מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שייף נפיק
הודעות: 2724
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

פרשת ויגש. '-עיניכם רואות - בכבודי' מה הראייה מזה.

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' ינואר 05, 2020 1:08 am

בפשטות כוונת יוסף היתה להראות להם שהוא יוסף אחיהם, ומה ראיה מכבודו לזה. זה יותר ראיה להיפך?

סליחות
הודעות: 1502
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

האם לרמב"ם פרק קיז ו-קיח בתהילים מחוברים?

הודעהעל ידי סליחות » ה' ינואר 09, 2020 7:45 am

האם לרמב"ם פרק קיז ו-קיח בתהילים מחוברים?
עי' ביד החזקה הלכות מגילה פ"ג הי"ג (מבואר שם שצריך לכפול תחילת כל פרק, ואילו קיח אינו מוזכר כתחילת פרק).
בכתר אר"צ לכאורה הם נפרדים. אך השאלה אם יש מסורות בהם שני פרקים אלה היו מחוברים, ואז אפשר לשייך את דעתו של הרמב"ם למסורה כזאת.

אלי בנאי
הודעות: 194
הצטרף: ו' מאי 14, 2010 12:50 pm

יום אצל ראב"ע

הודעהעל ידי אלי בנאי » ו' ינואר 10, 2020 10:04 am

שלום לכולם
בכותרת כתוב: מקרא ותרגום - ומפרשיהם.
שאלה על עניין פרשנות ועיקר הנושא, ברח מקומו ממני.
באחד המקומות בתורה, מפרש ראב"ע על המונח 'יום'
שאין הכוונה ליום שהוא יום ולא לילה, אלא יום שהוא סימן זמן.
נדמה לי שהוא מסביר על יציאת מצרים, למשל: 'יום צאתך', שהרי לא
היה ביום אלא בלילה ואם הכתוב אומר 'יום' הכוונה לפרק הזמן, לתקופה, לאירוע.
מאחר ואני קורא ראב"ע עם פירוש 'תורת חיים'
אפשר שבא ההסבר באותיות הקטנות שמחדדות את ראב"ע.
במסכת ברכות יש דיון רב משתתפים על הקריאה ביום או אפשר לגלוש גם
קצת ללילה, (בגדול). ואז נזכרתי בפרשנותו של ראב"ע על המונח 'יום'.
חפרתי בשו"ת ולא מצאתי, אך אני בטוח שראיתי שמדבר על יום יציאת מצרים
והרי היה בלילה. ואפשר שבא במקום אחר, אך בטוח שיש.
בברכה ובתודה.
במידה ודברי אינם ברורים - אפשר להתקשר אלי:
אלי 054-4978989
שבת שלום

דרומי
הודעות: 6714
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יום אצל ראב"ע

הודעהעל ידי דרומי » ו' ינואר 10, 2020 11:10 am

כנראה אתה מתכוון לדברי הראב"ע עה"פ 'לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת' שבתחילת פרשת ויקהל.

ואגב, יעויין גם בקובץ המצורף (ע"פ רש"י בתחילת פ' מצורע)
קבצים מצורפים
עומק הפשט - מצורע (חלק יב).pdf
(307.72 KiB) הורד 108 פעמים

יאיר אתמר
הודעות: 447
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: האם לרמב"ם פרק קיז ו-קיח בתהילים מחוברים?

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ו' ינואר 10, 2020 10:12 pm

במאמר זה הביא ייבין שבכת"י המובהקים של מסורת בן אשר קיז וקיח חלוקים. וכן מפורש בסוכה לח: (וכן הנוסח בר"ח ובש"ר ועיין ר"ן), וכ"נ במ"ס כ-ט. גינזברג מביא שלוש כת"י שבהם המזמורים מחוברים, רי"מ שורקין (חצי גבורים כרך יא, פרשיות תהלים, עמ' א'צח-א'קא, ופה עמ' 331 ואילך) הוסיף עוד חמישה, אולם בכולם, פרט לאחת (גינזברג סג), 'מן המצר' מתחיל פרשה חדשה. [וכ"ה במ"ב תפח-ה מא"ר ע"ש. וע"ע תוס' פסחים קיז., אך אין משם ראיה, ובתוס' סוכה לח: מפו' שהודו הוא תחילת פרק.] בדעת מקרא על אתר מובא שמנהג תימן בהודו כבתחילת פרק. שמא הרמב"ם נקט דוגמות אלו רק כדי לדלג על 'לא לנו' ו'מה אשיב'.

סליחות
הודעות: 1502
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: האם לרמב"ם פרק קיז ו-קיח בתהילים מחוברים?

הודעהעל ידי סליחות » ו' מרץ 13, 2020 3:38 pm

יאיר אתמר כתב:במאמר זה הביא ייבין שבכת"י המובהקים של מסורת בן אשר קיז וקיח חלוקים. וכן מפורש בסוכה לח: (וכן הנוסח בר"ח ובש"ר ועיין ר"ן), וכ"נ במ"ס כ-ט. גינזברג מביא שלוש כת"י שבהם המזמורים מחוברים, רי"מ שורקין (חצי גבורים כרך יא, פרשיות תהלים, עמ' א'צח-א'קא, ופה עמ' 331 ואילך) הוסיף עוד חמישה, אולם בכולם, פרט לאחת (גינזברג סג), 'מן המצר' מתחיל פרשה חדשה. [וכ"ה במ"ב תפח-ה מא"ר ע"ש. וע"ע תוס' פסחים קיז., אך אין משם ראיה, ובתוס' סוכה לח: מפו' שהודו הוא תחילת פרק.] בדעת מקרא על אתר מובא שמנהג תימן בהודו כבתחילת פרק. שמא הרמב"ם נקט דוגמות אלו רק כדי לדלג על 'לא לנו' ו'מה אשיב'.

יישר כוח!

אריה הכהן
הודעות: 254
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

שאלה בפרשת בהעלותך

הודעהעל ידי אריה הכהן » א' יוני 07, 2020 1:46 pm

כתוב בפרשה שהיו אנשים טמאים שלא יכלו לעשות הפסח, וניתן פסח שני. ונחלקו חז"ל מי היו האנשים הללו. ויל"ע בין אם הם היו נושאי ארונו של יוסף או מישאל ואליצפו, הרי היה להם מספיק זמן ליטהר, מפני שעם ישראל חנו שם כבר קרוב לשנה ובחניה יכלו לשים את ארון יוסף במקום הראוי לו ולא היו צריכים לגעת בו. ומישאל ואליצפן נטמאו ב-א' בניסן יום מיתת נדב ואביהוא, ועד פסח יכלו כבר ליטהר?

אריה הכהן
הודעות: 254
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

היכן נקברו נדב ואביהוא

הודעהעל ידי אריה הכהן » א' יוני 07, 2020 1:47 pm

האם במדבר, או שנשאו את ארונם לארץ ישראל?

.השוחט
הודעות: 647
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: שאלה בפרשת בהעלותך

הודעהעל ידי .השוחט » א' יוני 07, 2020 2:00 pm

בשאלה זו קדמך התנא רבי יצחק בסוכה כה עמוד ב'.

מה שנכון נכון
הודעות: 9828
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: היכן נקברו נדב ואביהוא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יוני 07, 2020 2:14 pm

שאו את אחיכם מאת פני הקדש אל מחוץ למחנה.
ועי' רמב"ן ובתרגום הנקרא יונתן.

אריה הכהן
הודעות: 254
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: שאלה בפרשת בהעלותך

הודעהעל ידי אריה הכהן » א' יוני 07, 2020 2:28 pm

ברוך השם שכיוונתי. יש"כ.

שמואל דוד
הודעות: 5445
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יוני 09, 2020 8:19 pm

פרשת בהעלתך פרק ט פסוק י

רש״י - פסח שני מצה וחמץ עמו בבית, ואין שם יום טוב, ואין איסור חמץ אלא עמו באכילתו.

יש לעיין מדוע הפסיק בין מצה וחמץ בבית לאין איסור חמץ כו׳ עם הא דאין שם יום טוב וצ״ב.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2118
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

היה ראוי לשלוח נשים לרגל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יוני 12, 2020 2:01 am

כלי יקר ריש שלח.
"שלח לך אנשים. לפי שאמרו ישראל (דברים א כב) נשלחה לפנינו אנשים ויחפרו לנו את הארץ. לנו היינו להנאתינו ולטובתינו, ואמר הקב"ה למשה שלח לך, ולא להם כי לך דווקא ד"א לכך פרט אנשים, לפי שארז"ל (ילקו"ש פנחס תשעג כז) האנשים היו שונאים את הארץ ואמרו נתנה ראש ונשובה מצרימה (במדבר יד ד) והנשים היו מחבבות הארץ ואמרו תנה לנו אחזה (שם כז ד) וע"כ אמר הקב"ה לפי דעתי שאני רואה בעתיד היה יותר טוב לשלוח נשים המחבבות את הארץ כי לא יספרו בגנותה, אבל לך לדעתך שאתה סבור שכשרים המה ואתה סבור שהארץ חביבה עליהם. תשלח אנשים וזהו שלח לך לדעתך אנשים, אבל לדעתי היה יותר טוב לשלוח נשים כאמור."
ולכאורה אין שררה בנשים?

שייף נפיק
הודעות: 2724
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: היה ראוי לשלוח נשים לרגל

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' יוני 12, 2020 2:03 am

מה השררה בזה?
שררה היא מינוי על ציבור, כמו למשל ''התשתרר עלינו''. כאן זה אך שליחות בעלמא.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2118
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: היה ראוי לשלוח נשים לרגל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יוני 12, 2020 2:08 am

זה מעלה מסויימת שסומכים על דיבורם.

יוֹסֵפֶר
הודעות: 244
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » ו' יוני 12, 2020 10:47 am

למה נסמכה פרשת המרגלים לפרשת מרים לפי שלקתה על עסקי דבה שדברה באחיה ורשעים הללו ראו ולא לקחו מוסר (רש"י תחילת שלח, מהתנחומא)

אפשר להעיר פרט מעניין, על מה שכלב ראה וכן לקח מוסר, שענין מרים היה יותר קרוב אליו שהרי היא היתה אשתו כאמור בסוטה יא:-יב.

כמובן שאין זה מפחית מעצם התביעה מכל הרואים שיקחו מוסר.

עזריאל ברגר
הודעות: 8634
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: היה ראוי לשלוח נשים לרגל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 12, 2020 11:00 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:זה מעלה מסויימת שסומכים על דיבורם.

לא כל מעלה היא שררה.

שמואל דוד
הודעות: 5445
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » ש' יוני 13, 2020 12:03 am

בהעלתך פרק יב פסוק יג

רש״י ד״ה רפא נא לה - מפני מה לא האריך משה בתפלה, שלא יהיו ישראל אומרים אחותו עומדת בצרה והוא עומד ומרבה בתפלה.

לא הבנתי, מה עליו לעשות אם לא להתפלל??

עושה חדשות
הודעות: 9533
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יוני 13, 2020 10:32 pm

שמואל דוד כתב:בהעלתך פרק יב פסוק יג

רש״י ד״ה רפא נא לה - מפני מה לא האריך משה בתפלה, שלא יהיו ישראל אומרים אחותו עומדת בצרה והוא עומד ומרבה בתפלה.

לא הבנתי, מה עליו לעשות אם לא להתפלל??


viewtopic.php?f=17&t=27666&p=283571&hilit#p283571

שמואל דוד
הודעות: 5445
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 14, 2020 5:20 am

יישר כח!

יענקלה הכונס
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 19, 2020 11:48 pm

מסיימים בטובה?

הודעהעל ידי יענקלה הכונס » א' יוני 28, 2020 10:38 pm

סיום הפרשה היא ויהיו המתים במגפה וגו', והרי הוא דבר שאינו טוב, וא"כ כיצד מסיימים בו?
אגב: האם ישנו ספר שמבאר את כל סיומי הפרשיות שאינם מסתיימים בטוב?

נוטר הכרמים
הודעות: 7477
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מסיימים בטובה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 28, 2020 10:42 pm


לענין
הודעות: 3246
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

אודיק - מציץ ומשגיח

הודעהעל ידי לענין » ב' יוני 29, 2020 11:54 pm

רש"י מסכת בבא מציעא דף סז עמוד א
הוה יתיבנא קמיה דרב נחמן... ואודיק - השגיח בי, וראה שהיה בדעתי להשיב על דבריו.

רש"י מסכת חולין דף צה עמוד ב

אודיק בבזעא דדשא - הציץ דרך סדק שבדלת.

והוא על מאמר הכתוב 'משגיח מן החלונות, מציץ מן החרכים'.
רבא ישב לפני רב נחמן, באופן הגלוי, ולכן פירש רש"י משגיח.
אבל ההיא דחולין שהיה דרך בזעא דדשא פירש את אותה התבה, בתואר מציץ.

תלמיד-חכמים
הודעות: 183
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

המסר המרכזי ממעשה פסל מיכה

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ו' יולי 03, 2020 12:00 am

מהו המסר המרכזי שלומדים ממעשה פסל מיכה שבספר שופטים? כלומר, מה המסר שיוצא מכלל המעשה, לא מפרטיו?

דבי אליהו
הודעות: 72
הצטרף: ג' יוני 23, 2020 1:01 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי דבי אליהו » ג' יולי 07, 2020 1:06 am

חז"ל והמפרשים טורחים ליישב סתירות לכאורה בין סיפור מעשי המדבר כפי שהם בספר דברים וכפי שהם בספרים שקדמו לו. אבל לא ראיתי מי שטרח לבאר חסרונות בספר דברים. והדברים אמורים ביחס לחסרונו של המשכן שאיננו נזכר כלל בספר דברים. ותימה הוא שעניין שתפס חלק עצום מן הספרים שקדמו, החל מפרשת תרומה: ההכנה לבניה, הבניה, הקדשת המשכן, ציוויי הקרבנות, כל אלה נשמטו לגמרי בספר דברים. האם יש מי שבאר חסרון זה?

מה שנכון נכון
הודעות: 9828
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 07, 2020 1:55 am

דבי אליהו כתב: והדברים אמורים ביחס לחסרונו של המשכן שאיננו נזכר כלל בספר דברים. ותימה הוא שעניין שתפס חלק עצום מן הספרים שקדמו, החל מפרשת תרומה: ההכנה לבניה, הבניה, הקדשת המשכן, ציוויי הקרבנות, כל אלה נשמטו לגמרי בספר דברים. האם יש מי שבאר חסרון זה?

רמב"ן למשל (בהקד' לדברים).

דבי אליהו
הודעות: 72
הצטרף: ג' יוני 23, 2020 1:01 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי דבי אליהו » ג' יולי 07, 2020 8:15 am

מה שנכון נכון כתב:
דבי אליהו כתב: והדברים אמורים ביחס לחסרונו של המשכן שאיננו נזכר כלל בספר דברים. ותימה הוא שעניין שתפס חלק עצום מן הספרים שקדמו, החל מפרשת תרומה: ההכנה לבניה, הבניה, הקדשת המשכן, ציוויי הקרבנות, כל אלה נשמטו לגמרי בספר דברים. האם יש מי שבאר חסרון זה?

רמב"ן למשל (בהקד' לדברים).

חן חן למר.

הרמב"ן מסביר מדוע אין בספר דברים מצוות כהנים אבל אינו עוסק בסיפור מעשי המדבר. מצאנו בספר דברים, בנאומו של משה, את יציאת מצרים, ובקיעת הים, ומתן תורה - לוחות ראשונים ושניים, וסיפור המרגלים, ומינוי הדיינים, ומעשה בלעם, ודתן ואבירם, וחטא העגל, ואכילת המן, ותלונות בני ישראל. אין כמעט דבר שקרה במדבר שאינו מופיע בספר דברים. והנה מעשה המשכן וכליו, מצד מעשה שהיה, לא מצד המצוות התלויות בו, לא עלו על לב משה ולא נזכרו? והמילה משכן לא עלתה על שפתיו אפילו דרך אגב? והרי כל נאומו של משה עוסק ביחסים שבין עם ישראל והקב"ה, כיצד לא תיזכר שכינתו בתוך בני ישראל? דבר תימה עצום ואין בדברי הרמב"ן יישוב לכל אלה.

שמואל דוד
הודעות: 5445
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יולי 12, 2020 8:33 pm

אֵ֣לֶּה הַֽחֻקִּ֗ים אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֤ה יְהוָה֙ אֶת־מֹשֶׁ֔ה בֵּ֥ין אִ֖ישׁ לְאִשְׁתּ֑וֹ בֵּֽין־אָ֣ב לְבִתּ֔וֹ בִּנְעֻרֶ֖יהָ בֵּ֥ית אָבִֽיהָ׃

מדוע כתוב איש לאשתו קודם אב לבתו שלא כסדר תחילת הפרשה?

לבי במערב
הודעות: 4560
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יולי 12, 2020 9:30 pm

שמא להורות על הֵקֶּשָׁן זל"ז בא.

שמואל דוד
הודעות: 5445
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יולי 12, 2020 10:51 pm

לא הבנתי כוונתך.
ואגב ראיתי בטעמא דקרא שהרגיש בזה:
68FB8705-D236-41CA-8698-FBFE3B339C90.jpeg
68FB8705-D236-41CA-8698-FBFE3B339C90.jpeg (256.31 KiB) נצפה 1587 פעמים

אשמח בעוד מראי מקומות לזה.

שייף נפיק
הודעות: 2724
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: המסר המרכזי ממעשה פסל מיכה

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' יולי 12, 2020 10:53 pm

תלמיד-חכמים כתב:מהו המסר המרכזי שלומדים ממעשה פסל מיכה שבספר שופטים? כלומר, מה המסר שיוצא מכלל המעשה, לא מפרטיו?

מה קורה כשאין מלך או שופט שמצליח להעמיד את כל העם.

לבי במערב
הודעות: 4560
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יולי 12, 2020 11:40 pm

שמואל דוד כתב:לא הבנתי כוונתך.
שנשתנה הסדר, לרמז לדרז"ל (ספרי עה"פ) שהוקְשו זל"ז.

שמואל דוד
הודעות: 5445
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יולי 12, 2020 11:42 pm

יישר כח

עזריאל ברגר
הודעות: 8634
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 13, 2020 1:51 pm

שמואל דוד כתב:אֵ֣לֶּה הַֽחֻקִּ֗ים אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֤ה יְהוָה֙ אֶת־מֹשֶׁ֔ה בֵּ֥ין אִ֖ישׁ לְאִשְׁתּ֑וֹ בֵּֽין־אָ֣ב לְבִתּ֔וֹ בִּנְעֻרֶ֖יהָ בֵּ֥ית אָבִֽיהָ׃

מדוע כתוב איש לאשתו קודם אב לבתו שלא כסדר תחילת הפרשה?

א. איידי דזוטר - פסיק שדי ליה.
ב. אולי אפשר מדיוק זה למצוא סמך לשיטת הרמב"ם וסייעתיה שהאב מפר כל נדרי בתו, ודלא כמ"ד שהוא מיפר רק את אלו שהם "בין אב לבתו" או עינוי נפש.

לבי במערב
הודעות: 4560
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' יולי 14, 2020 6:08 am

שוב עלה בדעתי, דבפשטות י"ל (בדא"פ) ע"פ דברי הגמ' (ברכות ב, א):
"תנא פתח בערבית, והדר תני בשחרית; עד דקאי בשחרית - פריש מילי דשחרית, והדר פריש מילי דערבית".

נוטר הכרמים
הודעות: 7477
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' יולי 14, 2020 8:49 am

ידיעות מענינות בקשר ל'חמשת מלכי מדין', שהרי לכאורה צ"ב הרי אין שני מלכים משמשים בכתר אחד וכ"ש חמשה.

יש בראשונים שנקטו שאכן היו נסיכים ולא מלכים ממש, יש שנקטו שמדין ציוה לחמשת בניו את המלוכה, ולכן המלוכה התחלקה בכל הזמנים לחמישה. בהעמק דבר תחילת פר' בלק הפליא לחדש שהיתה 'רוטציה' בין אותם מלכים על השלטון במואב, מעין 'חליפות', יעו"ש. אך המעניין מכל, בפי' המיוחס לרש"י תחילת דה"י (א א, לג) איתא שהיו ראשי עובדי כוכבים ומזלות על כן העמידו חמישה מלכים לכל אומה מלכה.

שמואל דוד
הודעות: 5445
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 14, 2020 7:36 pm

פרשת מטות לב - יב

בִּלְתִּי כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן כִּי מִלְאוּ אַחֲרֵי יְהוָה

צ״ע מדוע דוקא כאן הוסיף קרא ״הקניזי״ לשמו של כלב.

שומע ומשמיע
הודעות: 2721
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יולי 14, 2020 9:13 pm

למה על התרומה אחוז מן החמש מאות נאמר שינתן ל'אלעזר', ולא כפשוטו לכהנים. אשמח למקורות.

ישראליק
הודעות: 1251
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי ישראליק » ג' יולי 14, 2020 9:22 pm

שמואל דוד כתב:פרשת מטות לב - יב

בִּלְתִּי כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן כִּי מִלְאוּ אַחֲרֵי יְהוָה

צ״ע מדוע דוקא כאן הוסיף קרא ״הקניזי״ לשמו של כלב.


ראה שפתי חכמים וטעמא דקרא

שמואל דוד
הודעות: 5445
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 14, 2020 9:56 pm

ייש״כ


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים