מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כוונים - כרדוטין?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

כוונים - כרדוטין?

הודעהעל ידי עקביה » ד' דצמבר 12, 2018 10:52 am

פעמיים מזכיר ירמיהו את ה'כוונים' העשויים לע"ז, ובשני המקומות מפרש יונתן שהם 'כרדוטין'.

ירמיהו פרק ז פסוק יח
הַבָּנִים מְלַקְּטִים עֵצִים וְהָאָבוֹת מְבַעֲרִים אֶת הָאֵשׁ וְהַנָּשִׁים לָשׁוֹת בָּצֵק לַעֲשׂוֹת כַּוָּנִים לִמְלֶכֶת הַשָּׁמַיִם וְהַסֵּךְ נְסָכִים לֵאלֹהִים אֲחֵרִים לְמַעַן הַכְעִסֵנִי:

תרגום יונתן נביאים ירמיהו פרק ז פסוק יח
(יח) בְּנַיָא מְלַקְטִין אָעָא וְאַכְהָתָא מַדְלְקִין יַת נוּרָא וּנְשַׁיָא לִישָׁן לִישָׁא לְמֶעְבַּד כַּרְדוֹטִין לְכוֹכְבַת שְׁמַיָא וּלְנַסְכָא נַסְכִין לְפַלְחֵי כּוֹכְבַיָא בְּדִיל לְאַרְגַזָא קֳדָמַי:

ירמיהו פרק מד פסוק יט
וְכִי אֲנַחְנוּ מְקַטְּרִים לִמְלֶכֶת הַשָּׁמַיִם וּלְהַסֵּךְ לָהּ נְסָכִים הֲמִבַּלְעֲדֵי אֲנָשֵׁינוּ עָשִׂינוּ לָהּ כַּוָּנִים לְהַעֲצִבָה וְהַסֵּךְ לָהּ נְסָכִים:

תרגום יונתן נביאים ירמיהו פרק מד פסוק יט
(יט) וַאֲרֵי אֲנַחְנָא מַסְקָן בּוּסְמִין לְכוֹכְבַת שְׁמַיָא וּמְנַסְכִן לָהּ נִסְכִּין הֲבַר מִגַבְרָא עֲבַדְנָא לָהּ כַּרְדוּטִין לְטַעֲוָתָא וּמְנַסְכָן לָהּ נִסְכִּין:

כרדוטין הם מעילים -

שמואל ב פרק יג פסוק יח
וְעָלֶיהָ כְּתֹנֶת פַּסִּים כִּי כֵן תִּלְבַּשְׁןָ בְנוֹת הַמֶּלֶךְ הַבְּתוּלֹת מְעִילִים וַיֹּצֵא אוֹתָהּ מְשָׁרְתוֹ הַחוּץ וְנָעַל הַדֶּלֶת אַחֲרֶיהָ:

תרגום יונתן נביאים שמואל ב פרק יג פסוק יח
(יח) וַעֲלָהּ כִּתּוּנָא דְפַסֵי אֲרֵי כֵן לָבְשָׁן בְּנַת מַלְכָּא בְּתוּלָתָא כַּרְדוּטִין וְאַפֵּיק יָתָה מְשׁוּמְשָׁנֵיהּ לְבָרָא וְאַגִיף דָשָׁא בַּתְרָהָא:

וכן הביא רש"י שמות כח ד.

ולא ברור מה עניין מעילים אצל אותה ע"ז, ועוד, וכי מעילים מכינים מבצק, כפי שכתוב בפסוק הראשון דלעיל?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כוונים - כרדוטין?

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 12, 2018 6:01 pm

לענ"ד יש לחלק בין כרדוֹטין לכרדוּטין ובחולם אינם מעילים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: כוונים - כרדוטין?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' דצמבר 12, 2018 8:50 pm

כדכד כתב:לענ"ד יש לחלק בין כרדוֹטין לכרדוּטין ובחולם אינם מעילים

אַשְׁכִּי וּבוּשְׁכִּי

טור תלגא
הודעות: 455
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: כוונים - כרדוטין?

הודעהעל ידי טור תלגא » ד' דצמבר 12, 2018 8:52 pm

בערוך השלם כתב שאולי צ"ל כרדוני והוא מיני מאכלים. ובמילונו של יסטרוב שכרדיטין הוא שיבוש של כונדריטין והוא לחם עשוי מגרוסים.
קבצים מצורפים
ערוך השלם כרדט.pdf
(64.39 KiB) הורד 142 פעמים

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כוונים - כרדוטין?

הודעהעל ידי עקביה » ד' דצמבר 12, 2018 8:54 pm

כדכד כתב:לענ"ד יש לחלק בין כרדוֹטין לכרדוּטין ובחולם אינם מעילים

בפסוק הראשון מנוקד בחולם ובשני בשורוק. אם כי כמובן יתכן שנפלה כאן טעות.
עכ"פ אם אינו מעילים מהו כן?

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כוונים - כרדוטין?

הודעהעל ידי עקביה » ד' דצמבר 12, 2018 8:55 pm

טור תלגא כתב:בערוך השלם כתב שאולי צ"ל כרדוני והוא מיני מאכלים. ובמילונו של יסטרוב שכרדיטין הוא שיבוש של כונדריטין והוא לחם עשוי מגרוסים.

יישר כח!

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כוונים - כרדוטין?

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 13, 2018 11:36 am

ביקורת תהיה כתב:
כדכד כתב:לענ"ד יש לחלק בין כרדוֹטין לכרדוּטין ובחולם אינם מעילים

אַשְׁכִּי וּבוּשְׁכִּי

לא זכיתי להבין דבריו הק'


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים