מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עני בן פחמא
הודעות: 65
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אוגוסט 29, 2019 12:10 am

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי יהודי שטמא ומטמא את כל הנוגע בו (לא רק קדשים וכדו'), ועליו לעשות מעשה לטהרתו, ובמעשה זה הוא יהיה טהור לגמרי (לכאורה אפילו לא "טבול יום"), אך המעשה הזה איננו טבילה, ולא הבאת קרבן?

רמז: הוא כבר טבל לטומאתו, ונותר לו מעשה לעשות, שבדרך כלל עושים אותו לפני הטבילה.
ההלכה מפורשת ברמב"ם, וכן בפירוש רבינו עובדיה מברטנורא למשנה.


יש כסף משנה (סוף פ"ו שאר אבות הטומאה) שמחדש שאדם טמא אנו נטהר מטומאתו עד שיוצא מהמים ולא די בהכנסו למים, לפ"ז אפשר לומר שמדובר באדם שטבל ועודנו בתוך המים (יש מחל' באחרונים אם צריך שיצא לגמרי או די שיוציא איבר).

זה הייתי אומר בלי הרמז, לאחר הרמז, אפשר לומר שהכוונה לטובל ושרץ בידו שאינו נטהר עד שישליך השרץ מעליו.

עני בן פחמא
הודעות: 65
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אוגוסט 29, 2019 12:13 am

לב חיים כתב:היכי משכחת לה שראובן חטא ב100 עבירות .בא שמעון ועשה משהו אפילו ללא ידיעת והכל נהפך למצוות ?[שאלני בני נר"ו]

סיפר עליו לשון הרע, לפי דברי החרדים שהעבירות עוברות למספר.

לבי במערב
הודעות: 1289
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוגוסט 29, 2019 1:25 am

עני בן פחמא כתב:סיפר עליו לשון הרע, לפי דברי החרדים שהעבירות עוברות למספר.

לב חיים כתב: . . הכל נהפך למצוות?

עני בן פחמא
הודעות: 65
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אוגוסט 29, 2019 12:11 pm

לבי במערב כתב:
עני בן פחמא כתב:סיפר עליו לשון הרע, לפי דברי החרדים שהעבירות עוברות למספר.

לב חיים כתב: . . הכל נהפך למצוות?

והמצוות של המספר עוברות למסופר. (ואפשר גם לומר שלמסופר היו 100 מצוות).

אפשר גם, שמעון קידש אחת משתי נשים לראובן אפשר מדין זכין, ראובן בא על אחת מהן 100 פעמים, ולאחר מכן שמעון מברר שזו שראובן בא עליה מקודשת לו.

או, ראובן אסר בקונם מצווה כל שהיא באופן שהיה ספק אם חל הנדר שאז אסור לו לעשות זאת או שהנדר לא חל שאז הוי מצוה, ופסק לו הרב שהוי נדר, ואעפ"כ ראובן עשה את המצווה ועבר ב100 עבירות, מעון שהוא גדול הדור למד את הסוגיא והכריע שהנדר לא חל וממילא כל העבירות הפכו למצוות (אפשר להקצין קצת יותר ולומר ששמעון מצא כת"י של הספר שהרב התבסס עליו לאסור ושם מבואר אחרת מהנדפס...).

עזריאל ברגר
הודעות: 5829
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 29, 2019 3:00 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי יהודי שטמא ומטמא את כל הנוגע בו (לא רק קדשים וכדו'), ועליו לעשות מעשה לטהרתו, ובמעשה זה הוא יהיה טהור לגמרי (לכאורה אפילו לא "טבול יום"), אך המעשה הזה איננו טבילה, ולא הבאת קרבן?

רמז: הוא כבר טבל לטומאתו, ונותר לו מעשה לעשות, שבדרך כלל עושים אותו לפני הטבילה.
ההלכה מפורשת ברמב"ם, וכן בפירוש רבינו עובדיה מברטנורא למשנה.

רמב"ם פרה אדומה יא,ב (ועיין כסף-משנה שם), ממסכת פרה פי"ב משנה י"א (ורע"ב שם).

עני בן פחמא
הודעות: 65
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אוגוסט 29, 2019 5:25 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי יהודי שטמא ומטמא את כל הנוגע בו (לא רק קדשים וכדו'), ועליו לעשות מעשה לטהרתו, ובמעשה זה הוא יהיה טהור לגמרי (לכאורה אפילו לא "טבול יום"), אך המעשה הזה איננו טבילה, ולא הבאת קרבן?

רמז: הוא כבר טבל לטומאתו, ונותר לו מעשה לעשות, שבדרך כלל עושים אותו לפני הטבילה.
ההלכה מפורשת ברמב"ם, וכן בפירוש רבינו עובדיה מברטנורא למשנה.

רמב"ם פרה אדומה יא,ב (ועיין כסף-משנה שם), ממסכת פרה פי"ב משנה י"א (ורע"ב שם).

יפה, אבל זה לא סותר את מה שאני עניתי.

עני בן פחמא
הודעות: 65
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אוגוסט 29, 2019 5:33 pm

ביקורת תהיה כתב:קל וחומר לאו דממונא מלאו דאיסורא.

טעות!

וכי עשה של ד' מינים דוחה ל"ת של לא תגנובו?!

וכבר ידוע היסוד של ר' שמעון שקופ של יינימס (שייכות).

קראקובער
הודעות: 2819
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוגוסט 29, 2019 6:24 pm

עני בן פחמא כתב:יש כסף משנה (סוף פ"ו שאר אבות הטומאה) שמחדש שאדם טמא אנו נטהר מטומאתו עד שיוצא מהמים ולא די בהכנסו למים, לפ"ז אפשר לומר שמדובר באדם שטבל ועודנו בתוך המים (יש מחל' באחרונים אם צריך שיצא לגמרי או די שיוציא איבר).

לדבריו לצאת מן המים זה חלק מהטבילה ולא נקרא שטבל כבר.

קראקובער
הודעות: 2819
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוגוסט 29, 2019 6:29 pm

עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי יהודי שטמא ומטמא את כל הנוגע בו (לא רק קדשים וכדו'), ועליו לעשות מעשה לטהרתו, ובמעשה זה הוא יהיה טהור לגמרי (לכאורה אפילו לא "טבול יום"), אך המעשה הזה איננו טבילה, ולא הבאת קרבן?

ואיך יתכן הפוך [לפי חידוש ידוע של אחד מהאחרונים]
אדם שנגע במת ואחר כך נגע בכלים או באדם הכול טהור (מדאורייתא עכ"פ) אבל אם יטבל במקוה כשרה אחר כך הכול יטמא למפרע?

עזריאל ברגר
הודעות: 5829
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 03, 2019 7:50 pm

נאשער כתב:
נאשער כתב:כשאקבל התשובה הנכונה אספר סיפר מאוד יפה על המלבי"ם זצ"ל שאצלו היה מעשה עם שני מילים אלו..

מהו המעשה עם המלבי"ם בקשר להרחמה והקדחת?



פ"א הגיע משכיל אחד למלבי"ם [שהיה כידוע בקיא גדול בחכמת הדקדוק והמשכילים באו לבוחנו בענין זה] ושאלו היכן מצינו בתורה מילה אחת אשר מנוקדת בארבע נקודות קמ"ץ אחד אחרי השני,המלבי"ם חשב אך לא זכר פתרונה, א"ל המשכיל הכוונה למילה 'הָרָחָמָה'...וסיים..'האלט דאס ביי דיר'-קח את זה איתך[כשהכוונה זכור את זה..כשכוונתו גם שיזכור שלא ידע..].
על אתר השיב לו המלבי"ם בשאלה והיכן מצינו מילה עם ארבע נקודות פת"ח אחד אחרי השני,וכשחשב המשכיל ולא מצא פיתרון אמר לו המלבי"ם-זהו פתרונו:'הַקַדַחַת'.אבער האלט דאס ביי דיר..-קח את זה איתך...[כשהכוונה ברורה שיקח את הקדחת איתו..].

א. חבר דובר אידיש אמר שהפירוש של הביטוי "האלט דאס ביי דיר" הוא שהאומר מבקש: תשמור לי את פתרון החידה ואל תגלה אותו לאחרים.
ב. הכיוון הנסתר בדברי המשכיל היה לכאורה שהוא מבקש מהמלבי"ם שיתנהג במידת הרחמנות (ולא כשיטתם הנלוזה, שהחשיבו את הרבנים לאכזרים רח"ל).

עזריאל ברגר
הודעות: 5829
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 03, 2019 7:52 pm

ישבב הסופר כתב:
נאשער כתב:עוד רגע אדבר ואעופה אשכונה.

איפה מצינו בתורה מילה עם 4 נקודות קמץ אחד אחרי השני ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני?

כשאקבל התשובה הנכונה אספר סיפר מאוד יפה על המלבי"ם זצ"ל שאצלו היה מעשה עם שני מילים אלו..

ד' קמצים בתורה? לא נראה לי שיש. ביחזקאל כו ב' "אִמָּלְאָה הָחֳרָבָה"
ד' פתחין זאח"ז אמנם יש בתורה [ויקרא כו טז] "אֶת הַשַּׁחֶפֶת וְאֶת הַקַּדַּחַת"

אותו חבר שהזכרתי בהודעה הקודמת, הביא שיש עוד כמה (וכולם שלא בחטפים, ודלא כ"החרבה"):
הָרָחָמָה (דברים יד,יז)
הָרָמָתָה (8 פעמים בספר שמואל)
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
בַקַּלַּחַת (שמואל א, ב, יד)
הַצַּלַּחַת (מלכים ב, כא, יג) [אבל "בצלחת" - פעמיים בספר משלי - הלמ"ד קמוצה]
הַקַּדַּחַת (ויקרא כו, טז), וגם: וּבַקַּדַּחַת (דברים כח, כב)
בַגַּבַּחַת (ויקרא יג, מב)
וְלַסַּפַּחַת (ויקרא יד, נו) [גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת"]

ויש גם תיבה שמנוקדת בארבעה חיריקים, ולפניה 4 קמצים, ורמז נתן בה: למה? ככה!

יושב ירושלים
הודעות: 765
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' ספטמבר 03, 2019 8:33 pm

קראקובער כתב:ואיך יתכן הפוך [לפי חידוש ידוע של אחד מהאחרונים]
אדם שנגע במת ואחר כך נגע בכלים או באדם הכול טהור (מדאורייתא עכ"פ) אבל אם יטבל במקוה כשרה אחר כך הכול יטמא למפרע?

גר שמל ולא טבל כשטבל נעשה גר למפרע [הרוגוצ'ובר].

קראקובער
הודעות: 2819
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ג' ספטמבר 03, 2019 9:25 pm

יפה.

לבנון
הודעות: 490
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' ספטמבר 04, 2019 8:48 am

עזריאל ברגר כתב:ויש גם תיבה שמנוקדת בארבעה חיריקים, ולפניה 4 קמצים, ורמז נתן בה: למה? ככה!

שמואל א יט יז
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל מִיכַל לָמָּה כָּכָה רִמִּיתִנִי

הפשטן
הודעות: 502
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ד' ספטמבר 04, 2019 5:19 pm

עזריאל ברגר כתב:הָרָחָמָה
הָרָמָתָה (8 פעמים בספר שמואל)
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
הַקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


הַקַּלַּחַת? אין מילה כזאת בכל התנ"ך. לכן, מסתמא נפלה ט"ס בדבריך, וצ"ל בַּקַּלַּחַת.
ומעניין לעניין: היכן מצינו ארבע קמצין באותה מילה, חוץ משתי הדוגמאות שהבאת בשם אותו חבר? רמז: לא מדובר בקמצין רצופים.

הפשטן
הודעות: 502
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ד' ספטמבר 04, 2019 5:30 pm

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:ויש גם תיבה שמנוקדת בארבעה חיריקים, ולפניה 4 קמצים, ורמז נתן בה: למה? ככה!

שמואל א יט יז
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל מִיכַל לָמָּה כָּכָה רִמִּיתִנִי


ארבע זה כסף קטן. יש ניקוד שמופיע באותה מילה אפילו חמש פעמים (רמז: מדובר בניקוד שו"א).

עזריאל ברגר
הודעות: 5829
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 04, 2019 6:38 pm

הפשטן כתב:הַקַּלַּחַת? אין מילה כזאת בכל התנ"ך. לכן, מסתמא נפלה ט"ס בדבריך, וצ"ל בַּקַּלַּחַת.

צודק. תיקנתי בגוף ההודעה, והוספתי מ"מ.

יושב ירושלים
הודעות: 765
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ד' ספטמבר 04, 2019 7:05 pm

הפשטן כתב:
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:ויש גם תיבה שמנוקדת בארבעה חיריקים, ולפניה 4 קמצים, ורמז נתן בה: למה? ככה!

שמואל א יט יז
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל מִיכַל לָמָּה כָּכָה רִמִּיתִנִי


ארבע זה כסף קטן. יש ניקוד שמופיע באותה מילה אפילו חמש פעמים (רמז: מדובר בניקוד שו"א).

לְאַרְתַּחְשַׁסְתְּא (עזרא ז,ז).

עזריאל ברגר
הודעות: 5829
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 04, 2019 8:54 pm

הפשטן כתב:
עזריאל ברגר כתב:הָרָחָמָה
הָרָמָתָה (8 פעמים בספר שמואל)
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
הַקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


הַקַּלַּחַת? אין מילה כזאת בכל התנ"ך. לכן, מסתמא נפלה ט"ס בדבריך, וצ"ל בַּקַּלַּחַת.
ומעניין לעניין: היכן מצינו ארבע קמצין באותה מילה, חוץ משתי הדוגמאות שהבאת בשם אותו חבר? רמז: לא מדובר בקמצין רצופים.

אותו חבר מצא גם את הפתרון הזה, וכתבתי לו בתגובה: חי חי יודוך.
וזה רמז...

הפשטן
הודעות: 502
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ספטמבר 05, 2019 10:34 am

עזריאל ברגר כתב:
הפשטן כתב:
עזריאל ברגר כתב:הָרָחָמָה
הָרָמָתָה (8 פעמים בספר שמואל)
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
הַקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


הַקַּלַּחַת? אין מילה כזאת בכל התנ"ך. לכן, מסתמא נפלה ט"ס בדבריך, וצ"ל בַּקַּלַּחַת.
ומעניין לעניין: היכן מצינו ארבע קמצין באותה מילה, חוץ משתי הדוגמאות שהבאת בשם אותו חבר? רמז: לא מדובר בקמצין רצופים.

אותו חבר מצא גם את הפתרון הזה, וכתבתי לו בתגובה: חי חי יודוך.
וזה רמז...


?

(אתה מתכוון למאמר חי חי יודוך?)

עזריאל ברגר
הודעות: 5829
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 05, 2019 1:16 pm

עזריאל ברגר כתב:
הפשטן כתב:ומעניין לעניין: היכן מצינו ארבע קמצין באותה מילה, חוץ משתי הדוגמאות שהבאת בשם אותו חבר? רמז: לא מדובר בקמצין רצופים.

אותו חבר מצא גם את הפתרון הזה, וכתבתי לו בתגובה: חי חי יודוך.
וזה רמז...

הרמז הוא ב"חי חי", ו"יודוך" לשון הודאה לידידי שפתר את החידה.

הפשטן
הודעות: 502
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ספטמבר 05, 2019 6:34 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
הפשטן כתב:ומעניין לעניין: היכן מצינו ארבע קמצין באותה מילה, חוץ משתי הדוגמאות שהבאת בשם אותו חבר? רמז: לא מדובר בקמצין רצופים.

אותו חבר מצא גם את הפתרון הזה, וכתבתי לו בתגובה: חי חי יודוך.
וזה רמז...

הרמז הוא ב"חי חי".


?

שברי לוחות
הודעות: 1912
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' ספטמבר 05, 2019 6:38 pm

החרבה?

הפשטן
הודעות: 502
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ספטמבר 05, 2019 9:10 pm

שברי לוחות כתב:החרבה?

לא, כי האות ח' אינה קמוצה.

שברי לוחות
הודעות: 1912
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' ספטמבר 05, 2019 9:40 pm

הערבתה

הפשטן
הודעות: 502
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ספטמבר 05, 2019 10:01 pm

שברי לוחות כתב:הערבתה


ייש"כ.
ואני עדין תוהה אל מה התכוון הרב עזריאל, אז נא שיואיל בטובו להחכימנו, ושכמ"ה.

שברי לוחות
הודעות: 1912
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' ספטמבר 05, 2019 10:05 pm

הפשטן כתב:
שברי לוחות כתב:הערבתה


ייש"כ.
ואני עדין תוהה אל מה התכוון הרב עזריאל, אז נא שיואיל בטובו להחכימנו, ושכמ"ה.

יהושע פרק ח"י פסוק ח"י

עזריאל ברגר
הודעות: 5829
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 05, 2019 10:57 pm

שברי לוחות כתב:
הפשטן כתב:
שברי לוחות כתב:הערבתה


ייש"כ.
ואני עדין תוהה אל מה התכוון הרב עזריאל, אז נא שיואיל בטובו להחכימנו, ושכמ"ה.

יהושע פרק ח"י פסוק ח"י

אכן לזאת התכוונתי.

איש הגבעה
הודעות: 100
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

חידות בפרשת כי תצא

הודעהעל ידי איש הגבעה » ג' ספטמבר 10, 2019 12:23 pm

א] חידה. כמה מצוות בתורה מפורש עליהם השכר של אריכות ימים, (ואחת מהם בפרשה), ומדוע דווקא במצוה זו יש שכר של אריכות ימים, יותר מכל המצוות.
ב] חידה. היכן רמוז בפרשה שגר שנתגייר כקטן שנולד.
ג] חידה. היכן יש רמז בפרשה לאיסור לשון הרע. (אין הכוונה לפסוקים המפורשים בזכור את אשר עשה למרים).
ד] חידה. מי שנאבד לו סכום כסף גדול ולא היה בזה סימן ומצא את זה עני בן טובים והרויח מזה הרבה כסף לכל מחסורו, האם האדם מקבל שכר בשמים שבגללו העני הרויח או לא.
ה] חידה. מהיכן יש ללמוד שאין לעשות קנאה ותחרות בין בעלי חיים.
ו] חידה. מהיכן יש ללמוד מפרשתינו שאסור להזניח אפילו כאלו שחטאו ויש להשתדל אפילו בעבורם שלא יוסיפו להתדרדר.
ז] חידה. מהיכן חזינן שעיקר עניין מלקות שלוקה כל המחוייב מלקות הוא הבזיונות ולא הכאבים של המלקות.

יאיר
הודעות: 10067
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 16, 2019 9:20 am

מיהו המלך היהודי הראשון בתנ"ך?

עזריאל ברגר
הודעות: 5829
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 16, 2019 9:30 am

יאיר כתב:מיהו המלך היהודי הראשון בתנ"ך?
אאע"ה?
יהודה מלך השבטים?
משה רבינו?

לבנון
הודעות: 490
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: חידות בפרשת כי תצא

הודעהעל ידי לבנון » ב' ספטמבר 16, 2019 9:40 am

איש הגבעה כתב:א] חידה. כמה מצוות בתורה מפורש עליהם השכר של אריכות ימים, (ואחת מהם בפרשה), ומדוע דווקא במצוה זו יש שכר של אריכות ימים, יותר מכל המצוות.
ב] חידה. היכן רמוז בפרשה שגר שנתגייר כקטן שנולד.
ג] חידה. היכן יש רמז בפרשה לאיסור לשון הרע. (אין הכוונה לפסוקים המפורשים בזכור את אשר עשה למרים).
ד] חידה. מי שנאבד לו סכום כסף גדול ולא היה בזה סימן ומצא את זה עני בן טובים והרויח מזה הרבה כסף לכל מחסורו, האם האדם מקבל שכר בשמים שבגללו העני הרויח או לא.
ה] חידה. מהיכן יש ללמוד שאין לעשות קנאה ותחרות בין בעלי חיים.
ו] חידה. מהיכן יש ללמוד מפרשתינו שאסור להזניח אפילו כאלו שחטאו ויש להשתדל אפילו בעבורם שלא יוסיפו להתדרדר.
ז] חידה. מהיכן חזינן שעיקר עניין מלקות שלוקה כל המחוייב מלקות הוא הבזיונות ולא הכאבים של המלקות.

א. כבוד אב ואם, שילוח הקן (בפרשה) והטעם: והארכת ימים, כאשר לא תכרת כל הקן שעזבת העקר (אבן עזרא)
ג. ונשמרת מכל דבר רע, מכל דיבור רע (ספרי, הובא ברמב"ן)
ד. לא תשוב לקחתו וגו' אמר רבי אלעזר בן עזריה מנין למאבד סלע מתוך ידו ומצאה עני והלך ונתפרנס בה מעלה עליו הכתוב כאילו זכה תלמוד לומר לגר ליתום ולאלמנה יהיה, והלא דברים קל וחומר אם מי שלא נתכוון לזכות וזכה מעלה עליו הכתוב כאילו זכה המתכוון לזכות וזכה על אחת כמה וכמה (ספרי)
ה. לא תחרוש בשור ובחמור יחדיו, עיין אבן עזרא
ז. ונקלה אחיך לעיניך. ונקלה אחיך לעיניך, מיכן אמרו נתקלקל בין ברעי בין במים פטור רבי יהודה אומר האיש ברעי והאשה במים. (ספרי)

יאיר
הודעות: 10067
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 16, 2019 11:27 am

עזריאל ברגר כתב:
יאיר כתב:מיהו המלך היהודי הראשון בתנ"ך?
אאע"ה?
יהודה מלך השבטים?
משה רבינו?

כוונתי בפשט הפס'

לבנון
הודעות: 490
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ב' ספטמבר 16, 2019 12:23 pm

לפני מלך מלך לבני ישראל, רוב הפשטנים (רשב"ם אבן עזרא חזקוני) פירשוהו על משה.

יאיר
הודעות: 10067
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 16, 2019 12:38 pm

משהו יותר מפורש

עתניאל בן קנז
הודעות: 1646
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' ספטמבר 16, 2019 7:54 pm

יאיר כתב:משהו יותר מפורש

ויהי בישורון מלך, לפי דעת כמה ראשונים.

יאיר
הודעות: 10067
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 16, 2019 8:21 pm

יאיר כתב:מיהו המלך היהודי הראשון בתנ"ך?

על מי כתוב במפורש שהמליכוהו למלך?

יאיר
הודעות: 10067
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' ספטמבר 17, 2019 11:49 pm

לתת רמז? לגלות?

יוֹסֶפֶר
הודעות: 113
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יוֹסֶפֶר » ג' ספטמבר 17, 2019 11:56 pm

מלכי צדק מלך שלם כוונתך?

יאיר
הודעות: 10067
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' ספטמבר 18, 2019 12:03 am

לא. כוונתי לפס' מפורש על מישהו (יהודי. דהיינו לאחר מתן תורה) שהמליכוהו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 48 אורחים