מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תוכחת מגולה מהרשב"ם אל עבר בעלי "פשוטו של מקרא"

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: תוכחת מגולה מהרשב"ם אל עבר בעלי "פשוטו של מקרא"

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » א' דצמבר 30, 2018 4:58 pm

הגהמ כתב:מי לנו גדול בין מפרשי הפשט והדרש גם יחד כהרמב"ן, וכמו שידוע במקרים מסויימים הצביע על איזו מגרעות בודדות שתוארו בכתובים לדעתו על גדולי עולם. האם לדעתך ר' תוכן תוכחתו המגולה של הרשב"ם מכוונת כלפיו?

יש לדייק שגם בכתובים לא מצא הרמב"ן שום רמז לביקורת על אותם גדולי עולם, וכל מה שכתב בזה הוא אך ורק מדעתו.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: תוכחת מגולה מהרשב"ם אל עבר בעלי "פשוטו של מקרא"

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' דצמבר 30, 2018 6:30 pm

ארי שבחבורה כתב:
הגהמ כתב:מי לנו גדול בין מפרשי הפשט והדרש גם יחד כהרמב"ן, וכמו שידוע במקרים מסויימים הצביע על איזו מגרעות בודדות שתוארו בכתובים לדעתו על גדולי עולם. האם לדעתך ר' תוכן תוכחתו המגולה של הרשב"ם מכוונת כלפיו?

יש לדייק שגם בכתובים לא מצא הרמב"ן שום רמז לביקורת על אותם גדולי עולם, וכל מה שכתב בזה הוא אך ורק מדעתו.

לגבי אחד המקרים טענתי כאן viewtopic.php?f=46&t=6729&p=312853&hilit=%D7%94%D7%A9%D7%A0%D7%94&sid=59c511bd22117990a23ac7ba4223b5d0#p312853 לא כך.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: תוכחת מגולה מהרשב"ם אל עבר בעלי "פשוטו של מקרא"

הודעהעל ידי לייטנר » א' דצמבר 30, 2018 7:04 pm

תוכן כתב:דרך אגב, מה דעתך שהשם חפני נמצא כולו בשם פינחס?


פנחס בנו של עלי לא נקרא 'פינחס'...
גרסיאל כבר עמד על מדרשי השם חפני + פנחס = "ספחני אל אחת הכהונות"

לא הצלחתי להבין כיצד היה מי שהבין מדברי רשב"ם ש"משה לא היה יכול להיות מגמגם שהרי דיבר עם ה'", שאי אפשר לומר שדוד חטא באשת איש.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תוכחת מגולה מהרשב"ם אל עבר בעלי "פשוטו של מקרא"

הודעהעל ידי תוכן » ג' ינואר 01, 2019 1:22 am

לייטנר כתב:
תוכן כתב:דרך אגב, מה דעתך שהשם חפני נמצא כולו בשם פינחס?


פנחס בנו של עלי לא נקרא 'פינחס'...
גרסיאל כבר עמד על מדרשי השם חפני + פנחס = "ספחני אל אחת הכהונות"

לא הצלחתי להבין כיצד היה מי שהבין מדברי רשב"ם ש"משה לא היה יכול להיות מגמגם שהרי דיבר עם ה'", שאי אפשר לומר שדוד חטא באשת איש.


פנחס חסר נמצא רק פעם אחת בכל התנ"ך. בכל שאר המקומות כולל בשמות בני עלי הוא כתוב מלא.

לא הבנתי מה שכתבת באותיות קטנות אפילו אחרי שהגדלתי אותם.

הורודנאי
הודעות: 168
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 1:50 pm

Re: תוכחת מגולה מהרשב"ם אל עבר בעלי "פשוטו של מקרא"

הודעהעל ידי הורודנאי » ג' ינואר 08, 2019 1:52 am

יותם כתב:
דרומי כתב:ברור שרש"י בהרבה מקומות מפרש את הפשט שלא כפי הגמרא, ואין בכך כל ספק


מקורות לפירושי פשט דלא כהדרש לא חסרים, אבל מקובל להבין את המשפט "כל האומר ... אינו אלא טועה" כשולל גם אפשרות לפרש אחרת על דרך הפשט. כך גם אני הבנתי תמיד, אבל נראה ברש"י שהבין אחרת.

בל נשכח שאם בפסוקים לא מתעלמים מהפשט. בדברי הגמ' על אחת כמה וכמה, וא"כ לכו"ע רש"י קשה הן לפשטנים והן לדרשנים.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: תוכחת מגולה מהרשב"ם אל עבר בעלי "פשוטו של מקרא"

הודעהעל ידי יותם » ג' ינואר 08, 2019 10:38 am

הורודנאי כתב:
יותם כתב:
דרומי כתב:ברור שרש"י בהרבה מקומות מפרש את הפשט שלא כפי הגמרא, ואין בכך כל ספק


מקורות לפירושי פשט דלא כהדרש לא חסרים, אבל מקובל להבין את המשפט "כל האומר ... אינו אלא טועה" כשולל גם אפשרות לפרש אחרת על דרך הפשט. כך גם אני הבנתי תמיד, אבל נראה ברש"י שהבין אחרת.

בל נשכח שאם בפסוקים לא מתעלמים מהפשט. בדברי הגמ' על אחת כמה וכמה, וא"כ לכו"ע רש"י קשה הן לפשטנים והן לדרשנים.

שימוש בלשון הפלגה בגמרא איננו דבר חריג כלל.
אבל אתה לא חייב ללמוד כרש"י, (וכאברבנאל, ריב"ן ומהר"ץ חיות).

הורודנאי
הודעות: 168
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 1:50 pm

Re: תוכחת מגולה מהרשב"ם אל עבר בעלי "פשוטו של מקרא"

הודעהעל ידי הורודנאי » ג' ינואר 08, 2019 3:22 pm

איתן כתב:רציתי גם לעורר לתוכחה מגולה של רש"י אל עבר בעלי "רק דרש ותו לא מידי".
בפירושו לשמואל א ב, כב על החטא של חפני ופנחס הוא כותב:
אשר ישכבון. כמשמעו. ורבותינו אמרו מתוך ששהו קניהן והם היו ממתינות עד שתראן קניהן קריבין מעלה עליהם כאלו שכבום.

אין כוונת רש"י לומר שלפי הפשט שכבום ולפי הדרש לא, אלא שהפסוק אומר ששכבום. ורבותינו הסבירו שלא באמת שכבום, ומסבירים מדוע הפסוק מעלה עליהם ששכבום.

כמו"כ אשמח אם כבודו יסביר על דרך הפשט, איך שייך לומר על מעשה היסטורי שלפי הפשט היה ולדרש לא היה. היה או לא היה?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים