מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

"וּתְאֵנָ֤ה וְגֶ֙פֶן֙"

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 5496
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

"וּתְאֵנָ֤ה וְגֶ֙פֶן֙"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 30, 2019 8:06 pm

כ, ה לֹ֣א׀ מְק֣וֹם זֶ֗רַע וּתְאֵנָ֤ה וְגֶ֙פֶן֙ וְרִמּ֔וֹן.

כתב בעל הטורים וז"ל,
ותאנה וגפן ורמון. ולהלן (דברים ח ח) הקדים גפן דכתיב ארץ חטה ושעורה וגפן ותאנה ורמון. אלא שבכל מקום הקדים גפן כדכתיב (מיכה ד ד) איש תחת גפנו ותחת תאנתו וכאן הקדים תאנה משום דסליק מפרה, רמז למה שאמרו בררו משם עצי תאנה.

ויש להעיר שמצינו במקום נוסף שהקדים הכתוב תאנה לגפן, והיינו ביואל (ב, כב): אַל־תִּֽירְאוּ֙ בַּהֲמ֣וֹת שָׂדַ֔י כִּ֥י דָשְׁא֖וּ נְא֣וֹת מִדְבָּ֑ר כִּֽי־עֵץ֙ נָשָׂ֣א פִרְי֔וֹ תְּאֵנָ֥ה וָגֶ֖פֶן נָתְנ֥וּ חֵילָֽם.

ולולי דמיסתפינא אמינא דבר חידוש, וזה בהקדם מה שמצינו בלשון חכמים במקומות רבים מאוד במשנה ובגמרא שהקדימו ענבים לתאנים (ברכות פ"ו מ"ח; תרומות פ"ח מ"ו; מעשרות פ"א מ"ח; ביכורים פ"ג מ"ג; נדרים פי"א מ"ו, ועוד הרבה בגמ').

ובתוספות יום טוב בברכות שם כתב וז"ל,
לא שנאן כסדרן בכתוב גפן ותאנה. וי"ל דקרא דאתא למימר בשבח ארץ ישראל הקדים המשובח יותר וכדאמרינן כל המוקדם בפסוק מוקדם לברכה. והתנא דמיירי באכילתן מקדים המתבשל תחלה. וכן בבכורים המתבכר תחלה
. ובהגהות הרש"ש ברכות (מד, א) השיב על דברי התוי"ט ו"נעלם מכ"ת קרא מפורש ותאנה וגפן ורמון'.

אולם נראה שהמקרא מקדים גפן לתאנה כי מיירי על עיקר פרי הגפן דהיינו היין, וכפי שאמרו בברכות לה, ב דיין הוי אישתני למעליותא, ולא מיירי בפרי הענבים, ויין בודאי עדיף על תאנה, אולם באכילת פירות תאנים חשוב מענבים, ולכן לא דבר ריק הוא שבכל המקומות במתני' דמיירי מאכילת ענבים ולא משתיית יין מזכיר ענבים תחילה.

[ולא נמצא במקראות ובלשון חז"ל במשנה שהקדימו ענבים לתאנים אלא בנחמיה (יג, טו) בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֡מָּה רָאִ֣יתִי בִֽיהוּדָ֣ה׀ דֹֽרְכִֽים־גִּתּ֣וֹת׀ בַּשַּׁבָּ֡ת וּמְבִיאִ֣ים הָעֲרֵמ֣וֹת וְֽעֹמְסִ֪ים עַל־הַחֲמֹרִ֟ים וְאַף־יַ֜יִן עֲנָבִ֤ים וּתְאֵנִים֙ וגו', ושם כתיב 'יין ענבים'].

ובזה מבואר שבני ישראל במדבר לא מיירו מיין אלא מהפרי של גפן, ולכן הזכירו תאנה תחילה, וכן ביואל מיירי על עצם הדבר שיהיה פרי ענבים בנאות מדבר, וקאי על אילני סרק שעתידין ליתן פירות כדאיתא בסוף כתובות, ולא על יין.

ובודאי שאין לסמוך על זה הלכה למעשה, כי יתכן שחשיבות היין נותן גם דין קדימה בברכות לפרי הענבים ולא מפלגינן בזה, ובלשון הראשונים והפוסקים נראה ברור שגם מקדים פרי הענבים לתאנים, (ראה לשון הרא"ש (פ"ו סי' כה) ומובא בב"ח סי' ריא), אך בודאי ניתן לומר כן בישוב לשון המקראות ומטבע שטבעו חכמים.

עזריאל ברגר
הודעות: 5306
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: "וּתְאֵנָ֤ה וְגֶ֙פֶן֙"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 30, 2019 8:22 pm

ויש לעיין במקרא דהפטרת ת"ב (יהפכהו ה' לששון ולשמחה בב"א) "אין ענבים בגפן ואין תאנים בתאנה".
ואם אינני טועה, הענבים מבשילים לפני התאנים, אבל מאריכים בשהותם על העץ הרבה זמן אחרי כלות התאנים (כמד"א נוצר תאנה יאכל פריה וכו').

חלמישצור
הודעות: 1622
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: "וּתְאֵנָ֤ה וְגֶ֙פֶן֙"

הודעהעל ידי חלמישצור » א' יוני 30, 2019 8:30 pm

לשונות העוסקים לכאורה בפירות, והענבים קודמים לתאנים: "אֵין עֲנָבִים בַּגֶּפֶן וְאֵין תְּאֵנִים בַּתְּאֵנָה" (ירמיהו ח, יג); "הַגֶּפֶן הוֹבִישָׁה וְהַתְּאֵנָה אֻמְלָלָה, רִמּוֹן גַּם תָּמָר וְתַפּוּחַ, כָּל עֲצֵי הַשָּׂדֶה יָבֵשׁוּ" (יואל א, יב); "כַּעֲנָבִים בַּמִּדְבָּר מָצָאתִי יִשְׂרָאֵל, כְּבִכּוּרָה בִתְאֵנָה בְּרֵאשִׁיתָהּ רָאִיתִי אֲבוֹתֵיכֶם" (הושע ט, י). לשונות העוסקים לכאורה גם ביין, והתאנים קודמות לענבים: "הַתְּאֵנָה חָנְטָה פַגֶּיהָ וְהַגְּפָנִים סְמָדַר נָתְנוּ רֵיחַ" (שיר השירים ב, יג); "כִּי תְאֵנָה לֹא תִפְרָח וְאֵין יְבוּל בַּגְּפָנִים, כִּחֵשׁ מַעֲשֵׂה זַיִת וּשְׁדֵמוֹת לֹא עָשָׂה אֹכֶל" (חבקוק ג, יז).

נוטר הכרמים
הודעות: 5496
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: "וּתְאֵנָ֤ה וְגֶ֙פֶן֙"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 30, 2019 8:31 pm

יישר כח.

הדרנא בי.

איש גלילי
הודעות: 2404
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: "וּתְאֵנָ֤ה וְגֶ֙פֶן֙"

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יולי 01, 2019 4:47 am

לא ידעתי ליישב לגבי נבואת יואל. אבל לגבי דברי ישראל בהתלוננם, אם ניתן לומר, אפשר דהוא גנות. משום דבכל מקום מקדימים הפירות לפי התועלת היוצא מהם, ולכן יין שיש בו מצוה קודם לתאנה. אבל הם רצו את הערב, והערבות של התאנה ממהרת לבוא אליהם יותר מערבות הענבים והיין.

איש בער
הודעות: 464
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: "וּתְאֵנָ֤ה וְגֶ֙פֶן֙"

הודעהעל ידי איש בער » ב' יולי 01, 2019 5:27 am

ראה מה שהעיר בכ"ז ב'בן מלך' - חנוכה עמ' ריד-רטו.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים