מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שבא ודדן

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

שבא ודדן

הודעהעל ידי יקים » ה' פברואר 28, 2019 1:00 pm

בפרשת נח מצאנו בין צאצאי חם:
"וּבְנֵ֥י רַעְמָ֖ה שְׁבָ֥א וּדְדָֽן" (בראשית י, ז)
והנה בפרשת חיי שרה (בבני הפלגשים של אברהם) אנו מוצאים שוב את אותו צמד שמות:
"וְיָקְשָׁ֣ן יָלַ֔ד אֶת־שְׁבָ֖א וְאֶת־דְּדָ֑ן" (שם כה, ג)
האם זה מקרי, או שיש קשר ביניהם?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' פברואר 28, 2019 1:02 pm

לפי זכרוני עמד בזה רבי יעקב קמינצקי בהערותיו על התורה

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי יקים » ה' פברואר 28, 2019 5:28 pm

עכשיו ראיתי בדעת מקרא שהוא כותב:
"מדמיון השמות של שבא ודדן מבני קטורה עם שבא ודדן מבני כוש, שישבו לחופו המערבי של ים סוף, ושל שבא בן יקטן שישב בדרום ערב - ניתן לשער ששבטים אלה עמדו בקשרי חיתון וקשרי כלכלה זה עם זה".
הדברים נראים לי רחוקים מן הדעת, שהרי לכאורה שמם ניתן להם בילדותם עוד בארץ כנען.
מלבד אם נאמר, שהשמות במקרא (בפרט אלו שהצמיחו עמים) הם לאו דוקא שמות הילדות שלהם, אלא השמות בהם נקראו בימות משה רבנו שכתב התורה. וצ"ע מקור לזה.
זאת מלבד מה שטעה במה שכתב כי שבא ודדן בני כוש ישבו לחופו המערבי של ים סוף, ואינו נכון, כי שבא ודדן הם עמי הודו (אלסנד ואלהנד, רס"ג. אלהנד=הודו, ערבית)

קו ירוק
הודעות: 5818
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' פברואר 28, 2019 6:09 pm

אנו מוצאים את השם מעכה בהשתייכויות שלא עולות בקנה אחד עם העמים השונים.

יתכן שבני קטורה נמשכו אחרי מצרים שהוא מבני חם, כדתי' ותקח לו אשה מארץ מצרים, ואמרו חז"ל והביאם רש"י זרוק חוטרא לאוירה אעיקרא קאי.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ה' פברואר 28, 2019 8:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8868
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' פברואר 28, 2019 6:24 pm

בקשר לדדן ראוי לציין שברוקח לברא' כה ג כותב: כי דדנים מחנקין בניהם כשהן קטנים אימן שומט דדיהן מפיהם ומתחנקין. דדן - דנים אתם כן את בניהם. ע"כ.
דדן בן רעמה בתרגום יונתן נקרא מזג. וצ"ע על שם איזה משניהם נקרא עם הדדנים (מנוקד בשבא. בברא' י ד נזכר דדנים בן יון ומנוקד בחולם).
בנוגע לשבא, בברא' י כח נזכר שבא נוסף בן עובל, וכן בגמרא חולין קיא ע"א נזכר אדם בשם שבא ורש"י מפרש שנקרא כך ע"ש אביו.

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי תוכן » ש' מרץ 02, 2019 9:43 pm

יקים כתב:בפרשת נח מצאנו בין צאצאי חם:
"וּבְנֵ֥י רַעְמָ֖ה שְׁבָ֥א וּדְדָֽן" (בראשית י, ז)
והנה בפרשת חיי שרה (בבני הפלגשים של אברהם) אנו מוצאים שוב את אותו צמד שמות:
"וְיָקְשָׁ֣ן יָלַ֔ד אֶת־שְׁבָ֖א וְאֶת־דְּדָ֑ן" (שם כה, ג)
האם זה מקרי, או שיש קשר ביניהם?


השמות במקרא מציינים רעיונות או מגמות, ובודאי התורה לא באה למנות כי רוכלא שמות על גבי שמות, ללא שום משמעות. התורה אומרת כאן, שצאצאי רעמא ויקשן הביאו לידי בטוי שתי מגמות שוות.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' מרץ 02, 2019 10:23 pm

הנה מה שהזכרתי למעלה
קבצים מצורפים
רבי יעקב קמינצקי.PDF
(135.08 KiB) הורד 175 פעמים

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי יקים » א' מרץ 03, 2019 12:49 am

תוכן כתב:
יקים כתב:בפרשת נח מצאנו בין צאצאי חם:
"וּבְנֵ֥י רַעְמָ֖ה שְׁבָ֥א וּדְדָֽן" (בראשית י, ז)
והנה בפרשת חיי שרה (בבני הפלגשים של אברהם) אנו מוצאים שוב את אותו צמד שמות:
"וְיָקְשָׁ֣ן יָלַ֔ד אֶת־שְׁבָ֖א וְאֶת־דְּדָ֑ן" (שם כה, ג)
האם זה מקרי, או שיש קשר ביניהם?


השמות במקרא מציינים רעיונות או מגמות, ובודאי התורה לא באה למנות כי רוכלא שמות על גבי שמות, ללא שום משמעות. התורה אומרת כאן, שצאצאי רעמא ויקשן הביאו לידי בטוי שתי מגמות שוות.

כיוון מעניין. אשמח אם תוכל לפרט מה הרעיון שבשמחת האלות ודומיהם.
בכל מקרה, השאלה היתה יותר בפשוטו של מקרא.

קו ירוק
הודעות: 5818
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 03, 2019 10:39 am

תוכן כתב:
יקים כתב:בפרשת נח מצאנו בין צאצאי חם:
"וּבְנֵ֥י רַעְמָ֖ה שְׁבָ֥א וּדְדָֽן" (בראשית י, ז)
והנה בפרשת חיי שרה (בבני הפלגשים של אברהם) אנו מוצאים שוב את אותו צמד שמות:
"וְיָקְשָׁ֣ן יָלַ֔ד אֶת־שְׁבָ֖א וְאֶת־דְּדָ֑ן" (שם כה, ג)
האם זה מקרי, או שיש קשר ביניהם?


השמות במקרא מציינים רעיונות או מגמות, ובודאי התורה לא באה למנות כי רוכלא שמות על גבי שמות, ללא שום משמעות. התורה אומרת כאן, שצאצאי רעמא ויקשן הביאו לידי בטוי שתי מגמות שוות.

אמת שמוצאים בראשונים (הרבה בהע"ט שמוצאו מבעלי התוס' עה"ת) וגם בחז"ל שדרשו על שמות דברים שונים, כי כל דבר בתורה עמוק עמוק מי ימצאנו,
ומ"מ פשוטו של מקרא אין בו 'רעיונות'. ובראש וראשונה מלמדנו שמכל אחד מהם יצאה משפחה/אומה גדולה, ולכן נזכרו.

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי תוכן » א' מרץ 03, 2019 1:58 pm

קו ירוק כתב:
תוכן כתב:
יקים כתב:בפרשת נח מצאנו בין צאצאי חם:
"וּבְנֵ֥י רַעְמָ֖ה שְׁבָ֥א וּדְדָֽן" (בראשית י, ז)
והנה בפרשת חיי שרה (בבני הפלגשים של אברהם) אנו מוצאים שוב את אותו צמד שמות:
"וְיָקְשָׁ֣ן יָלַ֔ד אֶת־שְׁבָ֖א וְאֶת־דְּדָ֑ן" (שם כה, ג)
האם זה מקרי, או שיש קשר ביניהם?


השמות במקרא מציינים רעיונות או מגמות, ובודאי התורה לא באה למנות כי רוכלא שמות על גבי שמות, ללא שום משמעות. התורה אומרת כאן, שצאצאי רעמא ויקשן הביאו לידי בטוי שתי מגמות שוות.

אמת שמוצאים בראשונים (הרבה בהע"ט שמוצאו מבעלי התוס' עה"ת) וגם בחז"ל שדרשו על שמות דברים שונים, כי כל דבר בתורה עמוק עמוק מי ימצאנו,
ומ"מ פשוטו של מקרא אין בו 'רעיונות'. ובראש וראשונה מלמדנו שמכל אחד מהם יצאה משפחה/אומה גדולה, ולכן נזכרו.


במקרה של השמות, הפשוטו היינו הדרש. דלשיטתך, איך אתה מסביר את זה שלרעמה ויקשן אותם ילדים? וכן יש עוד הרבה קושיות כעין זה.

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי חגי פאהן » א' מרץ 03, 2019 2:06 pm

תוכן כתב:
קו ירוק כתב:
תוכן כתב:
יקים כתב:בפרשת נח מצאנו בין צאצאי חם:
"וּבְנֵ֥י רַעְמָ֖ה שְׁבָ֥א וּדְדָֽן" (בראשית י, ז)
והנה בפרשת חיי שרה (בבני הפלגשים של אברהם) אנו מוצאים שוב את אותו צמד שמות:
"וְיָקְשָׁ֣ן יָלַ֔ד אֶת־שְׁבָ֖א וְאֶת־דְּדָ֑ן" (שם כה, ג)
האם זה מקרי, או שיש קשר ביניהם?


השמות במקרא מציינים רעיונות או מגמות, ובודאי התורה לא באה למנות כי רוכלא שמות על גבי שמות, ללא שום משמעות. התורה אומרת כאן, שצאצאי רעמא ויקשן הביאו לידי בטוי שתי מגמות שוות.

אמת שמוצאים בראשונים (הרבה בהע"ט שמוצאו מבעלי התוס' עה"ת) וגם בחז"ל שדרשו על שמות דברים שונים, כי כל דבר בתורה עמוק עמוק מי ימצאנו,
ומ"מ פשוטו של מקרא אין בו 'רעיונות'. ובראש וראשונה מלמדנו שמכל אחד מהם יצאה משפחה/אומה גדולה, ולכן נזכרו.


במקרה של השמות, הפשוטו היינו הדרש. דלשיטתך, איך אתה מסביר את זה שלרעמה ויקשן אותם ילדים? וכן יש עוד הרבה קושיות כעין זה.

אכן קושיה חריפה, שמח האנושי לא יוכל לסובלה.

קו ירוק
הודעות: 5818
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 03, 2019 4:17 pm

תוכן כתב:
קו ירוק כתב:
תוכן כתב:
השמות במקרא מציינים רעיונות או מגמות, ובודאי התורה לא באה למנות כי רוכלא שמות על גבי שמות, ללא שום משמעות. התורה אומרת כאן, שצאצאי רעמא ויקשן הביאו לידי בטוי שתי מגמות שוות.

אמת שמוצאים בראשונים (הרבה בהע"ט שמוצאו מבעלי התוס' עה"ת) וגם בחז"ל שדרשו על שמות דברים שונים, כי כל דבר בתורה עמוק עמוק מי ימצאנו,
ומ"מ פשוטו של מקרא אין בו 'רעיונות'. ובראש וראשונה מלמדנו שמכל אחד מהם יצאה משפחה/אומה גדולה, ולכן נזכרו.

במקרה של השמות, הפשוטו היינו הדרש. דלשיטתך, איך אתה מסביר את זה שלרעמה ויקשן אותם ילדים? וכן יש עוד הרבה קושיות כעין זה.

כבר הערתי ששמות נפוצים היו מצויים גם בין עמים אחרים כמו 'מעכה'.
ולדבריך, אדרבא, אני סבור שהשיטה הזו למצא מכנה משותף בהגיוניות משלנו, זו סכנה לאמת, ובכל מקרה איננה יכולה להיות מעבר להשערה כרסית, ואין חפץ מבקשי תורה באלו.
איננו מכירים מאום בדבר זה ללא קבלה והכרות עם התקופה - ואין לנו.
רש"י כותב בכמה מקומות שמשפחה או שבט גדול נזכרו, ומי שלא יצא ממנו שבט לא נזכר, זו הסיבה שהתורה באמת לא מונה כרוכלא.
אבל מה המשמעות הפשטנית? שהשם הזה היה נפוץ וכל כיו"ב.

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי תוכן » א' מרץ 03, 2019 4:25 pm

קו ירוק כתב:
תוכן כתב:
קו ירוק כתב:
תוכן כתב:
השמות במקרא מציינים רעיונות או מגמות, ובודאי התורה לא באה למנות כי רוכלא שמות על גבי שמות, ללא שום משמעות. התורה אומרת כאן, שצאצאי רעמא ויקשן הביאו לידי בטוי שתי מגמות שוות.

אמת שמוצאים בראשונים (הרבה בהע"ט שמוצאו מבעלי התוס' עה"ת) וגם בחז"ל שדרשו על שמות דברים שונים, כי כל דבר בתורה עמוק עמוק מי ימצאנו,
ומ"מ פשוטו של מקרא אין בו 'רעיונות'. ובראש וראשונה מלמדנו שמכל אחד מהם יצאה משפחה/אומה גדולה, ולכן נזכרו.

במקרה של השמות, הפשוטו היינו הדרש. דלשיטתך, איך אתה מסביר את זה שלרעמה ויקשן אותם ילדים? וכן יש עוד הרבה קושיות כעין זה.

כבר הערתי ששמות נפוצים היו מצויים גם בין עמים אחרים כמו 'מעכה'.
ולדבריך, אדרבא, אני סבור שהשיטה הזו למצא מכנה משותף בהגיוניות משלנו, זו סכנה לאמת, ובכל מקרה איננה יכולה להיות מעבר להשערה כרסית, ואין חפץ מבקשי תורה באלו.
איננו מכירים מאום בדבר זה ללא קבלה והכרות עם התקופה - ואין לנו.
רש"י כותב בכמה מקומות שמשפחה או שבט גדול נזכרו, ומי שלא יצא ממנו שבט לא נזכר, זו הסיבה שהתורה באמת לא מונה כרוכלא.
אבל מה המשמעות הפשטנית? שהשם הזה היה נפוץ וכל כיו"ב.


דבריך דברי טעם, ועל פניהם נכונים. אבל מה אעשה שיש מקומות שאין ספק שהשמות ניתנו בכוונה להדרש. למשל השמות בספר רות, מחלון, כליון, ערפה, נעמי, מרה, אלימלך ברור שאלו לא השמות שניתנו להם בשעת לידתן, שהרי מי קורא לבנו 'כליון', אלא שהם שמות שקראו להם הנביאים או בני ביתם על שם מעשיהם וכדומה. וכיון, שיש מקומות שברור שהשמות נכתבו לכתחילה כדי להדרש, אז דון מינה ואוקי באתרה, שבכל מקום שיש לנו קושי בשמות, ניישב שעיקרם נכתבו כדי להדרש.

ומה שאמרת שאין לזה קבלה, הרי חלילה מלומר כן, אלא כל הקבלה מלאה בדרישת השמות, וכידוע דברי חז"ל שבין אצל לאצל יש לדרוש שלשה מאות גמלים טעונים. אלא שפעם חשבתי שדרשות אלו הם דרש, והיום אני מבין שדרשות אלו הם פשט!

זאב ערבות
הודעות: 8868
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מרץ 03, 2019 4:56 pm

תוכן כתב:
קו ירוק כתב:
תוכן כתב:
קו ירוק כתב:
תוכן כתב:
השמות במקרא מציינים רעיונות או מגמות, ובודאי התורה לא באה למנות כי רוכלא שמות על גבי שמות, ללא שום משמעות. התורה אומרת כאן, שצאצאי רעמא ויקשן הביאו לידי בטוי שתי מגמות שוות.

אמת שמוצאים בראשונים (הרבה בהע"ט שמוצאו מבעלי התוס' עה"ת) וגם בחז"ל שדרשו על שמות דברים שונים, כי כל דבר בתורה עמוק עמוק מי ימצאנו,
ומ"מ פשוטו של מקרא אין בו 'רעיונות'. ובראש וראשונה מלמדנו שמכל אחד מהם יצאה משפחה/אומה גדולה, ולכן נזכרו.

במקרה של השמות, הפשוטו היינו הדרש. דלשיטתך, איך אתה מסביר את זה שלרעמה ויקשן אותם ילדים? וכן יש עוד הרבה קושיות כעין זה.

כבר הערתי ששמות נפוצים היו מצויים גם בין עמים אחרים כמו 'מעכה'.
ולדבריך, אדרבא, אני סבור שהשיטה הזו למצא מכנה משותף בהגיוניות משלנו, זו סכנה לאמת, ובכל מקרה איננה יכולה להיות מעבר להשערה כרסית, ואין חפץ מבקשי תורה באלו.
איננו מכירים מאום בדבר זה ללא קבלה והכרות עם התקופה - ואין לנו.
רש"י כותב בכמה מקומות שמשפחה או שבט גדול נזכרו, ומי שלא יצא ממנו שבט לא נזכר, זו הסיבה שהתורה באמת לא מונה כרוכלא.
אבל מה המשמעות הפשטנית? שהשם הזה היה נפוץ וכל כיו"ב.


דבריך דברי טעם, ועל פניהם נכונים. אבל מה אעשה שיש מקומות שאין ספק שהשמות ניתנו בכוונה להדרש. למשל השמות בספר רות, מחלון, כליון, ערפה, נעמי, מרה, אלימלך ברור שאלו לא השמות שניתנו להם בשעת לידתן, שהרי מי קורא לבנו 'כליון', אלא שהם שמות שקראו להם הנביאים או בני ביתם על שם מעשיהם וכדומה. וכיון, שיש מקומות שברור שהשמות נכתבו לכתחילה כדי להדרש, אז דון מינה ואוקי באתרה, שבכל מקום שיש לנו קושי בשמות, ניישב שעיקרם נכתבו כדי להדרש.

ומה שאמרת שאין לזה קבלה, הרי חלילה מלומר כן, אלא כל הקבלה מלאה בדרישת השמות, וכידוע דברי חז"ל שבין אצל לאצל יש לדרוש שלשה מאות גמלים טעונים. אלא שפעם חשבתי שדרשות אלו הם דרש, והיום אני מבין שדרשות אלו הם פשט!

אז גם השמות חוה, נח, אברהם, שרה, אליעזר וכו' ניתנו רק להדרש?

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי יקים » א' מרץ 03, 2019 5:14 pm

כב' הרב תוכן צודק בעיקרון שכל שם בתורה ניתן וצריך להידרש, מי שעסק פעם בנושא 'שמות' בחז"ל יודע שזה דבר בסיסי מאוד בחז"ל במדרשים.
אולם הוא אינו צודק כלל וכלל, שזה הפשוטו של מקרא, ח"ו לומר דברים אלו.
ואגב, שמות רבים, נמצאו ג"כ בחפירות ארכיאולוגיות (עם לפעמים עם הטייה לשונית הקשורה למבטא), וכי עלתה על דעת א' ממפרשי התורה להכחיש את מציאות השמות הכתובות בתורה.
אשמח אם יביא כב' ראיות ומקורות לכך.
)המוציא מחבירו עליו הראיה...)

קו ירוק
הודעות: 5818
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 03, 2019 6:46 pm

תוכן כתב: אבל מה אעשה שיש מקומות שאין ספק שהשמות ניתנו בכוונה להדרש. למשל השמות בספר רות, מחלון, כליון, ערפה, נעמי, מרה, אלימלך ברור שאלו לא השמות שניתנו להם בשעת לידתן, שהרי מי קורא לבנו 'כליון', אלא שהם שמות שקראו להם הנביאים או בני ביתם על שם מעשיהם וכדומה. וכיון, שיש מקומות שברור שהשמות נכתבו לכתחילה כדי להדרש, אז דון מינה ואוקי באתרה, שבכל מקום שיש לנו קושי בשמות, ניישב שעיקרם נכתבו כדי להדרש.

ומה שאמרת שאין לזה קבלה, הרי חלילה מלומר כן, אלא כל הקבלה מלאה בדרישת השמות, וכידוע דברי חז"ל שבין אצל לאצל יש לדרוש שלשה מאות גמלים טעונים. אלא שפעם חשבתי שדרשות אלו הם דרש, והיום אני מבין שדרשות אלו הם פשט!

מאחרון לראשון. לא אמרתי שאין קבלות. אמרתי שאם מקובלנו ניחא (וגם זה רק דרש), אבל להמציא מלבנו דברים שרעמא ויקשן בהכרח מביאים לידי ביטוי שתי מגמות שונות, זה מתאים ל'פשטות המתחדשים', לא למי שצמוד לקבלת חז"ל.

באשר לשמות על פי הפשט, בשביל להניח דעתך: מחלון יכול להיות גם "מייחל לאלוקיו" (ומה היא 'מחלה' בת צלפחד). 'ערפה' לשון קושי ושלטון.
'כליון' נכספה וגם כלתה נפשי.
ולדבריך מהו 'אונן' בן יהודה - לשן אנינות.
סוף דבר כל שם ניתן בגלל מהות בדרך כלל, אבל לא הייתי אומר שאנו יודעים הכל. ובכל מקרה זה לפשוטו של דבר. והקבלה של דרש, לפעמים יוצאת מדי פשוטו של מקרא, או מזלא גרים.

חרסון
הודעות: 1193
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי חרסון » א' מרץ 03, 2019 10:44 pm

ר' מאיר הוה דייק בשמא. כגון כידור, אע"פ שברור ששם זה ניתן לו בילדותו, מ"מ ניתן לידרש למהותו של אדם.

זאב ערבות
הודעות: 8868
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מרץ 03, 2019 10:56 pm

חרסון כתב:ר' מאיר הוה דייק בשמא. כגון כידור, אע"פ שברור ששם זה ניתן לו בילדותו, מ"מ ניתן לידרש למהותו של אדם.

וכן ניתן לדייק ולדרוש משם הניק... שכנראה היה מוכן מששת ימי בראשית

חרסון
הודעות: 1193
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי חרסון » א' מרץ 03, 2019 11:12 pm

זאב ערבות כתב:
חרסון כתב:ר' מאיר הוה דייק בשמא. כגון כידור, אע"פ שברור ששם זה ניתן לו בילדותו, מ"מ ניתן לידרש למהותו של אדם.

וכן ניתן לדייק ולדרוש משם הניק... שכנראה היה מוכן מששת ימי בראשית


תלוי אם מבינים את ר"מ כ'שמא קא גרים', שזה אינו שייך לניק. או שמבינים זה מצד השגח"פ וכו', שאז שייך לכל פרט ופרט, כולל ניק בפורומנו החשוב. ובכל מקרה, מבחינה פרוידיאנית אפשר לתלות הררים מדוע בחר פלוני שם זה דייקא...

זאב ערבות
הודעות: 8868
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מרץ 03, 2019 11:40 pm

חרסון כתב:
זאב ערבות כתב:
חרסון כתב:ר' מאיר הוה דייק בשמא. כגון כידור, אע"פ שברור ששם זה ניתן לו בילדותו, מ"מ ניתן לידרש למהותו של אדם.

וכן ניתן לדייק ולדרוש משם הניק... שכנראה היה מוכן מששת ימי בראשית


תלוי אם מבינים את ר"מ כ'שמא קא גרים', שזה אינו שייך לניק. או שמבינים זה מצד השגח"פ וכו', שאז שייך לכל פרט ופרט, כולל ניק בפורומנו החשוב. ובכל מקרה, מבחינה פרוידיאנית אפשר לתלות הררים מדוע בחר פלוני שם זה דייקא...

כמובן התכוונתי לניק בפורומנו (פורום כפורים) החשוב. אך מדוע צריך לרעות בשדות זרים כגון פרויד... לדוגמא אולי תוכל לשתף אותנו מה עומד מאחרי הניק "חרסון" בלי לגלות את זהותך?

חרסון
הודעות: 1193
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי חרסון » א' מרץ 03, 2019 11:52 pm

בשמחה. אחד מאבות-אבותי הקדומים התגורר שם (שנים לא רבות אחרי שהמלבי"ם שהה שם לתקופה קצרה). כשנרשמתי לפורום (ע"מ לברר משהו, ובפירוש שלא ע"מ להשתתף...) חיפשתי שם שיהיה קשור אלי איכשהוא, ומשום מה זה מה שצף. באותה מידה יכלתי לבחור 'וורשה', או 'ירושלים', או 'קובנה' (אולי גם חשבתי על האסוציאציה של 'הגניזה החרסונית'...).

לא חושב שחשפתי כאן טפח מזהותי. אא"כ יש כאן מישהו שחוקר את תולדות יהודי חרסון. מה שמשאיר את יתר המלאכה לפרויד ושות'....

זאב ערבות
הודעות: 8868
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 04, 2019 12:05 am

חרסון כתב:בשמחה. אחד מאבות-אבותי הקדומים התגורר שם (שנים לא רבות אחרי שהמלבי"ם שהה שם לתקופה קצרה). כשנרשמתי לפורום (ע"מ לברר משהו, ובפירוש שלא ע"מ להשתתף...) חיפשתי שם שיהיה קשור אלי איכשהוא, ומשום מה זה מה שצף. באותה מידה יכלתי לבחור 'וורשה', או 'ירושלים', או 'קובנה' (אולי גם חשבתי על האסוציאציה של 'הגניזה החרסונית'...).

לא חושב שחשפתי כאן טפח מזהותי. אא"כ יש כאן מישהו שחוקר את תולדות יהודי חרסון. מה שמשאיר את יתר המלאכה לפרויד ושות'....

ייש"כ. אולי לכבוד פורים שהוא בבחינת הסתר אסתיר, נוריד קצת מהמסכות ונגלה טפח ונכסה טפחיים ואז כל אחד יוכל לנסות את כוחו בזיהוי ע"י פרויד ושות'. אמור להיות מרתק! נקרא לזאת משחק "זהה את הניק"!

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי תוכן » ב' מרץ 04, 2019 1:38 am

קו ירוק כתב:
תוכן כתב: אבל מה אעשה שיש מקומות שאין ספק שהשמות ניתנו בכוונה להדרש. למשל השמות בספר רות, מחלון, כליון, ערפה, נעמי, מרה, אלימלך ברור שאלו לא השמות שניתנו להם בשעת לידתן, שהרי מי קורא לבנו 'כליון', אלא שהם שמות שקראו להם הנביאים או בני ביתם על שם מעשיהם וכדומה. וכיון, שיש מקומות שברור שהשמות נכתבו לכתחילה כדי להדרש, אז דון מינה ואוקי באתרה, שבכל מקום שיש לנו קושי בשמות, ניישב שעיקרם נכתבו כדי להדרש.

ומה שאמרת שאין לזה קבלה, הרי חלילה מלומר כן, אלא כל הקבלה מלאה בדרישת השמות, וכידוע דברי חז"ל שבין אצל לאצל יש לדרוש שלשה מאות גמלים טעונים. אלא שפעם חשבתי שדרשות אלו הם דרש, והיום אני מבין שדרשות אלו הם פשט!

מאחרון לראשון. לא אמרתי שאין קבלות. אמרתי שאם מקובלנו ניחא (וגם זה רק דרש), אבל להמציא מלבנו דברים שרעמא ויקשן בהכרח מביאים לידי ביטוי שתי מגמות שונות, זה מתאים ל'פשטות המתחדשים', לא למי שצמוד לקבלת חז"ל.

באשר לשמות על פי הפשט, בשביל להניח דעתך: מחלון יכול להיות גם "מייחל לאלוקיו" (ומה היא 'מחלה' בת צלפחד). 'ערפה' לשון קושי ושלטון.
'כליון' נכספה וגם כלתה נפשי.
ולדבריך מהו 'אונן' בן יהודה - לשן אנינות.
סוף דבר כל שם ניתן בגלל מהות בדרך כלל, אבל לא הייתי אומר שאנו יודעים הכל. ובכל מקרה זה לפשוטו של דבר. והקבלה של דרש, לפעמים יוצאת מדי פשוטו של מקרא, או מזלא גרים.



אני רוצה להבהיר את חילוקי הדעות בינינו, ואח"כ בל"נ אשתדל לענות לך.

אתה סבור ששמות אנשים בתנ"ך הם שמות כמו שמות של היום, פחות או יותר. זאת אומרת, ההורים קוראים לילד בשם כל שהוא, או מפני שאוהבים השם, או מפני שיש לשם משמעות כל שהיא, או כל טעם אחר, ועם השם הזה האדם עובר את כל החיים שלו. למשל, כשהתורה אומרת, שחם ילד את פוט, הכוונה שביום שנולד או סמוך לו נקרא פוט, ועל המצבה שלו רשמו 'פוט בן חם'. ומה שמצאנו בחז"ל שדרשו את השמות, אין זה אלא דרך דרש, ואם השם היה אחר, היו דורשים באופן אחר.

אני הקטן סבור, שאפשר שחלק מהשמות מתאימים לתיאור הנ"ל, אבל חלק ניכר מהשמות הם לא בהכרח השמות שאיתם נולדו האנשים, אלא כך הם נקראו על ידי סביבם או בנבואה באיזה שהוא שלב, אולי אפילו אחרי מותם. לפענ"ד השמות באים לבטא רעיון או מגמה, והדרש זה עצם כוונת הכתוב. זאת אומרת, שמות בני אדם נאמרו דוקא בכדי להדרש. הפשט הוא הדרש והדרש הוא הפשט.

האם הצגתי את שתי הדעות נכונה?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מרץ 04, 2019 6:16 am

הרב תוכן, למה שלא תביא גאולה לעולם ותאמר הדברים בשם אומרם?

אהה, כנראה בגלל האימרה הבאה המיוחסת לאומרם של הדברים: "אל תדבר על האנשים! דבר על הענינים"...

קו ירוק
הודעות: 5818
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מרץ 04, 2019 10:30 am

תוכן כתב:אני רוצה להבהיר את חילוקי הדעות בינינו, ואח"כ בל"נ אשתדל לענות לך.

אתה סבור ששמות אנשים בתנ"ך הם שמות כמו שמות של היום, פחות או יותר. זאת אומרת, ההורים קוראים לילד בשם כל שהוא, או מפני שאוהבים השם, או מפני שיש לשם משמעות כל שהיא, או כל טעם אחר, ועם השם הזה האדם עובר את כל החיים שלו. למשל, כשהתורה אומרת, שחם ילד את פוט, הכוונה שביום שנולד או סמוך לו נקרא פוט, ועל המצבה שלו רשמו 'פוט בן חם'. ומה שמצאנו בחז"ל שדרשו את השמות, אין זה אלא דרך דרש, ואם השם היה אחר, היו דורשים באופן אחר.

אני הקטן סבור, שאפשר שחלק מהשמות מתאימים לתיאור הנ"ל, אבל חלק ניכר מהשמות הם לא בהכרח השמות שאיתם נולדו האנשים, אלא כך הם נקראו על ידי סביבם או בנבואה באיזה שהוא שלב, אולי אפילו אחרי מותם. לפענ"ד השמות באים לבטא רעיון או מגמה, והדרש זה עצם כוונת הכתוב. זאת אומרת, שמות בני אדם נאמרו דוקא בכדי להדרש. הפשט הוא הדרש והדרש הוא הפשט.

האם הצגתי את שתי הדעות נכונה?

פחות או יותר הצגתם נכונה,
אלא שאיני חולק על עקרון דבריך, שהרי בכלל דבריך, דברי הקודמים; כלומר, 'שמואל' כי מה' שאילתיו, יצחק וישמעאל נאמרו בנבואה, מרים ע"ש קושי השעבוד, ועוד רבים. ויתכן כדבריך ששם שכונה ע"י סביבתם, או בסיבת מאורע כזה או אחר, נקבע כשמם לדורות; כמו ידידיה/שלמה, הדסה היא אסתר (שם פרסי: אסתהר, או הדסה ריחו טוב. מגילה יג.).
אבל זה לא אומר שיש בידינו כח להתחקות אחרי כל השמות האמורים במקרא - ולטעון שהם באים לדרשה. וכי לא היו שמות לאנשים בימיהם?
ולא זו, אלא מצאנו שמות שבאים לדרש אף שלא בהכרח שנולדו לדרש, אלא שמפאת מעשיהם דרשו חז"ל על שמם, אולי כי מזלם גרם, ומצאנו בבה"ט שדורש אודות שמות המרגלים, ואודות שמות המסעות במדבר סיני, וזה כעין 'עקרון תיעקר'.
ומסתמא אם דברי אלו גם אתה מסכים.

חלקתי רק בדבר אחד, שקשה לנו אנחנו, לבנות דרך ע"פ זה, או לומר שבכל שם ושם, מפאת קושיא צדדית כזו או אחרת, נחליט שודאי הוא נדרש לפשוטו של שם. וק"ו איו בכחנו להמציא מהו הדרש הנראה לנו.

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי תוכן » ב' מרץ 04, 2019 11:46 am

מקדש מלך כתב:הרב תוכן, למה שלא תביא גאולה לעולם ותאמר הדברים בשם אומרם?

אהה, כנראה בגלל האימרה הבאה המיוחסת לאומרם של הדברים: "אל תדבר על האנשים! דבר על הענינים"...


הרב מקדש מלך אשמח אם תגלה לי מי הם "אומרם".

חרסון
הודעות: 1193
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי חרסון » ב' מרץ 04, 2019 11:47 am

אהיה השוטה שמסביר את העקיצה: הוא מתכוון לר' גדליה נדל ז"ל.

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי תוכן » ב' מרץ 04, 2019 11:54 am

קו ירוק כתב:
תוכן כתב:אני רוצה להבהיר את חילוקי הדעות בינינו, ואח"כ בל"נ אשתדל לענות לך.

אתה סבור ששמות אנשים בתנ"ך הם שמות כמו שמות של היום, פחות או יותר. זאת אומרת, ההורים קוראים לילד בשם כל שהוא, או מפני שאוהבים השם, או מפני שיש לשם משמעות כל שהיא, או כל טעם אחר, ועם השם הזה האדם עובר את כל החיים שלו. למשל, כשהתורה אומרת, שחם ילד את פוט, הכוונה שביום שנולד או סמוך לו נקרא פוט, ועל המצבה שלו רשמו 'פוט בן חם'. ומה שמצאנו בחז"ל שדרשו את השמות, אין זה אלא דרך דרש, ואם השם היה אחר, היו דורשים באופן אחר.

אני הקטן סבור, שאפשר שחלק מהשמות מתאימים לתיאור הנ"ל, אבל חלק ניכר מהשמות הם לא בהכרח השמות שאיתם נולדו האנשים, אלא כך הם נקראו על ידי סביבם או בנבואה באיזה שהוא שלב, אולי אפילו אחרי מותם. לפענ"ד השמות באים לבטא רעיון או מגמה, והדרש זה עצם כוונת הכתוב. זאת אומרת, שמות בני אדם נאמרו דוקא בכדי להדרש. הפשט הוא הדרש והדרש הוא הפשט.

האם הצגתי את שתי הדעות נכונה?

פחות או יותר הצגתם נכונה,
אלא שאיני חולק על עקרון דבריך, שהרי בכלל דבריך, דברי הקודמים; כלומר, 'שמואל' כי מה' שאילתיו, יצחק וישמעאל נאמרו בנבואה, מרים ע"ש קושי השעבוד, ועוד רבים. ויתכן כדבריך ששם שכונה ע"י סביבתם, או בסיבת מאורע כזה או אחר, נקבע כשמם לדורות; כמו ידידיה/שלמה, הדסה היא אסתר (שם פרסי: אסתהר, או הדסה ריחו טוב. מגילה יג.).
אבל זה לא אומר שיש בידינו כח להתחקות אחרי כל השמות האמורים במקרא - ולטעון שהם באים לדרשה. וכי לא היו שמות לאנשים בימיהם?
ולא זו, אלא מצאנו שמות שבאים לדרש אף שלא בהכרח שנולדו לדרש, אלא שמפאת מעשיהם דרשו חז"ל על שמם, אולי כי מזלם גרם, ומצאנו בבה"ט שדורש אודות שמות המרגלים, ואודות שמות המסעות במדבר סיני, וזה כעין 'עקרון תיעקר'.
ומסתמא אם דברי אלו גם אתה מסכים.

חלקתי רק בדבר אחד, שקשה לנו אנחנו, לבנות דרך ע"פ זה, או לומר שבכל שם ושם, מפאת קושיא צדדית כזו או אחרת, נחליט שודאי הוא נדרש לפשוטו של שם. וק"ו איו בכחנו להמציא מהו הדרש הנראה לנו.


אם יש בידינו לדרוש השמות אם לאו, נדמה שזה מחלוקת בבלי וירושלמי איפה שהוא.

ובכל זאת, אין אני יודע למה יגרע חלקם של שמות אנשים מכל שאר חלקי התנ"ך שבידינו לדרוש כל עוד שאנו דורשים באספקלריית חז"ל. ובודאי מצאנו אין סוף שמות שנדרשו בראשונים ובאחרים.

עכשיו לנקודה שאתה חלוק עלי, שאני סבור שמפאת קושיא צדדית, או לא כל כך צדדית, זו או אחרת, אני סבור ששם זה בודאי נכתב להדרש, ואתה סבור שמכלל ספק לא יצא, ואולי זה שם של אדם רגיל, ובמקרה יצא כך וכך, וכדברי החת"ס שרוב הדוחקים אמת. ואני הקטן סבור, כיון שאנחנו מוצאים במקרא כל כך הרבה דרישות שמות, ושינויי שמות (אברם-אברהם יעקב-ישראל, ירובעל-גדעון) ועוד, ובחז"ל מצאנו שכל כך דרשו את השמות, שלדעתי זה מוכיח ללא ספק שבסיבה קלה יחסית, הגישה הפשטנית והנכונה היא, ששמות אלו ניתנו להדרש. ועל אכו"כ כשמדובר על קושיא חזקה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מרץ 04, 2019 12:07 pm

אכן. נראה לי שראיתי את ההסבר הזה ב'מתורתו של רבי גדליה'.
והאימרה ההיא נאמרה להר"י שילת בשיחתו הראשונה עם רבי גדליה.
כנראה הספר ישנו תח"י הרב תוכן, הלוא כן? (הוא אינו נמצא תחת ידי).

הנה. מצאתי.
viewtopic.php?f=7&t=40688&p=497821&hilit=%D7%94%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%AA+%D7%A0%D7%93%D7%9C#p468024

קו ירוק
הודעות: 5818
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מרץ 04, 2019 1:36 pm

תודה.
הנקודה שלי היא שלשמות שלא התפרשו מהותם במקרא או בחז"ל, קשה מאוד למצא פרשנות בת דורינו שהינה אמת, ברובם המוחלט של המקרים.
שבא ודדן איננו יודעים משמעותן (אני בכל אופן לא יודע).
וכפי שאינני יודע מהו מעכה/מעכת המשמש גם אצל עם ישראל, גם אצל הארמיים וגם אצל פלשתים, בשמות של זכרים ונקבות ובשמות אומות.
ולדרוש מעצמנו אין טעם. מה שברור שאלו שמות שהשתמשו בהם בעמים שונים שהיו לפני כן קרובים יותר זל"ז.

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי תוכן » ב' מרץ 04, 2019 11:30 pm

מקדש מלך כתב:אכן. נראה לי שראיתי את ההסבר הזה ב'מתורתו של רבי גדליה'.
והאימרה ההיא נאמרה להר"י שילת בשיחתו הראשונה עם רבי גדליה.
כנראה הספר ישנו תח"י הרב תוכן, הלוא כן? (הוא אינו נמצא תחת ידי).

הנה. מצאתי.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 9C#p468024


אני אישית לא זכור לי ששמעתי את זה מרג"נ. את ספרו של הר"י שילת יש לי. אבל הדבר שכתבתי התברר לי רק בשנה או שנתיים האחרונות, כך שאפילו אם רג"נ השפיע עלי שלא ביודעין, אבל בהחלט לא התעטפתי בטלית שאינו שלי.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' מרץ 05, 2019 12:05 am

לא חשבתי שאתה גונב רעיונות.
היה נראה לי שאתה רוצה לשכנע בכוחו של ה'לוגוס', בלי להזדקק ל'אתוס'.

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2019 12:07 am

זאב ערבות כתב:אז גם השמות חוה, נח, אברהם, שרה, אליעזר וכו' ניתנו רק להדרש?


בודאי! הרי הדרשות מפורשות בתורה.

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2019 1:17 am

יקים כתב:כב' הרב תוכן צודק בעיקרון שכל שם בתורה ניתן וצריך להידרש, מי שעסק פעם בנושא 'שמות' בחז"ל יודע שזה דבר בסיסי מאוד בחז"ל במדרשים.
אולם הוא אינו צודק כלל וכלל, שזה הפשוטו של מקרא, ח"ו לומר דברים אלו.
ואגב, שמות רבים, נמצאו ג"כ בחפירות ארכיאולוגיות (עם לפעמים עם הטייה לשונית הקשורה למבטא), וכי עלתה על דעת א' ממפרשי התורה להכחיש את מציאות השמות הכתובות בתורה.
אשמח אם יביא כב' ראיות ומקורות לכך.
)המוציא מחבירו עליו הראיה...)


לא טענתי שכל השמות נאמרו רק לדרש. בודאי היו שמות שהיו רק שמות, טענתי היא אבל, שכל מקום שיש קושיא על השמות, אז דרך נכונה לפתור את הבעיה, זה להבין ששמות רבים נאמרו כדי לדרוש, וזה יכול להיות אחד מהם.

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2019 1:19 am

קו ירוק כתב:תודה.
הנקודה שלי היא שלשמות שלא התפרשו מהותם במקרא או בחז"ל, קשה מאוד למצא פרשנות בת דורינו שהינה אמת, ברובם המוחלט של המקרים.
שבא ודדן איננו יודעים משמעותן (אני בכל אופן לא יודע).
וכפי שאינני יודע מהו מעכה/מעכת המשמש גם אצל עם ישראל, גם אצל הארמיים וגם אצל פלשתים, בשמות של זכרים ונקבות ובשמות אומות.
ולדרוש מעצמנו אין טעם. מה שברור שאלו שמות שהשתמשו בהם בעמים שונים שהיו לפני כן קרובים יותר זל"ז.


ברור שיש שמות שלא נדע לדרשם, אבל ברגע שמתחילים להעמיק בדרשת השמות, יש כל מיני שמות שפתאום אתה מצליח לגלות משמעותם.

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי יקים » ג' מרץ 05, 2019 2:17 am

הרב תוכן, אני מבין שיש לך בכתובים דברים מעניינים בתחום השמות בתנ"ך.
אנא שתף אותנו.
נערך לאחרונה על ידי יקים ב ג' מרץ 05, 2019 8:50 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8868
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' מרץ 05, 2019 3:09 am

יקים כתב:הרב תוכן, אני מבין שיש לך בכתובים דברים מעניינים בתחום השמחת בתנ"ך.
אנא שתף אותנו.

לרב תוכן יש הרבה דברים מענינים לשתף אך כיוון שכבר נכווה כמה פעמים שומר אותם לעצמו( גם לי יש דברים מענינים אך כאשר אני מעלה אותם מיד מוחקים, כמו הפצצה שנעצרה באוויר... )

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שבא ודדן

הודעהעל ידי תוכן » ג' מרץ 05, 2019 8:36 am

יקים כתב:הרב תוכן, אני מבין שיש לך בכתובים דברים מעניינים בתחום השמחת בתנ"ך.
אנא שתף אותנו.


אני חושב שכל אחד שישים לב לשמות שבתנ"ך יגלה דברים מרתקים. בכל מקרה, אני כותב פה בין גברא לגברא, בדרך כלל ללא ספרים לנגד עיני וללא מאגרים. אם אני רוצה לפרסם פה משהו שראוי לפרסום, אני צריך לכתוב את זה לעצמי קודם, ואח"כ להדביק פה. כל זה לוקח זמן וכוח, ויותר מדי זמן אין לי, ומה עוד שאני עצלן גדול.

אכתוב פה פרפרת אחת, השמות אלדד ומידד, הם שמות מורכבים, ושני האנשים מנהלים דו שיח ביניהם.

מידד שואל מי-דד, ואלדד עונה אל-דד.

להרחבה קצת: מצאנו כמה שמות בתנ"ך שהם בעצם שאלה, כגון מי-כל (השוה לשם יהו-כל), מי-רב, א-הוד (השוה לשם הוד-יה). כמובן, שהשאלה שצריכה להשאל היא, למה המקרא מביא קודם את התשובה ואח"כ את השאלה.

בכל מקרה, אין ספק שהפסוק מגלה לנו כאן משהו על אופי הנבואה של אלדד ומידד, ושהדרש בשמות עיקר, וכפי הנראה כלל לא נולדו עם שמות אלו.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים