מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מיהו התחש, ומה יחודו

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אריה הכהן
הודעות: 324
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

מיהו התחש, ומה יחודו

הודעהעל ידי אריה הכהן » ד' פברואר 06, 2019 4:26 pm

אחד מן הדברים שהביאו למשכן היה 'וְעֹרֹ֥ת תְּחָשִׁ֖ים וגו' (פ' תרומה פרק כה'), שבזה עשו עוד כיסוי למשכן כפי שיבואר בהמשך: וְעָשִׂ֤יתָ מִכְסֶה֙ לָאֹ֔הֶל עֹרֹ֥ת אֵילִ֖ם מְאָדָּמִ֑ים וּמִכְסֵ֛ה עֹרֹ֥ת תְּחָשִׁ֖ים מִלְמָֽעְלָה: (שם פרק כו').
מיהו הבעל חי הנקרא 'תחש', ומה היה מיוחד בעורו? על כך בעז"ה במאמר שלפנינו.
הגמ' במסכת שבת (כח' ע"א) שואלת, אודות הבעל חי הנקרא תחש שהיה בימי משה רבינו שמעורו עשו כיסוי למשכן, האם היה בעל חי טהור או טמא. [ובע"ב] אמרינן: אמר רבי אלעא אמר רבי שמעון בן לקיש, אומר היה רבי מאיר, תחש שהיה בימי משה בריה בפני עצמה היה, ולא הכריעו בה חכמים אם מין חיה הוא אם מין בהמה הוא, וקרן אחת היתה לו במצחו, ולפי שעה נזדמן לו למשה, ועשה ממנו משכן (כיסוי) ונגנז (ולאחמ"כ נגנז). ובגמ' שם נפשט, שתחש היה בעל חי טהור, כיון דלא הותר למלאכת שמים אלא בהמה טהורה בלבד, שנאמר: למען תהיה תורת ה' בפיך. מן המותר בפיך – גמ' שם, אך לא הוכרע אם היה מן בהמה או מין חיה. אם כי שרש"י כאן כתב להדיא שתחש מין חיה הוא, ואפשר כמו שפירש רש"י בויקרא (יא' ב') עה"פ: 'זאת החיה אשר תאכלו מכל הבהמה אשר על הארץ וגו'. מלמד שהבהמה בכלל חיה. (ע"ש באור החיים מה שביאר בזה).
ולא הייתה אלא לשעה
רש"י (שמות כה' ה') פירש: תחשים - מין חיה, ולא היתה אלא לשעה והרבה גוונים היו לה, ע"ש. בספר גור אריה הוכיח זה, דאל"כ כיון דלא הותר למלאכת שמים אלא בהמה טהורה בלבד, שנאמר: למען תהיה תורת ה' בפיך. מן המותר בפיך. וא"כ חיה טהורה היתה, ולמה לא מנה אותה הכתוב בהדי בהמות וחיות טהורות? אלא ע"כ כיון דלפי שעה היתה ולהכי לא מנה.
בספר אילת השחר מבאר, אודות מה שכתב רש"י שתחש זה נברא עכשיו לצורך מלאכת המשכן. ולכאו' כיון שאין כל חדש תחת השמש, על כרחך דנברא תחש בבריאת העולם, אלא שלא ידעו ממנה ונזדמנה להם במדבר לצורך המשכן (כדמשמע לקמן לה' כג' שהיו אנשים שהי' בידם תחשים). אמנם במדרש תנחומא (אות ט') איתא, ר' נחמיה אומר, מעשה ניסים היתה ולשעה שנבראת בו בשעה נגנזה. משמע שנברא אז, וצ"ב הרי אין כל חדש תחת השמש? ואולי הותנה במעשה בראשית על בע"ח זה שיהיה אח"כ, ע"ש.
ובאמת ראיתי שכבר עמד בזה החתם סופר במסכת נדה (נא' ע"ב) וז"ל: ולשעה היה ונגנז מה"ת נאמר כן, הלא אין כל חדש תחת השמש ולא נמנה במס' אבות, תחש בדברים שנבראו בע"ש בין השמשות? ועוד מה צורך לקבלה זו? ולכאורה י"ל לא' מב' פנים דודאי יש מיני תחשים עדיין בעולם והם ידועים. ואו נאמר שהמה טמאים ורק אותו שבימי מרע"ה נשתנה לשעה והיה טהור בסימנים, וככה קבלנו, ע"ש.
אמנם באבן עזרא פי' תחשים - מן חיה היתה ידועה בימים ההם, כי כן כתוב ואנעלך תחש (יחז' טז' י'). והנה כבר היה נודע. ובאמת הרא"ם הקשה (עי' בשפתי חכמים) על דברי רש"י שכתב, תחשים מין חיה, ולא היתה אלא לשעה, כדאיתא בשבת (כח' ב'). ואף על פי שכתוב ביחזקאל (יחזקאל טז' י'): 'ואנעלֵךְ תחש', דמשמע שכל אותן ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר היתה החיה ההיא נמצאת והיו עושים ממנה מנעלים? לא קשיא, דשני מיני תחש היו: האחד טמא וקלא אילן שמו. ומפני שיש לו גונים רבים כמו התחש, נקרא בשמו, וזה נמצא תמיד. ואחד טהור, כדתניא (שבת כח' ב'): "לא הוכשרו למלאכת שמים אלא עור בהמה טהורה בלבד" ושמו תחש, ואותו תחש לא היה אלא לפי שעה. ובזה נתבטלה טענת רבי אברהם בן עזרא, שטען ברמז ואמר: "תחשים מין חיה, היתה ידועה בימים ההם, כי כן כתוב: 'ואנעלך תחש'. אי נמי, כל אותן ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר "לפי שעה" קרי להו, והכי משמע נמי מלישנא דתלמודא דקאמר: "תחש שהיה בימי משה", שפירושו כל זמן שמשה קיים, ומהם היו עושין מנעלים בימים ההם (עי' במצודת ציון שם). אבל מדברי ר' תנחומא (תנחומא אות ו) שאמר משם ר' נחמיא: "מעשה נסים היתה, ולשעה נבראת ובשעה נגנזה", קשיא, הלכך מחוורתא כדשניין מעיקרא. (עי' בתוס' יבמות קב' ע"ב בד"ה ואנעלך. ובגליון הש"ס שם).
מה מיוחד בעור התחש
וכך איתא במדרש תנחומא: ועורות אלים מאדמים ועורות תחשים, ר' יהודה ורבי נחמיה, ר' יהודה אומר חיה טהורה גדולה היתה במדבר וקרן אחת היה לה במצחה ובעורה ששה גוונים, ונטלו אותה ועשו ממנה יריעות, ורבי נחמיה אומר מעשה נסים היתה ולשעה שנבראת בו בשעה נגנזה, ועורות תחשים למה דכתיב: אורך היריעה האחת שלשים באמה. מי מביא לך יריעה של שלשים אמה? אלא מעשה נס לשעה שנבראת נגנזה. ובתרגום פי' תחשים, 'ססגונא', ששש ומתפאר בגוונים שלה.
כתב רבינו בחיי (באה"ד): ועורות תחשים. כלומר שהתחשים ההם שנזדמנו במדבר לא נזדמנו אלא לצורך המשכן בלבד, ולכבודו של הקב"ה לקחת מהם עורותיהם שהיו מצויירים בציור נפלא ומעולה ואחר כך נתעלמו.
דבר מעניין אנו מוצאים בספר רזא דשבתא, שהביא בשם ר' יוחנן אלמאנו (חכם איטלקי מהמאה ה-15) מספרו 'חי עולמים' (בחלק עולם המוחש – חיבורו לא הודפס והוא נמצא בכת"י), כי השור הימי (הוא חית הים הנודעה בשם פרת הים, והיא היא התחש הנזכר בתורה במלאכת המשכן 'ועורות תחשים וגו' (שמות כה' ה'). ועורה יקר עוד היום [וצ"ע, מה דאמרינן לעיל ממס' שבת כח' ע"ב], והערבים צדים אותה בים סוף סמוך להר סיני ומשם לקחוה למשכן. אשר מעורו עושים רצועות יקרות בעלת שער צהוב. כל ימי השבוע היה הולך ושב כייתר בעלי החיים אשר בים, וביום השבת ינוח על שפת הים, ומשם לא יזוז כל היום ההוא וכל הלילה. ובנוחו יצודו אותו כמפורסם אצל יורדי הים. (נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי)

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מיהו התחש, ומה יחודו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' פברואר 06, 2019 11:46 pm

כתב בספר מעדני מלך, וז"ל,
כתב רש"י, דעורות תחשים היינו מין חיה שלא היתה אלא לשעה והרבה גוונים היו לה. וכדברי רש"י כן איתא במס' שבת (כח, ב). ועוד אמרינן בגמרא שם, אמר ר' אלעא אמר רשב"ל אומר היה ר' מאיר תחש שהיה בימי משה בריה בפני עצמה היה ולא הכריעו בה חכמים אם מין חיה הוא אם מין בהמה הוא וקרן אחת היתה לו במצחו ולפי שעה נזדמן לו למשה ועשה ממנו משכן ונגנז.
ויש לעיין מה המעלה בזה שרק קרן אחת היתה לו במצחו ולא היו לו שתי קרניים כשאר בהמות.
ויש לבאר זאת על פי דברי המהרש"א בחי' אגדות חולין (ס.) על דברי רב יהודה שם דשור שהקריב אדם הראשון קרן אחת היתה לו במצחו, וכתב המהרש"א שם וז"ל, הענין מבואר, כי הקרן נאמר בכל מקום על עיקר הדבר כמ"ש הקרן קיימת וכו'. והנה לפי שאדם נטה בחטאו למינות להאמין ח"ו בשניות כמ"ש בסנהדרין אדם הראשון מין היה וכפר בעיקר שנאמר איכה אן נוטה לבך, ולכך כשחזר בתשובה הקריב שור שהיה לו קרן אחד מורה על עיקר האחדות, עכת"ד, [וכ"כ התו"ח בע"ז ח.].
ולפי"ז יש לומר, דהכי נמי לענין עורות תחשים, דכיון שנדבת בני ישראל למשכן היתה לכפרה על חטא העגל, וחטא העגל ענינו היה שהאמינו בשיתוף ח"ו וכמו שאמרו אלה אלהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים, [כמבואר בסנהדרין ס"ג. אמר ר' יוחנן אלמלא וי"ו שבהעלוך נתחייבו רשעיהם של ישראל כלייה, ופי' רש"י שם דהא לא כפרו בהקב"ה לגמרי שהרי שתפוהו בדבר אחר], משום הכי הוצרכו לכפרה על ידי עורות תחשים שאין לו אלא קרן אחת במצחו ומורה הוא על עיקר האחדות. [ויתכן לרמוז בזה, שתחש הן אותיות שחת, וזהו רמז על שמכפר על חטא העגל שבו אמר הקב"ה למשה לך רד כי שחת עמך].
עכ"ד הנעימים.

והנה בעיקר מילתא דהתחש ובמצחו קרן אחד שייך לענין האחדות, יעויין עוד ברבינו בחיי ובריקאנטי פר' בראשית.
אולם להרחיב כל היריעה מצינו בשו"ת יד אליהו מלובלין (סימן ב) אריכות דברים נפלאה, וז"ל,
ונחזור על הראשונות מה שנתן טעם לתחש שהיה לו קרן אחת במצחו כמו שור שהקריב אדה"ר שהי' לו קרן א' במצחו וקודם לפרסותיו עוד הקשה הרא"מ בפ' תרומה איך אמרו שבריה נזדמנה לו למשה לפי שעה ועשה ממנו משכן ונגנז והלא כתיב ואנעלך תחש דמשמע שכל אותן מ' שנה שהיו במדבר היתה החיה ההיא נמצאת והיו עושים מנעלים ותירץ דשני מיני תחש היו האחד טמא תלא אילן שמו ומפני שיש לו גוונים כמו התחש נקרא בשמו אבל של משה טהור היה ואותו תחש לא היה אלא לפי שעה ובזה נתבטל טענת ראב"ע שטען ברמז ואמר תחשים מין חיה היתה ידועה בימים ההם ככתוב ואנעלך תחש:
אי נמי כל אותן מ' שנה לפי שעה קרי להו והכי משמע לשנא דגמרא דקאמר תחש שהיה בימי משה שפירושו כ"ז שמשה קיים ומהם היו עושים מנעלים אבל בתנחומא שא' שם רבי נחמיה מעשה נסים היתה ולשעה נבראת ונגנזה קשיא הלכך מחורתא כדשנינן מעיקרא עכ"ל הרא"מ ז"ל:
והקשה עליו בשו"ת ב"י סי' מ"א הלא ביבמות ק"ב דרשו שצריך נעל דווקא שנאמר ואנעלך תחש כו' וכתבו התוספות דר"ת רצה שיהיה הנעל של חליצה דווקא מן עור בהמה טהורה דתחש כתיב ואין נראה דאין ללמד משם ואין להקפיד אם חלץ בעור בהמה טמאה עכ"ל התוס':
ולפ"ד הרא"מ היה טמא וא"כ קשה על ר"ת לפ"ד הרא"מ עוד הקשה בשו"ת הנ"ל למה לא מבעיא ליה להש"ס על תחש דיחזקאל אם היה טהור או לא דנ"מ לדינא כו' ע"ש שהאריך גם יש ליתן טעם למה נבחר דווקא תחש באמת ובמעשה נסים ומאי נ"מ שה"ל קרן אחד ודומה לשור שהקריב אדה"ר ומה בכך ולמה כך ומאי סימן נתן בזה שדומה לזה עוד הקשו בהרבה מפרשים ובס' ד"ש פ' ויקרא למה הקריב אדה"ר קרבן כלל להני דעות שנתנו טעם לקרבנות כדי להפרישם מע"ז ומאי ע"ז הי' בזמן אדה"ר עוד כמה קושיות שם ולא אאריך בהם אך אנו צריכים לדברי אגדה עם היות שאין אנחנו עתה בחבור הזה כ"א בפסקי דינים אך כדי לבאר כמה ספיקות אביא מעט מזעיר בהיות שהכל עולה למכוון אחד וטעם א' לכוונת הש"ס הנ"ל והמדרשים יחדיו ידבוקו עם כמה פסוקים תמוהים מאוד לכאורה כאשר אעירך במעט הכמות והנה כוונת מ"ש שור שהקריב אדה"ר ה"ל קרן אחת במצחו וקרנותיו קודם לפרסותיו כתב הרשב"א פ' אלו טריפות גם ח"א שם קצת משום דזה מורה על היחוד ע"כ כשכפר אדה"ר מתחילה באחדות וחזר בתשובה ע"כ התקין בשור פר זה שמורה על אחדותו כו' ומבואר שם טעם איך שמורה על אחדותו וע"כ קודם לפרסותיו ע"ש ובשאר מפרשים על זה עמ"ש בביאור מאמר כתבו על קרן שור כו':
והנה כתב בטור ברקת' פי' תרי"ג דף שי"ג ג' אסור לנעול במנעל ביה"כ כו' צא ולמד מה עשה לדור המדבר שנאמר ואנעלך תחש כאשר נתבאר אצלי בפסוק מה יפו פעמיך בנעלים כו' בסיני היה משבח לכנסת ישראל על אותם מנעלים שהלביש אותם הקדוש ברוך הוא לפי שנתנדבו לשמו ואמרו נעשה כו' אמנם אח"כ נאמר הורד עדיך מעליך וגם לאדה"ר הין מנעלים של כו':
נמצא דהכל כוונה אחת הן קודם החטא שניתן לאדה"ר ולישראל דבר שמורה על אחדותו וכו' הן אחר החטא שכוונת שניהם לתקן החטא ההוא אדה"ר בפר שלו וישראל בבנין המשכן ועמ"ש בעה"ט פ' תרומה: י"ג נאמרו כאן נגד י"ג מיני מלבושים ביחזקאל ואעדך עדי ואנעלך תחש כו' וכשחטאו ישראל אבדו כדכתיב ויתנצלו בני ישראל את עדים ובזכות אלו י"ג מינים שהתנדבו חזרו להם י"ג (נלע"ד דר"ל לע"ל) יחזרו כמ"ש בשבת ע"פ ופדויי ה' ישובון שמחת עולם שמחת מעולם כו' ע"ש:
ובזה מבוארים כל הקושיות הנ"ל דוק ותשכח אך להקדים עוד מ"ש ברבה ש"ה רס"ז ורס"ט דמשבט לוי לא ניטל זיין שלהם וביר"ג פ' תשא ק"ח ע"ד מביא בשם הזוהר עש"ט דיהושע לא חטא לא נוטל ממנו עדיו ולפ"ז משמע דמשבט לוי לא נטל מהם המנעלים הנ"ל המורים על אחדותו והם העדיו הנזכרים ובז"מ מה שמקשים העולם דלכאורה סתרי קראי אהדדי מ"ש רש"י בפ' עקב ע"פ רגליך לא בצקה כדרך הולכים יחף ובפ' כי תבא כתיב ונעלך לא בלתה מעל רגלך ונבוכו בזה רבים מאוד וי"ל שם בפסוקים דפתח בל' רבים שמלתכם וחזר ואמר בלשון יחיד ונעלך וחזר הכתוב בלשון רבים לא אכלתם אבל הנכון דמאלו שחטאו ניטל עדים דהיינו המנעלים הנ"ל ועל אלו אמר דאעפ"כ רגלך לא בצקה כדרך הולכי יחף אבל אלו שלא חטאו דהם נקראים יחידים נגד כל ישראל ע"כ אמר בלשון יחיד נעלך דווקא: והשמלה לא ניטל מהם אף שנתן ג"כ בסיני כמ"ש ברבה שם י"ל משום כפי הטעם הנאמר שם דאחד נגד נעשה וא' נגד נשמע והם עברו על א' דהיינו נעשה:
נמצא דכל התחש היה בדרך נס וכשחטאו ניטל מהם ולא נשתייר רק מה שהיה עליהם מסיני ונגנז אחר המשכן ויש לתרץ בענין זה הרבה ספיקות עוד ובמקומם אפרשם בע"ה כ"ד אהו' אליהו מלובלין.


ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מיהו התחש, ומה יחודו

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' פברואר 07, 2019 12:23 am

יישר כח להרב אריה הכהן, ולידידנו הרב נוטר הכרמים על הדברים הנפלאים.
ואוסיף בשולי הדברים.
כתב המהריל"ד לבאר דברי רש"י על התחש שמתרגם ססגונא ששש ומתפאר בגוונים שלו.
וכתב דכיון שנברא לשעתו במדבר אם כן היאך יש לו תרגום בלשון הגוים, ולזה פירש שאין זה תרגום אלא כינוי ססגונא ששש ומתפאר בגוונים שלו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מיהו התחש, ומה יחודו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 07, 2019 12:44 am

ההוא דאמר כתב:כתב המהריל"ד לבאר דברי רש"י על התחש שמתרגם ססגונא ששש ומתפאר בגוונים שלו.
וכתב דכיון שנברא לשעתו במדבר אם כן היאך יש לו תרגום בלשון הגוים, ולזה פירש שאין זה תרגום אלא כינוי ססגונא ששש ומתפאר בגוונים שלו.

כ"כ כבר בחנוכת התורה.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מיהו התחש, ומה יחודו

הודעהעל ידי לענין » ה' פברואר 07, 2019 12:48 am

ומהסלאנימער שמעתי - בגלל שהוא שש ומתפאר בגוונים שלו, לכן לא היה אלא לשעה, ודפח"ח.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מיהו התחש, ומה יחודו

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' פברואר 07, 2019 12:52 am

לענין כתב:ומהסלאנימער שמעתי - בגלל שהוא שש ומתפאר בגוונים שלו, לכן לא היה אלא לשעה, ודפח"ח.

ברוך שכיוונתי לדבריו אלו במקו"א.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מיהו התחש, ומה יחודו

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' פברואר 07, 2019 1:03 am

ועורות תחשים וברש"י תחשים. מין חיה ולא היתה אלא לשעה והרבה גוונים היו לה וכו'.
ומבואר א"כ שבריאת התחש היתה ע"י נס, ויל"ע היאך מותר היה לנוטלה לבנין המשכן והלא איתא בתענית כד: דאסור ליהנות ממעשה ניסים.

וראה אריכות נפלאה בענין מעשה ניסים בשדי חמד הנדמ"ח [שבת כא, ב].
וראה עוד:
viewtopic.php?f=17&t=12479&p=117950&hilit=%D7%90%D7%99%D7%9F+%D7%A0%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%9F+%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94+%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%99%D7%9D#p117950

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מיהו התחש, ומה יחודו

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' פברואר 07, 2019 4:08 am

בקובץ ישורון ט"ו עמ' תקצ"ג יש משא ומתן בין רב שמואל דוד הכהן מונק והגרח"ק בענין התחש.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: מיהו התחש, ומה יחודו

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ו' פברואר 08, 2019 10:39 am

זאב ערבות כתב:בקובץ ישורון ט"ו עמ' תקצ"ג יש משא ומתן בין רב שמואל דוד הכהן מונק והגרח"ק בענין התחש.

ישנה אפשרות להעלות זאת לזיכוי הרבים??
בתודה מראש.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מיהו התחש, ומה יחודו

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' פברואר 08, 2019 10:54 am

הא לחמא עניא כתב:
זאב ערבות כתב:בקובץ ישורון ט"ו עמ' תקצ"ג יש משא ומתן בין רב שמואל דוד הכהן מונק והגרח"ק בענין התחש.

ישנה אפשרות להעלות זאת לזיכוי הרבים??
בתודה מראש.

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 93&hilite=

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: מיהו התחש, ומה יחודו

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » א' פברואר 10, 2019 5:55 pm

בקרו טלה כתב:
הא לחמא עניא כתב:
זאב ערבות כתב:בקובץ ישורון ט"ו עמ' תקצ"ג יש משא ומתן בין רב שמואל דוד הכהן מונק והגרח"ק בענין התחש.

ישנה אפשרות להעלות זאת לזיכוי הרבים??
בתודה מראש.

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 93&hilite=

היה ברוך ומבורך.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים