מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

שליחותה של רבקה בלקיחת הברכות היתה בנבואה?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

שליחותה של רבקה בלקיחת הברכות היתה בנבואה?

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יוני 04, 2019 12:49 pm

בתרגום יב"ע, בראשית כז ה, איתא, שתוכניתו של יצחק לברך את עשו נודע לרבקה בנבואה. יעויין שם.
אך האם גם שליחותה ליעקב להתברך במקום עשו היתה בנבואה, בציווי מהקב"ה?
(ואולי ניתן לומר, שמכך שנודעה לו תוכניתו של יצחק ברוח הקודש, היא הבינה שזהו רצונו של הקב"ה שיעקב יתברך במקום עשו? קצת דחוק)

מה שנכון נכון
הודעות: 9063
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שליחותה של רבקה בלקיחת הברכות היתה בנבואה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 04, 2019 1:06 pm

ראה אונקלוס פסוק יג "עלי אתאמר בנבואה דלא ייתו לוטיא עלך ברי".

---
במדרש הגדול כתב על אמנם על ורבקה שומעת "מכאן אמרו כל הנשים ציתניות", אך בפסוק עלי קללתך כתב "שכבר נתבשרה שהברכות ליעקב דכתיב ורב יעבוד צעיר".

מקדש מלך
הודעות: 2196
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שליחותה של רבקה בלקיחת הברכות היתה בנבואה?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 04, 2019 1:14 pm

גם אני חשבתי הרבה שנים שזו נבואה מיוחדת, אבל השנה הבנתי שזו בעצם הנבואה של 'ורב יעבוד צעיר', שמבואר ממנה שהקטן יהיה המבורך.
שכן מנין לו לאונקלוס להמציא נבואה חדשה שלא מבוארת בכתוב, ואין דרכו בדרש.
וגם כיון שכבר יש נבואה לפנינו, אין צורך בנבואה נוספת.
רק מהנבואה ההיא, הבינה רבקה שכעת עליה לפעול.
===
שוב ראיתי שכבר הוספת כן בשם המדרש. ולכאורה זו גם כוונת אונקלוס.

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שליחותה של רבקה בלקיחת הברכות היתה בנבואה?

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יוני 04, 2019 1:20 pm

יישר כוח גדול הרב משנ"נ ומשנהו.
הארתם את עיני!
(אבל מסופקני אם דברי מדרש הגדול הנזכרים הם ממדרש חז"ל או שהם מהראשונים, שעוד כמה כתבו בדומה לכך).

מה שנכון נכון
הודעות: 9063
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שליחותה של רבקה בלקיחת הברכות היתה בנבואה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 04, 2019 1:47 pm

מקדש מלך כתב:שכן מנין לו לאונקלוס להמציא נבואה חדשה שלא מבוארת בכתוב, ואין דרכו בדרש.

אי מהא י"ל שלא רצה לפרש כפשוטו, משום שרחוק הוא שתסכים רבקה לקלל את עצמה, וביותר שזה 'ירגיע' את יעקב - שהקללות יחולו על אמו.
גם לא ברור שאפשר להעביר קללה מהמתקלל על אחר, ואי משום שרבקה גרמה לו - אשלד"ע, ובפרט קללת חכם שאפי' על חנם באה.
אמנם יש שפי' כן, ואף בחז"ל, אך מובן למה אונקלוס לא פירש כן.

--
אולי איזה מישהו דורש/ מפרש את הפסוק 'שמע בקולי' כמ"ש אצל שרה 'שמע בקולה' - בקול רוה"ק שבה.

דמשק
הודעות: 664
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: שליחותה של רבקה בלקיחת הברכות היתה בנבואה?

הודעהעל ידי דמשק » ג' יוני 04, 2019 1:55 pm

מה שנכון נכון כתב:אולי איזה מישהו דורש/ מפרש את הפסוק 'שמע בקולי' כמ"ש אצל שרה 'שמע בקולה' - בקול רוה"ק שבה.

ראה אוהחה"ק והעמק דבר.

מה שנכון נכון
הודעות: 9063
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שליחותה של רבקה בלקיחת הברכות היתה בנבואה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 04, 2019 2:01 pm

ייש"כ. אך אינם מביאים את הפסוק האמור בשרה.

במגלה יד, א למדו ששרה נביאה מהאמור שמע בקולה, ואילו על רבקה לא אמרו כן. ולכאו' אי"ז כדברי הת"א ומדה"ג.
וע"ע מהרש"א בחא"ג סוטה יג, א שכתב שרבקה לא היתה נביאה שהרי לא מנאוה כשמנו את ז' הנביאות. (ומש"א עה"פ למה אשכל 'נבואתה של רבקה' הוא כמתנבאת שלא מדעת).

ראיתי בפרשגן כאן שציין למש"כ החזו"א באמו"ב ד, יג שהותר ליעקב לשקר "ע"י רוה"ק ששרתה על רבקה".

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שליחותה של רבקה בלקיחת הברכות היתה בנבואה?

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יוני 04, 2019 4:11 pm

הרב משנ"נ,
תודה רבה על ההברקות שלך!
ותודה גם להרב דמשק.

על השאלה מדוע רבקה לא נמנית עם הנביאות, עי' כמה תירוצים בתוספות השלם לבראשית כז יג.

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שליחותה של רבקה בלקיחת הברכות היתה בנבואה?

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יוני 04, 2019 4:14 pm

אשמח להציע לפני החברים את דברי חד מקמאי שהביאוני לדון בעניין. ואשמח לחוות דעתכם.
הוא כותב (ההדגשות הם 'דיבורים מתחילים' של הפסוקים)
ורבקה שומעת: בנבואה. בדבר יצחק אל עשו בנה: לעשות לו מטעמים על מנת שיברכו. ועתה בני שמע בקולי: בקול נבואה שיש בי, שבשבילך שרתה עלי רוח הקודש, שתקבל הברכות. וגם נאמר לי בנבואה, שהקב"ה פורע מן האדם במידתו, במידה שאדם מודד, בה מודדין אותו. בשביל שעשו אחיך מרמה את אביך בלבו, שאומר לו: אבא, היאך תורמין את המלח; היאך מעשרין את התבן - באותה מידה הק'ב"ה פורע ממנו, שאתה יש לך לרמות ממנו הברכות, שלא יהיו לו.

ובהערותי, על המשפטים שבגופן אדום, כתבתי כך, בעזרתכם המרובה:
הערה9988.jpg
הערה9988.jpg (478.64 KiB) נצפה 164 פעמים

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שליחותה של רבקה בלקיחת הברכות היתה בנבואה?

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יוני 04, 2019 9:59 pm

האם מישהו מכיר מקור או מקבילה לרעיון המחודש שבמחציתו השנייה של הציטוט דלעיל:
וגם נאמר לי בנבואה, שהקב"ה פורע מן האדם במידתו, במידה שאדם מודד, בה מודדין אותו. בשביל שעשו אחיך מרמה את אביך בלבו, שאומר לו: אבא, היאך תורמין את המלח; היאך מעשרין את התבן - באותה מידה הק'ב"ה פורע ממנו, שאתה יש לך לרמות ממנו הברכות, שלא יהיו לו.

אפשר שהכותב פירש כן את תנחומא, תולדות, יא: "'הוא הצד ציד', למה שני פעמים? אלא אמר יצחק לעשו: את הלכת לצוד ואתה נוצדת". כלומר: אתה צדת את אביך בפיך, וכנגד זה ניצודת אתה. וצ"ע.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים