מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משל כבשת הרש

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

משל כבשת הרש

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' נובמבר 17, 2018 10:48 pm

דברי נתן לדוד צריכים ביאור, איזה מסר בקש להעביר במשל זה ומה ההקבלה בין המשל לנמשל.
חשבתי דבר והנני מציעו לפני החכמים לשמוע האם יש מום בדברים או מתקבלים הם.

נראה לומר שכשדוד ראה את בת-שבע והכיר גודל מעלתה מיד הכיר גם שאין היא ראויה לאוריה, כי את אוריה שהיה מגבוריו הכיר בדרגה פחותה. והכיר דוד שבת שבע נועדה למלכות ולהוליד את משיח ה'.
ושמחתי לראות שאכן בספרי המקובלים מביאים שדוד ידע שהוא אדה"ר ואוריה הוא הנחש ובת שבע היא חוה, ולא זכיתי להבין בדברים.

ואפשר להוסיף על פי זה מכיון שדוד ידע שזה הייעוד לכן האמין שגורלו של אוריה למות, לכן שלח אותו לסיכון במלחמה והאמין שההשגחה מאת ה' תהיה שימות. אלא שכדי שלא יהיה עליו תביעה על הגרימה למוות חיפש בו חטא של מורד במלכות. אבל כמובן שאין זו הדרך לחפש חטא אם מתחילה לא היה לו סיבה למות.

אמנם נתן הנביא הוכיחו שלמרות שכל זה נכון לא היה לו לעשות כן. הנה במשל בולט שאותו עני מתנהג עם הכבשה בצורה משונה ולא מתואר כלל שמוציא ממנה את התועלות שאליה היא עומדת, ונראה שהיא הייתה לו בעיקר נחמה על עליבותו ועל כל מה שאין לו. וכנראה שהעשיר החליט שהיא סתם בזבוז אצל העני ולו יש צורך אמיתי בה לכבד אורח חשוב.

שואל הנביא את המלך מה דעתו על עניין זה, ותשובתו של דוד שכמובן אין שום היתר לגזל בגלל חשבונות כאלו.
אומר לו הנביא שאף על שבמשל לא היה גזל בפועל כי היה לה גט על תנאי וסבר דוד שאם כן היא צריכה להיות אצלו, אבל בפועל מה שקרה הוא שדוד עשה שהיא תילקח מאוריה אליו ואין לפעול באופן כה.

ומוסיף לו הנביא שהרי עשיר אתה ויש לך כמה נשים, ואף על פי שראית שהיא במיוחד נצרכת לך למעלתך, מכל מקום היה לך להשאיר למגלגל הסבות שישלים את התיקון ולא לקחת מאוריה.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: משל כבשת הרש

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' נובמבר 18, 2018 1:56 am

רעיון יפה.
אסמכתא קצת מסנהדרין ק"ז
דרש רבא מאי דכתיב כי אני לצלע נכון ומכאובי נגדי תמיד ראויה היתה בת שבע בת אליעם לדוד מששת ימי בראשית אלא שבאה אליו במכאוב וכן תנא דבי רבי ישמעאל ראויה היתה לדוד בת שבע בת אליעם אלא שאכלה פגה

קצת יש להעיר, מדברי הגמ' פ"ק דע"ז [ד, ב ה, א], שלא היה דוד ראוי לחטא זה, אלא על מנת לפתוח שערי תשובה לכל באי העולם.
והיינו דאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי לא דוד ראוי לאותו מעשה ולא ישראל ראוין לאותו מעשה לא דוד ראוי לאותו מעשה דכתיב ולבי חלל בקרבי ולא ישראל ראוין לאותו מעשה דכתיב מי יתן והיה לבבם זה להם ליראה אותי כל הימים אלא למה עשו וכו' לומר לך שאם חטא יחיד אומרים לו כלך אצל יחיד

אולם קצת יש לעיין מדברי הגמ' בסנהדרין [שם] "
דרש רבא מאי דכתיב לך לבדך חטאתי והרע בעיניך עשיתי למען תצדק בדברך תזכה בשפטך אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא גליא וידיעא קמך דאי בעיא למכפייה ליצרי הוה כייפינא אלא אמינא דלא לימרו עבדא זכי למריה

דמשמע שהיה בזה עניין של כפיית היצר, אלא שהיה זה חטא שלא יאמרו 'עבדא דזכי למריה'. וצ"ת.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: משל כבשת הרש

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' נובמבר 18, 2018 2:40 am

יישר כוחך.
לא הבנתי, הגמרות שדנת בהם קשורות למה שכתבתי?

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: משל כבשת הרש

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' נובמבר 18, 2018 3:20 am

שומע ומשמיע כתב:יישר כוחך.
לא הבנתי, הגמרות שדנת בהם קשורות למה שכתבתי?


כנראה שכן, יעויין שם.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: משל כבשת הרש

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' נובמבר 18, 2018 8:15 pm

עיינתי ולא מצאתי את הקשר, מלבד הגמ' הראשונה שהבאת כמובן.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: משל כבשת הרש

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' נובמבר 21, 2018 3:02 am

שומע ומשמיע כתב:עיינתי ולא מצאתי את הקשר, מלבד הגמ' הראשונה שהבאת כמובן.


בגמ' שציינתי, מוכח שדוד הרגיש שיש בזה חטא, אלא שהכשילוהו מן השמים בכך על מנת לפתוח שערי תשובה, וכן על מנת שלא יאמרו עבדיה דזכי למריה. ולדבריכם, דוד המלך לא הרגיש שיש בדבר חטא, אלא חשב שיש לעשות כן על פי דין, אלא שמכל מקום היה בכך חטא.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: משל כבשת הרש

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' נובמבר 21, 2018 8:00 pm

אני לא חושב שזה סתירה. בוודאי שהוא לא היה עושה בלי משמעות ברורה, אבל זה לא סותר שהיה לו 'הרגשה' כמו שאתה מגדיר את זה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים