מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה הצידוק המוסרי למכת בכורות אחרי שבנ"י קיבלו את הצעת פרעה?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

מה הצידוק המוסרי למכת בכורות אחרי שבנ"י קיבלו את הצעת פרעה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 14, 2019 8:35 pm

פרעה מציע למשה (במכת ערוב) "לכו זבחו לאלוקיכם בארץ".
משה אומר שזה בלתי אפשרי, מפני החשש "הן נזבח את תועבת מצרים לעיניהם ולא יסקלונו".

והנה, פתאום עם ישראל זובח את תועבת מצרים לעיניהם (בקרבן פסח), ורואה שלא סוקלים אותו.
ברגע זה - לכאורה נשמט הצידוק המוסרי למכת בכורות, שהרי כל בקשת בנ"י היתה לצאת כדי לזבוח, והרי יש להם את האפשרות לזבוח במצרים! ולא סקלו אותם...

מה דעתכם?

עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מה הצידוק המוסרי למכת בכורות אחרי שבנ"י קיבלו את הצעת פרעה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 14, 2019 11:33 pm

קיבלתי את המצו"ב, מאחד העלונים, וטרם נחה דעתי לגמרי.
Screenshot_20190114-213357.png
Screenshot_20190114-213357.png (159.68 KiB) נצפה 2044 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מה הצידוק המוסרי למכת בכורות אחרי שבנ"י קיבלו את הצעת פרעה?

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ינואר 15, 2019 12:18 am

משה רבינו דוחה את פרעה במכת ערוב ואומר לו: אתה איך מציע דבר שכזה, הרי אתם מצידכם לא תניחונו לזבוח בארץ. אבל אה"נ מה שהוא דרש ללכת מדבר משום שכך נאמר לו שיגיד לפרעה.
הצידוק המוסרי הוא ענין בפני עצמו. היות ודרשו ממנו לצאת למדבר ולא שמע, על כך הוא מקבל את העונש.

מענין לענין, הוקשה לי מדוע ה' אמר שיגידו פרעה שרוצים לזבוח, והרי המטרה היתה לצאת ממצרים לצמיתות. וכי היד ה' תקצר לומר לו שיוציא העם ממצרים.
ושמעתי בשם המשגיח רבי טוביה נוביק שליט"א שאמר, שלא נותנים לאדם נסיון יותר ממה שהוא יכול להכיל. אבל ללכת לזבוח במדבר אפשר לדרוש ממנו שיתן, וגם זאת הוא לא רצה. ועל כך נענש.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מה הצידוק המוסרי למכת בכורות אחרי שבנ"י קיבלו את הצעת פרעה?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' ינואר 15, 2019 2:01 pm

עזריאל ברגר כתב:פרעה מציע למשה (במכת ערוב) "לכו זבחו לאלוקיכם בארץ".
משה אומר שזה בלתי אפשרי, מפני החשש "הן נזבח את תועבת מצרים לעיניהם ולא יסקלונו".

והנה, פתאום עם ישראל זובח את תועבת מצרים לעיניהם (בקרבן פסח), ורואה שלא סוקלים אותו.
ברגע זה - לכאורה נשמט הצידוק המוסרי למכת בכורות, שהרי כל בקשת בנ"י היתה לצאת כדי לזבוח, והרי יש להם את האפשרות לזבוח במצרים! ולא סקלו אותם...

מה דעתכם?


הצידוק המוסרי לעונש הוא גם הסירוב לבקשת ה', (הבקשה האחרונה שה' שלח לפרעה היתה שיתן לכל עם ישראל לצאת ולזבוח ופרעה סירב) וגם ההתעללות שלו בעם ישראל.
אמנם פרעה ממכה למכה מתקפל עוד ועוד, אבל עדיין אינו מוכן למלא את בקשת ה' בשלימות, ועל כך הוא ראוי לעונש.

מה שצריך להוסיף, אם אכן היתה זו סכנה להקריב קרבנות לה', מדוע בקרבן פסח לא עשו המצרים מאומה, יתכן שלאחר תשעה מכות עם התראה למכת בכורות היה מורא ה' אליהם, אמנם לא עד כדי שהסכימו לשחרר את בני ישראל. ויתכן שהיה זה נס מיוחד שעשה הבורא, וכעין הידוע על שבת הגדול.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מה הצידוק המוסרי למכת בכורות אחרי שבנ"י קיבלו את הצעת פרעה?

הודעהעל ידי יאיר » ג' ינואר 15, 2019 2:07 pm

בכלל כל שליחות משה לפרעה היתה בערמה מידה כנגד מידה כידוע מהגר"א (והבא"ח)

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=116340#p116340
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=34577#p34577

https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=1187#p1187

[וכן "דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו ואשה מאת רעותה כלי כסף וכלי זהב"]
נערך לאחרונה על ידי יאיר ב ב' ינואר 27, 2020 10:09 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מה הצידוק המוסרי למכת בכורות אחרי שבנ"י קיבלו את הצעת פרעה?

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' ינואר 15, 2019 2:12 pm

יאיר כתב:[וכן " דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו ואשה מאת רעותה כלי כסף וכלי זהב"]

לא היה ערמה כלל, עי' רשב"ם כאן ובשמות, ובפי' רש"ר הירש: בשפת הדיבור רגילים לפרש את תיבת שאל באופן מוטעה, היא מופיעה לפחות כמה מאות פעמים בתנ"ך ומשמעותה כמעט תמיד לתבוע לבקש, אך לא לקחת בהשאלה. במקום אחד בלבד משמשת במובן של לקיחה בהשאלה וכי ישאל איש מעם רעהו, וע"ע שם בארוכה.
נערך לאחרונה על ידי י. אברהם ב ג' ינואר 15, 2019 2:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מה הצידוק המוסרי למכת בכורות אחרי שבנ"י קיבלו את הצעת פרעה?

הודעהעל ידי יאיר » ג' ינואר 15, 2019 2:15 pm

י. אברהם כתב:
יאיר כתב:[וכן " דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו ואשה מאת רעותה כלי כסף וכלי זהב"]

לא היה ערמה כלל, עי' רשב"ם כאן ובשמות, ובפי' רש"ר הירש הַשלמה חשובה.

כתבתי לדעת הגר"א ותו לא

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מה הצידוק המוסרי למכת בכורות אחרי שבנ"י קיבלו את הצעת פרעה?

הודעהעל ידי תוכן » ד' ינואר 16, 2019 12:47 am

דעת הגר"א הוא דעת חז"ל בסנהדרין.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים