עמוד 1 מתוך 1

"וילך ראובן, - טעמים

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 4:12 pm
על ידי כדכד
ראיתי שיש שתי מערכות של טעמים על "וילך ראובן" עד "וישמע ישראל" האחת שבוישמע ישראל יש סוף פסוק והאחת ששם יש אתנחתא.
היה בזכרוני שאחת בציבור ואחת ביחיד אך לא זכרתי איזו מערכת ביחיד ואיזו בצבור
בשבת ראיתי בשם הרב מאזוז שליט"א לקרוא פעמיים.
האם אי מי יודע מה המנהג המקובל (אצל האשכנזים לא שמעתי מעולם שקוראים פעמיים).

Re: "וילך ראובן, - טעמים

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 5:38 pm
על ידי קו ירוק
שמתי לב השבוע לראשונה שבחמשי 'בלום' למטה בהערה שיש לציבור ויש ליחיד, אלא שמעולם לא שמעתי כן, ונהוגים שמטעימים אותו כפסוק אחד כפי שהוא באמת.

Re: "וילך ראובן, - טעמים

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 5:45 pm
על ידי כדכד
מה לציבור ומה ליחד? אם לציבור זה פסוק אחד הרי שלא קשה מדוע לא שמע מר את הקריאה ליחיד כשני פסוקים.
את הטעמים השונים לדעתי הדפיסו בכל המהדורות וזו לא המצאה של בלום

Re: "וילך ראובן, - טעמים

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 8:32 pm
על ידי מעט דבש
מתוך 'תורת הקורא' פרשת וישלח:

תורת הקורא פרשת וישלח.PNG
תורת הקורא פרשת וישלח.PNG (162.4 KiB) נצפה 3017 פעמים

Re: "וילך ראובן, - טעמים"

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 8:59 pm
על ידי מעט דבש
בחומשים בפסוק 'וילך ראובן', הדפיסו את שתי מערכות הטעמים יחד, ורק בהערה ציינו (בחלק מהחומשים) את החלוקה של שתי מערכות הטעמים.
וכיוצא בזה היה בעבר גם בעשרת הדברות, שבכתבי היד ובדפוסים הקדומים מופיעים שתי המערכות יחד, ובעל 'אור תורה' הוא זה שלראשונה הדפיס את הדברות פעמיים, בשתי מערכות טעמים, ובעקבותיו הלכו כן הדפוסים, שהדפיסו בתוך החומש את הטעם התחתון, ובסוף החומש את הטעם העליון (ראה 'תורת הקורא - מאמר עשרת הדברות').
אבל במעשה ראובן, עד היום בדפוסים לא הופרדו הטעמים בתוך החומש, וכך מודפס:
וילך ראובן - טעמי המקרא.PNG
וילך ראובן - טעמי המקרא.PNG (18.6 KiB) נצפה 3007 פעמים

אמנם למרות שהדפיסו את שתי מערכות הטעמים יחד, אך משום מה סימון הנקודותיים המסמן סוף פסוק הושמט אחרי המילה 'ישראל', למרות שיש שם סימון סוף פסוק של מתג, המסמן סוף פסוק לפי הטעם התחתון.
וכנראה לא סומנו נקודותיים, כיון שייראה מוזר שיש נקודותיים ואין אחריו סימון של מספור הפסוק (מספור הפסוקים הוא לפי הטעם העליון).

Re: "וילך ראובן, - טעמים"

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 6:14 pm
על ידי בראנסוויל
מעט דבש כתב:אך משום מה סימון הנקודותיים המסמן סוף פסוק הושמט אחרי המילה 'ישראל', למרות שיש שם סימון סוף פסוק של מתג, המסמן סוף פסוק לפי הטעם התחתון.
וכנראה לא סומנו נקודותיים, כיון שייראה מוזר שיש נקודותיים ואין אחריו סימון של מספור הפסוק (מספור הפסוקים הוא לפי הטעם העליון).

הנקודתיים : אינם טעם סוף פסוק, אלא הוספת המדפיסים.

Re: "וילך ראובן, - טעמים

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 7:50 pm
על ידי משולש
אגב, לפי הטעמים שמחברים לפסוק אחד יש כאן פיסקא באמצע פסוק ובקצת קהילות מנגנים אותו בניגון מיוחד.

Re: "וילך ראובן, - טעמים

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 8:03 pm
על ידי בן ראובן
בחומשים רבים נשמט הרביע שבתיבת "ראובן", ורבים טועים ומטעימים בה זקף (גם כשקורין בטעם העליון).

Re:

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 9:38 pm
על ידי במסתרים
בראנסוויל כתב:הנקודתיים : אינם טעם סוף פסוק, אלא הוספת המדפיסים.


עיין http://www.hagigim.com/hebnuker/modules ... ic&t=18043