מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

"ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ש' מרץ 02, 2019 11:25 pm

פעמים שכלל ישראל נקרא בשם "ישורון", מה ההבדל בניהם?
שמעתי בזה פעם ביאור ע"ד הסוד, ואיני זוכר ביאור הדברים. ובעיקר ע"ד הפשט.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי דרומי » ש' מרץ 02, 2019 11:53 pm

יש שלושה שמות - יעקב, ישראל וישורון.

יעקב הוא הפחות ביותר, שכן הוא מלשון עקב. ישראל הוא נעלה יותר, מלשון שררה והתגברות, אבל עדיין מודגש בשם זה שיש בעיות שצריך להתגבר עליהם. ואילו השם ישורון הוא הנעלה ביותר, שכן הוא מלשון שיר, וכל כולו ענין חיובי.

ה'צמח צדק' מבאר את לשון הכתוב 'ועתה ישראל' - שרק עכשיו ("ועתה") נקראים בשם 'ישראל', ואילו לעתיד לבוא לא ייקראו עוד 'ישראל' אלא 'ישורון'.

זה בינתיים מהרשום בזכרוני.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי תוכן » א' מרץ 03, 2019 12:18 am

ישר-אל ו-ישר-ון הם אותו שם, רק שהסיומת משתנה מ-אל ל-ון. שתי הסיומות מציינות תוספת כוח.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' מרץ 03, 2019 12:20 am

תוכן כתב:ישר-אל ו-ישר-ון הם אותו שם, רק שהסיומת משתנה מ-אל ל-ון. שתי הסיומות מציינות תוספת כוח.

בכתיב חסר דווקא (ולא בדקתי איך זה כתוב בתורה).
יש מקור לדבריך?
סיום של "ון" מורה על תוספת כח?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' מרץ 03, 2019 12:33 am

אכן לכאורה ישורון נמצא תמיד במעלתם של ישראל.
''ויהי בישורון מלך''. ''וישורון בחרתי בו''
''ומשמחתך ששמחת בו קראת את שמו ישראל וישורון'' (בנוסח תפילת 'לעולם יהא אדם')
''ישורון עמך ישיר חסדך בטוב לקח'' (יום כפור קטן) ועוד רבים.
ועיין בעץ יוסף (על תפילת לעולם יהא אדם) מה שכתב שהוא לשון יושר ובגימ' ישר ונאה. ובעיון תפילה שם ''ישר שבישרים''.
ואולי כל ענינו של תואר זה הוא על מעלתם של ישראל, ואינו רק שם עצם אלא שם תואר. ועיין.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2103
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ב' מרץ 04, 2019 9:40 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:
תוכן כתב:ישר-אל ו-ישר-ון הם אותו שם, רק שהסיומת משתנה מ-אל ל-ון. שתי הסיומות מציינות תוספת כוח.

בכתיב חסר דווקא (ולא בדקתי איך זה כתוב בתורה).
יש מקור לדבריך?
סיום של "ון" מורה על תוספת כח?

אנחנו רואים ששמות המלאכים רובם ככולם מסיימים או ב-אל או ב-ון.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי לייטנר » ב' מרץ 04, 2019 9:54 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:
תוכן כתב:ישר-אל ו-ישר-ון הם אותו שם, רק שהסיומת משתנה מ-אל ל-ון. שתי הסיומות מציינות תוספת כוח.

בכתיב חסר דווקא (ולא בדקתי איך זה כתוב בתורה).
יש מקור לדבריך?
סיום של "ון" מורה על תוספת כח?


און = כח

אך לא עולה בדעתי דוגמא לכך בשם.

ארופאי
הודעות: 159
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי ארופאי » ב' מרץ 04, 2019 10:32 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:פעמים שכלל ישראל נקרא בשם "ישורון", מה ההבדל בניהם?

משך חכמה ויקרא טז,ל: כי אתה סלחן לישראל ומחלן לשבטי ישורון בכל דור. (תפלת יו"כ) הנה בכל תפלה לא נזכר שבטי ישורון, הלא דבר הוא...... וזה שאמרו כי אתה סלחן לישראל, היינו על כל החטאים שבין אדם למקום, שהרושם הוא משורש העגל, שנאמר אלה אלקיך ישראל, (שמות לב, ד) ושם נאמר סלחתי כדבריך, (במדבר יד, ב רש"י עקב ט, יט פרקי דר"א סו"פ מ"ו וע"ש בהגהות הרד"ל, וע' הגהות הרש"ש לשמות רבה נא-ד אות ד) ומחלן לשבטי ישורון, הוא על חטאים שבין אדם לחבירו, ששורש שלהן הוא מחטא מכירת יוסף, שחטאו שבטי ישורון. ודו"ק בכ"ז. ואכמ"ל. עכ"ל.
יעו"ש כל מה שדלגתי.

ארופאי
הודעות: 159
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי ארופאי » ב' מרץ 04, 2019 10:49 pm

ר_חיים_הקטן כתב:אנחנו רואים ששמות המלאכים רובם ככולם מסיימים או ב-אל או ב-ון.
[/quote]
בבית ישי (דרשות סי' נה הערה יב) הביא מהגר"א דג' כתות של מלאכים הן; יש ששמם מסתיים באותיות א"ל (כגון מיכאל גבריאל מיכאל) יש באותיות ו"ן (כגון מטטרון סנדלפון) ויש באותיות י"ה (כגון זבדיה), ושלשה אלו עולים 'אלהינו'.
ויעו"ש בבי"ש שכ' דבר נחמד עפ"ז לגבי אבני החושן.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי תוכן » ב' מרץ 04, 2019 11:31 pm

לייטנר כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:
תוכן כתב:ישר-אל ו-ישר-ון הם אותו שם, רק שהסיומת משתנה מ-אל ל-ון. שתי הסיומות מציינות תוספת כוח.

בכתיב חסר דווקא (ולא בדקתי איך זה כתוב בתורה).
יש מקור לדבריך?
סיום של "ון" מורה על תוספת כח?


און = כח

אך לא עולה בדעתי דוגמא לכך בשם.


גמרא סנהדרין איטמון סיגרון למשל. (וזה דלא כרד"ק גבי אישון.)

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' מרץ 05, 2019 1:32 am

תוכן כתב:
לייטנר כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:
תוכן כתב:ישר-אל ו-ישר-ון הם אותו שם, רק שהסיומת משתנה מ-אל ל-ון. שתי הסיומות מציינות תוספת כוח.

בכתיב חסר דווקא (ולא בדקתי איך זה כתוב בתורה).
יש מקור לדבריך?
סיום של "ון" מורה על תוספת כח?


און = כח

אך לא עולה בדעתי דוגמא לכך בשם.


גמרא סנהדרין איטמון סיגרון למשל. (וזה דלא כרד"ק גבי אישון.)



לייטנר כתב:
און = כח

אך לא עולה בדעתי דוגמא לכך בשם.


וכתב על זה החכם דמתקרי "במבי" (במק"א)

לכאורה בדיוק הפוך, תוספת "ון" מקטינה את המילה לדוג'
אישון העין - יש שפירשוהו מלשון אישון לילה מכיון שהוא שחור
והמצודת דוד כמדומני מפרש מלשון "איש קטן" (שאתה מביט בעין אדם אתה רואה עצמך בקטן) מכיוון שתוספת "ון" מקטינה.

וכן מסביר המהרש"א בסוטה ח: ששואלת הגמ' מהיכן נלמד מידה כנגד מידה גם בחצי סאה. ומתרצת מהפסוק "כי כל סאון סואן..." ומסביר המהרש"א ש"סאון" בא להקטין, כלומר ללמד חצי סאה.

וכן המהרש"א בחגיגה יד. ד"ה כורסיה כותב
ש"שבתון" בא להקטין !!! (פרשת שבוע האחרונה - שבת שבתון)

וא"כ צריך עיון עניין "ישורון" !

עזריאל ברגר
הודעות: 12999
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 05, 2019 8:09 am

לייטנר כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:
תוכן כתב:ישר-אל ו-ישר-ון הם אותו שם, רק שהסיומת משתנה מ-אל ל-ון. שתי הסיומות מציינות תוספת כוח.

בכתיב חסר דווקא (ולא בדקתי איך זה כתוב בתורה).
יש מקור לדבריך?
סיום של "ון" מורה על תוספת כח?


און = כח

אך לא עולה בדעתי דוגמא לכך בשם.

לתיבת און יש כמה משמעויות:
א. כוח (ראשית אוני).
ב. שבר/צער (בן אוני).
ג. שם אדם (און בן פלת).
ד. שם מקום או שם של ע"ז (פוטיפרע כהן און).

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי דרומי » ג' מרץ 05, 2019 9:53 am

בפרשת וזאת הברכה מופיעים שלושת השמות בבת אחת: "תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב. ויהי בישורון מלך, בהתאסף ראשי עם, יחד שבטי ישראל".

וב'תורת מנחם' חלק לה עמ' 147 ואילך האריך מאוד בביאור שלושת השמות והסבר הכתובים לפי זה.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי לייטנר » ג' מרץ 05, 2019 11:30 am

וכל מה שכתבו החברים לעיל ביחס להערתי, מתמצה בדברי: "אך לא עולה בדעתי לדוגמא לכך בשם"... וד"ל.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2103
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ו' נובמבר 22, 2019 1:06 pm

ממתי נקרא שמו של יעקב אבינו "ישורון"? האם הוא קיבל את השם הזה בזמן שהוא קיבל את השם "ישראל" או לפני כן או לאחרי כן?
קצת קשור לענין: http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=15822

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי מיללער » ו' אוגוסט 07, 2020 10:16 pm

לא ראיתי שהובאו כאן דברי הרמב"ן (דברים ב' י וכן דברים ז' יב) שלכן נקרא יעקב ישורון "כי היפך העקוב מישור" "כי שמות ישמרו הטעם ויחליפו המלות כמו זרח וצחר, וכן יעשו לשבח, יכנו יעקב שהוא לשון מרמה או לשון עקלקלות, ויקראו אותו ישרון מן תם וישר".

למעשה איפה נמצא שיעקב (ישראל סבא) ג"כ נקרא בשם ישורון, לכאורה מצינו רק שכלל ישראל נקראים בשם ישורון.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' אוגוסט 09, 2020 12:46 am

מיללער כתב:רמב"ן פרשת דברים: יְכַנּוּ יַעֲקֹב וְיִקְרְאוּ אוֹתוֹ יְשֻׁרוּן.
כלומר, מצאנו שכינו את השם 'יעקב' בשם 'ישורון'; אך לא מצאנו שיעקב אבינו נקרא 'ישורון' אלא בתנא דבי אליהו: 'קָרָאתָ אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל וִישֻׁרוּן'.
נערך לאחרונה על ידי ביקורת תהיה ב א' אוגוסט 09, 2020 10:22 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' אוגוסט 09, 2020 1:10 am

תוכן כתב:'ישר־אל' ו'ישר־ון' הם אותו שם, רק שהסיומת משתנה מ'אל' ל'ון'. שתי הסיומות מציינות תוספת כוח.
אונקלוס מתרגם 'ישרון' – 'ישראל'. ואף יונתן מתרגם 'אַל־תִּירָא עַבְדִּי יַעֲקֹב, וִישֻׁרוּן בָּחַרְתִּי בוֹ' – 'לֹא תִדְחַל עַבְדִּי יַעֲקֹב, וְיִשְׂרָאֵל דְּאִתְרְעֵיתִי בֵהּ'.
וכן הוא בספר 'הזהר' פרשת וישלח על פסוק זה: 'יְשֻׁרוּן'. אַמַּאי אִקְּרוֹן יִשְׂרָאֵל בִּשְׁמָא דָא? אֶלָּא 'יִשְׂרָאֵל' וִ'ישֻׁרוּן' כֹּלָּא חַד.
ברם, לדברי רמב"ן הנ"ל, אדרבה, 'יעקב' ו'ישרון' שם אחד הוא.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי באמונתו » ו' אוקטובר 06, 2023 2:07 pm

שייף נפיק כתב:אכן לכאורה ישורון נמצא תמיד במעלתם של ישראל.
''ויהי בישורון מלך''. ''וישורון בחרתי בו''
''ומשמחתך ששמחת בו קראת את שמו ישראל וישורון'' (בנוסח תפילת 'לעולם יהא אדם')
''ישורון עמך ישיר חסדך בטוב לקח'' (יום כפור קטן) ועוד רבים.
ועיין בעץ יוסף (על תפילת לעולם יהא אדם) מה שכתב שהוא לשון יושר ובגימ' ישר ונאה. ובעיון תפילה שם ''ישר שבישרים''.
ואולי כל ענינו של תואר זה הוא על מעלתם של ישראל, ואינו רק שם עצם אלא שם תואר. ועיין.

הופעתו הראשונה: וישמן ישורון ויבעט וגו'

עזריאל ברגר
הודעות: 12999
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 06, 2023 4:55 pm

בתנ"ך מופיע ד פעמים:
(1) "וַיִּשְׁמַ֤ן יְשֻׁרוּן֙ וַיִּבְעָ֔ט שָׁמַ֖נְתָּ עָבִ֣יתָ כָּשִׂ֑יתָ וַיִּטֹּשׁ֙ אֱל֣וֹהַּ עָשָׂ֔הוּ וַיְנַבֵּ֖ל צ֥וּר יְשֻֽׁעָתֽוֹ׃" (דברים ל"ב, ט"ו)
(2) "וַיְהִ֥י בִֽישֻׁר֖וּן מֶ֑לֶךְ בְּהִתְאַסֵּף֙ רָ֣אשֵׁי עָ֔ם יַ֖חַד שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃" (דברים ל"ג, ה')
(3) "אֵ֥ין כָּאֵ֖ל יְשֻׁר֑וּן רֹכֵ֤ב שָׁמַ֨יִם֙ בְּעֶזְרֶ֔ךָ וּבְגַֽאֲוָת֖וֹ שְׁחָקִֽים׃" (דברים ל"ג, כ"ו)
(4) "כֹּֽה־אָמַ֨ר יְ‑הוָ֥ה עֹשֶׂ֛ךָ וְיֹֽצֶרְךָ֥ מִבֶּ֖טֶן יַעְזְרֶ֑ךָּ אַל־תִּירָא֙ עַבְדִּ֣י יַֽעֲקֹ֔ב וִֽישֻׁר֖וּן בָּחַ֥רְתִּי בֽוֹ׃" (ישעיהו מ"ד, ב')

אפשר לומר שגם הראשון הוא לשון שבח וחשיבות, כלומר: הוא היה כל כך משובח, וחבל שהשמין ובעט...
אבל כל האחרים - ודאי מוזכרים לשבח.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי לבנון » ג' אוקטובר 10, 2023 12:06 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:פעמים שכלל ישראל נקרא בשם "ישורון", מה ההבדל בניהם?
שמעתי בזה פעם ביאור ע"ד הסוד, ואיני זוכר ביאור הדברים. ובעיקר ע"ד הפשט.

בשם יעקב יש שתי משמעויות לגריעותא, שפלות ממה שהעקב נמצא בתחתית הגוף, ועקמומית מלשון והיה העקוב למישור. והקב"ה מאהבתו שאהב אותו ומשמחתו ששמח בו, נתן לו שני שמות שמורים היפך אלו. כנגד השפלות נקרא שמו ישראל מלשון שררה, וכנגד העקמימות נקרא שמו ישורון לשון יושר (כאשר הובא למעלה מהרמב"ן).

זיז שדי
הודעות: 546
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: "ישראל" - "ישורון" - מה ההבדל?

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' אוקטובר 17, 2023 2:16 am

אעתיק מה שכתבתי במקום אחר. ואני רואה שב"ה כיוונתי לדברי אחד הכותבים כאן אך מאחר שיש בדברי כמה חידושים אביאם כצורתם.
שמאהבתך שאהבת אותו.... קראת את שמו ישראל וישורון

מה השם ישורון? ולמה נקרא כן.
והנה מצאנו בעיקר ב' פי' לרבותינו הראשונים, א) מגזרת ישר והפך יעקב. (רמב"ן, אבן עזרא, ועוד) ב) מגזרת ראיה כמו אשורנו ולא קרוב. אך צ"ע דהיכן נקרא כן ולמה נשתנה שמו.

והנה מצאנו שורש ג' השמות בפסוק אחד בהושע יב ד 'בבטן עקב את אחיו, ובאונו שרה את אלהים' השם יעקב הוא ע"ש מה שעשה בבטן אמו, השם ישורון (ישר און) ע"ש ובאונו שרה, והשם ישראל ע"ש שרה את אלהים.
ונמצא ששם ישורון הוא אונו של יעקב ששרה את אלהים והשם ישראל הוא הכח של המלאך ששרה עליו. והוא עניין גדולים צדיקים יותר ממלאכי השרת, שלמלאך אין כח פרטי כי אם כח עליון שבו, אך צדיקים יש להם כח עצמם ומאונו שלו שרה את אלהים ויוכל.
ונמצא עניין און ואל אחד הוא, אך און מיוחס יותר לכח עצמו מאשר לאל שהוא עניין כללי (וא"ש הגמרא ב"ב קיא ב דלימא קרא ראשית און, דאון גופיה הוא אונו ודו"ק)
ולפי"ז א"ש חילופי בית אל - בית אוון דמתחילה נקרא בית אל ובית און לשון מתחלף וכשחטאו קראוהו בית אוון לשון נופל על לשון. (ועיין עמוס ה ה ודו"ק)
ומזה נבוא לשמות המלאכים שמצאנו רובם מסתיימים בשם אל (מיכאל, גבריאל, וכיו"ב) אך גם מצאנו מסתיימים בשם און כגון (סנדלפון, מטטרון (סמליון)) והנה קיבלתי ממורי ורבי הגרשא"מ שליט"א ששמות המסתיימים באל מותר לאומרם אך המסתיימים באון אסור לאומרם, ונראה ע"פ מה שבארנו בענין און שהוא דבר שלא ניתן ליאמר והוא מה שאמר הכתוב 'כי לא ישא לפשעכם כי שמי בקרבו' ואמרו רז"ל זה מטטרון ששמו כשם רבו, ומזה פקר אחר, ולכן אין לאומרם וד"ל.
ורמז נאה מצאתי ד'און' הוא בגימטריא אל ושם הוי"ה והוא בדיוק מה שכתבתי לעיל והיינו כי שמי בקרבו והבן


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 71 אורחים