מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

חלשה דעתו של אהרון

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמר
הודעות: 546
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

חלשה דעתו של אהרון

הודעהעל ידי שמר » ו' אוגוסט 16, 2019 4:56 pm

"בהעלתך" - "למה נסמכה פרשת מנורה לחנכת הנשיאים? לפי שכשראה אהרן חנוכת הנשיאים, חלשה דעתו שלא היה עמהם בחנוכה, לא הוא ולא שבטו; אמר לו הקב"ה: חייך, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות בקר וערב", לשון רש"י ממדרש אגדה.

ומדוע באמת לא נתנדב אהרון בתחילה יחד עם הנשיאים, הלא לא נצטוו דווקא הם להביא לחנוכת המזבח.

דרומי
הודעות: 5243
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חלשה דעתו של אהרון

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוגוסט 17, 2019 9:28 pm

כשם שאין אדם מביא מתנה לעצמו.

אהרן והמזבח הם תרין ריעין דלא מתפרשין, ולכן מתאים הנדבה דוקא לנשיאים שהם 'מבחוץ'.

שמר
הודעות: 546
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: חלשה דעתו של אהרון

הודעהעל ידי שמר » ש' אוגוסט 17, 2019 9:59 pm

דרומי כתב:כשם שאין אדם מביא מתנה לעצמו.

אהרן והמזבח הם תרין ריעין דלא מתפרשין, ולכן מתאים הנדבה דוקא לנשיאים שהם 'מבחוץ'.

לדינא, האם כהן סתם יכול להביא קרבן נדבה?.

עזריאל ברגר
הודעות: 5808
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: חלשה דעתו של אהרון

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוגוסט 17, 2019 10:53 pm

שמר כתב:לדינא, האם כהן סתם יכול להביא קרבן נדבה?

כן.

שמר
הודעות: 546
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: חלשה דעתו של אהרון

הודעהעל ידי שמר » ש' אוגוסט 17, 2019 11:18 pm

א"כ מדוע לא התנדב לחינוכו? וא"ת כהדרומי דאהרן והמזבח הם תרין ריעין דלא מתפרשין, מדוע א"כ חלשה דעתו הלא אינו ראוי לכך?.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 326
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: חלשה דעתו של אהרון

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ש' אוגוסט 17, 2019 11:57 pm

צריך להבחין שהקרבנות הובאו ע"י הנשיאים ואהרן לא היה נשיא במובן הפשוט של הדברים,
ושמא זה הסיבה שאהרן לא היה בחנוכת הנשיאים,
ואדרבה צריך לדון לבסוף מאי קסבר,
אלא שלכאו' לשבט לוי אין נשיא כללי, (רק נשיא בית אב לכל משפחה ונשיא נשיאי הלוי הוא אלעזר), מפני שלא היו בנחלת הארץ והנשיאים הם מנחילי הארץ, אבל בחנוכת המשכן יש חסרון אם שבט לוי אינו עמהם, ויל"ע עוד.

ביני
הודעות: 37
הצטרף: ג' יולי 11, 2017 8:38 pm

Re: חלשה דעתו של אהרון

הודעהעל ידי ביני » ד' אוגוסט 28, 2019 2:57 am

שמואל שלומוביץ כתב:צריך להבחין שהקרבנות הובאו ע"י הנשיאים ואהרן לא היה נשיא במובן הפשוט של הדברים.

הרמב"ן בפרשת קרח כתב מפורש שאהרן הי' נשיא שבט לוי.

בן ראובן
הודעות: 570
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חלשה דעתו של אהרון

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' אוגוסט 28, 2019 3:29 am

שמר כתב:א"כ מדוע לא התנדב לחינוכו? וא"ת כהדרומי דאהרן והמזבח הם תרין ריעין דלא מתפרשין, מדוע א"כ חלשה דעתו הלא אינו ראוי לכך?.


חלשה דעתו לאחר שראה שהמשכן משמש לא רק להקרבת קרבנות, אלא גם למקום דיבור הקב"ה עם משה רבינו, שבזה הוא אינו "מחותן", וא"כ היה לו להשתתף בחנוכה. וזהו שהפסיק הכתוב בין פרשת הנשיאים לפרשת בהעלותך בפסוק "ובבוא משה אל אוהל מועד לדבר אתו גו'".

(כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע)

שמר
הודעות: 546
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: חלשה דעתו של אהרון

הודעהעל ידי שמר » ד' אוגוסט 28, 2019 10:56 am

בן ראובן כתב:
שמר כתב:א"כ מדוע לא התנדב לחינוכו? וא"ת כהדרומי דאהרן והמזבח הם תרין ריעין דלא מתפרשין, מדוע א"כ חלשה דעתו הלא אינו ראוי לכך?.


חלשה דעתו לאחר שראה שהמשכן משמש לא רק להקרבת קרבנות, אלא גם למקום דיבור הקב"ה עם משה רבינו, שבזה הוא אינו "מחותן", וא"כ היה לו להשתתף בחנוכה. וזהו שהפסיק הכתוב בין פרשת הנשיאים לפרשת בהעלותך בפסוק "ובבוא משה אל אוהל מועד לדבר אתו גו'".

(כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע)


א"כ מדוע נתנחם בהדלקת המנורה?

בן ראובן
הודעות: 570
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חלשה דעתו של אהרון

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' אוגוסט 28, 2019 9:07 pm

שמר כתב:
בן ראובן כתב:
שמר כתב:א"כ מדוע לא התנדב לחינוכו? וא"ת כהדרומי דאהרן והמזבח הם תרין ריעין דלא מתפרשין, מדוע א"כ חלשה דעתו הלא אינו ראוי לכך?.


חלשה דעתו לאחר שראה שהמשכן משמש לא רק להקרבת קרבנות, אלא גם למקום דיבור הקב"ה עם משה רבינו, שבזה הוא אינו "מחותן", וא"כ היה לו להשתתף בחנוכה. וזהו שהפסיק הכתוב בין פרשת הנשיאים לפרשת בהעלותך בפסוק "ובבוא משה אל אוהל מועד לדבר אתו גו'".

(כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע)


א"כ מדוע נתנחם בהדלקת המנורה?


למה "אם כן"? זו שאלה נפרדת שאינה תלויה בהנ"ל, והרבה ביאורים נאמרו בה.

שמר
הודעות: 546
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: חלשה דעתו של אהרון

הודעהעל ידי שמר » ד' אוגוסט 28, 2019 9:27 pm

בן ראובן כתב:
שמר כתב:
בן ראובן כתב:
שמר כתב:א"כ מדוע לא התנדב לחינוכו? וא"ת כהדרומי דאהרן והמזבח הם תרין ריעין דלא מתפרשין, מדוע א"כ חלשה דעתו הלא אינו ראוי לכך?.


חלשה דעתו לאחר שראה שהמשכן משמש לא רק להקרבת קרבנות, אלא גם למקום דיבור הקב"ה עם משה רבינו, שבזה הוא אינו "מחותן", וא"כ היה לו להשתתף בחנוכה. וזהו שהפסיק הכתוב בין פרשת הנשיאים לפרשת בהעלותך בפסוק "ובבוא משה אל אוהל מועד לדבר אתו גו'".

(כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע)


א"כ מדוע נתנחם בהדלקת המנורה?


למה "אם כן"? זו שאלה נפרדת שאינה תלויה בהנ"ל, והרבה ביאורים נאמרו בה.

כי לפי דברי ק' אין העניין תלוי בעבודות כלל והקושיא הידועה מתעצמת יותר.
אשמח מאד אם כבודו יפנה אותי לדברי הרבי זיע"א בזה.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים