עמוד 1 מתוך 1

שוטרים שהם שופטים

פורסם: ג' ספטמבר 03, 2019 11:54 pm
על ידי נוטר הכרמים
טז, יח שֹׁפְטִ֣ים וְשֹֽׁטְרִ֗ים תִּֽתֶּן־לְךָ֙ בְּכָל־שְׁעָרֶ֔יךָ אֲשֶׁ֨ר ד' אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ לִשְׁבָטֶ֑יךָ וְשָׁפְט֥וּ אֶת־הָעָ֖ם מִשְׁפַּט־צֶֽדֶק.

מפשוטו של מקרא משמע שהשוטרים אף הם בכלל התפקיד האמור: ושפטו את העם, וצ"ב שהרי שוטרים אין תפקידם עצם המשפט שזה נעשה ע"י השופטים, וכמו שמובא ברש"י, שופטים, דיינים הפוסקים את הדין. ושוטרים, הרודין את העם אחר מצותם. שמכין וכופתין במקל וברצועה עד שיקבל עליו את דין השופט.

ונראה לבאר לפי מה שביאר רבינו הגר"א בפירוש הפסוק בפרשת דברים (א, טו):
ואקח את ראשי שבטיכם אנשים חכמים וידועים ואתן אותם ראשים עליכם שרי אלפים ושרי מאות ושרי חמשים ושרי עשרות ושוטרים לשבטיכם, וז"ל, ושוטרים לשבטיכם לא קאי על השרים אלא על הראשים: ראשים ושוטרים לשבטיכם. שג' הראשונים היו ראשים, ושרי עשרות היו שוטרים ודיינים, אבל בעיקר הם היו לשוטרים וכמו שכתוב בפ' נצבים ראשיכם שבטיכם זקניכם ושוטריכם. אף על פי שהגמרא חושבת אותם כולם לדייני ישראל, וכמו שכתוב ושפטו את העם בכל עת. מכל מקום היה לכל אחד התמנות שלו. ויש לתמוה למה היו צריכים שרי חמשים ב' למאה. והענין, שד' מנהיגים היו לישראל: שופטים, שוטרים, ראשים, וזקנים. שופטים הם שדנין, שוטרים הם שרודים בעם לקיים הפסק, ראשים שהיו מנהיגים את ישראל בכל דבר לצאת ולבוא, וזקנים הלומדים תורה. וזה הסדר: שרי האלפים היו מנהיגים את העם והיו ראשים ממש. שרי המאות הם היו השופטים, שרי עשרות הם היו השוטרים הרודים לקיים את הפסק. ושרי חמשים הם הלומדים תורה לישראל... ואלו הג' הם היו ראשים. ושרי העשרות היו שוטרים. וכן היו הג' מנהיגים את העם, וכן במלחמה היו אלו מנהיגים כמו שכתוב (במדבר ל"א - י"ד): ויקצף משה על פקודי החיל שרי האלפים ושרי המאות וגו', וכן (שם מ"ח): ויקרבו אל משה הפקדים אשר לאלפי הצבא שרי האלפים ושרי המאות. וזהו שנאמר בפרשת נצבים ראשיכם שבטיכם זקניכם ושוטריכם כל איש ישראל וגו'. ראשיכם שהיו ראשים על כולם והם שרי האלפים. שבטיכם הם שרי מאות שהם שופטים כמו שכתוב לא יסור שבט מיהודה. זקניכם הם שרי החמשים, ושוטריכם שרי העשרות שהם השוטרים, ואחרי כן כל איש ישראל
(ילקוט ביאורי הגר"א לתנ"ך שנדפס בספר הגר"א שי"ל בשנת תשי"ד; וראה עוד בביאור הגר"א לישעיה (א, ה), מובא בשו"ת ציץ אליעזר חלק כא סימן סה, ויעו"ש באריכות).
ומעתה מבואר היטב שאמנם השוטרים הינם גם שופטים.