מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
המעיין
הודעות: 1217
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי המעיין » ד' ינואר 30, 2019 3:21 pm

שלמה משלם כתב:
האם יש קשר בין התמחות בפשוטו של מקרא לאי הבנת הנקרא בדברי אחרונים???



אחר הבאת החזון יחזקאל אין לנו ברירה אלא לומר שגם מרן הגר"י אברמסקי התמחה בפשוטו של מקרא. דבר שודאי ישמח את אנשי פשל"מ דכאן.

שלמה משלם
הודעות: 79
הצטרף: א' אוגוסט 19, 2018 5:21 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי שלמה משלם » ד' ינואר 30, 2019 3:45 pm

אינני מבין, האם כתבתי שההסבר הנ"ל לא ראוי? רק התלוננתי שאין לו קשר לדברי הגר"ח והגרי"ז, ואכן כך מבואר גם בדברי האב"ע גם ברמב"ם וגם בחזו"י.
לעיל כתבתי שההסבר בפשוטו של מקרא בפרשת בושת הוא עפ"י הרס"ג, כעת לא מצאתי מקורו, אולם כוונתי היתה למהלך של הרמב"ם בסהמ"צ ובי"ד שכאן רמזה התורה לדין שמצילין את הנרדף בנפשו של הרודף והוא אמרו יתעלה 'לא תחוס עינך', עי"ש.
ואשוב ליתנצל על הלשון החריף.

רעואל המדייני
הודעות: 351
הצטרף: א' אוקטובר 30, 2016 6:14 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי רעואל המדייני » ב' פברואר 04, 2019 11:07 am

שוב הוראה לי בכתבי מחברים נוספים שהבינו כן מדברי הגר"ח.

הגרי"ד סולובייצ'יק מבוסטון [נכד הגר"ח], והגר"י שיף [חתן הגרי"ז].

הגרי"ד לא ציין את דברי הגר"ח בספר אלא דברים דומים שאמר הגר"ח בע"פ.
הגרי שיף.PDF
(157.02 KiB) הורד 48 פעמים
רשימות שיעורים.PDF
(262.64 KiB) הורד 38 פעמים


לגבי דברי הרמב"ם וראב"ע שהזכיר ר' שלמה [שמקורם כבר בסוגיה בב"ק], דברי הגמרא והראשונים ניתנים להתפרש שעין תחת עין הינו מושג תיאורטי מוסרי שהתשלום נחשב ככופר להוצאת עין המזיק, בדברי האחרונים התחדש שגדר החיוב הוא הוצאת עין ממש אלא שהתחדש גם פדיון העין בדמי הנזק.

שלמה משלם
הודעות: 79
הצטרף: א' אוגוסט 19, 2018 5:21 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי שלמה משלם » ב' פברואר 04, 2019 12:36 pm

למה אתה כותב כך,.מסברא? מה יזיק לבדוק באב"ע בפנים? (הוא מסביר להדיא שזה על משקל האיסור לקחת כופר מרוצח לפטור ממיתה, ובא הכתוב ללמדנו שבמזיק עין כן נקח כופר ולא נוציא את עינו).
עדיין לא קבלתי תשובה על עדים זוממין.

ישנו
הודעות: 597
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי ישנו » ב' פברואר 04, 2019 2:30 pm

שלמה משלם כתב:עדיין לא קבלתי תשובה על עדים זוממין.

מה הבעיה בעדים זוממין?
אם באמת החיוב הוא הוצאת עין אלא שאפשר לפדות אותה בממון, א"כ ה"ה גם עדים זוממים דינם כמו שרצו להשית על המזיק, וחיובם הוצאת עין, ויכולים לפדות בממון.

456456
הודעות: 35
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 10:47 am

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי 456456 » ב' פברואר 04, 2019 2:59 pm

ומשם ראיה לדברים הנ"ל, דאם כוונת התורה 'עין תחת עין' ממון, אין טעם לכתוב זאת בעדים זוממים שרצו לחייבו ממון, ומה לי התואנה שבה רצו לחייבו ממון.

צעיר_התלמידים
הודעות: 389
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ב' פברואר 04, 2019 7:27 pm

שלמה משלם כתב:
רעואל המדייני כתב:
רעואל המדייני כתב:ובמילים אחרות [בשפת הלומדע'ס]: גדר החיוב הוא הוצאת עין, אלא שהתורה קבעה שייתן כופר תמורת עיקר החיוב.
וכעי"ז כתב הגר"ח בהלכות טוען ונטען:

הגר''ח.JPG




החכם שהראני את דברי הגר"ח הוסיף להראות לי את דברי הגרי"ז אשר כתב ממש כעין דברינו,
וזה לשונו (במכתב עמ' 160) במש"כ לדון דבחובל בחבירו ליכא לדנא דשמין ע"ג שדה אחר:

"אבל בתשלומי חבלות שאין עיקר חיובו כלל משום הפסד ודררא דממונא ורק דגזה"כ הוא לשלם כפי שיווי הנזק [עיין במש"כ אאמו"ר זצ"ל בספרו בהל' טו"נ יעו"ש] והוא כעין תשלומי כופר שצריך לשלם לו דמי העין שהזיקו, א"כ כל עיקרו הוא רק שומא בעלמא כמה הוא דמי העין האמור בקרא דעין תחת עין, אבל לא שייך כלל למידן בי' תרי אנפי בהפסדו כיון דלאו ההפסד הוא המחייבו, ובודאי דעיקר חיובו הוא דמי עין כדכתיב בקרא עין תחת עין, ולא שייך בזה הדין דשמין אותה ע"ג שדה אחר".


האם יש קשר בין התמחות בפשוטו של מקרא לאי הבנת הנקרא בדברי אחרונים???
הגר"ח ואחריו הגרי"ז כמובן לא שיערו בדעתם רעיון שהעין המשתלמת היא חלופה לעקירת עין, וכמובן למעיין רק הסבירו את הגדר הלמדני של החיוב תשלומין שהוא לשלם את העין עצמה ולא רק את דמיה, וחבל שאין מבין.

לעצם ההסבר, הרי כל נמושה מנסה להסביר לעצמו בכה"ג את הענין, עד, כמובן, שהוא מגיע לפרשת כי תצא ורואה שגם בעדים זוממים התורה כותבת שישלמו עין תחת עין, והרי לא תכננו להוציא עין??
ועוד שמזהירה שם התורה 'לא תחוס עינך', ומה יש לרחם על הממון?
ברור שהתשובה עמוקה הרבה יותר ממה שניסו לפשוט כלאחר יד, אבל עיקר העיקרים ש'אנחנו נסמוך על קבלת רבותינו' כמו שכתבו הראשונים פעמים אין מספר, ותל"מ.

איך תסביר את המתרגם בפרשת עדים זוממין דמי עינא חלף עינא והרי ממנ"פ?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17496
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 04, 2019 7:43 pm

למה הממנ"פ הזה קשור לדיון כאן. בלאו הכי צריך להבין שהרי העדים לא יכלו לגרום להוצאת העין בעדותם אלא לחיוב ממון בפועל.

456456
הודעות: 35
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 10:47 am

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי 456456 » ג' פברואר 05, 2019 2:20 pm

וְלֹֽא־תִקְח֥וּ כֹ֙פֶר֙ לְנֶ֣פֶשׁ רֹצֵ֔חַ אֲשֶׁר־ה֥וּא רָשָׁ֖ע לָמ֑וּת כִּי־מ֖וֹת יוּמָֽת: - המצב הטבעי הוא שאתם יכולים לקחת כופר, והתורה הזהירה שלא תקחו כופר,
תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף פג עמוד ב "לנפש רוצח אי אתה לוקח כופר, אבל אתה לוקח כופר לראשי אברים שאין חוזרין" - כאן יש לך רשות לקחת כופר אם ירצו בית הדין. ובהמשך קבעו חז"ל את רצון זה לכל בתי דינים שיקומו בישראל מכאן ועד עולם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17496
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' פברואר 05, 2019 2:23 pm

מי אמר לך שזה הביאור.
ההבנה הפשוטה היא שאבל אתה לוקח כופר לראשי איברים אינו רשות אלא דין. ולא שזה תלוי ברצון הב"ד.

456456
הודעות: 35
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 10:47 am

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי 456456 » ג' פברואר 05, 2019 3:04 pm

וא"כ תקשה פרשת עדים זוממים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17496
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' פברואר 05, 2019 6:09 pm

בער אני ולא הבנתי מה יקשה.
(אם כל הכוונה שלך לתרץ את התרגום הקושיה לא מספיק חזקה למסקנה כל כך מחודשת).

456456
הודעות: 35
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 10:47 am

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי 456456 » ג' פברואר 05, 2019 7:41 pm

456456 כתב:דאם כוונת התורה 'עין תחת עין' ממון, אין טעם לכתוב זאת בעדים זוממים שרצו לחייבו ממון, ומה לי התואנה שבה רצו לחייבו ממון.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים