ופירש"י,
בלהטיהם - בלחשיהון ואין לו דמיון במקרא, ויש לדמות לו (בראשית ג כב) להט החרב המתהפכת, דומה שהיא מתהפכת על ידי לחש.
והנה איתא בסנהדרין (סז, ב), אמר רבי אייבו בר נגרי אמר רבי חייא בר אבא: בלטיהם אלו מעשה שדים, בלהטיהם אלו מעשה כשפים, וכן הוא אומר ואת להט החרב המתהפכת.
וברש"י שם,
בלטיהם - כמו (רות ג) ותבא (בלט) [מסורת הש"ס: (שופטים ד) אליו בלאט] בסתר.
זה מעשה שדים - שנסתרים ואינן נראין, כל מקום שנאמר בלטיהם היו החרטומין עושין בלחשיהם על ידי שדים.
בלהטיהם אלו מעשה כשפים - שאינו עושה על ידי שדים אלא מעצמו
להט החרב המתהפכת לשמור את דרך עץ החיים - ומתהפכת מאליה ודומה לכשפים, (ולא) [צ"ל: שלא] על ידי שדים היתה מתהפכת, אלא מאליה, וקרי ליה להט.
אולם בהרבה מן הראשונים והאחרונים מצוטט רש"י שם בזה"ל, מעשה כשפים – על ידי מלאכי חבלה הן נעשין. (שו"ת הרשב"א ח"א סי' תיג; חידושי הר"ן שם; דרשות הר"ן הדרוש הרביעי ד"ה נגלה לי; ספר החינוך מצוה סב; רבינו ירוחם נתיב יז ח"ה; בית יוסף יו"ד סי' קעט אות טו [ב]; נחלת שבעה תשובות סי' עו).
והנה הדברים הללו המיוחסים לרש"י הינם דברי חז"ל המפורשים במדרש שמות רבה (פרשת וארא פרשה ט פיסקא יא) שהינם תוספת על דברי הגמרא בסנהדרין,
וכך הם מצוטטים ברמב"ן וברבינו בחיי ועוד על אתר.ויעשו כן חרטומי מצרים מלמד שהיו סבורין שהיו מעשה כשפים, בלטיהם, א"ר איבו בר נגרי א"ר חייא בר אבא בלטיהם אלו מעשה שדים בלהטיהם אלו מעשה כשפים, וכה"א (את להט החרב המתהפכת לשמור את דרך עץ החיים, לפי שמעשה כשפים ע"י מלאכי חבלה נעשים.
והעירו כי עה"פ בפרשת בראשית (ג, כד), וַיְגָ֖רֶשׁ אֶת־הָֽאָדָ֑ם וַיַּשְׁכֵּן֩ מִקֶּ֨דֶם לְגַן־עֵ֜דֶן אֶת־הַכְּרֻבִ֗ים וְאֵ֨ת לַ֤הַט הַחֶ֙רֶב֙ הַמִּתְהַפֶּ֔כֶת לִשְׁמֹ֕ר אֶת־דֶּ֖רֶךְ עֵ֥ץ הַֽחַיִּֽים, פירש"י, את הכרובים - מלאכי חבלה. ואם נפרש כי 'להט החרב המתהפכת' זה נעשה ע"י מלאכי חבלה נמצא הפסוק מתפרש היטב שמלאכי החבלה – הכרובים הינם עושים את להט החרב המתהפכת.
ברם לכאורה ברש"י בסנהדרין מפורש שזה לא נעשה ע"י מלאכי חבלה אלא מעצמו, וכיצד הדברים עולים בקנה אחד?
אולם ראיתי ב'תשובת שאלה להרמב"ן (על המנחשים והמכשפים ובעניני החוזים בכוכבים)' (הרב יעקב הלוי ליפשיץ קובץ צפונות ד עמ' טז) שציטט את רש"י 'ע"י מעשה תחבולה הם באים', והביא שם בהערות שכך הוא בנוסח ב'מיוחסות' בדפוסים האחרונים, וגירסא זו עולה יפה עם 'מעצמו', כלומר שהוא פועל מעצמו ע"י תחבולה בלי סיוע חיצוני של שדים ומלאכים וכדומה.