מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 24, 2019 8:58 pm

עיין שמות יח - כב
וְשָׁפְט֣וּ אֶת־הָעָם֮ בְּכׇל־עֵת֒ וְהָיָ֞ה כׇּל־הַדָּבָ֤ר הַגָּדֹל֙ יָבִ֣יאוּ אֵלֶ֔יךָ וְכׇל־הַדָּבָ֥ר הַקָּטֹ֖ן יִשְׁפְּטוּ־הֵ֑ם וְהָקֵל֙ מֵֽעָלֶ֔יךָ וְנָשְׂא֖וּ אִתָּֽךְ׃

ועיין שם פרק יח - כו
וְשָׁפְט֥וּ אֶת־הָעָ֖ם בְּכׇל־עֵ֑ת אֶת־הַדָּבָ֤ר הַקָּשֶׁה֙ יְבִיא֣וּן אֶל־מֹשֶׁ֔ה וְכׇל־הַדָּבָ֥ר הַקָּטֹ֖ן יִשְׁפּוּט֥וּ הֵֽם

ויש לעיין מדוע שינה קרא בלישניה מ"הגדל" ל"הקשה", ועוד קשה מדוע בפסוק כ"ב כתב קרא "כל הדבר" ובפסוק כו "את הדבר" וצ"ע בזה.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 24, 2019 9:06 pm

עיין סנהדרין טז ודו"ק
אולם שאלה ב' עדיין קשה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 24, 2019 9:13 pm

א. ראה סנהדרין טז,א, שדורשים מזה ש"הדבר הגדול" הוא דינים מיוחדים, כגון דיני נפשות של כהן גדול.
ב. שמעתי פעם, שיתרו רצה לחלק לפי דבר קטן וגדול, כמו שאומרים בערכאות (של הגויים ושל הציונים...) שערכאה נמוכה מוסמכת לפסוק רק בדינים קטנים של עד סכום פלוני. אבל ע"פ תורה דין פרוטה כדין מאה מנה, והחלוקה היא רק לפי קושי הדין.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 24, 2019 9:22 pm

עזריאל ברגר כתב:א. ראה סנהדרין טז,א, שדורשים מזה ש"הדבר הגדול" הוא דינים מיוחדים, כגון דיני נפשות של כהן גדול.
ב. שמעתי פעם, שיתרו רצה לחלק לפי דבר קטן וגדול, כמו שאומרים בערכאות (של הגויים ושל הציונים...) שערכאה נמוכה מוסמכת לפסוק רק בדינים קטנים של עד סכום פלוני. אבל ע"פ תורה דין פרוטה כדין מאה מנה, והחלוקה היא רק לפי קושי הדין.

יישר כח. ומה עם שאלה ב'?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 24, 2019 10:36 pm

שמואל דוד כתב:יישר כח. ומה עם שאלה ב'?

לאור סוגיית הגמרא שני דפים אח"כ - קושייתך נהייתה רק יותר גדולה, ואין לי תשובה.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ינואר 24, 2019 10:46 pm

עזריאל ברגר כתב:א. ראה סנהדרין טז,א, שדורשים מזה ש"הדבר הגדול" הוא דינים מיוחדים, כגון דיני נפשות של כהן גדול.
ב. שמעתי פעם, שיתרו רצה לחלק לפי דבר קטן וגדול, כמו שאומרים בערכאות (של הגויים ושל הציונים...) שערכאה נמוכה מוסמכת לפסוק רק בדינים קטנים של עד סכום פלוני. אבל ע"פ תורה דין פרוטה כדין מאה מנה, והחלוקה היא רק לפי קושי הדין.


הובא בפה קדוש ואצל חתנו בהעמ"ד.
דומני שכבר נכתב בזה כאן.

שייך
הודעות: 67
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2011 9:29 pm

Re: כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי שייך » ו' ינואר 25, 2019 3:55 pm

שאלה א עיין חי' הגרי"ז על התורה.
שאלה ב שמעתי מאאמו"ר תירוץ נפלא, על הפסוק דברים א יז "והדבר אשר יקשה מכם תקריבון אלי ושמעתיו" כתב רש"י שעל דבר זה נסתלק ממנו משפט בנות צלפחד.
נמצא שבעצת יתרו דובר שכל דבר יובא למשה, ובניהוג למעשה א"א לכתוב כל, שהרי משפט בנות צלפחד לא נחשב שבא אליו (וזה גופא היה העונש).
ודפח"ח.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' ינואר 25, 2019 6:43 pm

יישר כח גדול לכל המגיבים!

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי איתן » ש' ינואר 26, 2019 7:37 pm

עיין בדברי ראב"ע בקישור:
viewtopic.php?f=46&t=44148&start=40#p520170

אוהב תוכחה
הודעות: 174
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 2:21 am

Re: כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי אוהב תוכחה » ש' ינואר 26, 2019 11:58 pm

שמואל דוד כתב:עיין שמות יח - כב
וְשָׁפְט֣וּ אֶת־הָעָם֮ בְּכׇל־עֵת֒ וְהָיָ֞ה כׇּל־הַדָּבָ֤ר הַגָּדֹל֙ יָבִ֣יאוּ אֵלֶ֔יךָ וְכׇל־הַדָּבָ֥ר הַקָּטֹ֖ן יִשְׁפְּטוּ־הֵ֑ם וְהָקֵל֙ מֵֽעָלֶ֔יךָ וְנָשְׂא֖וּ אִתָּֽךְ׃

ועיין שם פרק יח - כו
וְשָׁפְט֥וּ אֶת־הָעָ֖ם בְּכׇל־עֵ֑ת אֶת־הַדָּבָ֤ר הַקָּשֶׁה֙ יְבִיא֣וּן אֶל־מֹשֶׁ֔ה וְכׇל־הַדָּבָ֥ר הַקָּטֹ֖ן יִשְׁפּוּט֥וּ הֵֽם

ויש לעיין מדוע שינה קרא בלישניה מ"הגדל" ל"הקשה", ועוד קשה מדוע בפסוק כ"ב כתב קרא "כל הדבר" ובפסוק כו "את הדבר" וצ"ע בזה.


נראה לבאר עפ"י דברי הגרי"ז שנרמזו לעיל.

הדבר הגדול היינו דברים שצריכים את משה רבינו בגלל שהם דברים גדולים וחשובים. ואילו הדבר הקשה נצרך למשה רבינו בגלל שהוא קשה להכרעה, גם אם הוא קטן מאד.

וממילא, הסמכות של משה רבינו לשפוט ולהכריע בדבר הקשה, נובעת מכך שהוא המוסמך לקבוע בדבר הגדול. התפקיד של משה הוא לא להכריע בדבר הקשה, התפקיד שלו הוא להכריע בדבר הגדול, להיות 'בית דין הגדול', העליון מעל כולם, וממילא, הוא יהיה זה שיכריע בדבר הקשה.

לכן, כשיתרו מתאר את התפקיד של משה, הוא מתאר אותו בעיקר התפקיד, שהוא הדבר הגדול. אבל כשהתורה מתארת כיצד התנהלו הדברים בפועל, מצד זה יותר מצוי דברים קשים מאשר דברים גדולים. (יסוד הדברים שמעתי מגאון א' שליט"א).

ואולי זה גם יסביר את שינוי הלשון בין 'כל ל'את'. 'כל' זה כאשר מתארים מה יהיה התפקיד, זה יהיה לשפוט את 'כל' הדברים הגדולים. אבל אם רוצים לספר מה היה בפועל, לא צריך להזדקק לביטוי הזה.

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי חיימקה » א' ינואר 27, 2019 2:01 am


ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' ינואר 27, 2019 11:01 am

שמואל דוד כתב:מדוע בפסוק כב כתב קרא "כל הדבר", ובפסוק כו "את הדבר"?
שמא מצחות הלשון, להימנע מלכתוב 'כל' אחר 'כל' בהפסק הברה אחת בלבד.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: כל הדבר הגדול, הקשה, יביאו אליך

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' ינואר 27, 2019 11:17 am

א״כ הול״ל והיה כו׳


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים