מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

כתב העת למקרא "פשטות המתחדשים" גיליון שבועות תשע"ט

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עושה חיל
הודעות: 286
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

כתב העת למקרא "פשטות המתחדשים" גיליון שבועות תשע"ט

הודעהעל ידי עושה חיל » ה' יוני 06, 2019 6:17 pm

בס"ד, שמחים אנו להגיש לקוראינו את הגיליון השביעי של כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים':
כדי להצטרף לרשימת התפוצה של 'פשטות' שלחו את המילים 'צרף אותי' לדוא"ל: pshatot@gmail.com

* מרבית המאמרים בגיליון עוסקים בענייני חג השבועות וספירת העומר.
ביניהם נתייחד מקום לפולמוס מיוחד בעניין פרשנות הפשט לכתוב "ממחרת השבת".
שלושת הכותבים בפולמוס זה הם הרב ישעיהו לוי, הרב יחיאל משה ורטהימר והרב רפאל ספייער.

* כותבים נוספים בענייני דיומא: הרב יחיאל מאיר על שילוב המימד החקלאי עם המימד ההיסטורי ברגלים, ובפר בחג הקציר, הרב שמואל קלופפר על זמן מתן תורתנו מן התורה, הרב שמעיה שלנגר על ההבדלים בין מנחת העומר למנחת שתי הלחם והעורך ישראל הלפרין על הפירוש העונתי של השם 'חג השבועות' ועניין שבתות התקופה.

* בענייני הפרשיות, הרב אריה קופרמן מבאר את פרשת המתאוננים על פי ספר תהלים.
ובמדור 'הערות והארות' חידושים קצרים מכותבים שונים.

* במסגרת מדור חדש שעניינו פירוש מושג מקראי, הרב משה גרינהויט מבאר בפירוט את מושג המעשר כפי שהוא מופיע בתורה, בנביאים ובחז"ל.

* העורך הרב שמואל בן שלום ממשיך את סדרת המאמרים על דרכו של רמב"ן בפירוש המקרא, והפעם על 'דרך האמת' בפירושו.

* על ספר שמואל מציע הרב משה מרדכי אייכנשטיין ביאור בעלילות דוד עם שאול ומרדפו אחריו, והרב בנימין פלדמן מבאר את סוד הקשר בין תחילת הנהגת שמואל לסוף כהונתו של בית עלי.

* הרב מאיר שמחה נוימן מגיב למאמרו של הרב יוסף מיכאל יוסקוביץ על סדר המאורעות בספר שמואל, ואף הרב יוסקוביץ נענה לו בתגובה.

יהי רצון שיעלו דברי התורה שבגיליון לרצון על שולחן החג, חג מתן תורה וכריתת הברית.
*****

לגיליון הבא ניתן לשלוח הערות ומאמרים מלאים על החומשים במדבר ודברים ועל מגילת איכה, כמו גם מאמרים מלאים על דרכם של הראשונים בפירושי התורה. כל אלה ניתן לשלוח עד ראש חודש תמוז הבא עלינו לטובה.
אין המערכת מתחייבת לפרסם כל מאמר שיתקבל.
מייל המערכת: Pshatot@gmail.com
נערך לאחרונה על ידי עושה חיל ב ה' יוני 06, 2019 7:52 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 389
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: כתב העת למקרא "פשטות המתחדשים" גיליון שבועות תשע"ט

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' יוני 06, 2019 7:08 pm

יישר כח!
תמשיכו לעשות חיל!

בקשר להערתו של הרב גרינהוט בסוף מדור ההערות אודות קשר קרבן שלמי ציבור כמרמז להיות היום יום ברית של מתן תורה.
ראוי לציין ללשון הכתוב (תהלים נ, ה) 'אספו לי חסידי כרתי בריתי עלי זבח'.
אמנם שלמי שמחה בהר עיבל ובברית הר סיני, כנראה היו שניהם שלמי יחיד להבדיל משלמי ציבור הנזכרים כאן. אלא שכפי שהעיר הרב גרינהוט קרבו בציבור.
ואולי קרבן פסח הוא דוגמא לזה של קרבן יחידים הקרב בציבור ולפי זכרוני יש פרטים בדיני דחיה או טומאה שדיני קרבן ציבור יש לו.
הנקודה המענינת היא שכבשי עצרת הם המתיר של לחם הביכורים השייך לכאו' לרובד חג הקציר, ואולי מכאן נפתח פיתחא להא פרשתא של הקשר בין ביכורי הקציר עצמם ליום מתן תורה שאינם כמובן רק שני דברים שהתכנסו לפונדק אחד אלא קשר פנימי ותוכני יש ביניהם.

סעדיה
הודעות: 1405
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: כתב העת למקרא "פשטות המתחדשים" גיליון שבועות תשע"ט

הודעהעל ידי סעדיה » ו' יוני 07, 2019 1:04 am

שמואל שלומוביץ כתב:מנם שלמי שמחה בהר עיבל ובברית הר סיני, כנראה היו שניהם שלמי יחיד להבדיל משלמי ציבור הנזכרים כאן. אלא שכפי שהעיר הרב גרינהוט קרבו בציבור.

עי' במקד"ד קדשים סו"ס כ'

יותם
הודעות: 143
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: כתב העת למקרא "פשטות המתחדשים" גיליון שבועות תשע"ט

הודעהעל ידי יותם » א' יוני 09, 2019 11:21 pm

תמיה לי טובא מה שכתב הרב ספייער, שגם "שבע שבתות תמימות תהיינה" משמעו לפי הפשט שבתות בראשית, ולא שבועות. לענ"ד נראה שבעוד שמילת 'תמימות' היא קושיא לדברי הצדוקים, את דברי הרב ספייער היא שוללת לחלוטין. וכי איזו משמעות יש לשבת בראשית תמימה?

ודאי שכשמקרא אחר מצווה במפורש על מניין השבועות, אין סיבה לדחוק את הלשון 'שבתות תמימות' מלהתפרש בפשיטות על שבועות.

_ _ _


שמואל שלומוביץ כתב:יישר כח!
תמשיכו לעשות חיל!

תודה רבה!

דעת_האברך
הודעות: 533
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: כתב העת למקרא "פשטות המתחדשים" גיליון שבועות תשע"ט

הודעהעל ידי דעת_האברך » ה' יוני 13, 2019 6:19 pm

יותם כתב:תמיה לי טובא מה שכתב הרב ספייער, שגם "שבע שבתות תמימות תהיינה" משמעו לפי הפשט שבתות בראשית, ולא שבועות. לענ"ד נראה שבעוד שמילת 'תמימות' היא קושיא לדברי הצדוקים, את דברי הרב ספייער היא שוללת לחלוטין. וכי איזו משמעות יש לשבת בראשית תמימה?

ודאי שכשמקרא אחר מצווה במפורש על מניין השבועות, אין סיבה לדחוק את הלשון 'שבתות תמימות' מלהתפרש בפשיטות על שבועות.

_ _ _


שמואל שלומוביץ כתב:יישר כח!
תמשיכו לעשות חיל!

תודה רבה!

לא קראתי את המאמר האמור, אך לעצם שאלתך אפשר לומר שאם לא היה כתוב תמימות היה אפשר לפרש מקצת שבוע כשבוע, על דרך מקצת היום ככולו.

יותם
הודעות: 143
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: כתב העת למקרא "פשטות המתחדשים" גיליון שבועות תשע"ט

הודעהעל ידי יותם » ה' יוני 13, 2019 9:22 pm

דעת_האברך כתב:
יותם כתב:תמיה לי טובא מה שכתב הרב ספייער, שגם "שבע שבתות תמימות תהיינה" משמעו לפי הפשט שבתות בראשית, ולא שבועות. לענ"ד נראה שבעוד שמילת 'תמימות' היא קושיא לדברי הצדוקים, את דברי הרב ספייער היא שוללת לחלוטין. וכי איזו משמעות יש לשבת בראשית תמימה?

ודאי שכשמקרא אחר מצווה במפורש על מניין השבועות, אין סיבה לדחוק את הלשון 'שבתות תמימות' מלהתפרש בפשיטות על שבועות.

_ _ _


שמואל שלומוביץ כתב:יישר כח!
תמשיכו לעשות חיל!

תודה רבה!

לא קראתי את המאמר האמור, אך לעצם שאלתך אפשר לומר שאם לא היה כתוב תמימות היה אפשר לפרש מקצת שבוע כשבוע, על דרך מקצת היום ככולו.

זה יישוב אפשרי, אולי, ל"ממחרת השבת". שאף שהשבועות ממילא מסודרים כשבועות בראשית, מ"מ בא ה"תמימות" ללמד שלא יספיק מקצת ככולו (אף שתמוה הצד שיהני מקצת במילי דספירה), אבל אין זה מסביר את לשון 'תמימות' על שבת. זה שייך לשבוע לא לשבת.

יותם
הודעות: 143
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: כתב העת למקרא "פשטות המתחדשים" גיליון שבועות תשע"ט

הודעהעל ידי יותם » א' יולי 07, 2019 8:42 pm

הודעה מאת מערכת 'פשטות המתחדשים':
עד סוף השבוע (פרשת בלק) ניתן לשלוח מאמרים והערות לגיליון אב:

פרשת השבוע:
מאמרים והערות על הפרשיות האחרונות של ספר במדבר ועל פרשיות ספר דברים.
נ"ך:
מאמרים והערות על על מגילת איכה .
מאמרים מיוחדים:
על דרכם של הראשונים בפירוש התורה.


אין המערכת מתחייבת לפרסם מאמרים שיתקבלו.
כתובת למשלוח: pshatot@gmail.com


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים