מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' אפריל 28, 2019 12:37 pm

שמעתי מהגר''א פילץ שליט''א שביאר
הנה מצינו שכיון שלא חטאו הנשים בחטא העגל לפיכך ניתן להם ר''ח ליו''ט<
ומבואר שהוא ענין מצד היותם נשים במיוחד כי לא מסתבר שאילו לא חטאו כל הגבוהים בעגל היה נקבע יום טוב לגבוהים..
על כרחך שהוא מכח האמונה התמימה של הנשים וכמש''כ 'אל תיטוש תורת אמך' שהמסורת מכח האמונה התמימה מתייחסת אל האם אבל הגברים הם בבחינת 'השכל וידוע אותי' מכח השכל ואינה אמונה חזקה ותמימה כנשים שעל כן עמדו הנשים באמונתן בזמן חטא העגל ולא חטאו.
וזה שאמר דוד אני עבדך - אף שאני עבדך ומאמין בשכל - עם כל זה אני גם 'בן אמתך' ומאמין באמונה תמימה ע''כ.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי חד ברנש » א' אפריל 28, 2019 12:44 pm

אם דרש, אז כבר עדיף דרשתם של חז"ל, שדוד כינה את עצמו 'בן אמתך' משום אותו מעשה שרצה ישי לבוא על שפחתו וכו'.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 28, 2019 12:47 pm

לא הצלחתי להבין מה הקשר בין 'עבדך' לשכל.

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי קרית מלך » א' אפריל 28, 2019 1:29 pm

ראה נא מה שפירש בזה בהקדמת שו"ת עונג יו"ט בשם המהרי"ט והוא נשגב למתבונן.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' אפריל 29, 2019 3:22 pm

חד ברנש כתב:אם דרש, אז כבר עדיף דרשתם של חז"ל...

מחילה על הסטיה מהנושא, אבל למה אם מישהו אומר דרוש טוב אין לזה מקום מפני שחז"ל דרשו כבר משהו על פסוק זה?

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אפריל 29, 2019 3:32 pm

לא אמרתי שאין מקום לדרוש אחר,
אלא שדרושם של חז"ל התקבל על דעתי יותר מהדרוש האחר.
אבל כל אדם וטעמו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 29, 2019 3:34 pm

חד ברנש כתב:אם דרש, אז כבר עדיף דרשתם של חז"ל, שדוד כינה את עצמו 'בן אמתך' משום אותו מעשה שרצה ישי לבוא על שפחתו וכו'.


סליחה על הבורות- היכן מופיע מדרש זה בחז"ל?

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אפריל 29, 2019 3:42 pm

ילקוט המכירי הביאו, לזכרוני.
וכדומני שר"ש אשכנזי, באחד מה'אלפא ביתא' שלו הביא את שאר המקורות.
אבל הרבה ראשונים (אשכנזים בעיקר) בפירושיהם למזמור (כולל בפירושיהם להגדה של פסח) פירשו כן.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' אפריל 29, 2019 3:42 pm

לענ''ד צ''ל פשוט, יש כאן תפילה: "אנא ה' כי אני עבדך, אני עבדך בן אמתך פתחת למוסרי", כלומר דוד המע''ה מתפלל ומבקש מה': "פתחת למוסרי", אנא פתח את מוסרי. והיות שיש כאן תפילה ובקשה על עצמו, יש להשתמש בשם האם ולא בשם האב, כדרך שאנו נוהגים כאשר אנו מתפללים לרווחתו או לרפואתו של מאן דהוא.
האין זאת?

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ב' אפריל 29, 2019 3:47 pm

בלי שזה נכנס לכאן, אעלה לזכרון מה שאמרתי בילדותי:
'עבדך בן אמתך' (609) בגימטריא 'דוד בן נצבת' עה"כ (608).

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 29, 2019 5:01 pm

חד ברנש כתב:ילקוט המכירי הביאו, לזכרוני.
וכדומני שר"ש אשכנזי, באחד מה'אלפא ביתא' שלו הביא את שאר המקורות.
אבל הרבה ראשונים (אשכנזים בעיקר) בפירושיהם למזמור (כולל בפירושיהם להגדה של פסח) פירשו כן.


פשוט היה זכור לי שמדרש זה איננו מופיע בחז"ל אלא רק בדברי הגאונים והראשונים (ולמיטב זכרוני יש על זה מאמר של גרוסמן, שלא חייבים לקבל את מסקנותיו אבל הוא בהחלט מעלה כיווני חשיבה משמעותיים בעניין זה)

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' אפריל 29, 2019 6:02 pm

דרומי כתב:לא הצלחתי להבין מה הקשר בין 'עבדך' לשכל.

מן הסתם הכונה שלשון זכר מתייחס יותר לאמונה שכלית ולשון נקבה מתייחס יותר לאמונה תמימה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 29, 2019 9:29 pm

פרנקל תאומים כתב:לענ''ד צ''ל פשוט, יש כאן תפילה: "אנא ה' כי אני עבדך, אני עבדך בן אמתך פתחת למוסרי", כלומר דוד המע''ה מתפלל ומבקש מה': "פתחת למוסרי", אנא פתח את מוסרי. והיות שיש כאן תפילה ובקשה על עצמו, יש להשתמש בשם האם ולא בשם האב, כדרך שאנו נוהגים כאשר אנו מתפללים לרווחתו או לרפואתו של מאן דהוא.
האין זאת?

בהחלט מתקבל על פי פשט.

ואם פשט, אז כבר יותר פשוט, אם הבקשה היא 'פתחת למוסרי' והיינו שכיון שהוא בלא"ה עבד בכל מציאותו והוייתו אינו זקוק לכבלים ומוסרות, ראה ברש"י שם, אזי אין ספק שה'יליד בית' שמלידתו הוא עבד מתייחס יותר לבן השפחה מאשר לבן העבד, וגם ביוחסין הוא כך, ולד שפחה כמותה, ובן עבד אינו עבד במציאותו אלא הולכים אחר האם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 29, 2019 9:43 pm

נוטר הכרמים כתב: ואם פשט, אז כבר יותר פשוט, אם הבקשה היא 'פתחת למוסרי' והיינו שכיון שהוא בלא"ה עבד בכל מציאותו והוייתו אינו זקוק לכבלים ומוסרות, ראה ברש"י שם, אזי אין ספק שה'יליד בית' שמלידתו הוא עבד מתייחס יותר לבן השפחה מאשר לבן העבד, וגם ביוחסין הוא כך, ולד שפחה כמותה, ובן עבד אינו עבד במציאותו אלא הולכים אחר האם.


וכן עולה מדברי רש"י שם

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אפריל 29, 2019 10:32 pm

פרנקל תאומים כתב:לענ''ד צ''ל פשוט, יש כאן תפילה: "אנא ה' כי אני עבדך, אני עבדך בן אמתך פתחת למוסרי", כלומר דוד המע''ה מתפלל ומבקש מה': "פתחת למוסרי" . . והיות שיש כאן תפילה ובקשה על עצמו, יש להשתמש בשם האם ולא בשם האב . .

שבענו מטובך כתב:בלי שזה נכנס לכאן (?!), אעלה לזכרון מה שאמרתי בילדותי:
'עבדך בן אמתך' (609) בגימטריא 'דוד בן נצבת' עה"כ (608).

יש"כ על הרעיון הנפלא.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 29, 2019 11:23 pm

כדברי הרב פרנקל תאומים מפורש בזה"ק פ' לך פד, א.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ''אני עבדך בן אמתך'' למה על שם האמא ולא על שם האבא?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 15, 2019 12:31 am

שו"ת מלמד להועיל חלק א (אורח חיים) סימן כג
שאלה. המנהג כאן בלמוד שיעור ובמצבה להזכיר הנפטר בשם אמו, אי יאות עבדי.
תשובה. לענין למוד שיעור ראיתי כן בתפלה אחר הלמוד שנדפסת בספר תוצאות חיים, וכן הוא בכל המחזורים בהזכרת נשמות, וכן נוהגין בתפלה על החולים, וכן איתא בתפלת רבונו של עולם שאומרים בשעת הוצאת ס"ת בי"ט, וזכר לדבר ואני עבדך בן אמתך פתחת למוסרי. אך במצבה כמדומה לי שהמנהג להזכיר שם אביו וכן ראיתי במצבות גדולי ישראל. אמנם אם יש שם מנהג מקדם להזכיר גם במצבה שם האם (וזה יש לראות במצבות הקדומות) הנח להם מנהגם.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים