מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגירות במצרים - פריה של מצות לויה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

הגירות במצרים - פריה של מצות לויה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 14, 2019 9:07 pm

[א] איתא במכילתא דרבי ישמעאל ריש פרשת בשלח,
ויהי בשלח, אין שלוח בכל מקום אלא לווי שנא' ואברהם הולך עמם לשלחם. וישלחם יצחק. הפה שאמר גם את ישראל לא אשלח הוא הפה שאמר אנכי אשלח אתכם. מה שכר נטלו על כך לא תתעב מצרי.

ויש להבין מהי השייכות בין 'לא תתעב מצרי' ללויה שנהג בהם פרעה. וביותר, שהרי בסיפיה דהאי קרא ניתן טעם אחר (דברים כג, ח), לֹא־תְתַעֵ֣ב מִצְרִ֔י כִּי־גֵ֖ר הָיִ֥יתָ בְאַרְצֽוֹ. הרי שהטעם הוא משום היותינו גרים בארץ מצרים, ומה ענין זה לאותו שילוח בליווי שעשה פרעה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הגירות במצרים - פריה של מצות לויה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 14, 2019 9:08 pm

[ב] איתא בסוטה (מו, ב),
ואמר ר' יהושע בן לוי, בשביל ארבעה פסיעות שלוה פרעה לאברהם, שנאמר ויצו עליו פרעה אנשים וגו' נשתעבד בבניו ארבע מאות שנה, שנאמר: ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה.

וכתב מהרש"א בחידושי אגדות, וז"ל,
השיעבוד ודאי לא היה בשביל זה, וכי מה פשע אברהם שליווהו, אלא השיעבוד נגזר בגזירת בין הבתרים בשביל שאמר במה אדע גו' אלא שלא זכר שם אצל מי יהיו משועבדים ובזכות הארבע פסיעות שליווהו פרעה זכה שאצלו יהיו משועבדים וכה"ג אמרי' פרק חלק שזכה נ"נ לשעבד בישראל בשביל ד' פסיעות כמבואר שם.
ומעי"ז בהגהות הגריעב"ץ.

הנה כי כן, גם בדברי הגמ' אנו רואים את השייכות שבין ענין הלויה לגירות ושעבוד עם ישראל במצרים דייקא, וטעון ביאור

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הגירות במצרים - פריה של מצות לויה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 14, 2019 9:09 pm

[ג] ואשר נראה בס"ד בהקדם דברי מהר"ל מפראג (נתיב גמילות חסדים פרק ה) בביאור ענין מצות לויה, וז"ל,
האדם נברא בצלם האלקים וכאשר יש בו צלם אלקים הכל יראים מלפניו אף המזיקים אינם מושלים בו, ולפיכך כאשר יוצא לדרך ובני אדם מלוים אותו בדרך שהוא הולך עליו דנותנים אל צלמו כבוד שאין מניחין אותו שיצא לבדו ולכך נשאר הכבוד הזה, ואם אין מלוין כאילו שופכי דמים פירוש שנוטלין ממנו צלמו ומבטל את הצלם הזה שאדם צריך לו בדרך, והיינו דאמרינן כי לכל אדם יש לוי' מיוחדת לפי כבודו כי יש לנוהג כבוד באדם שהוא בצלם אלקים בדרך שהולך עליו כפי מה שראוי ואז הוא ניצל.

ואולי זהו הביאור גם בדברי מהרש"א בחידושי אגדות בסוטה (מה, ב), וז"ל,
ומהך דפ"ק דחולין כך עושין לבני לויה כו' מוכח כפרש"י דזו היא הלויה בדרך שלא יהא יחידי בלא חבורה במקום סכנה שכל הדרכים בחזקת סכנה הם, ומיהו ודאי גם בעיר שייך לויה אפילו בארבע אמות גם אם לאו יחידי הוא, והוא ודאי דבר סגוליי שהמתלוה ניצל מהיזקא דמטא לידי' כדלקמן והוא מבואר כיון שהתחיל ללוותו ד' אמות גם בעיר הרי כוונתו ודעתו להצילו בדרך ומחשבתו ורצונו מהני ליה לחבירו בכל הדרך להצילו ע"ד רצון יריאיו יעשה, או שמלאכיו של המלוה גומרים מחשבתו ורצונו לילך במקומו עם המתלוה ולהצילו מהיזק וכו'.

ויתכן הביאור בהשלמת פעולת הליווי והשמירה ע"י המלאכים, שהמלוה חולק כבוד ומרומם את ה'צלם אלוקים' של המתלוה, והמלאכים גומרים מחשבתו ורצונו לשמרו עד מחוז חפצו מחמת ש'נשאר הכבוד הזה', כדברי מהר"ל.

ולפי ביאור זה יובנו היטב דברי הרמ"א בדרכי משה (חו"מ סימן תכו ס"ק א),
ובילקוט מהרר"ש מצאתי האידנא אין נוהגין ללוות תלמיד לרבו עד פרסה משום דבזמן הזה מוחלין על כבודם ויש לילך עמו או עם חבירו עד לפני שער העיר או לכל הפחות ארבע אמות, עכ"ל.
[ועי' בספר אהבת חסד להח"ח ח"ג פ"ב].

ולכאורה יש להבין, שאם יסוד מצות לויה משום כבוד הוא, וניתן למחול על הכבוד, מפני מה אין מועילה המחילה גם על ארבע אמות הראשונות. [ובדוחק י"ל דהיינו כדי שלא לעקור מצות לויה].

אולם לפי הביאור הנ"ל מבואר היטב, שההרחבה של מצות לויה מעבר לד' אמות, זהו נתינת כבוד לאותו האדם במסוים, ועל זה בודאי הוא יכול למחול, אבל על ד' אמות הראשונות אינו יכול למחול, שכן זה נתינת כבוד לצלם אלקים שבו.

ומצאתי תימוכין להסבר זה במצות לויה בלשון המדרש (ילקוט שמעוני תהלים רמז תשכח),
אלמלא שקנא אברהם לא היה קונה שמים וארץ, אימתי קנא, כשאמר למלכי צדק כיצד יצאתם מן התבה אמר לו בצדקה שעשינו שם. אמר לו ומה צדקה עשיתם בתבה, וכי עניים היו שם, והלא לא היו שם אלא נח ובניו, ועם מי הייתם עושין צדקה אמר לו עם הבהמה וחיה ועוף, לא היינו ישנים אלא נותנין היינו לפני זה ולפני זה. אותה שעה אמר אברהם ומה אלו אלולי שעשו צדקה עם בהמה וחיה ועוף לא היו יוצאין, וכיון שעשו צדקה יצאו, אני אם אעשה בבני אדם שהם בצלמו של הקדוש ברוך הוא על אחת כמה וכמה. אותה שעה ויטע אשל בבאר שבע, אכילה שתיה לויה.

הרי שאברהם אבינו הוסיף על הצדקה שעשו נח ובניו בתיבה עם בעלי החיים, שהוסיף עליהם את מצות הלויה, מחמת האי חומר ש'הם בצלמו של הקב"ה'.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הגירות במצרים - פריה של מצות לויה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 14, 2019 9:10 pm

ד] והנה כבר מבואר בדברי חז"ל שהגזירה של 'כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם' כוללת שלשה דברים, גירות, עבדות כדכתיב ועבדום, עינוי כדכתיב ועינו אותם. (יעויין ב"ר לך לך מד, יח; שהש"ר ב, א; ועוד).

ואף כי בדברי הרבה מן המפרשים מבואר כי הגזירה איננה שבכל הארבע מאות שנה יתקיימו כולם, בכל זאת נראה פשוט שגזירת הגלות התקיימה במצרים גם במשך שנות העבדות והעינוי, ודווקא בגזירת הגלות נתקיים המנין של ארבע מאות שנה כפשוטו.

ולכאורה יל"ע בטעמא דמילתא, כי מסברא נראה שאחד שהינו עבד אינו מוגדר כגר בארץ לא לו, אלא הוא מוגדר כעבד, ובכלל מאתים מנה, ואין זה ב' קיומים נפרדים, אלא העבד הוא בטל לאדונו ובתורת עבד הרי הוא כתושב קבוע בארצו.

ובע"כ שלצד העבדות והעינוי היה כאן מצב של גירות, ולמשל, שבט לוי שלא היו בכלל גזירת העבדות והשעבוד היו גרים, והמגדיר של גרים הוא שבעצם היחס אליהם הוא נכבד כבני אדם ולא כעבדים שפלים, אלא שהינם יושבים בגולה בארץ לא להם.

ונראה שביטוי ל'גירות' בשונה מן העבדות ניתן באופן השילוח, שאם השילוח הוא בדרך של כבוד, הרי זה בבחינת גילוי מילתא שהיו גרים בארץ מצרים בנוסף להיותם עבדים מעונים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הגירות במצרים - פריה של מצות לויה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 14, 2019 9:10 pm

[ה] ומעתה נראה לבאר שזוהי השייכות בין מצות לויה שנהג פרעה זה פעמיים, הן בשילוחו של אברהם אבינו מעמו, והן בשילוחם של בני ישראל מארצו, לכך שהיו גרים בארצו, כי מציאות בני ישראל ומעמדם כגרים נגזר מיחס זה של כבוד המתבטא במצות לויה שכל תוכנו הוא נתינת כבוד לצלם אלקים.

ולכן זכו לשכר שהוזהרו ישראל לדורות, 'לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו', הטעם הוא כי היינו גרים בארצו, והביטוי לגירות זו הינו באותו שילוח בדרך לויה וכבוד.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הגירות במצרים - פריה של מצות לויה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 14, 2019 11:42 pm

נוטר הכרמים כתב:ולפי ביאור זה יובנו היטב דברי הרמ"א בדרכי משה (חו"מ סימן תכו ס"ק א),
ובילקוט מהרר"ש מצאתי האידנא אין נוהגין ללוות תלמיד לרבו עד פרסה משום דבזמן הזה מוחלין על כבודם ויש לילך עמו או עם חבירו עד לפני שער העיר או לכל הפחות ארבע אמות, עכ"ל.
[ועי' בספר אהבת חסד להח"ח ח"ג פ"ב].

ולכאורה יש להבין, שאם יסוד מצות לויה משום כבוד הוא, וניתן למחול על הכבוד, מפני מה אין מועילה המחילה גם על ארבע אמות הראשונות. [ובדוחק י"ל דהיינו כדי שלא לעקור מצות לויה].

אולם לפי הביאור הנ"ל מבואר היטב, שההרחבה של מצות לויה מעבר לד' אמות, זהו נתינת כבוד לאותו האדם במסוים, ועל זה בודאי הוא יכול למחול, אבל על ד' אמות הראשונות אינו יכול למחול, שכן זה נתינת כבוד לצלם אלקים שבו.

והשווה לזה הא דאיתא בדעת זקנים מבעלי התוספות בפרשת בראשית (ה, א) זה ספר תולדות אדם. שאפי' סרגול הספר, מסר לו הקדוש ברוך הוא, לאדם הראשון. ובת"כ מסיק, ואהבת לרעך כמוך, אמר רבי עקיבה, זה כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר, זה ספר תולדות אדם, גדול יותר. פי', אסיפיה דקרא קאי, בדמות אלהים עשה אותו, דמקרא דר"ע לא שמעינן, אלא דעלך סני לחברך לא תעביד, ובא בן עזאי ואמר, שאף אם הוא אינו חושש לכבוד עצמו, יש לו לחוש לכבוד חבירו, לפי שרואה דמות חבירו, ואינו רואה דמות עצמו, ולזה אמר, שמקרא זה כולל יותר, ממקרא דואהבת לרעך כמוך.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הגירות במצרים - פריה של מצות לויה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 14, 2019 11:45 pm

נוטר הכרמים כתב:
ומצאתי תימוכין להסבר זה במצות לויה בלשון המדרש (ילקוט שמעוני תהלים רמז תשכח),
אלמלא שקנא אברהם לא היה קונה שמים וארץ, אימתי קנא, כשאמר למלכי צדק כיצד יצאתם מן התבה אמר לו בצדקה שעשינו שם. אמר לו ומה צדקה עשיתם בתבה, וכי עניים היו שם, והלא לא היו שם אלא נח ובניו, ועם מי הייתם עושין צדקה אמר לו עם הבהמה וחיה ועוף, לא היינו ישנים אלא נותנין היינו לפני זה ולפני זה. אותה שעה אמר אברהם ומה אלו אלולי שעשו צדקה עם בהמה וחיה ועוף לא היו יוצאין, וכיון שעשו צדקה יצאו, אני אם אעשה בבני אדם שהם בצלמו של הקדוש ברוך הוא על אחת כמה וכמה. אותה שעה ויטע אשל בבאר שבע, אכילה שתיה לויה.

הרי שאברהם אבינו הוסיף על הצדקה שעשו נח ובניו בתיבה עם בעלי החיים, שהוסיף עליהם את מצות הלויה, מחמת האי חומר ש'הם בצלמו של הקב"ה'.

לפי דברי הילקוט יוטעמו מאוד דברי הרמב"ם (הלכות אבל פי"ד ה"ב), וז"ל,
שכר הלויה מרובה מן הכל, והוא החק שחקקו אברהם אבינו ודרך החסד שנהג בה, מאכיל עוברי דרכים ומשקה אותן ומלוה אותן וכו'.

והיינו שמנהג האכילה והשתיה לאורחים כבר קדם לאברהם ע"י נח ובניו בתיבה, ואברהם חידש וחקק את מצות הלויה.

ועוד יצויין ללשון רש"י בכתובות (ח, ב): בבריתו של אברהם - שגמל חסדים דכתיב (בראשית כא לג) ויטע אשל ר"ת אכילה שתיה לויה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים