כן עשה את המנורה - מי שעשאה. ומדרש אגדה ע"י הקדוש ברוך הוא נעשית מאליה.
אריה הכהן כתב:בפרשת תרומה כתוב שהקב"ה ציוה למשה על עשיית המנורה. וברש"י הביא, שמשה נתקשה בעשייתה, הקב"ה אמר לו שישליך את הככר לאש והיא נעשית מאליה. ואילו בפרשת כי תשא משמע שבצלאל עשאה (לא ח')?
לאמור: תבנית המנורה שהראה השם את משה בהר – מנורה שנרותיה דולקים היתה. וזהו ודאי חידוש שלא שמענו מעולם.נוטר הכרמים כתב:ח, ד כַּמַּרְאֶ֗ה אֲשֶׁ֨ר הֶרְאָ֤ה ד' אֶת־מֹשֶׁ֔ה כֵּ֥ן עָשָׂ֖ה אֶת־הַמְּנֹרָֽה.
יש לומר ש'כן עשה את המנורה' קאי על אהרן הכהן, שע"י הדלקת והטבת הנרות נעשה כשותף בעשיית המנורה.
אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמשֶׁה: לֵךְ אֱמֹר לְאַהֲרֹן: אַל תִּתְיָרֵא, לִגְדוֹלָה מִזֹּאת אַתָּה מוּכָן! הַקָּרְבָּנוֹת – כָּל זְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַיָּם נוֹהֲגִין, אֲבָל הַנֵּרוֹת לְעוֹלָם 'אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ'.
ביקורת תהיה כתב:אמנם חידוש מקביל מצאנו בספר 'דברי יואל' בפרשתנו, שהמנורה שנגנזה בשעה שחרב בית המקדש, כמבואר במדרש רבותינו ז"ל – דולקת נגנזה, ועדיין דולקת והולכת עד שיגיע זמן הגאולה.
שפתי צדיק (פילץ) - לשבת חנוכה
זקני ז"ל [החידושי הרי"מ] אמר שנגנזה המנורה כשהיתה דולקת עדיין ולא כבתה, דאי' במדרש תנחומא שנה אחת לא נמצא שמן זית זך שהיתה דולקת כל השנה, כן דולקת אלפים שנה דרך נס
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 146 אורחים