מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"קול דמי אחיך" - שתי דעות?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

"קול דמי אחיך" - שתי דעות?

הודעהעל ידי חד ברנש » א' נובמבר 18, 2018 2:21 pm

"וַיֹּאמֶר: מֶה עָשִׂיתָ, קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה" (בראשית ד י).
במשנה סנהדרין, ד ה:
דמי אחיך, שהיה דמו מושלך על העצים ועל האבנים.

משמע שדמו של הבל נשאר גלוי לעין כל.
אבל במכילתא דר"י:
'נטית ימינך תבלעמו הארץ', מגיד, שהים זורקן ליבשה והיבשה זורקתן לים. אמרה היבשה: ומה אם בשעה שלא קיבלתי אלא דם הבל, שהוא יחידי, נאמר לי: 'אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה [אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת פִּיהָ לָקַחַת אֶת דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ'], עתה, איך אוכל לקבל דמן של אוכלוסין הללו, עד שנשבע לה הקב"ה, שאיני מעמידך בדין, שנאמר: 'נטית ימינך תבלעמו ארץ', ואין 'ימין' אלא שבועה.

ובסנהדרין לז ע"ב:
אמר רב יהודה בריה דרבי חייא: מיום שפתחה הארץ את פיה וקיבלתו לדמו של הבל - שוב לא פתחה.

וממקורות אלו עולה, לכאורה, שדמו של הבל נבלע לחלוטין באדמה ולא היה גלוי (במיוחד לדברי התוס' ותוס' הרא"ש בסנהדרין שם)
האם אכן מדובר בשתי דעות שונות?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "קול דמי אחיך" - שתי דעות?

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 18, 2018 3:30 pm

לכאורה עיקר דמו היה בלוע באדמה כפשט הפס' ומעט דמו היה על העצים והאבנים.

לא מוכרח שכל דמו היה בלוע באדמה (לולי דברי התוס' - לא עיינתי).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "קול דמי אחיך" - שתי דעות?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' נובמבר 18, 2018 9:48 pm

אכן כדברי יאיר, המשמעות של מושלך על העצים והאבנים איננה שדמו לא נבלע, אלא שמאחר וקין עשה בו חבורות חבורות היה הדם ניתז בהרבה מקומות, יעויין מהרש"א ח"א סנהדרין לז, א


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים