רמב"ן שמות פרק כא
ולפי דעתי, בעבור שאין בולדות היזק ניכר, כי מי יודע אם יצליחו, אמר הכתוב אף על פי שאין כאן ממון תשלומין, נשים עליו עונש, והוא כמו קנס וממון שיטילו אחרים עליו על כרחו. וכן ויתן עונש על הארץ (מ"ב כג לג), ויין ענושים ישתו (עמוס ב ח). ואמר שיהיה העונש ככל אשר ישית עליו בעל האשה, שהוא חפץ בילדיו, וחשובים הם אצלו, ויתן זה בפלילים, שלא יתן עליו עונש יותר מכדי דמיהן.
לענין כתב:שאלה יפה, וקדמו במשיב שלום (פייגנבוים) סי' ס"ו, ע"ש.
הפלאה כתובות טו ב כתב:מיהו אלולי דברי הפוסקים הי' נלענ"ד דכאן לא שייך כלל אין הולכין בממון אחר הרוב, כיון דהוי ישראל לכל מילי כדקאמר להחיותו, וכן ההורגו חייב, והוא הדין לענין שחייב במצות ולענין שליחות וקידושין הוי לי' ישראל נמי לענין ממונא, וכן להיפך ברוב נכרים, דאל"כ תקשה מהא דאמרה תורה בקנס דמפותה, כסף ישקול כמוהר הבתולת ודילמא לאו אבי' הוא, וקי"ל דיתומה ומפותה פטור כדאיתא לקמן דף מ. מיהא בהא י"ל כיון דהחיוב ודאי והמחילה ספק הוי לי' כאינו יודע אם פרעתי. וקי"ל דאפי' אם ספק הפרעון קודם הלואה אפ"ה חייב משום דאין ספק מוציא מידי ודאי כמ"ש הש"ך בחו"מ ריש סי' ע"ה, אף די"ל דהכא הוי שניהם טוענים ספק, שגם האב אינו יכול לומר ברי שהיא בתו, מ"מ בהא מודה שמואל דאזלינן בתר רובא כיון דהחוב ודאי, ותו דהא קי"ל בחו"מ ריש סי' פ"ב דבחוב בשטר אפי' שניהם אינם יודעין חייב לשלם וי"ל דמלוה הכתובה בתורה ככתובה בשטר דמי. מיהו אכתי קשה ממוציא שם רע דנותן לאבי' מאה כסף ודילמא לאו אבי' הוא וקי"ל לקמן דף מ"ד ע"ב דהמוציא שם רע על היתומה פטור. וכן קשה מדמי וולדות דאמרינן בב"ק דף מ"ט דלאו צררי נינהו וע"ש. ועוד תקשה הרבה קושיות דהא אמר רחמנא מכה בהמה ישלמנה ודילמא במקום סייף נקב הוי כדאיתא בש"ס גבי מכה אדם בריש חולין. וכן קשה בנגיחת השור נימא דילמא טריפה הוי, וכן בשומר שנגנב ממנו השור דחייבו תורה לשלומי דילמא טריפה הוי. וראיתי בספר שער המלך שהקשה בפדיון בכור במת לאחר שלשים יום דחייב לשלם דילמא טריפה הוי והניח בצ"ע, ובאמת קשה מכל הני שזכרנו.
ונלענ"ד בזה כיון דאוקמי התורה על הרוב דלאו טריפה הוי לענין שאר מילי כגון באדם לענין ההורגו דחייב וכן בשור לענין איסור אכילה וכן דאביו הוא לענין מכה אביו וכיוצא בהן, ה"ה לענין ממונא, ולא אמר שמואל דאין הולכין בממון אחר הרוב אלא היכא דלא נפקא מיני' אלא לענין ממונא כגון בשור ונמצא נגחן וכן אינך דמייתי הש"ס בריש המוכר פירות
ישנו כתב:
[/quote]הפלאה כתובות טו ב כתב:מיהו אלולי דברי הפוסקים הי' נלענ"ד דכאן לא שייך כלל אין הולכין בממון אחר הרוב, כיון דהוי ישראל לכל מילי כדקאמר להחיותו, וכן ההורגו חייב, והוא הדין לענין שחייב במצות ולענין שליחות וקידושין הוי לי' ישראל נמי לענין ממונא, וכן להיפך ברוב נכרים, דאל"כ תקשה מהא דאמרה תורה בקנס דמפותה, כסף ישקול כמוהר הבתולת ודילמא לאו אבי' הוא, וקי"ל דיתומה ומפותה פטור כדאיתא לקמן דף מ. מיהא בהא י"ל כיון דהחיוב ודאי והמחילה ספק הוי לי' כאינו יודע אם פרעתי. וקי"ל דאפי' אם ספק הפרעון קודם הלואה אפ"ה חייב משום דאין ספק מוציא מידי ודאי כמ"ש הש"ך בחו"מ ריש סי' ע"ה, אף די"ל דהכא הוי שניהם טוענים ספק, שגם האב אינו יכול לומר ברי שהיא בתו, מ"מ בהא מודה שמואל דאזלינן בתר רובא כיון דהחוב ודאי, ותו דהא קי"ל בחו"מ ריש סי' פ"ב דבחוב בשטר אפי' שניהם אינם יודעין חייב לשלם וי"ל דמלוה הכתובה בתורה ככתובה בשטר דמי. מיהו אכתי קשה ממוציא שם רע דנותן לאבי' מאה כסף ודילמא לאו אבי' הוא וקי"ל לקמן דף מ"ד ע"ב דהמוציא שם רע על היתומה פטור. וכן קשה מדמי וולדות דאמרינן בב"ק דף מ"ט דלאו צררי נינהו וע"ש. ועוד תקשה הרבה קושיות דהא אמר רחמנא מכה בהמה ישלמנה ודילמא במקום סייף נקב הוי כדאיתא בש"ס גבי מכה אדם בריש חולין. וכן קשה בנגיחת השור נימא דילמא טריפה הוי, וכן בשומר שנגנב ממנו השור דחייבו תורה לשלומי דילמא טריפה הוי. וראיתי בספר שער המלך שהקשה בפדיון בכור במת לאחר שלשים יום דחייב לשלם דילמא טריפה הוי והניח בצ"ע, ובאמת קשה מכל הני שזכרנו.
ונלענ"ד בזה כיון דאוקמי התורה על הרוב דלאו טריפה הוי לענין שאר מילי כגון באדם לענין ההורגו דחייב וכן בשור לענין איסור אכילה וכן דאביו הוא לענין מכה אביו וכיוצא בהן, ה"ה לענין ממונא, ולא אמר שמואל דאין הולכין בממון אחר הרוב אלא היכא דלא נפקא מיני' אלא לענין ממונא כגון בשור ונמצא נגחן וכן אינך דמייתי הש"ס בריש המוכר פירות
ההוא דאמר כתב:הקשה הפענח רזא [משפטים, אות כב] כיצד תובע בעל האשה את דמי הולדות, והלא דילמא הולד היה נפל, ואין עליו חיוב תשלומי דמי ולדות.
ותירץ, דאזלינן בתר רוב ולדות שאינן נפלים.
ויש לעיין טובא, דהלא קיי"ל בכמה דוכתי דלא אזלינן בממון בתר הרוב [ב"ק כז, ב ועוד], ואם כן כיצד תובע בעל האשה מכח רוב ולדות שהינם בני קיימא, הלא יטען לו מנגד המכה, כי אין הולכין בממון אחר הרוב, ויש צד שהולד היה נפל, וצ"ע.
פרי יהושע כתב:ההוא דאמר כתב:הקשה הפענח רזא [משפטים, אות כב] כיצד תובע בעל האשה את דמי הולדות, והלא דילמא הולד היה נפל, ואין עליו חיוב תשלומי דמי ולדות.
ותירץ, דאזלינן בתר רוב ולדות שאינן נפלים.
ויש לעיין טובא, דהלא קיי"ל בכמה דוכתי דלא אזלינן בממון בתר הרוב [ב"ק כז, ב ועוד], ואם כן כיצד תובע בעל האשה מכח רוב ולדות שהינם בני קיימא, הלא יטען לו מנגד המכה, כי אין הולכין בממון אחר הרוב, ויש צד שהולד היה נפל, וצ"ע.
רובא דליתא קמן מוכרח שגם בדיני ממונות אזלינן, ואף שרובא לרדיא נמי הוי רובא דליתא קמן, אבל יש רובים שהן כחזקה, כמבואר נידה יז, וזה בהכרח גם בדיני ממונות, שאל"כ לא חייב על הריגת שור דילמא טריפה הוי וכי"ב.
ישנו כתב:יש ראשונים שסוברים שרק ברובא דליתא קמן לא מוציאים ממון, אבל באיתא מוציאים.
ההוא דאמר כתב:הקשה הפענח רזא [משפטים, אות כב] כיצד תובע בעל האשה את דמי הולדות, והלא דילמא הולד היה נפל, ואין עליו חיוב תשלומי דמי ולדות.
ותירץ, דאזלינן בתר רוב ולדות שאינן נפלים.
ויש לעיין טובא, דהלא קיי"ל בכמה דוכתי דלא אזלינן בממון בתר הרוב [ב"ק כז, ב ועוד], ואם כן כיצד תובע בעל האשה מכח רוב ולדות שהינם בני קיימא, הלא יטען לו מנגד המכה, כי אין הולכין בממון אחר הרוב, ויש צד שהולד היה נפל, וצ"ע.
ויש מי שכתב לתרץ [לענין פדיון הבן], דהכא שאני שהרי התורה חייבה את אבי הבן לשלם, וחייבה את מי שקרוי אביו, והיינו דאזלינן גביה אחר רוב בעילות. והתורה לא חייבה האב במציאות דוקא, אלא האב הנקרא ומוחזק כאב. וכיון דרוב בעילות אחר הבעל הרי הבכור מוחזק כבנו, והרי החיוב היה על כהאי גוונא. וכן לענין בכור ספק טריפה דגזרה התורה לפדות בכור אחר ל' יום, אף שיש ספק שמא טריפה הוא, והתורה גזרה לפדות בכור ספק טריפה. וחיוב הפדיון על כהאי גוונא. וכן כתב במשמרת חיים (עניני פדיון הבן), וציין למבואר בגמרא חולין (יב א) שמא במקום נקב ניקב, אלא היכא דאפשר אפשר היכא דאי אפשר אי אפשר. ע"ש.
וכיוצא בזה הקשו המפרשים, על מאי דאמרינן (ב"ב ה ב) חזקה אין אדם פורע בתוך זמנו, והרי רובא וחזקה רובא עדיף, ובממון הרי לא הולכים אחר הרוב, ואם כן כל שכן שלא נלך אחר החזקה, והיאך מוציאים ממון מכח חזקה זו דאין אדם פורע בתוך זמנו. ותירץ המהרי"ט (אבן העזר סימן כז), דזו חזקה אלימתא דאין אדם פורע בתוך זמנו, אחר שהיא באה מחמת סברא, ולא חזקה מכח המציאות, וחזקה כזו עדיפא מרובא, ושפיר אזלינן אחריה. והכי נמי בנידון דידן, דהוי רוב ברור שאינן טריפה, ובכהאי גוונא אזלינן בתר הרוב גם במילי דשייכי גבי ממון. ועיין למהרי"ט אלגאזי (הלכות יום טוב דף נ"ב) מסוגיא דבכורות (כד א). ע"ש.
ההוא דאמר כתב:הקשה הפענח רזא [משפטים, אות כב] כיצד תובע בעל האשה את דמי הולדות, והלא דילמא הולד היה נפל, ואין עליו חיוב תשלומי דמי ולדות.
ותירץ, דאזלינן בתר רוב ולדות שאינן נפלים.
ויש לעיין טובא, דהלא קיי"ל בכמה דוכתי דלא אזלינן בממון בתר הרוב [ב"ק כז, ב ועוד], ואם כן כיצד תובע בעל האשה מכח רוב ולדות שהינם בני קיימא, הלא יטען לו מנגד המכה, כי אין הולכין בממון אחר הרוב, ויש צד שהולד היה נפל, וצ"ע.
תוכן כתב:ההוא דאמר כתב:הקשה הפענח רזא [משפטים, אות כב] כיצד תובע בעל האשה את דמי הולדות, והלא דילמא הולד היה נפל, ואין עליו חיוב תשלומי דמי ולדות.
ותירץ, דאזלינן בתר רוב ולדות שאינן נפלים.
ויש לעיין טובא, דהלא קיי"ל בכמה דוכתי דלא אזלינן בממון בתר הרוב [ב"ק כז, ב ועוד], ואם כן כיצד תובע בעל האשה מכח רוב ולדות שהינם בני קיימא, הלא יטען לו מנגד המכה, כי אין הולכין בממון אחר הרוב, ויש צד שהולד היה נפל, וצ"ע.
ראובן קנה שור משמעון לשחיטה, ועשה בו קנין. וקודם שהצליח להעבירו לשוחט, ברח השור. כששמעון מבקש הכסף, עונה לו ראובן, אין הולכים בממון אחר הרוב. האם הוא צודק?
תוכן כתב:ההוא דאמר כתב:הקשה הפענח רזא [משפטים, אות כב] כיצד תובע בעל האשה את דמי הולדות, והלא דילמא הולד היה נפל, ואין עליו חיוב תשלומי דמי ולדות.
ותירץ, דאזלינן בתר רוב ולדות שאינן נפלים.
ויש לעיין טובא, דהלא קיי"ל בכמה דוכתי דלא אזלינן בממון בתר הרוב [ב"ק כז, ב ועוד], ואם כן כיצד תובע בעל האשה מכח רוב ולדות שהינם בני קיימא, הלא יטען לו מנגד המכה, כי אין הולכין בממון אחר הרוב, ויש צד שהולד היה נפל, וצ"ע.
ראובן קנה שור משמעון לשחיטה, ועשה בו קנין. וקודם שהצליח להעבירו לשוחט, ברח השור. כששמעון מבקש הכסף, עונה לו ראובן, אין הולכים בממון אחר הרוב. האם הוא צודק?
שב שמעתתא ש"ב פ"ד כתב:דודאי היכא דליכא ריעותא ואין מקום להסתפק ודאי לא נחתינן לספיקא, וכגון טבח שלקח בהמה ונאבדה ותובע המוכר הדמים ודאי לא מצי לוקח טעין אימר טריפה היתה והיה מקחי מקח טעות ואין הולכין בממון אחר הרוב, דכיון דליכא מקום ריעותא לספק ודאי לא נחתינן לספיקא, והא דאין הולכין בממון אחר הרוב היינו היכא דהספק לפנינו ויש במה להסתפק
ישנו כתב:תוכן כתב:ההוא דאמר כתב:הקשה הפענח רזא [משפטים, אות כב] כיצד תובע בעל האשה את דמי הולדות, והלא דילמא הולד היה נפל, ואין עליו חיוב תשלומי דמי ולדות.
ותירץ, דאזלינן בתר רוב ולדות שאינן נפלים.
ויש לעיין טובא, דהלא קיי"ל בכמה דוכתי דלא אזלינן בממון בתר הרוב [ב"ק כז, ב ועוד], ואם כן כיצד תובע בעל האשה מכח רוב ולדות שהינם בני קיימא, הלא יטען לו מנגד המכה, כי אין הולכין בממון אחר הרוב, ויש צד שהולד היה נפל, וצ"ע.
ראובן קנה שור משמעון לשחיטה, ועשה בו קנין. וקודם שהצליח להעבירו לשוחט, ברח השור. כששמעון מבקש הכסף, עונה לו ראובן, אין הולכים בממון אחר הרוב. האם הוא צודק?שב שמעתתא ש"ב פ"ד כתב:דודאי היכא דליכא ריעותא ואין מקום להסתפק ודאי לא נחתינן לספיקא, וכגון טבח שלקח בהמה ונאבדה ותובע המוכר הדמים ודאי לא מצי לוקח טעין אימר טריפה היתה והיה מקחי מקח טעות ואין הולכין בממון אחר הרוב, דכיון דליכא מקום ריעותא לספק ודאי לא נחתינן לספיקא, והא דאין הולכין בממון אחר הרוב היינו היכא דהספק לפנינו ויש במה להסתפק
ההוא דאמר כתב:תוכן כתב:ההוא דאמר כתב:הקשה הפענח רזא [משפטים, אות כב] כיצד תובע בעל האשה את דמי הולדות, והלא דילמא הולד היה נפל, ואין עליו חיוב תשלומי דמי ולדות.
ותירץ, דאזלינן בתר רוב ולדות שאינן נפלים.
ויש לעיין טובא, דהלא קיי"ל בכמה דוכתי דלא אזלינן בממון בתר הרוב [ב"ק כז, ב ועוד], ואם כן כיצד תובע בעל האשה מכח רוב ולדות שהינם בני קיימא, הלא יטען לו מנגד המכה, כי אין הולכין בממון אחר הרוב, ויש צד שהולד היה נפל, וצ"ע.
ראובן קנה שור משמעון לשחיטה, ועשה בו קנין. וקודם שהצליח להעבירו לשוחט, ברח השור. כששמעון מבקש הכסף, עונה לו ראובן, אין הולכים בממון אחר הרוב. האם הוא צודק?
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... it#p244872
תוכן כתב:ישנו כתב:תוכן כתב:ההוא דאמר כתב:הקשה הפענח רזא [משפטים, אות כב] כיצד תובע בעל האשה את דמי הולדות, והלא דילמא הולד היה נפל, ואין עליו חיוב תשלומי דמי ולדות.
ותירץ, דאזלינן בתר רוב ולדות שאינן נפלים.
ויש לעיין טובא, דהלא קיי"ל בכמה דוכתי דלא אזלינן בממון בתר הרוב [ב"ק כז, ב ועוד], ואם כן כיצד תובע בעל האשה מכח רוב ולדות שהינם בני קיימא, הלא יטען לו מנגד המכה, כי אין הולכין בממון אחר הרוב, ויש צד שהולד היה נפל, וצ"ע.
ראובן קנה שור משמעון לשחיטה, ועשה בו קנין. וקודם שהצליח להעבירו לשוחט, ברח השור. כששמעון מבקש הכסף, עונה לו ראובן, אין הולכים בממון אחר הרוב. האם הוא צודק?שב שמעתתא ש"ב פ"ד כתב:דודאי היכא דליכא ריעותא ואין מקום להסתפק ודאי לא נחתינן לספיקא, וכגון טבח שלקח בהמה ונאבדה ותובע המוכר הדמים ודאי לא מצי לוקח טעין אימר טריפה היתה והיה מקחי מקח טעות ואין הולכין בממון אחר הרוב, דכיון דליכא מקום ריעותא לספק ודאי לא נחתינן לספיקא, והא דאין הולכין בממון אחר הרוב היינו היכא דהספק לפנינו ויש במה להסתפק
ולמה זה לא תשובה לשאלה שפתחה האשכול?
תוכן כתב:[
ראובן קנה שור משמעון לשחיטה, ועשה בו קנין. וקודם שהצליח להעבירו לשוחט, ברח השור. כששמעון מבקש הכסף, עונה לו ראובן, אין הולכים בממון אחר הרוב. האם הוא צודק?
ואם תאמר אם כן כל אדם הלוקח פרה מחבירו ונטרפה או מתה אנן סהדי שלא על מנת כן לקחה וי"ל דהתם אנן סהדי שבאותו ספק היה רוצה ליכנס ואפי' אם אומר לו אם תטרף יש לך לקבל הפסד היה לוקחה
תוכן כתב:ישנו כתב:תוכן כתב:שב שמעתתא ש"ב פ"ד כתב:דודאי היכא דליכא ריעותא ואין מקום להסתפק ודאי לא נחתינן לספיקא, וכגון טבח שלקח בהמה ונאבדה ותובע המוכר הדמים ודאי לא מצי לוקח טעין אימר טריפה היתה והיה מקחי מקח טעות ואין הולכין בממון אחר הרוב, דכיון דליכא מקום ריעותא לספק ודאי לא נחתינן לספיקא, והא דאין הולכין בממון אחר הרוב היינו היכא דהספק לפנינו ויש במה להסתפק
ולמה זה לא תשובה לשאלה שפתחה האשכול?
ישנו כתב:
[/quote]שב שמעתתא ש"ב פ"ד כתב:דודאי היכא דליכא ריעותא ואין מקום להסתפק ודאי לא נחתינן לספיקא, וכגון טבח שלקח בהמה ונאבדה ותובע המוכר הדמים ודאי לא מצי לוקח טעין אימר טריפה היתה והיה מקחי מקח טעות ואין הולכין בממון אחר הרוב, דכיון דליכא מקום ריעותא לספק ודאי לא נחתינן לספיקא, והא דאין הולכין בממון אחר הרוב היינו היכא דהספק לפנינו ויש במה להסתפק
והנראה לי בזה, דדווקא היכא שהמיעוט ידוע לנו ג"כ, אמרינן אין הולכים בממון אחר הרוב ואזלינן בתר מיעוט להחזיק ממונא, אבל היכא דלא נתברר לנו המיעוט אם יש כאן מיעוט כלל, והרוב ידוע ונתברר לנו, כה"ג אף בממון הולכים אחר הרוב. דלא מהני המיעוט לאסתפוקי ביה רק היכא דהוי מיעוט ידוע לנו, אבל כל זמן שלא נתברר לנו המיעוט, אלים ליה הרוב אף בממונא, ע"כ.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים