מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"וילך ראובן, - טעמים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

"וילך ראובן, - טעמים

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 25, 2018 4:12 pm

ראיתי שיש שתי מערכות של טעמים על "וילך ראובן" עד "וישמע ישראל" האחת שבוישמע ישראל יש סוף פסוק והאחת ששם יש אתנחתא.
היה בזכרוני שאחת בציבור ואחת ביחיד אך לא זכרתי איזו מערכת ביחיד ואיזו בצבור
בשבת ראיתי בשם הרב מאזוז שליט"א לקרוא פעמיים.
האם אי מי יודע מה המנהג המקובל (אצל האשכנזים לא שמעתי מעולם שקוראים פעמיים).

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: "וילך ראובן, - טעמים

הודעהעל ידי קו ירוק » א' נובמבר 25, 2018 5:38 pm

שמתי לב השבוע לראשונה שבחמשי 'בלום' למטה בהערה שיש לציבור ויש ליחיד, אלא שמעולם לא שמעתי כן, ונהוגים שמטעימים אותו כפסוק אחד כפי שהוא באמת.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "וילך ראובן, - טעמים

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 25, 2018 5:45 pm

מה לציבור ומה ליחד? אם לציבור זה פסוק אחד הרי שלא קשה מדוע לא שמע מר את הקריאה ליחיד כשני פסוקים.
את הטעמים השונים לדעתי הדפיסו בכל המהדורות וזו לא המצאה של בלום

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: "וילך ראובן, - טעמים

הודעהעל ידי מעט דבש » א' נובמבר 25, 2018 8:32 pm

מתוך 'תורת הקורא' פרשת וישלח:

תורת הקורא פרשת וישלח.PNG
תורת הקורא פרשת וישלח.PNG (162.4 KiB) נצפה 2838 פעמים

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: "וילך ראובן, - טעמים"

הודעהעל ידי מעט דבש » א' נובמבר 25, 2018 8:59 pm

בחומשים בפסוק 'וילך ראובן', הדפיסו את שתי מערכות הטעמים יחד, ורק בהערה ציינו (בחלק מהחומשים) את החלוקה של שתי מערכות הטעמים.
וכיוצא בזה היה בעבר גם בעשרת הדברות, שבכתבי היד ובדפוסים הקדומים מופיעים שתי המערכות יחד, ובעל 'אור תורה' הוא זה שלראשונה הדפיס את הדברות פעמיים, בשתי מערכות טעמים, ובעקבותיו הלכו כן הדפוסים, שהדפיסו בתוך החומש את הטעם התחתון, ובסוף החומש את הטעם העליון (ראה 'תורת הקורא - מאמר עשרת הדברות').
אבל במעשה ראובן, עד היום בדפוסים לא הופרדו הטעמים בתוך החומש, וכך מודפס:
וילך ראובן - טעמי המקרא.PNG
וילך ראובן - טעמי המקרא.PNG (18.6 KiB) נצפה 2828 פעמים

אמנם למרות שהדפיסו את שתי מערכות הטעמים יחד, אך משום מה סימון הנקודותיים המסמן סוף פסוק הושמט אחרי המילה 'ישראל', למרות שיש שם סימון סוף פסוק של מתג, המסמן סוף פסוק לפי הטעם התחתון.
וכנראה לא סומנו נקודותיים, כיון שייראה מוזר שיש נקודותיים ואין אחריו סימון של מספור הפסוק (מספור הפסוקים הוא לפי הטעם העליון).

בראנסוויל
הודעות: 411
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: "וילך ראובן, - טעמים"

הודעהעל ידי בראנסוויל » ג' נובמבר 27, 2018 6:14 pm

מעט דבש כתב:אך משום מה סימון הנקודותיים המסמן סוף פסוק הושמט אחרי המילה 'ישראל', למרות שיש שם סימון סוף פסוק של מתג, המסמן סוף פסוק לפי הטעם התחתון.
וכנראה לא סומנו נקודותיים, כיון שייראה מוזר שיש נקודותיים ואין אחריו סימון של מספור הפסוק (מספור הפסוקים הוא לפי הטעם העליון).

הנקודתיים : אינם טעם סוף פסוק, אלא הוספת המדפיסים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: "וילך ראובן, - טעמים

הודעהעל ידי משולש » ג' נובמבר 27, 2018 7:50 pm

אגב, לפי הטעמים שמחברים לפסוק אחד יש כאן פיסקא באמצע פסוק ובקצת קהילות מנגנים אותו בניגון מיוחד.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: "וילך ראובן, - טעמים

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' נובמבר 27, 2018 8:03 pm

בחומשים רבים נשמט הרביע שבתיבת "ראובן", ורבים טועים ומטעימים בה זקף (גם כשקורין בטעם העליון).

במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re:

הודעהעל ידי במסתרים » ג' נובמבר 27, 2018 9:38 pm

בראנסוויל כתב:הנקודתיים : אינם טעם סוף פסוק, אלא הוספת המדפיסים.


עיין http://www.hagigim.com/hebnuker/modules ... ic&t=18043


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים