מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

שלוש קבוצות בתחילת פרשת במדבר

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
דרומי
הודעות: 4939
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

שלוש קבוצות בתחילת פרשת במדבר

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 27, 2019 9:04 pm

בתחילת פרשת במדבר (הקריאה לשני וחמישי) מונה הכתוב את הנשיאים של השבטים.

כשנתבונן בטעמי המקרא נראה דבר מעניין, שהנשיאים מחולקים ל-3 קבוצות. יש 3 נשיאים עם זקף גדול, לאחריהם נשיא אחד עם פשטא. ושוב 3 נשיאים עם זקף גדול, ונשיא אחד עם פשטא. ושוב אותו הדבר.

3 הקבוצות גם מתאימות בתוכן: בקבוצה הראשונה יש 4 מבני לאה, בקבוצה האחרונה יש את 4 בני השפחות, ובקבוצה האמצעית את בני רחל וגם את זבולון - שבאמת צריך עיון הקשר שלו.

אשמח לכל הערה והוספה..

במסתרים
הודעות: 351
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שלוש קבוצות בתחילת פרשת במדבר

הודעהעל ידי במסתרים » ב' מאי 27, 2019 10:01 pm

הכל תלוי באורך המלה ובמספר תנועותיה
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב ג' מאי 28, 2019 1:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 4939
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שלוש קבוצות בתחילת פרשת במדבר

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 28, 2019 12:20 am

לא הבנתי לדבריך (האם עיינת בתוך החומש?)

במסתרים
הודעות: 351
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re:

הודעהעל ידי במסתרים » ג' מאי 28, 2019 1:17 am

החילוק בין זקף גדול וקטן תלוי באורך התיבה ובמספר תנועותיה והברותיה. נסיתי למצוא לך ביאור מפורט על פסוקים אלה ואם אמצאנו אציין.
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב ה' מאי 30, 2019 10:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

טור תלגא
הודעות: 169
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: שלוש קבוצות בתחילת פרשת במדבר

הודעהעל ידי טור תלגא » ג' מאי 28, 2019 2:46 am

ישיבת כסא רחמים

מס' שאלה 13035
מדוע בתחילת פרשת במדבר, שמות נשיאי השבטים: יששכר, בנימין ונפתלי מוטעמים בטרחא זקף קטון ואילו שאר השבטים מוטעמים בזקף גדול?
רב אורח
המעיין במקרא ימצא כי הכלל בזה הוא כך במקום הראוי להיות שם "זקף" אם לפניו יש טעם מפסיק יותר ממנו (כמו אתנח) או על כל פנים כמותו (עיין בהקדמה לתיקון סופרים איש מצליח מהו מפסיק ומה הוא משרת) אזי יהיה זקף גדול. וכל זה בתנאי שאין מקום הטעם עובר את התנועה השלישית (ולענין זה גם שוא נע נחשב כתנועה) אבל אם לפניו טעם מפסיק פחות וכל שכן טעם משרת או שמקום הטעם בתנועה הרביעית, אזי יהיה זקף קטון ובכלל זה גם כאשר יש באותה תיבה טעם משרת כמו שופר הולך או קדמא. ויש בזה גם יוצאים מן הכלל, ועל כן בתיבת לישכר, לבנימין, לנפתלי, שיש בהם ד' תנעות ממילא הם בזקף קטון אבל השאר שהם פחות מד' הם בזקף גדול. ויוסף בזקף קטון מכיון שבא אחרי טעם משרת ואפרים בזקף גדול על אף שיש בו ד' תנעות כיון שמקום הטעם נמצא אחרי ג' תנועות באות רי"ש ולא באות יו"ד

דרומי
הודעות: 4939
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שלוש קבוצות בתחילת פרשת במדבר

הודעהעל ידי דרומי » ו' מאי 31, 2019 3:33 pm

מעניין שזה יצא באופן של 'סדרה' - שלוש ואחד, שלוש ואחד, שלוש ואחד.

דרומי
הודעות: 4939
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שלוש קבוצות בתחילת פרשת במדבר

הודעהעל ידי דרומי » ו' מאי 31, 2019 3:34 pm

אוסף רמזים בענין החלוקה ל'דגלים' (שייך במיוחד ל'יסוד שביסוד')
קבצים מצורפים
פנינים ורעיונות בענין הדגלים.doc
(118.5 KiB) הורד 18 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים