מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

חיי ירמיהו הנביא

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
א איד
הודעות: 64
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

חיי ירמיהו הנביא

הודעהעל ידי א איד » א' אוגוסט 11, 2019 5:52 pm

כתב בתרגום יונתן (ירמי' א, א): "פִּתְגָמֵי נְבוּאַת יִרְמִיָהוּ בַּר חִלְקִיָהוּ מִן רֵישֵׁי מַטְרַת כַּהֲנַיָא מִן אִמַרְכְּלַיָא דַהֲווֹ בִירוּשְׁלֵם גַבְרָא דְקַבֵּל אַחְסַנְתֵּי' בַּעֲנָתוֹת בַּאֲרַע שִׁבְטָא בִנְיָמִן".

וצ"ב:

א. "רישי מטרת כהניא" כו' - מדבר בירמיהו או בחלקיהו?
ב. "מן רישי מטרת כהניא" תרגומו לכאורה 'מראשי משמרת הכהנים'; ובפשטות הכוונה שהי' מראשי משמרתו דווקא, ולמה נכתב שהי' מראשי משמרת הכהנים סתם?
ג. מהו הדגש: "(א) גברא (ב) דקבל אחסנתי'" כו' ולא בפשטות שגר בענתות [ולכאורה כוונתו, שכיוון שביאר שהי' בירושלים - מבאר שנחלתו וחלקו (ולא הוא) היו בענתות]?

ביקורת תהיה
הודעות: 1114
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: חיי ירמיהו הנביא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אוגוסט 12, 2019 1:28 pm

תחילה מתאר את חלקיהו, ואומר שהיה:
א. אחד מכ"ד ראשי משמרות הכהנים (לשון היחיד 'מטרת' צ"ע),
ב. מן האמרכלים שהיו בירושלים;
ואחר חוזר אל ירמיהו ומבאר את הכתוב 'מן הכהנים אשר בענתות', דהיינו ממשפחות הכהנים שניתנה להן העיר ענתות לנחלה בימי יהושע.
ויש להעיר:
א. בספר נחמיה מצאנו אחד מראשי משמרות הכהנים שעלו עם זרובבל בשם חלקיה:
שְׂרָיָה, יִרְמְיָה, עֶזְרָא; אֲמַרְיָה, מַלּוּךְ, חַטּוּשׁ; שְׁכַנְיָה, רְחֻם, מְרֵמֹת; עִדּוֹא, גִנְּתוֹי, אֲבִיָּה; מִיָּמִין, מַעַדְיָה, בִּלְגָּה; שְׁמַעְיָה וְיוֹיָרִיב, יְדַעְיָה; סַלּוּ, עָמוֹק, חִלְקִיָּה, יְדַעְיָה – אֵלֶּה רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וַאֲחֵיהֶם בִּימֵי יֵשׁוּעַ.
ב. בימי חזקיהו המלך מצאנו אמרכל בשם אליקים בן חלקיהו:
וַיִּשְׁלַח מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת רַבְשָׁקֵה מִלָּכִישׁ יְרוּשָׁלַיְמָה אֶל הַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ בְּחֵיל כָּבֵד, וַיֵּצֵא אֵלָיו אֶלְיָקִים בֶּן חִלְקִיָּהוּ אֲשֶׁר עַל הַבָּיִת (ואפשר שהיה כהן, רד"ק ישעיה כב, כב).
שימת שתי משׂרות אלה על שכם חלקיהו אבי ירמיהו אומרת דרשני.

א איד
הודעות: 64
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: חיי ירמיהו הנביא

הודעהעל ידי א איד » ג' אוגוסט 13, 2019 1:53 pm

ביקורת תהיה כתב:תחילה מתאר את חלקיהו, ואומר שהיה:
א. אחד מכ"ד ראשי משמרות הכהנים (לשון היחיד 'מטרת' צ"ע),
ב. מן האמרכלים שהיו בירושלים;
ואחר חוזר אל ירמיהו ומבאר את הכתוב 'מן הכהנים אשר בענתות', דהיינו ממשפחות הכהנים שניתנה להן העיר ענתות לנחלה בימי יהושע.
ויש להעיר:
א. בספר נחמיה מצאנו אחד מראשי משמרות הכהנים שעלו עם זרובבל בשם חלקיה:
שְׂרָיָה, יִרְמְיָה, עֶזְרָא; אֲמַרְיָה, מַלּוּךְ, חַטּוּשׁ; שְׁכַנְיָה, רְחֻם, מְרֵמֹת; עִדּוֹא, גִנְּתוֹי, אֲבִיָּה; מִיָּמִין, מַעַדְיָה, בִּלְגָּה; שְׁמַעְיָה וְיוֹיָרִיב, יְדַעְיָה; סַלּוּ, עָמוֹק, חִלְקִיָּה, יְדַעְיָה – אֵלֶּה רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וַאֲחֵיהֶם בִּימֵי יֵשׁוּעַ.
ב. בימי חזקיהו המלך מצאנו אמרכל בשם אליקים בן חלקיהו:
וַיִּשְׁלַח מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת רַבְשָׁקֵה מִלָּכִישׁ יְרוּשָׁלַיְמָה אֶל הַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ בְּחֵיל כָּבֵד, וַיֵּצֵא אֵלָיו אֶלְיָקִים בֶּן חִלְקִיָּהוּ אֲשֶׁר עַל הַבָּיִת (ואפשר שהיה כהן, רד"ק ישעיה כב, כב).
שימת שתי משׂרות אלה על שכם חלקיהו אבי ירמיהו אומרת דרשני.

ייש"כ רב (להעיר מרד"ק על אתר שביאר בשם אביו שחלקי' אבי ירמי' הוא הכהן הגדול שמצא את הספר תורה).

לייטנר
הודעות: 4828
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: חיי ירמיהו הנביא

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אוגוסט 13, 2019 2:25 pm

לפי"ז, חלקיה הוא שם כוהני-שבטי, ולא מדובר באותו אדם.

ביקורת תהיה
הודעות: 1114
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: חיי ירמיהו הנביא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אוגוסט 13, 2019 5:39 pm

א איד כתב:להעיר מרד"ק שביאר בשם אביו שחלקי' אבי ירמי' הוא הכהן הגדול שמצא את ספר התורה.
אשתקד בפורום זה (תחת הכותרת 'חלקיהו בן שפן') דנו בדברי רד"ק אלו, והובעה התמיהה על היחוס 'חלקיהו בן שפן'.

א איד
הודעות: 64
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: חיי ירמיהו הנביא

הודעהעל ידי א איד » ג' אוגוסט 13, 2019 11:41 pm

ביקורת תהיה כתב:
א איד כתב:להעיר מרד"ק שביאר בשם אביו שחלקי' אבי ירמי' הוא הכהן הגדול שמצא את ספר התורה.
אשתקד בפורום זה (תחת הכותרת 'חלקיהו בן שפן') דנו בדברי רד"ק אלו, והובעה התמיהה על היחוס 'חלקיהו בן שפן'.

viewtopic.php?t=40564

ייש"כ. מעניין ומחכים.

א איד
הודעות: 64
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: חיי ירמיהו הנביא

הודעהעל ידי א איד » ד' אוגוסט 14, 2019 1:53 pm

..

א איד
הודעות: 64
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: חיי ירמיהו הנביא

הודעהעל ידי א איד » ד' אוגוסט 14, 2019 2:49 pm

ביקורת תהיה כתב:תחילה מתאר את חלקיהו

נראה שדבריך הם השערה בלבד, לא הובאה ראי' ברורה אלא שיתוף השם "חלקי'" (אא"כ הדבר נלמד מהמילה "גברא" המחלקת את הפסוק לשניים).

בספר נחמיה מצאנו אחד מראשי משמרות הכהנים שעלו עם זרובבל בשם חלקיה

נמצא שם גם השם ירמי'.

בימי חזקיהו המלך מצאנו אמרכל בשם אליקים בן חלקיהו . . . אֶלְיָקִים בֶּן חִלְקִיָּהוּ אֲשֶׁר עַל הַבָּיִת

כנראה כוונתך לשיטת ר' יהודה (ויקרא רבה ה, ה. [כעת ראיתי שהובא ברש"י ישעי']), שאליקים מילא את מקום שבנא "אשר על הבית" באמרכלות (לא הצלחתי למצוא עוד מי שמבאר ש"אשר על הבית" היינו אמרכל).

ביקורת תהיה
הודעות: 1114
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: חיי ירמיהו הנביא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 14, 2019 6:24 pm

א איד כתב:א. נראה שדבריך הם השערה בלבד, לא הובאה ראי' ברורה.
ב. לא הצלחתי למצוא מי שמבאר ש"אשר על הבית" היינו אמרכל.
א. אמת, אך אם אין ראיה לדבר, זכר לדבר - ההשערה שהעלה מאן דהו כי ירמיהו היה רועה צאן, על סמך ההבנה הזו בדבריו אל השם 'וַאֲנִי לֹא אַצְתִּי מֵרֹעֶה (=מהיות רועה) אַחֲרֶיךָ'; דוגמת דברי עמוס אל אמציה 'וַיִּקָּחֵנִי יְיָ מֵאַחֲרֵי הַצֹּאן וַיֹּאמֶר אֵלַי יְיָ לֵךְ הִנָּבֵא אֶל עַמִּי יִשְׂרָאֵל'.
ב. בפרק כהן משיח שנו חכמים אצל סולם הדרגות בכהונה: סגן קודם לאמרכל, אמרכל קודם לגזבר. ומבאר רב חסדא: מאי אמרכל? אמר כֹּלָּא. מפרש רש"י: שממונה על כולם, ואין משיבין על דבריו.
הוי אומר: 'אמרכל' – ממונה ראשי.

לייטנר
הודעות: 4828
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: חיי ירמיהו הנביא

הודעהעל ידי לייטנר » ד' אוגוסט 14, 2019 10:01 pm

רק הסברת מה זה 'אמרכל', אך לא הסברת מהו 'אשר על הבית'.
במקרא ניתן למצוא שמונה אנשים שנשאו בתואר זה: אדם (ששמו לא נזכר במפורש בכתובים) בבית יוסף במצרים, אחישר בימי שלמה המלך, ארצא אשר על ביתו של המלך אלה בתרצה, עובדיהו אשר על ביתו של אחאב בשומרון, אדם (ששמו לא נזכר במפורש בכתובים) בבית יהורם בן אחאב בשומרון, יותם בן עוזיהו מלך יהודה ששימש בתפקיד בימי צרעת אביו, שבנא אשר על הבית בימי חזקיהו וכן יורשו של שבנא, אליקים בן חלקיהו.
המפתח להבנת התפקיד הוא יותם שהיה בן המלך ותיפקד כממלא מקומו. קשה לומר שמדובר בתפקיד זוטר שהיה מוטל על משרת כזה או אחר.

א איד
הודעות: 64
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: חיי ירמיהו הנביא

הודעהעל ידי א איד » ד' אוגוסט 14, 2019 11:17 pm

לגבי שבנא "אשר על הבית" הובאו בויקרא רבה (ה, ה) עוד ב' דעות: לר' אלעזר - הי' כהן גדול; לר' ברכי' - הי' "קומיס איספיסריאין" (פקיד בבהמ"ק. מתנות כהונה בשם הערוך; נגיד על האוצרות בבהמ"ק. עץ יוסף).

אגב, לגבי אמרכלותו של שבנא (שאליקים מילא את מקומו), פירש במתנות כהונה שהי' ממונה על בית המלך (ולא אמרכל שבבהמ"ק), ולכאורה זהו הפירוש הקרוב יותר לפשש"מ (ותמהני איך יפרש את המשך המדרש שלמ"ד זה - הי' נהנה מן ההקדשות); משא"כ בתרגום לירמי' כוונתו בפשטות לאמרכל בבהמ"ק.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: יאיר אתמר, שמואל שלומוביץ ו־ 12 אורחים