מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור דברי האבן עזרא (בראשית ד, ג)

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

ביאור דברי האבן עזרא (בראשית ד, ג)

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' אפריל 01, 2019 9:19 pm

מה פירוש דברי האבן עזרא בשיטה אחרת, בראשית ד, ג
'והאומר כי 'מנחה' היא שתובא ביד, הנה שבה אל הבל ולא מנחתו, שהוא מבכורות צאנו.
כוונתו להקשות ממה דכתיב וישע ה' אל הבל ואל מנחתו, הרי ששייך מנחה גם בבהמות
אבל מה פירוש המילים המודגשות, זה חלק מהקושיא, או שמא תירוץ

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ביאור דברי האבן עזרא

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 01, 2019 9:23 pm

נראה שכוונתו ללעוג לפירוש כאומר הנה הפירוש הזה דבר הבל (שבה אל הבל מתאים להיות הבל) אבל לא מתאים למנחתו כי אינה כזאת.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ביאור דברי האבן עזרא

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' אפריל 01, 2019 9:31 pm

אוצר החכמה כתב:נראה שכוונתו ללעוג לפירוש כאומר הנה הפירוש הזה דבר הבל (שבה אל הבל מתאים להיות הבל) אבל לא מתאים למנחתו כי אינה כזאת.

רעיון יפה, אבל לפי זה עיקר קושייתו אינו מפורשת כלל, חוץ אם נאמר שרימז זאת בתיבות 'והוא מבכורות צאנו', אך אין זה מתאים כל כך בלשון

עיניו כיונים
הודעות: 345
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: ביאור דברי האבן עזרא

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ב' אפריל 01, 2019 9:44 pm

שברי לוחות כתב:מה פירוש דברי האבן עזרא בשיטה אחרת, בראשית ד, ג
'והאומר כי 'מנחה' היא שתובא ביד, הנה שבה אל הבל ולא מנחתו, שהוא מבכורות צאנו.
כוונתו להקשות ממה דכתיב וישע ה' אל הבל ואל מנחתו, הרי ששייך מנחה גם בבהמות
אבל מה פירוש המילים המודגשות, זה חלק מהקושיא, או שמא תירוץ

במק"ג הכתר: "הנה שכח אל הבל ואל מנחתו", והכל א"ש.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ביאור דברי האבן עזרא

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' אפריל 01, 2019 10:03 pm

ייש"כ

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ביאור דברי האבן עזרא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אפריל 01, 2019 10:52 pm

שברי לוחות כתב:רעיון יפה, אך אין זה מתאים בלשון.
ועל כגון דא היה אומר הגר"ח שמואלביץ נ"ע:
ס'נִיט רִיכְטִיג, אָבֶּער דֶער כַאפּ אִיז גוּט...

הפשוט בפשטותו
הודעות: 294
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: ביאור דברי האבן עזרא (בראשית ד, ג)

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ד' אפריל 03, 2019 12:23 pm

שברי לוחות כתב:מה פירוש דברי האבן עזרא בשיטה אחרת, בראשית ד, ג
'והאומר כי 'מנחה' היא שתובא ביד, הנה שבה אל הבל ולא מנחתו, שהוא מבכורות צאנו.
כוונתו להקשות ממה דכתיב וישע ה' אל הבל ואל מנחתו, הרי ששייך מנחה גם בבהמות
אבל מה פירוש המילים המודגשות, זה חלק מהקושיא, או שמא תירוץ

אני דוקא נוטה למה שכתב הרב המנהל, שהרי האבן עזרא כותב דבריו במליצות וכשרוצה ללעוג לפירוש מוטעה הוא משתמש הרבה בדברים בו הוא עוסק.
כגון - לגבי שור רעהו הוא מביא פירוש של אחד המשכילים שהשור הוא רעהו של האדם ומסיים שלא מצא השור ריע כי אם בן זוטא לבדו. וכן יש לגבי 'עיני לאה רכות' ומביא בשם בן אפרים שהוא חסר א' והכוונה 'ארוכות', ומסיים האבן עזרא 'והוא היה חסר אל"ף', והיינו 'בן פרים'.
וכך כאן הוא מתבסס על לשון הפסוק 'וישע ד' אל הבל ואל מנחתו' וכותב 'הנה שבה' על משקל שעה, והיינו שהפירוש שבה 'אל הבל' כלומר שהפירוש מצטרף להבל ולא למילים שרצתה לפרש ואל מנחתו 'ולא מנחתו' - וזה על משקל ואל מנחתו, והוא מפני 'שהוא מבכורות צאנו'.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 85 אורחים