מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אונאת דברים מהי?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

אונאת דברים מהי?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 15, 2019 8:04 pm

כה, יז ולא תונו איש את עמיתו ויראת מאלקיך.

'ושלא ישיאנו עצה שאינה הוגנת לו'

פירש"י:
כאן הזהיר על אונאת דברים, שלא יקניט איש את חבירו ולא ישיאנו עצה שאינה הוגנת לו לפי דרכו והנאתו של יועץ.

ולכאורה צ"ב, דבפשוטו הונאת דברים הוא הקנטת וציעור חבירו בדברים כמו שפתח רש"י, וכדאיתא בב"מ (נח, ב), אם היה בעל תשובה אל יאמר לו זכור מעשיך הראשונים וכו', ומה ענין השאת עצה שאינה הוגנת לכאן.

ועוד יל"ע, שהרי על ענין זה ישנו הלאו בפר' קדושים (יט, יד) ולפני עור לא תתן מכשול. ופירש"י שם: לפני הסומא בדבר לא תתן עצה שאינה הוגנת לו, וא"כ לשם מה נשנה כאן.

וראיתי בביאור על ספר המצוות לרס"ג מהגרי"פ פערלא (לאוין ל"ת נג נד נה) שהערה מקור דברי רש"י בחידוש זה מגירסת הספרא שלפנינו דאיתא כן להדיא, אבל העיר דההיא ברייתא איתא נמי בב"מ (פרק הזהב נח, ב) ובתוספתא (פ"ג דמציעא), ולא נזכר שם עצה שאינה הוגנת כלל. וכן בפסיקתא זוטרתא (פרשת בהר) נראה שלא היה כן בגירסתו, עיי"ש.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אונאת דברים מהי?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 15, 2019 8:05 pm

אופנים נוספים של אונאת דברים

ובאמת יש לברר עיקר הגדרת הלאו דאונאת דברים, דהנה זה לשון הרמב"ם בספר המצוות (ל"ת רנא),
הזהירנו... שנאמר לו מאמרים יכעיסוהו ויבהילוהו ולא יוכל לעמוד מפני שיתבייש בהם, משמע שאונאת דברים היינו שמאנהו בדברים המצערים ומביישים אותו.

אולם הנה בגמ' ב"מ שם מצינו פרטים נוספים שלפום ריהטא אינם בכלל זה, כדלהלן:
אם היו חמרים מבקשים תבואה ממנו, לא יאמר להם לכו אצל פלוני שהוא מוכר תבואה ויודע בו שלא מכר מעולם. ר"י אומר אף לא יתלה עיניו על המקח בשעה שאין לו דמים.
וראה עוד ברמב"ם הלכות מכירה (פי"ד הי"ג).

והנה בכל הני גווני אינו מצערו ומביישו בדבריו, אלא גונב את דעתו וזמנו וגורם לו טירחה בחינם, ועי' רש"ש שם.

ועי' באור החיים הק' כאן שכתב לחדש,
וכבר כתבתי למעלה כי מקח טעות ישנו אפילו בקרקעות, וכן כתב הרמב"ם בפרק ט"ו מהלכות מכירה וכן המוכר לחבירו קרקע וכו' ונמצא במקח מום שלא ידע בו הלוקח מחזירו אפילו לאחר כמה שנים ע"כ, ופירושנו זה כללוהו חז"ל במאמרם שאמרו אל תונו באונאת דברים שבזה נכלל כל מין אונאה כי גם המאנה חברו לרמותו בדברי שקר הוא מאנהו והרי הוא בכלל אונאת דברים.
וצ"ב דלכאורה זוהי אונאת ממון ולא אונאת דברים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אונאת דברים מהי?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 15, 2019 8:07 pm

אונאת דברים – אונאה באמצעות דברים וגרמת צער

ואולי יש לבאר, דאמנם מלבד הפי' הפשוט של אונאת דברים, דהיינו שמאנהו בדברים שהדברים מצד עצמם הם גורמים צער וביוש, עוד איכללו בדין אונאת דברים הני גווני שהוא מאנהו ומצערו על ידי דברים. כלומר, שבאופן שאומר לחמרים לקנות תבואה אצל מי שאין לו, וכן אם תולה עיניו על המקח ואינו רוצה לקנות, הרי מצערו באמצעות דברים, וה"ה במשיא עצה שאינה הוגנת, מלבד מה שעובר בלפני עור מצד עצם שימת המכשול בפני העור, עובר ג"כ על הצער שגרם לו ע"י דבריו.

אכן נראה לבאר טפי, דיסוד האיסור דאונאת דברים הוא גרמת הצער, דלשון אונאה יתכן לפרש מל' והאלוקים אנה לידו (שמות כב), ומתחייב על תוצאת הצער שנגרם לחבירו אף שלא הוא עשהו בפועל משום שנגרם באמצעות דבריו.

ואפשר עוד, שגם בכה"ג שמצערו ומביישו בדברים אינו עובר מצד מעשה הביוש והציעור גופא, אלא על מה שגרם לחבירו צער כתוצאה מדבריו. וכמו שמדויק בלשון הרמב"ם בסה"מ שם: מאמרים יכעיסוהו ויבהילוהו ולא יוכל לעמוד מפני שמתבייש בהם. משמע שהדברים שאומר לו אינם נותנים לו מנוח גם לאחר המעשה, מצד שמתבייש בעצם הדברים ואינו יכול לעמוד בהם.

ונתחדש כאן, שאפילו שהרי השומע מזכיר הדברים לעצמו ולא מצטער באופן ישיר מדבריו, מ"מ זהו אונאה וגרמת צער בדברים, שע"י דבריו מקודם לכן גורם לו להצטער עתה מצד עצמו. ויתכן שגם באונאת ממון כן הוא הגדר, שלא מתחייב על כך כמעשה היזק, שהרי הלוקח נתאנה בכח מעשיו ובחירתו, ולא אילצו לכך, וחיובו הוא על גרמת ההפסד ממון שעשה הלה לעצמו בגרמתו.

ואמנם באגרות חזו"א סוף ח"א כתב שצריך להזהר שלא לגרום צער לחבירו בדיבור קל אף לרגע, ויש בזה ל"ת כדאמרינן סוף פרק הזהב. ומבואר מדברי החזו"א שאיסור אונאת דברים אינו רק באופן שמביישו בצורה ישירה, אלא גם כשגורם לו בושת אף על פי שלא ביישו בצורה ישירה. ואף על פי שגרמא בנזיקין פטור, אבל באונאת דברים שאיסורה משום לא תונו אין נפ"מ בין גרמא לנזק ישיר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אונאת דברים מהי?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 15, 2019 8:08 pm

השאת עצה שאינה הוגנת למי שאינו סומא בדבר

ואם כנים דברינו, יתכן לחדש עוד, דהנה גבי לאו דלפנ"ע מודגש בקרא דהאיסור הוא לפני עור, כלומר שהוא אינו מרגיש בדבר. ועיקר החיוב הוא על עצם שימת המכשול שהוא מניח בפניו ומכשיר לו היזק, וכן משיא עצה שאינה הוגנת למי שהוא סומא בדבר כמ"ש רש"י שם, ויעויי"ש בדברינו.

אבל הכא נראה שהאיסור בעצם הוא גם במי שאינו סומא בדבר, דכל שהוא נתאנה והפסיד בגרמתו ממון או שנהיה לו צער, יש בזה משום אונאת ממון או אונאת דברים. ויתכן עוד שמפני זה יש כאן הדגשה שזה לפי דרכו והנאתו של יועץ, והיינו שחבירו אינו סומא בדבר, ויודע שיש כאן כמה צדדים בענין, ובא להתייעץ עמו ולשמוע ממנו את דעתו שיאמר לו מהי הדרך הטובה בעבורו, והוא עונה לו לפי האינטרס שלו, ובזה הוא גורם לו רעה.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

גדרי אונאת דברים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 23, 2020 7:40 am

הדרכ"מ בסי' תכ מביא - האומר לחבירו ממזר או עבד או רשע או נואף או פסול או נבל לוקה מ' וכן אם קראו עובר על חרם או מלשין או גנב הוי כקראו רשע ויורד עמו לחייו פי' ר"י דמותר להכותו דעבר על לאו דלא תונו אבל טמא או כלב או שאר חירופין אין בהם דין אלא צריך לפייס את חבירו וכו'.

משמע שבשאר חירופין כמו טמא או כלב אין איסור של אונאת דברים.

מאי טעמא.

גמח
הודעות: 400
הצטרף: ד' ינואר 16, 2013 6:48 pm

Re: גדרי אונאת דברים

הודעהעל ידי גמח » א' פברואר 23, 2020 8:43 am

טמא וכו' אינו עבירה.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: גדרי אונאת דברים

הודעהעל ידי אברך » א' פברואר 23, 2020 5:53 pm

מענין לענין באותו ענין, כבר זמן רב שאין לי הסבר בהיר בענין,
מדוע המשנה בב"מ נח: כשמביא דין אונאת דברים מביאה דוגמאות קצת מורכבות, כמו, לא יאמר לו בכמה חפץ זה ואינו רוצה לקנותו, או זכור מעשיך הראשונים, או מעשה אבותיך, וכן בברייתא שם דוגמאות כעין אלו,
מדוע לא הביאו כפשוטו שכל הפוגע ומעליב את חבירו עובר על אונאת דברים? וכי צריך למצוא דוגמאות מה נקרא לעקוץ את חבירו? כל מילה לא יפה שנאמרת לאדם שפוגעת בו הרי זה אונאת דברים?
וכי דוגמאות אלו שבמשנה הם יותר מחודשות?
[בדרך דרש חשבתי ש"אונאת" דברים הוא מלשון רמאות, וכל הדוגמאות שהביאה הגמרא יש בזה פגיעה בדרך רמאות, כגון המתענין במוצר ולא רוצה לקנותו, או המזכיר מעשי אבותיו או מעשיו הראשונים שאין בזה שום שייכות אליו. אבל עדיין כפושוטו צ"ב]

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: גדרי אונאת דברים

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' אוגוסט 03, 2020 11:35 am

עושה חדשות כתב:הדרכ"מ בסי' תכ מביא - האומר לחבירו ממזר או עבד או רשע או נואף או פסול או נבל לוקה מ' וכן אם קראו עובר על חרם או מלשין או גנב הוי כקראו רשע ויורד עמו לחייו פי' ר"י דמותר להכותו דעבר על לאו דלא תונו אבל טמא או כלב או שאר חירופין אין בהם דין אלא צריך לפייס את חבירו וכו'.

משמע שבשאר חירופין כמו טמא או כלב אין איסור של אונאת דברים.

מאי טעמא.

משום שממזר וכו' הוא טענה עובדתית. משא"כ כלב וכו' אינו טענה עובדתית וזה לא נאסר.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים