חד ברנש כתב:אם דרש, אז כבר עדיף דרשתם של חז"ל...
חד ברנש כתב:אם דרש, אז כבר עדיף דרשתם של חז"ל, שדוד כינה את עצמו 'בן אמתך' משום אותו מעשה שרצה ישי לבוא על שפחתו וכו'.
חד ברנש כתב:ילקוט המכירי הביאו, לזכרוני.
וכדומני שר"ש אשכנזי, באחד מה'אלפא ביתא' שלו הביא את שאר המקורות.
אבל הרבה ראשונים (אשכנזים בעיקר) בפירושיהם למזמור (כולל בפירושיהם להגדה של פסח) פירשו כן.
דרומי כתב:לא הצלחתי להבין מה הקשר בין 'עבדך' לשכל.
פרנקל תאומים כתב:לענ''ד צ''ל פשוט, יש כאן תפילה: "אנא ה' כי אני עבדך, אני עבדך בן אמתך פתחת למוסרי", כלומר דוד המע''ה מתפלל ומבקש מה': "פתחת למוסרי", אנא פתח את מוסרי. והיות שיש כאן תפילה ובקשה על עצמו, יש להשתמש בשם האם ולא בשם האב, כדרך שאנו נוהגים כאשר אנו מתפללים לרווחתו או לרפואתו של מאן דהוא.
האין זאת?
נוטר הכרמים כתב: ואם פשט, אז כבר יותר פשוט, אם הבקשה היא 'פתחת למוסרי' והיינו שכיון שהוא בלא"ה עבד בכל מציאותו והוייתו אינו זקוק לכבלים ומוסרות, ראה ברש"י שם, אזי אין ספק שה'יליד בית' שמלידתו הוא עבד מתייחס יותר לבן השפחה מאשר לבן העבד, וגם ביוחסין הוא כך, ולד שפחה כמותה, ובן עבד אינו עבד במציאותו אלא הולכים אחר האם.
פרנקל תאומים כתב:לענ''ד צ''ל פשוט, יש כאן תפילה: "אנא ה' כי אני עבדך, אני עבדך בן אמתך פתחת למוסרי", כלומר דוד המע''ה מתפלל ומבקש מה': "פתחת למוסרי" . . והיות שיש כאן תפילה ובקשה על עצמו, יש להשתמש בשם האם ולא בשם האב . .
שבענו מטובך כתב:בלי שזה נכנס לכאן (?!), אעלה לזכרון מה שאמרתי בילדותי:
'עבדך בן אמתך' (609) בגימטריא 'דוד בן נצבת' עה"כ (608).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים