רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 887
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ינואר 13, 2019 4:08 am

הרמב"ן בסוף פרשת בא הוא מן הדברים המפורסמים, אמנם אני בעניי לא הבנתי דבריו כלל.

הרמב"ן כותב במקומות רבות בספרו עה"ת, שענין שכר לצדיקים ועונש לרשעים בעוה"ז, מן הנסים הנסתרים הוא. אין בטבע העולם שירדו גשמים בקביעות במקום מגוריו של עובד ה׳, ואין סבה לשמד ואבדון אצל הרשעים, רק משום שהקב"ה מנהל עולמו בנסים לפי דרכי בני אדם.

הוי אומר, שמי שחושב שיש טבע לעולם המחייבת שכל יום יהיה אור ואויר וחיים וכו׳, שחושב שהכל הוא מנהג העולם, אין לו חלק בתורת ישראל. אלא שכל מעשינו נסים הם, היינו כפי החשבון הנ"ל, שבאה ע"י מעשי האדם ושכרו.

הואיל וכך, אין שום סבה שלמחר תעלה השמש במזרח, ואם תעלה בצפון, הרי הוא משום מעשי איזה צדיק או רשע, שאין מסלול אין גלגל ואין מהלך. והמסדר שעון מעורר לקום מחר להתפלל כוותיקין, בחושבו שהנץ החמה היא בשעה 0718 בבקר, הרי הוא סומך על מעגל השמש, ואינו יודע אם יספיקו זכותי העולם להעלות שמש כלל, וגם אולי יהיה יותר מוקדם אם יספיקו זכותי הצדיקים.

ובכלל, כבר כתב הרמח"ל בדעת תבונות שעל אף שיש כח לרשעים להרשיע, מ"מ לא לעולם חוסן, ואין להם הכח להחריב העולם כליל במעשיהם. הוי אומר, שיש עולם והרשעים מחריבים אותה במעשיהם, ואין העולם רק פרי מעשיהם של האנושיות

מי יכול להפנות אותי למראה מקום בנידון?
נערך לאחרונה על ידי ליטוואק פון בודאפעסט ב ב' ינואר 14, 2019 4:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 887
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ינואר 13, 2019 6:42 pm

תירוץ קלוש אוכל להעלות, שהואיל והאבות הצדיקו את דרכם באופן שלבב אברהם נמצא נאמן לפניו, והקב"ה הבטיחם יעודים נוראים אשר טרם הוגשמו, ע"כ מוכרח מטעם שכר ועונש שימשיך העולם להתקיים על ׳מסלולו׳ עד קץ הימין. ואם יבא הקיץ טרם החורף וכו׳, לא יעבור העולם למצבו של משיח, ומהלך הנסי של שכר ועונש מחייבת שיבא משיח לגאלינו.

אמנם תירוץ קלוש הוא, ואני מקוה לביאור יותר יסודי

שומע ומשמיע
הודעות: 1468
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' ינואר 13, 2019 7:00 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הרמב"ן בסוף פרשת בא הוא מן הדברים המפורסמים, אמנם אני בעניי לא הבנתי דבריו כלל.

הרמב"ן כותב במקומות רבות בספרו עה"ת, שענין שכר לצדיקים ועונש לרשעים בעוה"ז, מן הנסים הנסתרים הוא. אין בטבע העולם שירדו גשמים בקביעות במקום מגוריו של עובד ה׳, ואין סבה לשמד ואבדון אצל הרשעים, רק משום שהקב"ה מנהל עולמו בנסים לפי דרכי בני אדם.

הוי אומר, שמי שחושב שיש טבע לעולם המחייבת שכל יום יהיה אור ואויר וחיים וכו׳, שחושב שהכל הוא מנהג העולם, אין לו חלק בתורת ישראל. אלא שכל מעשינו נסים הם, היינו כפי החשבון הנ"ל, שבאה ע"י מעשי האדם ושכרו.

הואיל וכך, אין שום סבה שלמחר תעלה השמש במזרח, ואם תעלה בצפון, הרי הוא משום מעשי איזה צדיק או רשע, שאין מסלול אין גלגל ואין מהלך. והמסדר שעון מעורר לקום מחר להתפלל כוותיקין, בחושבו שהנץ החמה היא בשעה 0718 בבקר, הרי הוא סומך על מעגל השמש, ואינו יודע אם יספיקו זכותי העולם להעלות שמש כלל, וגם אולי יהיה יותר מוקדם אם יספיקו זכותי הצדיקים.

ובכלל, כבר כתב הרמח"ל בדעת תבונות שעל אף שיש כח לרשעים להרשיע, מ"מ לא לעולם חוסן, ואין להם הכח להחריב העולם כליל במעשיהם. הוי אומר, שיש עולם והרשעים מחריבים אותה במעשיהם, ואין העולם רק פרי מעשיהם של האנושיות

מי יכול להפנות אותי למראה מקום בנידון?

הרמב"ן כותב שכל דברנו ומקרנו נסים, ושההצלחה תלויה בזכויות היינו מה שקורה לאדם. לא שעצם מציאות הטבע תלויה בזכויות.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 887
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ינואר 14, 2019 4:45 pm

השמש האיר לנו ג"כ. באיזה זכות? מי הבטיח שהזכות תתקיים? והעיקר, האם לדעת הרמב"ן יש אפשרות שהעולם תפסיק להתקיים כליל מחמת מעשי הרשעים?

מקדש מלך
הודעות: 1215
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ינואר 14, 2019 5:16 pm

אני חושב שההסבר פשוט.
העולם מתנהג בדרך הטבע, אבל לפי דרך הטבע הצדיק לא אמור להצליח והרשע להיכשל. אך הקב"ה מסובב את הטבע כך שהצדיק יצליח והרשע יכשל, וזה נס נסתר.
ברור שהעולם מתנהג ככלל בדרך הטבע, שהוא רצונו יתברך היותר מתמיד, ולא את זה בא הרמב"ן לשלול. אלא שדרך הטבע עצמה היא ניסיו הנסתרים של ה' אשר מנהל אותה לפי כללי שכר ועונש.
שהשמש לא תזרח או שתזרח ממקום אחר וכו', זו יציאה מדרך הטבע וזהו נס גלוי, זה קורה רק לעיתים רחוקות ובדורות מיוחדים (וגם זה לפי כללים מסוימים, כידוע דברי המהר"ל ש'יש סדר לניסים').
אם רוב העולם יהיו חוטאים, הקב"ה יכול להענישם בדרכי נס נסתר, ולא צריך בשביל זה ניסים. היה את ה'מות השחור' שהרג חצי אירופה בדרך הטבע, ויש מלחמות ופצצות אטומיות, לא חסרים לה' שליחים.

ולגבי להחריב את כל העולם. חלילה. אין העולם חסר ל"ו צדיקים המקבלים פני השכינה.
בכל מקרה, אין לשאלה הזו קשר לדברי הרמב"ן, שבסך הכל מסביר שתהלוכות הטבע הם נס נסתר, ולא יותר מזה.

ואם אתה שואל, הרי הבחירה נתונה, ואיך הגמרא יכולה להבטיח שלא יהיה דור שכולם יבחרו ברע ולא יהיו בכלל צדיקים. זו שאלה נכבדה. אבל זכור לי שיש רמח"ל שמסביר ש'רצון העליון נעשה על כל פנים', ואין הבחירה יכולה לשנות את התוכניות של הקב"ה לגבי העולם. ואמנם ראיתי את זה לפני המון שנים, ובשעתו שאלתי בין חברי הפורום אם מישהו יודע היכן מקומו ולא קיבלתי מענה. ומה שנראה לי כעת פשוט במושכל ראשון שאמנם הבחירה נתונה, אבל הקב"ה הרי ידע מראש מי יבחר בטוב ומי לא, וסידר שבכל דור יהיו כאלו. ואולי זה סוד אמרם ז"ל 'עמד ושתלן בכל דור'.

בכל מקרה עניין הבחירה ומה שעליה זה סוד כמוס ונשגב. וראה חובות הלבבות שער עבודת האלקים שאיננו יודעים עניין זה על בוריו, ועלינו לחשוב בכל דבר לפי המועיל לעבודת ה'.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 887
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ינואר 14, 2019 6:30 pm

עצירת השמש ביד יהושע, או קריעת ים סוף בידי משה, אמורה להיות ראיה להנסים הנסתרים. אם זריחת השמש אינה כלולה ברשימת הנסים הנסתרים, מה ראיה יש ע"י הנסים הללו?

מקדש מלך
הודעות: 1215
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ינואר 14, 2019 6:33 pm

לא. זה ניסים גלויים.
אבל מזה שה' שינה את הטבע פעם אחת אנחנו לומדים שהוא שליט על הטבע, ואינו מוכרח בפעולותיו חלילה (כדעת הפילוסופים ימ"ש), וגם יודע את הנעשה בתחתונים, ופועל הכל בחפץ ובהשגחה. וממילא אנו יודעים שגם הטבע אינו מכונה העובדת מעצמה אלא הכל בחפץ עליון ובהשגחה, ולכן יכול להיות שכר לצדיקים ועונש לרשעים גם בדרך הטבע. כי אם היה מכונה העובדת מעצמה, היה כמקרה האחד לכל, לפי יד המקרה העיוור.

ברור שגם זריחת השמש היא מהנסים הנסתרים, אבל היא בדרך הטבע, ודרך הטבע לא משתנה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 887
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ינואר 14, 2019 8:14 pm

הוי אומר, שאין זה ראיה להשגחת הקב"ה בעולמו, אלא ליכולת השגחת הקב"ה בעולמו. ועדיין אין לנו ראיה שאכן כן הוא שהעולם מתנהגת בנסים נסתרים.

שטארק פארוואסערט דער רמב"ן. מרחק גדול נשאר לנו בין דבריו לאמונה היהודית, ואיך נאמר ע"ז ׳למען תהיה תורת ה׳ בפיך׳, בשעה שאינה מוכיחה אלא הרקע לתורה ולא התורה?

שומע ומשמיע
הודעות: 1468
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' ינואר 14, 2019 8:34 pm

הניסים לא רק היו שינוי מהטבע אלא היו בשביל הצלחת הצדיקים וענישת הרשעים.

ישא ברכה
הודעות: 1101
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' ינואר 14, 2019 8:51 pm

האם כוונתך לשאול, ששינוי הטבע זה הוכחה שהקב"ה יכול לעשות מה שהוא רוצה, אבל אין הכרח שאכן הקב"ה עושה את כל מה שנהיה? אפשר לשאול יותר מכך, האם הניסים אכן מוכחים שה' ברא את העולם או שמא הניסים רק מוכיחים שהוא יכול לברוא כרצונו בעת שירצה, אבל אולי העולם אינו ממנו.

אך התשובה ברורה, שאם יש מי שברא ועשה כל הרבה פלאים, הוא גם פיתרון החידה הגדולה מאין נהיה העולם כולו, וכשם שברא את כל מה שראו בעיניים שברא ועשה, כך ברא את כל העולם מאין. הניסים מוכיחים שיש מישהו שעשה אותם, ושוללים את כל התאוריות האחרות שניסו להציע מה מקור הנמצאים (איך נהיה הכל?) כמו עולם קדמון/אבולציה/העדר סיבה/מקריות/וכו', א"כ הניסים בהכרח מלמדים שיש מצוי שברא את כל הנמצאים מאין.

אם אנו מסכימים שיש בורא לעולם שברא את העולם ברצונו, א"כ ההשגחה היא הכרחית, ואיננה מוטלת בספק. גם שוללי ההשגחה לא העלו צד סתמי אולי אלוקים ברא את העולם ברצונו ואח"כ הוא נתן לעולם להתנהל בכוחות עצמו, כי אם יש בורא עולם שהוא הסיבה של כל תוצאה, א"כ אין מושג כזה שבורא עולם יברא עולם ויתן לו להתנהל בכוחות עצמיים, כי אז אנו מניחים שהוא ברא בעלי כח נוספים בעולם מלבדו (ובעצם יש הרבה אלוקים). (שוללי ההשגחה היה להם קשיים שונים מחמתם לא הסכימו לקבל את ההנחה שבורא עולם מנהל את העולם, מחמת שלא האמינו שיש מישהו שברא את העולם ברצונו, והניסים בהחלט שוללים את מחשבותיהם. אבל כפי שכתבת זה נראה עירעור סתמי נוסח: 'אולי הוא יכול לעשות ולברוא כרצונו אבל את העולם יתכן שהוא לא מנהל', ועל כך התשובה היא שאם יש עולם שמקורו בבורא שעשה את הניסים במצרים בהכרח שהוא ממשיך לנהל את הענינים, ולא יתכן שהבורא הגיח להקמת העולם והסתלק. זו הוכחה לוגית, כמובן שמי שמשוכנע שהיה מעמד הר סיני ובאמיתות הנבואה והתורה הרי שבורא עולם הצהיר בעצמו שלא עזב את הארץ, והוא עושה את כל המתרחש).
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ב' ינואר 14, 2019 9:18 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 1215
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ינואר 14, 2019 9:13 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הוי אומר, שאין זה ראיה להשגחת הקב"ה בעולמו, אלא ליכולת השגחת הקב"ה בעולמו. ועדיין אין לנו ראיה שאכן כן הוא שהעולם מתנהגת בנסים נסתרים.

שטארק פארוואסערט דער רמב"ן. מרחק גדול נשאר לנו בין דבריו לאמונה היהודית, ואיך נאמר ע"ז ׳למען תהיה תורת ה׳ בפיך׳, בשעה שאינה מוכיחה אלא הרקע לתורה ולא התורה?

לכאורה הנס מוכיח שיש לעולם מחדש חפץ ויכול ששולט על הכל ומשגיח. וכיון שכך הוכחו דברי התורה שנתן לנו ששם מתבאר שהכל בגזרתו ועל פי מעשי האדם. הנס עצמו לא צריך להוכיח גם את הפרט של שכר ועונש בכל מעשה, אלא שהוא מוכיח את היסוד שעליו בנוי השגחה פרטית שזה יסוד התורה כולה, כמבואר בהרבה מקומות בה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 887
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ינואר 14, 2019 9:18 pm

ישא ברכה כתב:
אם אנו מסכימים שיש בורא לעולם שברא את העולם ברצונו, א"כ ההשגחה היא הכרחית, ואיננה מוטלת בספק. גם שוללי ההשגחה לא העלו צד סתמי אולי אלוקים ברא את העולם ברצונו ואח"כ הוא נתן לעולם להתנהל בכוחות עצמו, כי אם יש בורא עולם שהוא הסיבה של כל תוצאה, א"כ אין מושג כזה שבורא עולם יברא עולם ויתן לו להתנהל בכוחות עצמיים, כי אז אנו מניחים שהוא ברא בעלי כח נוספים בעולם מלבדו [size.

הרמב"ן עצמו מביא אפיקורסים כאלה שצריך לשלול את דעתם ע"י זכרון יציאת מצרים

ישא ברכה
הודעות: 1101
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' ינואר 14, 2019 9:25 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
ישא ברכה כתב:
אם אנו מסכימים שיש בורא לעולם שברא את העולם ברצונו, א"כ ההשגחה היא הכרחית, ואיננה מוטלת בספק. גם שוללי ההשגחה לא העלו צד סתמי אולי אלוקים ברא את העולם ברצונו ואח"כ הוא נתן לעולם להתנהל בכוחות עצמו, כי אם יש בורא עולם שהוא הסיבה של כל תוצאה, א"כ אין מושג כזה שבורא עולם יברא עולם ויתן לו להתנהל בכוחות עצמיים, כי אז אנו מניחים שהוא ברא בעלי כח נוספים בעולם מלבדו [size.

הרמב"ן עצמו מביא אפיקורסים כאלה שצריך לשלול את דעתם ע"י זכרון יציאת מצרים


עיקר הדעות שהרמב"ן מביא הם אלו שלא קיבלו את ההנחה הבסיסית שיש בורא לעולם שברא את העולם ברצונו (מה הם כן האמינו? ישנם מגוון אפשרויות), ומשכך גם ההשגחה היתה מוטלת בעיניהם בספק. אבל מי שמקבל את ההנחה שיש בורא לעולם, אם יתבונן יראה שאי לבצע חלוקה בין הבורא לבין ההתנהלות של הנבראים, והעובדה שיש בורא עולם מחייבת שהוא גם מנהיג את העולם. ולכן אם יציאת מצרים תוכיח שיש מישהו שיכול לברוא ולעשות כרצונו, ומאידך היא שוללת את כל התפיסות האחרות שיש כלפי מציאות העולם, וממילא המסקנה תהא שיש מישהו שברא את הכל ברצונו, וההשגחה הינה תוצאה מוכרחת.

אבל כמדומה שאין דיון, אולי יש בורא עולם שברא את העולם כרצונו ויכול לעשות הכל כרצונו, ובכל זאת אולי הוא לא עושה את מה שקורה בעולם. גם אם יש דיון כזה, הוא מחמת סיבות שונות שאילצו את התאוריה הדחוקה הזו, כמו שמה לא-ל הגדול עסק עם דלים וקטנים, וגם את זה יציאת מצרים מוכיחה שהבורא הגדול מתעסק אם בני האדם הקטנים בצורה מדוקדקת.

בכל מקרה למה אנו דנים על מי שהרמב"ן מביא, הבה ננסה לחשוב, מה היינו חושבים אילולי יציאת מצרים, ומה יציאת מצרים נותנת לנו מענה.
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ב' ינואר 14, 2019 9:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישא ברכה
הודעות: 1101
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' ינואר 14, 2019 9:34 pm

מקדש מלך כתב:לכאורה הנס מוכיח שיש לעולם מחדש חפץ ויכול ששולט על הכל ומשגיח. וכיון שכך הוכחו דברי התורה שנתן לנו ששם מתבאר שהכל בגזרתו ועל פי מעשי האדם. הנס עצמו לא צריך להוכיח גם את הפרט של שכר ועונש בכל מעשה, אלא שהוא מוכיח את היסוד שעליו בנוי השגחה פרטית שזה יסוד התורה כולה, כמבואר בהרבה מקומות בה.


הנס לא מאמת את התורה אלא העובדה שיש בורא עולם שברא את העולם מאין והוא יכול לעשות הכל.
את התורה מאמתת העובדה שבורא עולם התגלה בהר סיני לכל עם ישראל שש מאות אלף גברים, וידעו שיש בורא עולם וגם שמשה הוא נביאו ויש תורה מאיתו. וממילא ידיעת ההשגחה מחמת שכך כתוב בתורה איננה קשורה ליציאת מצרים אלא למעמד הר סיני.

כן נכון, שאם יש בורא לעולם כל יכול, בהכרח שכל מה שקורה בעולם הוא ממנו, כי כשם שהוא ברא את הכל, כך בהכרח כל חידוש שמתחדש בעולם חייב לבוא ממנו. וממילא אם הניסים יוכיחו שיש בורא עולם כל יכול בהכרח תתאמת גם ההשגחה.

מקדש מלך
הודעות: 1215
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ינואר 14, 2019 9:49 pm

ישא ברכה כתב:
מקדש מלך כתב:לכאורה הנס מוכיח שיש לעולם מחדש חפץ ויכול ששולט על הכל ומשגיח. וכיון שכך הוכחו דברי התורה שנתן לנו ששם מתבאר שהכל בגזרתו ועל פי מעשי האדם. הנס עצמו לא צריך להוכיח גם את הפרט של שכר ועונש בכל מעשה, אלא שהוא מוכיח את היסוד שעליו בנוי השגחה פרטית שזה יסוד התורה כולה, כמבואר בהרבה מקומות בה.


הנס לא מאמת את התורה אלא העובדה שיש בורא עולם שברא את העולם מאין והוא יכול לעשות הכל.
את התורה מאמתת העובדה שבורא עולם התגלה בהר סיני לכל עם ישראל שש מאות אלף גברים, וידעו שיש בורא עולם וגם שמשה הוא נביאו ויש תורה מאיתו. וממילא ידיעת ההשגחה מחמת שכך כתוב בתורה איננה קשורה ליציאת מצרים אלא למעמד הר סיני.

כן נכון, שאם יש בורא לעולם כל יכול, בהכרח שכל מה שקורה בעולם הוא ממנו, כי כשם שהוא ברא את הכל, כך בהכרח כל חידוש שמתחדש בעולם חייב לבוא ממנו. וממילא אם הניסים יוכיחו שיש בורא עולם כל יכול בהכרח תתאמת גם ההשגחה.


לשון הרמב"ן

וכאשר ירצה האלהים בעדה או ביחיד ויעשה עמהם מופת בשנוי מנהגו של עולם וטבעו, יתברר לכל בטול הדעות האלה כלם, כי המופת הנפלא מורה שיש לעולם אלוה מחדשו, ויודע ומשגיח ויכול. וכאשר יהיה המופת ההוא נגזר תחלה מפי נביא יתברר ממנו עוד אמתת הנבואה, כי ידבר האלהים את האדם ויגלה סודו אל עבדיו הנביאים, ותתקיים עם זה התורה כלה:


כלומר, הקב"ה ברא את העולם, כי הוא שולט עליו והוא מחודש (לא עלול שנמשך ממנו באופן קדמון ולא רצוני), והוא יודע (שאם לא כן לא היה יודע מתי ובמה להתערב), והוא משגיח ושודד את הטבע ויכול. וגם תתברר ממנו הנבואה, שהרי הנס נגזר תחילה על פי נביא. כלומר יש כאן גם הוכחה לאמיתת הנבואה - קרי התורה (חוץ מהוכחה הבסיסית שהבאת).

הרמב"ן לא אומר שמוכח 'שכל דברינו ומקרינו הם ניסים', אלא רק בסוף כותב
ומן הנסים הגדולים המפורסמים אדם מודה בנסים הנסתרים שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד, אלא אם יעשה המצות יצליחנו שכרו, ואם יעבור עליהם יכריתנו ענשו, הכל בגזרת עליון כאשר הזכרתי כבר (בראשית יז א, ולעיל ו ב). ויתפרסמו הנסים הנסתרים בענין הרבים כאשר יבא ביעודי התורה בענין הברכות והקללות, כמו שאמר הכתוב (דברים כט כג כד) ואמרו כל הגוים על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת, ואמרו על אשר עזבו את ברית ה' אלהי אבותם, שיתפרסם הדבר לכל האומות שהוא מאת ה' בעונשם. ואמר בקיום וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך. ועוד אפרש זה בעזרת השם (ויקרא כו יא):


ומשמע שהוא נדבך נוסף הבנוי מהיסודות הקודמים. ובאמת, מה מכריח אותנו על סמך יציאת מצרים לומר ש'הקב"ה משגיח על כל דבר'? והרי דעת הראשונים שאין השגחה פרטית על החיות? הרי שהקב"ה יכול להשגיח רק לחצאין, אף כי הכל נמשך ממנו, וכפי שהאריך בזה הרמב"ם. אלא שהבסיס של ההשגחה, בצירוף התורה (שגם היא הוכחה ביציאת מצרים, וכנ"ל), מלמד אותנו גם על ההשגחה הפרטית 'בכל פרט', כלומר שכל מעשינו ומקרינו הם רק בגדר שכר ועונש.

ישא ברכה
הודעות: 1101
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: רמב"ן סוף פרשת בא - בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים - האמנם?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' ינואר 14, 2019 10:07 pm

אכן הרמב"ן בפי' התורה כותב להוכיח את אמיתות הנבואה גם מיציאת מצרים, וכפי שהבאת את דבריו. אם כל זה ההוכחה העיקרית על אמיתות הנבואה היא ממעמד הר סיני ולא מיציאת מצרים כפי שכותב הרמב"ם המפורסם ואי"צ להביאו, וכפי שכותבים הרבה מהראשונים שההוכחה השלימה לעובדה שבורא עולם מתגלה אל בני האדם ומנבא להם, היא מעמד הר סיני.
גם הרמב"ן עצמו כותב באיגרת תורת ה' תמימה שההוכחה השלימה על הנבואה היא ממעמד הר סיני, (למרות שגם יציאת מצרים מספקת ראייה הגיונית ומסתברת על הנבואה כאשר כתב, אבל את הראיה החותכת אנו מקבלים מההתגלות בהר סיני). ואילו יציאת מצרים מוכיחה באופן מוחלט בלא עירעור שיש בורא עולם שברא את העולם מאין והוא יכול לעשות הכל כרצונו.

אכן את דבריו 'שכל דברינו ומקרינו כלם נסים ואין בהם טבע וכו', הרמב"ן כותב בפני עצמם, המקורות שהוא מביא הם הפסוקים בתורה המורים על ההשגחה הפרטית. האם רואי יציאת מצרים לא היו משוכנעים בכך, עד שבא ה' וגילה הדבר בתורתו, לדעתי בודאי שלא כי ההשגחה הינה תולדה ברורה ומוחלטת של העובדה שיש בורא עולם.

בעיקר הדבר, ככמעט ואין אפשרות להבין בצורה הגיונית שאין השגחה פרטית. שהרי אם בורא עולם ברא את העולם, איך יתכן שיכולים להיות חידושים שהם לא מגיעים מהבורא, הדבר היחיד שהוא אכן כך זה הבחירה של האדם, וגם בה יש להאריך ואכהמ"ל. לומר שהבורא נותן כח ויכולת לנבראים לפעול ולעשות, הוא דבר שכמעט אי אפשר לאומרו שהרי כל המושג כח הוא מושג אלוקי רוחני, ולהניח שהנבראים קיבלו כח אלוקי, זה חידוש כמעט בלתי נתפס. המהות של נברא הוא היותו תוצאה ולא סיבה, נפעל ולא פועל, עצם ולא כח. בכל אופן הצד הזה הוא וודאי החידוש, והפשטות היא שהנבראים לא קיבלו כוחות לפעול אלא רק לבורא יש את כח הבריאה והפעולה, ואדרבה הוא הצד הדורש הוכחה וביסוס.

את דברי הרמב"ם הנודעים בענין ההשגחה, אני מתקשה להבין, והדברים קשים כחומץ לשניים. ובכל מקרה טוב שהמסורת של עם ישראל היא שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים