מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המקלל - קוטע את דבר ה'

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שומר מצווה
הודעות: 99
הצטרף: ג' יולי 26, 2016 11:13 am

המקלל - קוטע את דבר ה'

הודעהעל ידי שומר מצווה » א' מאי 19, 2019 12:51 am

ה' היה באמצע לצוות על מה שצריך לתת לו (הדלקת מנורה ולחם הפנים) ופתאום יוצא המקלל וקוטע את הדיבור, על כ פרשתנו מתחילה "בהר סיני" כיוון שרצף דבר ה' באוהל מועד נקטע.
לאחר חטא המרגלים ה' חוזר לעניין הקרבנות ומצווה על מנכות ונסכים אבל במקום להמשיך לדיבור של חובות המועדים הוא מזהיר על קרבנות שבאים על חטאים והסיבה לכך היא שרושם חטאו של המקלל עוד לא פג, את זה נלמד מהפס' בו מסתיימת פרשת קרבנות על חטא - "והנפש אשר תעשה ביד רמה את ה' הוא מגדף ...היכרת תיכרת הנפש ההיא, ולמדו חכמנו מכאן למקלל שהוא בהיכרת, והיבה לכך שהוא בכרת קשורה לכך שהוא קטע את רצף הדיבור של ה' - כי את דבר ה' בזה ומצוותו הפר.
מיד אחרי פס' זה נא' פרשת מקושש וקוטעת שוב את הרצף (זה מפתח להבין את מה שאמרו חכמים שפרשת מקושש ומקלל היו באותו הפרק וייתכן שהם על אותו הרצף והסיגנון)
בסופו של דבר רק אחרי קנאות פנחס מגיע צווי קרבנות המועדות,
וייתכן שלא ניתקן חטא המקלל כדבעי מכיוון שהיו צריכים להורגו מיד שכן מקלל הוא מאותם שקנאים פוגעין בו ועד שבא פנחס קנאה לא יכלה פרשה זו להאמר.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: המקלל - קוטע את דבר ה'

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 19, 2019 9:05 am

רק המקלל בקוסם - קנאין פוגעין בו.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: המקלל - קוטע את דבר ה'

הודעהעל ידי אוהב עמו » א' מאי 19, 2019 12:55 pm

שומר מצווה כתב:ה' היה באמצע לצוות על מה שצריך לתת לו (הדלקת מנורה ולחם הפנים) ופתאום יוצא המקלל וקוטע את הדיבור, על כ פרשתנו מתחילה "בהר סיני" כיוון שרצף דבר ה' באוהל מועד נקטע.
לאחר חטא המרגלים ה' חוזר לעניין הקרבנות ומצווה על מנכות ונסכים אבל במקום להמשיך לדיבור של חובות המועדים הוא מזהיר על קרבנות שבאים על חטאים והסיבה לכך היא שרושם חטאו של המקלל עוד לא פג, את זה נלמד מהפס' בו מסתיימת פרשת קרבנות על חטא - "והנפש אשר תעשה ביד רמה את ה' הוא מגדף ...היכרת תיכרת הנפש ההיא, ולמדו חכמנו מכאן למקלל שהוא בהיכרת, והיבה לכך שהוא בכרת קשורה לכך שהוא קטע את רצף הדיבור של ה' - כי את דבר ה' בזה ומצוותו הפר.
מיד אחרי פס' זה נא' פרשת מקושש וקוטעת שוב את הרצף (זה מפתח להבין את מה שאמרו חכמים שפרשת מקושש ומקלל היו באותו הפרק וייתכן שהם על אותו הרצף והסיגנון)
בסופו של דבר רק אחרי קנאות פנחס מגיע צווי קרבנות המועדות,
וייתכן שלא ניתקן חטא המקלל כדבעי מכיוון שהיו צריכים להורגו מיד שכן מקלל הוא מאותם שקנאים פוגעין בו ועד שבא פנחס קנאה לא יכלה פרשה זו להאמר.

יבאר כת"ר את כוונתו בזה.
חז"ל מלמדים זכות על צלפחד המקושש ולא נראה שהיה במעשהו דמיון למעשהו של המגדף.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים