מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

עץ ואבן אשר לא יראון כו'

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמואל דוד
הודעות: 4499
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

עץ ואבן אשר לא יראון כו'

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוגוסט 13, 2019 6:40 pm

פרשת ואתחנן פרק ד פסוק כח

וַעֲבַדְתֶּם שָׁם אֱלֹהִים מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם עֵץ וָאֶבֶן אֲשֶׁר לֹא יִרְאוּן וְלֹא יִשְׁמְעוּן וְלֹא יֹאכְלוּן וְלֹא יְרִיחֻן

הנה הזכיר ד' חושים, ויל"ע מדוע לא הזכיר החמישית - מישוש.

ועייו תהילים פרק קטו - פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ. אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן. יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם.

עזריאל ברגר
הודעות: 5690
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: עץ ואבן אשר לא יראון כו'

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 13, 2019 8:01 pm

שמואל דוד כתב:פרשת ואתחנן פרק ד פסוק כח

וַעֲבַדְתֶּם שָׁם אֱלֹהִים מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם עֵץ וָאֶבֶן אֲשֶׁר לֹא יִרְאוּן וְלֹא יִשְׁמְעוּן וְלֹא יֹאכְלוּן וְלֹא יְרִיחֻן

הנה הזכיר ד' חושים, ויל"ע מדוע לא הזכיר החמישית - מישוש.

ועייו תהילים פרק קטו - פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ. אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן. יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם.

א. לענין מומי הע"ז - כבר ציינתי (באשכול אביעה חידות viewtopic.php?p=337969#p337969 ) שיש בתהילים קט"ו שבעה מומים, לעומת תהילים קל"ה שיש שם רק ארבעה מומים.
ב. אולי יש לקשר זה עם מ"ש הרמב"ם ש"חוש המישוש חרפה הוא", וכמדומני שכעין זה כתב הרמב"ם שכל ארבעת החושים האחרים הוזכרו אצל הבורא ית"ש (אכילת וריח הקרבנות, וירא ה', וישמע ה'), אבל המישוש לא הוזכר אצלו. ובזה יובן שכאשר מבדילים בין האלילים לבין הבורא - מתאים לומר שהם לא רואים והוא רואה, הם לא שומעים והוא שומע, הם לא רואים והוא רואה, והם לא מריחים והוא מריח, אבל לא שייך לומר שהם לא ממששים והוא לא ממשש.

מצליח
הודעות: 424
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: עץ ואבן אשר לא יראון כו'

הודעהעל ידי מצליח » ג' אוגוסט 13, 2019 8:08 pm

יראון וישמעון – הזכיר הארבע ההרגשות, ואין צורך להזכיר החמישית, כי היא עבה מכולן. ועוד, כי היא שורש חיי הגוף. - אבן עזרא

אשר לא יראון ולא ישמעון ולא יאכלון ולא יריחון – הזכיר בכתוב הזה ארבעה חושין והחמישי שהוא חוש המשוש לא הוצרך להזכירו כי הוא בכלל לא יאכלון שהוא חוש הטעם, ודי שיזכיר אחד מן החושים הגופניים שהם שנים, כי השלשה הם רוחניים, והם חוש הראות וחוש השמע וחוש הריח, ולכך מצאנום בהקב״ה (בראשית ו) וירא ה׳, (במדבר יא) וישמע ה׳, (בראשית ח) וירח ה׳. וכן תמצא בדוד שהוצרך לומר (תהלים קטו) ידיהם ולא ימישון, מפני שלא הזכיר לא יאכלון, כי די באחד מן הגופניים. מכאן יש ללמוד מעלת החמשה חושים שבאדם שהם עיקר פעולותיו במעשה המצות, וכן במעשה העבירות, כי בהם יזכה ובהם יענש כי כפי מה שירצה להשתמש בהם, והיו חמשה כנגד חמשה חומשי תורה, וכנגד חמשה אורים שבבראשית, וכגנד חמשה שמות שיש לנפש, והנה הם שלמות הגוף שהוא היכל הנפש, והנפש מראה פעולותיה על ידה, ולכן יגנה הכתוב הע״א בחסרון החושים להורות על מעלתם, כי כיון שהיא חסרה ממעלת החושים ומשלמותם מה כחה וגבורתה להושיע, ואיך יאמרו לאלהיהם בעת צרתם קומה והושיענו, כי מנפלאות חכמת היצירה באדם היו חמשה חושים הללו באדם נטועים בחמשה אברים שהם כלים ושערים לנפש השכלית. ואמרו חכמי המחקר כי נתייסדו באדם בחכמה ובהשגחה עליונה ובסדור נפלא, כי חוש המשוש מתפשט בכל הגוף, וחוש הריח מתפשט חוץ לגוף, וחוש השמע מתפשט יותר מן הריח כפי מה שיצטרך לו האדם יותר, וחוש הראות מתפשט יותר מן השמע כי האדם יצטרך לו יותר, והנה זה ענין גדול לכל מסתכל בו, יורה על שלמות האדם בחמשה חושים כי מעשה אלהים המה. - רבינו בחיי

שמואל דוד
הודעות: 4499
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: עץ ואבן אשר לא יראון כו'

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוגוסט 13, 2019 9:10 pm

עזריאל ברגר כתב:
שמואל דוד כתב:פרשת ואתחנן פרק ד פסוק כח

וַעֲבַדְתֶּם שָׁם אֱלֹהִים מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם עֵץ וָאֶבֶן אֲשֶׁר לֹא יִרְאוּן וְלֹא יִשְׁמְעוּן וְלֹא יֹאכְלוּן וְלֹא יְרִיחֻן

הנה הזכיר ד' חושים, ויל"ע מדוע לא הזכיר החמישית - מישוש.

ועייו תהילים פרק קטו - פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ. אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן. יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם.

א. לענין מומי הע"ז - כבר ציינתי (באשכול אביעה חידות viewtopic.php?p=337969#p337969 ) שיש בתהילים קט"ו שבעה מומים, לעומת תהילים קל"ה שיש שם רק ארבעה מומים.
ב. אולי יש לקשר זה עם מ"ש הרמב"ם ש"חוש המישוש חרפה הוא", וכמדומני שכעין זה כתב הרמב"ם שכל ארבעת החושים האחרים הוזכרו אצל הבורא ית"ש (אכילת וריח הקרבנות, וירא ה', וישמע ה'), אבל המישוש לא הוזכר אצלו. ובזה יובן שכאשר מבדילים בין האלילים לבין הבורא - מתאים לומר שהם לא רואים והוא רואה, הם לא שומעים והוא שומע, הם לא רואים והוא רואה, והם לא מריחים והוא מריח, אבל לא שייך לומר שהם לא ממששים והוא לא ממשש.

יישר כח! ועיין אבי עזר על האבן עזרא מש״כ בזה.

שמואל דוד
הודעות: 4499
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: עץ ואבן אשר לא יראון כו'

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוגוסט 13, 2019 9:11 pm

מצליח כתב:יראון וישמעון – הזכיר הארבע ההרגשות, ואין צורך להזכיר החמישית, כי היא עבה מכולן. ועוד, כי היא שורש חיי הגוף. - אבן עזרא

אשר לא יראון ולא ישמעון ולא יאכלון ולא יריחון – הזכיר בכתוב הזה ארבעה חושין והחמישי שהוא חוש המשוש לא הוצרך להזכירו כי הוא בכלל לא יאכלון שהוא חוש הטעם, ודי שיזכיר אחד מן החושים הגופניים שהם שנים, כי השלשה הם רוחניים, והם חוש הראות וחוש השמע וחוש הריח, ולכך מצאנום בהקב״ה (בראשית ו) וירא ה׳, (במדבר יא) וישמע ה׳, (בראשית ח) וירח ה׳. וכן תמצא בדוד שהוצרך לומר (תהלים קטו) ידיהם ולא ימישון, מפני שלא הזכיר לא יאכלון, כי די באחד מן הגופניים. מכאן יש ללמוד מעלת החמשה חושים שבאדם שהם עיקר פעולותיו במעשה המצות, וכן במעשה העבירות, כי בהם יזכה ובהם יענש כי כפי מה שירצה להשתמש בהם, והיו חמשה כנגד חמשה חומשי תורה, וכנגד חמשה אורים שבבראשית, וכגנד חמשה שמות שיש לנפש, והנה הם שלמות הגוף שהוא היכל הנפש, והנפש מראה פעולותיה על ידה, ולכן יגנה הכתוב הע״א בחסרון החושים להורות על מעלתם, כי כיון שהיא חסרה ממעלת החושים ומשלמותם מה כחה וגבורתה להושיע, ואיך יאמרו לאלהיהם בעת צרתם קומה והושיענו, כי מנפלאות חכמת היצירה באדם היו חמשה חושים הללו באדם נטועים בחמשה אברים שהם כלים ושערים לנפש השכלית. ואמרו חכמי המחקר כי נתייסדו באדם בחכמה ובהשגחה עליונה ובסדור נפלא, כי חוש המשוש מתפשט בכל הגוף, וחוש הריח מתפשט חוץ לגוף, וחוש השמע מתפשט יותר מן הריח כפי מה שיצטרך לו האדם יותר, וחוש הראות מתפשט יותר מן השמע כי האדם יצטרך לו יותר, והנה זה ענין גדול לכל מסתכל בו, יורה על שלמות האדם בחמשה חושים כי מעשה אלהים המה. - רבינו בחיי

תודה על המ״מ!

טור תלגא
הודעות: 182
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: עץ ואבן אשר לא יראון כו'

הודעהעל ידי טור תלגא » ג' אוגוסט 13, 2019 9:32 pm

בדברי אליהו (גר"א) הקשה למה לא אמר ולא ידברון ועי'"ש שבא לרמז על צלמו של נבוכדנצר שהיה מדבר.
קבצים מצורפים
דברי אליהו ואתחנן.pdf
(146.93 KiB) הורד 11 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 4499
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: עץ ואבן אשר לא יראון כו'

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוגוסט 13, 2019 9:58 pm

טור תלגא כתב:בדברי אליהו (גר"א) הקשה למה לא אמר ולא ידברון ועי'"ש שבא לרמז על צלמו של נבוכדנצר שהיה מדבר.

יישר כח. וראיתי בהעמק דבר שהביא דבריו בקיצור.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים

cron