מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עץ ארז אזוב שני תולעת שינויים בסדרם?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

עץ ארז אזוב שני תולעת שינויים בסדרם?

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' אפריל 12, 2019 12:40 am

בפסוקים מופיע סדרם פעמים כך עץ ארז ואזוב ושני תולעת , ופעם עץ ארז שני תולעת ואזוב, ולמעשה על פי פשט לקחו את עץ הארז והאזוב וכרכום בשני התולעת, וא"כ צריך הסבר מדוע פעם אחת התורה שינתה מן סדר זה?
בעבר נשאת שאילה דומה בלשון רש"י בבית מדרש זה בבית התלמוד ואני מביא את הציטוט של השאילה ותשובתי
שמואל דוד כתב:
מנחות דף כז.

רש״י ד״ה ג׳ עץ ארז ואזוב ושני תולעת וצפורין במצורע
ועיין לעיל ברש״י יט. ארבעה שבמצורע - עץ ארז ושני תולעת ואזוב וצפרים.
וצריך עיון בשינוי הסדר.
ועיין פרשת מצורע ״וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְלָקַח לַמִּטַּהֵר שְׁתֵּי-צִפֳּרִים חַיּוֹת טְהֹרוֹת וְעֵץ אֶרֶז וּשְׁנִי תוֹלַעַת וְאֵזֹב״
וצ״ע בכל זה.

ברש"י בדף יט הצפרים לבסוף זה על פי הסדר בפסוק זה וְלָקַח אֶת-עֵץ-הָאֶרֶז "וְאֶת-הָאֵזֹב וְאֵת שְׁנִי הַתּוֹלַעַת" וְאֵת הַצִּפֹּר הַחַיָּה, וְטָבַל אֹתָם בְּדַם הַצִּפֹּר הַשְּׁחוּטָה, וּבַמַּיִם הַחַיִּים; ואכן כחלק מהלכות מעכב זה את זה שבשעת שחיטת הציפור צריך שיהיו שלשת הדברים, עוד שנקט ציפורין לבסוף כי בשעת לקיחה עדיין הציפרין אין מעכבין זה את זה, ושלשת הדברים סדרם כפסוק זה ״וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְלָקַח לַמִּטַּהֵר שְׁתֵּי-צִפֳּרִים חַיּוֹת טְהֹרוֹת וְעֵץ אֶרֶז וּשְׁנִי תוֹלַעַת וְאֵזֹב״ וכדי להבדיל מסדר שלשת הדברים שיש בפרה שרש"י יחברם לאחת בפירושו במשנה בהמשך בדף כ"ז דהוא גם על פי הסדר בפרה ,
במגילה שאין מדובר בדיני עיכוב אלא בזמן המצוה נקט רש"י ציפרים בתחילה כלשון הפסוק שציפורים ראשון ואת שלשת הדברים כפסוק השני (שזה היפך מכאן) ולרמוז על העשיה עצמה שהיא לקיחת הארז והאזוב וכריכתן בשני תולעת, ואפשר לאוסיף שזה שנקט פעם כך ופעם כך נמשך על לשון התורה שמשמנה פעם כך ופעם כך ומזה עצמו נלמד שהסדר אינו מעכב אלא שצריך את כולם
אשמח בתירוצים נוספים או במ"מ שמדברים על כך

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: עץ ארז אזוב שני תולעת שינויים בסדרם?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אפריל 12, 2019 4:11 am

כמדומני שהגר"ח קניבסקי שליט"א הרגיש בזה בטעמא דקרא

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: עץ ארז אזוב שני תולעת שינויים בסדרם?

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' אפריל 12, 2019 5:09 am

נא להביא מקור אם אפשר ציטוט
היום בין מנחה למעריב עיינתי שוב בחומש ושמתי לב שבטהרת המצורע מופיע 2 בסדר עץ ארז שני תולעת ואזוב, בטהרת הבית מופיע פעת אחת בסדר הזה ואח"כ פעמיים עץ ארז אזוב ושני תולעת שהוא הסדר שבפרה אדומה, ובכלי יקר עשה חילוק רק בין מצורע לפרה אדומה שבמצורע שענינו כפרה על לשה"ר שמגיע מגאוה וכפי שרש"י מביא מהתנחומא, וא"כ ע"פ דבריו אפשר שבצרעת הבית שאין ענינה לשה"ר ולפי המדרש שבא לגלות מטמניות ע"כ סידרם שונה, וראה בשפתי חכמים (יד ד ה)

ואפשר שאת התולע שני שינו מקומה םעם אחר האזוב ופעם לפניו להורות שאף שמשמשת הלשון זהורית התולעת שני לקשור את עץ הארז והאזוב כפי שרש"י כותב זאת (יד ה) היו צריכים שתהיה גם באגודה הנטבלת בדם

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: עץ ארז אזוב שני תולעת שינויים בסדרם?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אפריל 12, 2019 5:12 am

נמצא בהברובוקס

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: עץ ארז אזוב שני תולעת שינויים בסדרם?

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' אפריל 12, 2019 5:58 am

עוד חשבתי שבענין צרעת אדם כתבה התורה מיד אחר הארז שהוא הגבוהה בעצים וכנאמר בפסוק צדיק כתמר יפרח כארז בלבנון ישגה, ויגבה ליבו בדרכי ה', וההיפוך כנאמר ואנכי תולעת ולא איש. וכן אפשר הסדר מן הגבוה ביותר הארז ואח"כ תולעת שנמוכה וקטן מאוד אבל מעלתו שהוא בע"ח ואח"כ אזוב שהוא הכי נמוך ואינו חי.
אבל בצרעת הבית כתב ארז ראשון שמשמש לבנין הבית, ואח"כ אזוב שיוצא בקיר הבית כנאמר (במלכים א ה יא) וַיְדַבֵּר עַל הָעֵצִים מִן הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וְעַד הָאֵזוֹב אֲשֶׁר יֹצֵא בַּקִּיר וַיְדַבֵּר עַל הַבְּהֵמָה וְעַל הָעוֹף וְעַל הָרֶמֶשׂ וְעַל הַדָּגִים. וברש"י וידבר על העצים" - מה רפואת כל אחד ועץ פלוני יפה לבנין פלוני וליטע בקרקע פלונית וכן על הבהמה מה רפואתה ועיקר גדוליה ומאכלה ומדרש אגדה (ילקוט שמעוני רמז קעח) מה ראה מצורע ליטהר בגבוה שבגבוהים ובנמוך שבנמוכים ועל הבהמה ועל העוף מה ראה זה להיות כשר בשחיטה בסימן אחד וזה בשני סימנין ודגים וחגבים בלא כלום,
:
וכן סידורם בפסוק זה ארז אזוב רמש=תולעת שני
===
זה מטעמא דקרא ואינו מיישב השינוי בפסוקים
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=102


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים