מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

זמן ציווי המשכן - לשי' הרמב"ן

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
כח עליון
הודעות: 338
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

זמן ציווי המשכן - לשי' הרמב"ן

הודעהעל ידי כח עליון » ב' אפריל 01, 2019 9:09 pm

הרמב"ן האריך בכמה מקומות בתורה (שמות ויקרא ודברים) שפרשיות המשכן (תרומה תצוה וכו') נמסרו למשה רבינו במ' יום ראשונים, ודלא כרש"י שפי' שנצטווה ע"כ במ' יום אחרונים.
והנה בדברים י כתב הרמב"ן ז"ל:
בעת ההיא הבדיל ה' את שבט הלוי. מוסב לענין ראשון בעת ההיא בשנה הראשונה שיצאתם ממצרים וטעיתם בעגל ובני לוי לא טעו הבדילם המקום מכם לשון רש"י ואם כן יאמר כי מן העת ההיא הובדלו לפניו יתברך כי לא הבדילם במעשה עד השנה השנית בחדש השני או ירמוז למה שאמר להם (שמות לב כט) מלאו ידכם היום לה' כי יהיה זה לכם מלוא ידים בעבודת כהונה ולויה והנכון בעיני כי "בעת ההיא" השני כראשון (לעיל פסוק א) כי בעת שאמר לו פסל לך שני לוחות אבנים (שמות לד א) נתרצה לישראל ונצטוה על המשכן ואז נתרצה גם לאהרן ונצטוה (שם כח ד) ועשו בגדי קדש לאהרן אחיך ולבניו לקדשו לכהנו לי וצוהו במלואים ולכך אמר כי אלעזר כהן תחת אביו שהיתה בהם משחתם לכהונת עולם לדורותם ועשה הבדלת כל השבט ענין אחד כי מן היום ההוא היה לפניו שיהיו שבטו נתונים נתונים לו לעבוד עבודת המשכן או יאמר כי שבט הלוי נבדל בעת ההיא להיות הכהנים מהם כי גם הם נושאים הארון וכן ויתנה אל הכהנים בני לוי הנושאים את ארון ברית ה' (להלן לא ט) והם שישרתו לשם ויברכו בשמו וטעם עד היום הזה בעבור כהונת אלעזר כאומר אז הבדילם לשרתו ויהי כן עד היום הזה

איך זה מתיישב עם דבריו בשאר מקומות, ואפי' כמה פסוקים קודם לכן (י,א)

ביקורת תהיה
הודעות: 1023
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: זמן ציווי המשכן - לשי' הרמב"ן

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' אפריל 06, 2019 10:24 pm

בהכרח זו משנה ראשונה, ואחר כך חזר בו ופירש בדרך אחרת, ומשנה ראשונה משום מה לא זזה ממקומה.

ח. רוזנברג
הודעות: 122
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: זמן ציווי המשכן - לשי' הרמב"ן

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » א' אפריל 07, 2019 9:21 am

עי' מהדו' הרב שעוועל ובית היין שיישבו שניהם באותה דרך, שכוונת הרמב"ן לציווי של עשיית הארון, יעויי"ש.

ביקורת תהיה
הודעות: 1023
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: זמן ציווי המשכן - לשי' הרמב"ן

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' אפריל 07, 2019 10:33 am

דומה שאין ביישובם ממש, שכן האמירה 'פסל לך' נאמרה בסוף הארבעים האמצעיים, ואו-אז – כותב הרמב"ן – נצטוה על המשכן ועל עשיית בגדי הכהונה.

כח עליון
הודעות: 338
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: זמן ציווי המשכן - לשי' הרמב"ן

הודעהעל ידי כח עליון » א' אפריל 07, 2019 3:46 pm

ח. רוזנברג כתב:עי' מהדו' הרב שעוועל ובית היין שיישבו שניהם באותה דרך, שכוונת הרמב"ן לציווי של עשיית הארון, יעויי"ש.

דחוק כמו שכתב הרב ביקורת
כי "בעת ההיא" השני כראשון (לעיל פסוק א) כי בעת שאמר לו פסל לך שני לוחות אבנים (שמות לד א) נתרצה לישראל ונצטוה על המשכן ואז נתרצה גם לאהרן ונצטוה (שם כח ד) ועשו בגדי קדש לאהרן אחיך ולבניו לקדשו לכהנו לי וצוהו במלואים

גם אם נפרש נצטווה על המשכן, כעשיית הארון, א"כ תצטרך לחלק בין פרשת תרומה ופרשת תצוה שבה נצטווה 'ועשו בגדי קודש'.
הרמב"ן מפרש שבחירת אהרן נעשתה אחרי העגל כחלק מן הריצוי, אמנם כבר נאמר על אהרן בפרשת שמות 'אהרן אחיך הלוי' משמע לשון חשיבות (ובודאי כבר עמדו על זה).


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 14 אורחים