מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערות והארות בפרשת בשלח

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ביקורת תהיה
הודעות: 2202
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

הערות והארות בפרשת בשלח

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' ינואר 28, 2019 6:59 pm

טז ח
בְּתֵת יְיָ לָכֶם בָּעֶרֶב בָּשָׂר לֶאֱכֹל וְלֶחֶם בַּבֹּקֶר לִשְׂבֹּעַ. רש"י: וּמָה רָאָה לְהוֹרִיד לֶחֶם בַּבֹּקֶר וּבָשָׂר בָּעֶרֶב? לְפִי שֶׁהַלֶּחֶם שָׁאֲלוּ כַּהֹגֶן, שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לָאָדָם בְּלֹא לֶחֶם, אֲבָל בָּשָׂר שָׁאֲלוּ שֶׁלֹּא כַּהֹגֶן, שֶׁהַרְבֵּה בְּהֵמוֹת הָיוּ לָהֶם; וְעוֹד, שֶׁהָיָה אֶפְשָׁר לָהֶם בְּלֹא בָּשָׂר, לְפִיכָךְ נָתַן לָהֶם בִּשְׁעַת טֹרַח, שֶׁלֹּא כַּהֹגֶן.
ויש לתמוה: אם כן, שהיו להם הרבה בהמות, כיצד זה התלוננו תלונה חסרת כל יסוד?

והנה בשליו השני מביא רש"י מן הספרי:
וְכִי לֹא הָיָה לָהֶם בָּשָׂר? וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר 'וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם וְצֹאן וּבָקָר מִקְנֶה כָּבֵד מְאֹד'! אֶלָּא שֶׁמְּבַקְשִׁים עֲלִילָה הֵיאַךְ לִפְרשׁ מֵאַחֲרֵי הַמָּקוֹם.
ונשאלת השאלה: מדוע כאן בשליו הראשון לא עוררו רבותינו את התמיהה: על מה ולמה התרעמו? הלוא היה להם די סיפוקם!
ובאמת, בשליו הראשון התמיהה גדולה יותר מאשר בשליו השני. ומדוע?
בשליו הראשון - גם הגדולים שבעם היו מן המתלוננים, כאמור: 'וַיִּלּוֹנוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל משֶׁה וְעַל אַהֲרֹן', ובני ישראל הם אשר הסיתו את הערב רב נגד משה, כמ"ש רש"י בפסוק 'כי תלינו עלינו';
לעומת זאת בשליו השני - הערב רב עוררו את המהומה ומשכו אחריהם את בני ישראל, כאמור: 'וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה, וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל'.

כלום גם בשליו הראשון ביקשו עלילה איך לפרוש מאחרי המקום. אתמהה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2202
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות בפרשת בשלח

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' ינואר 28, 2019 7:44 pm

טז טז
זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְיָ, לִקְטוּ מִמֶּנּוּ אִישׁ לְפִי אָכְלוֹ עֹמֶר לַגֻּלְגֹּלֶת.
כאן נצטהלו פניו של ההוא ינוקא, לאמר: הנה מצות עשה ללקוט את המן!

תשובה לדבר:
שתי אזהרות הוזהרו ישראל במדבר על אודות המן:
א. שלא ילקטו היום לצורך מחר.
ב. שלא יותירו ממה שלקטו היום למחר.
האזהרה השניה נאמרה בלשון לאו: 'אִישׁ אַל יוֹתֵר מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר';
לעומתה האזהרה הראשונה נאמרה בלשון הן: 'וְלָקְטוּ דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ';
ומכלל הן אתה שומע לאו: 'צֹרֶךְ אֲכִילַת יוֹם יִלְקְטוּ בְּיוֹמוֹ, וְלֹא יִלְקְטוּ הַיּוֹם לְצֹרֶךְ מָחָר' (רש"י).
וזה שהזהיר כאן משה את ישראל:
'זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְיָ, לִקְטוּ מִמֶּנּוּ אִישׁ לְפִי אָכְלוֹ' – ולא להצניע למחר.

ביקורת תהיה
הודעות: 2202
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות בפרשת בשלח

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' ינואר 28, 2019 8:47 pm

ביקורת תהיה כתב:על מה ולמה התרעמו? הלוא היה להם די סיפוקם!
ושמא נמנעו ישראל מלשחוט צאן ובקר ממקניהם בטרם בואם להר סיני, כי לא ידעו מה יעבדו את השם עד בואם שמה. ומכאן תלונתם: במצרים ישבנו על סיר הבשר בלי שום מניעה.
אך מכל מקום לא התנזרו מן הבשר לחלוטין, כי היו שוחטים את הפסחים ואת העוורים, את החולים ואת שאר בעלי המומין, אלא שהתרעמו על כך שבמצרים אכלו בשר בכל אוות נפשם.
וזהו ההבדל בין שאילת הבשר לשאילת הלחם:
הלחם תם, ולפיכך 'לחם שאלו כהוגן';
לעומתו הבשר לא חדל מהם, אלא שהיה בצמצום ולא בריוח, ולפיכך 'בשר שאלו שלא כהוגן'.

ביקורת תהיה
הודעות: 2202
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות בפרשת בשלח

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' ינואר 31, 2019 10:28 am

תניא בפרק אמר רבי עקיבא:
שְׁלשָׁה דְבָרִים עָשָׂה מֹשֶׁה מִדַּעְתּוֹ, וְהִסְכִּים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל יָדוֹ:
הוֹסִיף יוֹם אֶחָד מִדַּעְתּוֹ, וּפֵרַשׁ מִן הָאִשָּׁה, וְשִׁבֵּר אֶת הַלּוּחוֹת.
לעומת זאת מצאנו בפרשתן שני דברים שעשה משה מדעתו, ולא הסכימה דעת המקום לדעתו.
א. יום שאמר לו הקב"ה למשה 'וְהָיָה בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי וְהֵכִינוּ אֵת אֲשֶׁר יָבִיאוּ, וְהָיָה מִשְׁנֶה עַל אֲשֶׁר יִלְקְטוּ יוֹם יוֹם' – יום השבת היה, ולא נזדרז משה להגיד דבר זה לישראל תכף ומיד, אלא המתין עד יום ששי שלאחריו, שנאמר: 'וַיְהִי בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לָקְטוּ לֶחֶם מִשְׁנֶה, וַיָּבֹאוּ כָּל נְשִׂיאֵי הָעֵדָה וַיַּגִּידוּ לְמשֶׁה, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר יְיָ'.
נתכוון משה שיהיו תמהים כשימצאו משנה, להודיע להם עתה כבודו של יום השבת (רשב"ם).
ולא הסכימה דעת המקום לדעתו,
שנאמר: 'וַיֹּאמֶר יְיָ אֶל משֶׁה עַד אָנָה מֵאַנְתֶּם לִשְׁמֹר מִצְוֹתַי וְתוֹרֹתָי', ולא הוציאו מן הכלל.
ב. כאשר בא עמלק להלחם עם ישראל ברפידים, אמר משה אל יהושע: 'בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק', ולא יצא משה בעצמו להלחם בעמלק, כשם שנלחם בסיחון ובעוג.
ולמה? מפני שיהושע בא משבטו של יוסף, וכתיב 'וְהָיָה בֵית יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ'; אמר משה: תצא להבה מבית יוסף ותאכל קש של בית עשו (פסיקתא דר"כ).
ולא הסכימה דעת המקום לדעתו,
שנאמר: 'וִידֵי משֶׁה כְּבֵדִים' – בשביל שנתעצל במצוה ומינה אחר תחתיו נתייקרו ידיו (רש"י).

ביקורת תהיה
הודעות: 2202
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות בפרשת בשלח

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' פברואר 20, 2019 7:15 pm

ג. ועוד מצאנו בפרשת כי תשא, כי ספיחתם של ערב רב לעם ישראל בצאתם ממצרים עשה משה מדעתו, ולא הסכימה דעת המקום לדעתו, כמו שמביא רש"י בפסוק 'כי שחת עמך':
'שִׁחֵת הָעָם' לֹא נֶאֱמַר, אֶלָּא 'עַמְּךָ', עֵרֶב רַב שֶׁקִּבַּלְתָּ מֵעַצְמְךָ וְגִיַּרְתָּם וְלֹא נִמְלַכְתָּ בִּי, וְאָמַרְתָּ 'טוֹב שֶׁיִּדְבְּקוּ גֵרִים בַּשְּׁכִינָה', הֵם שִׁחֲתוּ וְהִשְׁחִיתוּ.

ביקורת תהיה
הודעות: 2202
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות בפרשת בשלח

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' פברואר 05, 2020 12:45 pm

תכלית קריעת ים סוף
בשירת הים נאמר שקריעת הים נעשתה בחרון אף, כאמור:
וּבְרוּחַ אַפֶּיךָ נֶעֶרְמוּ מַיִם;
אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף;
נָשַׁפְתָּ בְרוּחֲךָ כִּסָּמוֹ יָם.
והמובן, שתכלית קריעת ים סוף היתה לטבע את המצרים בתוכו, וביאת בני ישראל בתוך הים ביבשה היתה למען יבואו אחריהם מצרים אל תוך הים, ולא לצורך הצלתם מיד מצרים.
וכן מובן מלשון הרמב"ם בריש פרק שמיני מהלכות יסודי התורה: 'כָּל הָאוֹתוֹת שֶׁעָשָׂה משֶׁה בַּמִּדְבָּר - לְפִי הַצֹּרֶךְ עֲשָׂאָן, לֹא לְהָבִיא רְאָיָה עַל הַנְּבוּאָה. הָיָה צָרִיךְ לְהַשְׁקִיעַ אֶת הַמִּצְרִיִּים, קָרַע אֶת הַיָּם וְהִצְלִילָן בְּתוֹכוֹ'.
וסוף מעשה במחשבה תחלה, שאמר הקב"ה למשה:
דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם, לִפְנֵי בַּעַל צְפֹן נִכְחוֹ תַחֲנוּ עַל הַיָּם. וְאָמַר פַּרְעֹה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל נְבֻכִים הֵם בָּאָרֶץ סָגַר עֲלֵיהֶם הַמִּדְבָּר. וְחִזַּקְתִּי אֶת לֵב פַּרְעֹה וְרָדַף אַחֲרֵיהֶם וְאִכָּבְדָה בְּפַרְעֹה וּבְכָל חֵילוֹ.
וכשתמצא לומר, לדעת רש"י וסיעתו כי הפסוק 'כי בא סוס פרעה' אינו חלק מהשירה, אין המאורע של הליכת בני ישראל בתוך הים ביבשה נזכר כלל בפסוקי שירת הים.

הא לחמא עניא
הודעות: 1676
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: הערות והארות בפרשת בשלח

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' פברואר 05, 2020 4:34 pm

בתורה שבכתב מוזכר הלשון "בקיעה" כשנקרע הים, לא כתוב בתורה לשון קריעה, אלא ויבקע ויבקעו...
ובמשנה כן מוזכר הלשון קריעת ים סוף.

מה השוני? ומה טעם שבתורה שבכתב כתוב כך ובתורה שבע"פ כתוב אחרת.
זכורני שראיתי כתוב הסבר ע"כ, אך איני זוכר היכן.
בתודה מראש.

באר בשדה
הודעות: 180
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: הערות והארות בפרשת בשלח

הודעהעל ידי באר בשדה » ד' פברואר 05, 2020 6:29 pm

הא לחמא עניא כתב:בתורה שבכתב מוזכר הלשון "בקיעה" כשנקרע הים, לא כתוב בתורה לשון קריעה, אלא ויבקע ויבקעו...
ובמשנה כן מוזכר הלשון קריעת ים סוף.

מה השוני? ומה טעם שבתורה שבכתב כתוב כך ובתורה שבע"פ כתוב אחרת.
זכורני שראיתי כתוב הסבר ע"כ, אך איני זוכר היכן.
בתודה מראש.

viewtopic.php?f=27&t=4686

הא לחמא עניא
הודעות: 1676
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: הערות והארות בפרשת בשלח

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' פברואר 06, 2020 12:47 pm

באר בשדה כתב:
הא לחמא עניא כתב:בתורה שבכתב מוזכר הלשון "בקיעה" כשנקרע הים, לא כתוב בתורה לשון קריעה, אלא ויבקע ויבקעו...
ובמשנה כן מוזכר הלשון קריעת ים סוף.

מה השוני? ומה טעם שבתורה שבכתב כתוב כך ובתורה שבע"פ כתוב אחרת.
זכורני שראיתי כתוב הסבר ע"כ, אך איני זוכר היכן.
בתודה מראש.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=27&t=4686

תודה על ההפניה
היה ברוך

איש גלילי
הודעות: 2480
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: הערות והארות בפרשת בשלח

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' פברואר 06, 2020 5:31 pm

ביקורת תהיה כתב:תכלית קריעת ים סוף
בשירת הים נאמר שקריעת הים נעשתה בחרון אף, כאמור:
וּבְרוּחַ אַפֶּיךָ נֶעֶרְמוּ מַיִם;
אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף;
נָשַׁפְתָּ בְרוּחֲךָ כִּסָּמוֹ יָם.

איפה מצאת כאן חרון אף?

כדכד
הודעות: 4789
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הערות והארות בפרשת בשלח

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 06, 2020 6:34 pm

אולי כוונתו ל"תשלח חרונך יאכלמו כקש וברוח אפיך נערמו מים"

שברי לוחות
הודעות: 2103
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: הערות והארות בפרשת בשלח

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' פברואר 06, 2020 6:40 pm

איש גלילי כתב:
ביקורת תהיה כתב:תכלית קריעת ים סוף
בשירת הים נאמר שקריעת הים נעשתה בחרון אף, כאמור:
וּבְרוּחַ אַפֶּיךָ נֶעֶרְמוּ מַיִם;
אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף;
נָשַׁפְתָּ בְרוּחֲךָ כִּסָּמוֹ יָם.

איפה מצאת כאן חרון אף?

עיין רש"י


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים