייך לפרשתינו
משך חכמה
(לב, כד) ויעבר את אשר לו - פירש רש"י דאשר לו העביר. אבל התרפים אשר גנבה רחל מאביה לבן בזה לא זכי ולא העבירם רק השליכן תוך הנחל וכמו שאמרו (עבודה זרה מב:) יוליכן לים המלח ויעוין מ"ר (פא-ג) על פסוק ויטמון אותם תחת האלה כו'.

נוטר הכרמים
הודעות: 4745
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מדוע רחל שמרה את התרפים?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' נובמבר 18, 2018 10:08 pm

יצויין למה שכ' בזה בשו"ת שבות יעקב ח"ג סי' לח ובשו"ת בנין ציון אה"ע ח"א סו"ס טו, ובשו"ת אבני נזר יו"ד סי' קכא, ובשו"ת שבט הלוי ח"ג סי' עב. וע"ע במשך חכמה פר' מקץ מד, טו.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים